Milloin syöttövälit lyhenevät?

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt vähän
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt vähän
Milloin teillä on vauvan syöttövälit lyhentyneet öisin? Esim. yli kolmeen tuntiin. Meidän poika on nyt 7 vkoa vanha, ja herää edelleen kahden tunnin välein syömään. Parhaimmillaan nukkuu kolme tuntia putkeen. Syö 100-135 ml korviketta tai rintamaitoa yösyötöillä. Milloin teillä on helpottanut? Tuntuu kovin rankalta, kun itse en sitten saa unen päästä kiinni nopeasti, joten nukun korkeintaan tunnin pätkissä.
 
"vieras."
Reilun vuoden iässä, silloin yöherätysten määrä tipahti noin viiteen ja silloin itse jaksoi jo vaivatta. Ihan alkuviikkoina vauva nukkui myös pidempiä pätkiä, mutta välillä 2 kk - 1 v 2 kk heräili keskimäärin 10 kertaa yössä.

Itse olisin siis tyytyväinen, jos vauva nukkuisi kahden tunnin pätkiä useamman kuin yhden yössä, enkä niinkään odottaisi koska helpottaa vaan pelkäisin koska pahenee! Mutta tietysti useimmat vauvat nukkuu paremmin kuin omani aikanaan, joten ehkä teillä herätyksen pian vähenee. Ei voi tietää, se on niin yksilöllistä.
 
vierasfds
Kun lähenteli puolta vuotta, tosin nukkui ennen sitäkin 3h:n pätkissä ja nopeasti se eka pätkä alkoi pidentyä muutenkin. 7kk kun oli, loppui yösyönnit kokonaan.
 
Vieraas
Vaihtelee niin kovin, riippuen yöstä. Ensimmäiset 2 kk meni 2-3 syötön taktiikalla. Nyt saatetaan herätä tunnin kahden välein. En odota kokonaisia öitä pitkään aikaan, esikoinen alkoi pääsääntöisesti nukkua kokonaisia öitä vasta 3 vuotiaana vaikka yösyötöt loppui 6 kk iässä.
 
5 vk iästä alkoi nukkumaan öitä heräämättä kertaakaan. Toisinaan on yö, jolloin lapsi herää syömään 1-2 kertaa, toisinaan voi mennä jopa viikko siten, että vauva nukkuu 7-10 tuntia putkeen joka yö. Ikää nyt vajaa 3kk.

Viimeinen viikko on mennyt niin, että poika on herännyt 1-2 kertaa yössä. Taitaa olla siis joku "tiheän imun kausi", tms. meneillään. Tai sitten refluksi taas vaivaa enemmän ja vauva herää kipuun. Mene ja tiedä?
 
Väsynyt vähän
[QUOTE="vieras.";29318902]Reilun vuoden iässä, silloin yöherätysten määrä tipahti noin viiteen ja silloin itse jaksoi jo vaivatta. Ihan alkuviikkoina vauva nukkui myös pidempiä pätkiä, mutta välillä 2 kk - 1 v 2 kk heräili keskimäärin 10 kertaa yössä.

Itse olisin siis tyytyväinen, jos vauva nukkuisi kahden tunnin pätkiä useamman kuin yhden yössä, enkä niinkään odottaisi koska helpottaa vaan pelkäisin koska pahenee! Mutta tietysti useimmat vauvat nukkuu paremmin kuin omani aikanaan, joten ehkä teillä herätyksen pian vähenee. Ei voi tietää, se on niin yksilöllistä.[/QUOTE]

:O Voi kamala, ootpa joutunut ruljanssiin! No, meiltä kun kysellään miten vauva nukkuu, ja kun kerrotaan, niin usein ovat ihmeissään, että vieläkin heräilee niin usein. Anoppi jopa sanoo, että kaikki ei vauvalla ole kunnossa, ei saa syöttää niin usein. "Antakaa sille tutti" oli hänen viisas neuvonsa. Voi v***u :D
 
"Veera"
Esikoisella vissiin viiskuisena, ois nukkunu vaan tissi suussa. Keskimmäinen nukku kolmen tunnin pätkiä alusta saakka ja 2kk iässä täysiä öitä. 4kk iässä alkoi taas syödä parin tunnin välein kunnes oli enempi enempi kiinteitä käytössä.
Kuopus on 3 viikkoa ja herää parin tunnin välein.
 
