Mini-Pill?

  • Viestiketjun aloittaja Kicki
  • Ensimmäinen viesti
spider-monkey
Kyllä, oon nyt käyttäny n.5kk, elikkäs kohta alkaa kuudes liuska.
Itse jouduin vaihtamaan cypretyl merkistä tähän migreenin takia, enkä tahdo luottaa miesten muistiin *hah*. Sivuvaikutukset ovat kyllä välillä vähän hurjat; aluksi pientä mieliala ailahtelua, mutta myöhemmin alkoivat ns. puolenvuoden menkat. Menkat on siis kerran viikkoon, ei nyt mitään hurjia vuotoja kylläkään, mutta menkat silti. Hurjinta kylläkin on se, että olen ostanut 5 raskaustestiä, ihan vain koska olen niin vainoharhainen. Nyt 5 liuskan loppupuolella ei ole ollut menkkoja 2 viikkon ja hyvä ettei paniikki ole jo huipussaan. Voi kyllä olla, että nyt ne säännöllistyvät tai sitten jäävät kokonaan pois. Siinä on mun paniikin aihe, lisäksi se että alavatsaan (ihan munasarjojen kohdalle) koskee hiukan, vähän kuin olisi menkkakipuja, mutta ei ole menkkoja.
 
piller
Täällä taas ihan päinvastaiset kokemukset: 8 vuotta käyttöä takana ilman minkäänlaisia ongelmia! Normimenkat tulee päivän tarkkuudella, ei mitään välituhruja. Paino on kyllä noussu, joo, mut johtuu liiallisesta rakkaudesta jääkaapin sisältöön enemmän kuin mistään pillereistä ;)

Suosittelen!
 
spider-monkey
Kauanko teillä oli menkat kun aloitte syömään pillereitä? Kun itelläni tosiaan se 5 liuska nyt ihan lopussa, ja toivon että menkat säännöllistyvät nyt. En kyllä ole valmis vielä luovuttamaan mini-pill merkin kanssa ! Hei vielä näin, paljonko te maksatte 3x28 liuska paketista? itse maksan 20,20e, lääkäri sanoi että tuo on aivan liian korkea hinta.
 
"vieras"
maksoin toukokuussa 20,30 € (vuonna 2009 maksoi alle 9€) Mielestäni aivan liian korkea hinnan nousu

sivuvaikutuksia ei ole tullut koskaan. Kerran kuussa tosin juilii mahasta mut oletan et silloin olisi ehkä menkka aika (koska imetän menkkoja ei ole taas kuulunut moneen kuukauteen)
 
spider-monkey
oho ! tuo on kyllä iso hintanousu. Sivuvaikutukset ovat tosiaan hyvin yksilöllisiä, joten kai omanikin ovat normaalit, ja alavatsakivut (suonenvedot) normaaleja nekin. Sanoit, että imetät, söitkö pillereitä ennen raskautta? Kun lopetit, kauankop suunnilleen meni, että tulit raskaaksi?
 
"Nip"
Mulla on kanssa ollut puoli vuotta käytössä, ja nyt viimeset 3 kuukautta ollut kiertoväli 14-18 päivää. Vaikka vuoto onkin hyvin vähäistä, silti ärsyttävää odotella niitä ja kiukkuilla. Kuitenkin huomattavasti vähemmän sivuvaikutuksia kuin mitä yhdistelmät aiheuttivat päänsärkyineen...
 
spider-monkey
Tuntuu niin ikävältä kun alavatsaan koskee koko ajan. Kyllä itsekin olen kiukkuillut sitten viimeisten menkkojen ! Oletteko koskaan kokeillut muita minipilleri merkkejä?
 
ilman ehkäisy
mä oon kokeillu cerazetteä ja microlutoniakin eli kaikki olemassa olevia minipillereitä... Cerazette oli pahin.. 4kk putkeen runsaat kuukautiset, hiukset lähti päästä ja limakalvot meni niin kuivaksi ettei seksiä pystynyt harrastamaan ja jatkuvasti oli joku ulehdus.

microlutonissa ainoa huono puoli oli hillitön akne... :/

nyt mun pitäis kokeilla noita mini-pillejä.. mä niin toivon että ne sopis..
 
spider-monkey
okei, kun tääl maailmas noit minipilleri merkkejä on ne loistavan runsaat 3kpl, ni paras on sit varmaan tää mun mini-pill. Kyllä tosin mullekki näistä on tullut painonnousua ja aknea, mut kyl sen kestää jos se kuiteki joskus ohi menis. :/ ahahaa nyt oon onnelline, mun menkat alko <3 haha :D
 
Löytyi ehkä se sopiva
Heip! Tähän asti minulla on hyvät kokemukset Mini-Pill -tabuista. Olen tosin käyttänyt vasta viikon verran, mutta kun vertaa aikaisempaan Ceracette kokeiluuni, niin ero on huomattava. Cerazette pisti saman tien kuupan täysin nurin, kaameat mielialavaihtelut, limakalvojen kosteus hävisi (normi elämässä = jatkuva kutiaminen, kirvely, hiivaherkkyys ja VTI-ongelmat sekä yhdynnässä kuivaa kuin Saharassa). Söin kolme viikkoa, jonka aikana yritin heittää ukkoa pihalle varmaan vähintäänkin kerran päivään, pian tajusin kohdistaa kiukun oikeaan kohteeseen ja viskasin pilleriliuskat niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Loppui kuin seinään ailahtelu, ahdistelu ja mikä parasta hiiva- ja VTI-kierre sekä limakalvojen kuivuus. :) Olin lähes 4kk ilman tabuja vakuuttuneena siitä että hormoneita en enää kehooni työnnä, kun päätin kokeilla vielä Mini-Pill -merkkiä. Jännityksellä odotetaan, että mitä tässä kehittyy. Ainoa sivuvaikutus, jonka olen tällä hetkellä huomannut, on että halut ja kosteus ovat jopa lisääntyneet, joten en lähde noista valittamaan. ;)

Täytyy vielä mainita, että aiemmin ehdin syödä vuoden Yasminellea, en huomannut mitään isoja ongelmia, muutama hiivainfektio tuona aikana, mutta muuten ihan ok.
 
Näppyläinen
Moi, olen syötyt Cerazettea nyt 3 levyä Yasminellen jälkeen ja kaikki mahdolliset finnit saatu. Eikä loppua näy, että finnit vähenisivät. Turvotus ja hiusten rasvaisuus on myös raivostuttavaa. Turvotus häiritsee eniten, kun ei meinaa saada housuja jalkaan. Yasminellet ovat toimineet paremmin, ei turvotuksia (migreenejä tosin riitti). Aurallista migreeniä sairastavalle on nyt uusi opiskelu kun ei saakkaan yhdistelmävalmistetta syödä.

Nyt haen seuraavaksi Mini-Pill tabut (resepi oottelee valmiina) ja toivon että ne sopisivat paremmin. Gyne ei suositellut Microlutonia, kun akneen taipuvaiselle "lisäävät" tai aiheuttavat vielä lisää finnejä. Onko kenelläkään kokemuksia että Mini-pill olisi poistanut akneoireet?
 
"Pillerinpyörittäjä"
Mä olen syönyt cerazettea nyt paria pilleriä vajaa kolme liuskaa ja olen muuttunut psykoottiseksi, masentuneeksi. Itsemurhaakin mietin aina välillä, en tosissani, en tekisi sitä koskaan, mut ihan vaan käy mielessä kun on niin paha olla. Omituinen oire on myös aamupahoinvoinnit. Tänään en voinut mennä töihin