"Hömelö"
Eikä se tissi välttämättä aina ole helpointa yöllä. Muksu vauvana sätki ja potki tissillä niin tolkuttomasti, että tunnin yösyötön aikana mä jouduin melko tiukasti pitelemään vauvaa paikoillaan ihan koko ajan, siis kauhee jännitys kropassa koko ajan. Ja lyhyen unipätkän jälkeen sama uudestaan. Pullosta syödessä maha tuli huomattavasti nopeemmin täyteen ja mäkin sain vähän enemmän nukkua. Ja lapsi oli ihan tolkuttoman huono nukkumaan kolmeen ikävuoteen asti. Siis että viis-kuus herätystä yössä oli ihan perussettiä eikä vielä edes huono yö. Paitsi että sitä huutoo ei meinannu saada loppumaan millään...
 
"Mariska"
Meillä muksu söi alkuun 2h välein läpi vuorokauden, sitten 3h välein läpi vuorokauden - ei siis ikinä oppinut tankkaamaan yötä varten.

Tutti meillä oli, mutta ei se syömiseen tai heräilyyn vaikuttanut. Ja tosiaan meilläkin oli pitkä kausi kun vauva heräsi tunnin välein läpi yön, joka unisyklin jälkeen siis, eikä osannut nukkua pidempiä pätkiä. Yleensä helpointa oli vaan imettää uneen. Välillä toki myös silittelin ja annoin tutin, mutta herätä joutui kuitenkin...

Ekan kerran meillä nukuttiin läpi yön vasta unikoulun jälkeen olisko ollut 11kk iässä(?).

Eli ap, ihan normaalia, todennäköisesti et voi tuohon vaikuttaa mitenkään paitsi mietit miten saat itse parhaiten nukuttua ja esim. sovitte vauvan isän kanssa, että hän hoitaa jonkun yösyötön esimerkiksi ensimmäisen, jos vauva kerran on pullolla.

Itse päädyin torkkumaan vauva kainalossa, imetys toimi kuin nuijanukutus eli puoliunessa vedin vauvan rinnalle ja siihen nukahdettiin usein molemmat (pinnasänky sivuvaununa).
 
"Miisa"
Meidän tyttö söi 2kk asti 2 kertaa yössä, nukkumaan klo. 20, syöttö klo 01 ja 05, herätys 8.30. Yöllinen imetys max 10 minuuuttia ja takas nukkumaan. 4 kuukauden iässä alkoi nukkumaan koko yön klo. 19.30-7.30. Alle 11 kk vanhana nukkui kahdet päikkärit noin 2h/kerta.

Nykyisin reilu vuoden ikäisenä nukkuu klo. 19.30-10 ellei tarvitse herättää jos jonnekin lähtö. Päivisin 2 h:n päikkärit.

Vauvana imetin "vähän väliä" kun oli hereillä, eli ei edes pyytänyt tissiä kun se oli jo suussa.
 
"Heip"
Meillä päiväsyöttövälit pidentyi vasta 4-5 kk iässä kun kiinteät otettiin käyttöön. Muistan 3kk iässä ihmetelleeni onko mussa tai vauvassa jotain vikaa kun oli tissillä tunnin välein. Taisiolla tiheän imun kausi menossa. No, yösyötöt pysyivät 4-5 x per yö vaikka tyttö veteli illalla ihmisen annoksia kaurapuuroa. Nyt 6,5 kk kevyen unikoulutuksen jälkeen ensimmäinen syöttö on siinä 6 aikaan aamulla. Ilman unikoulua ihan varmaan söisi ja heräilisi yhtä tiheään kuin ennen.
 

Yhteistyössä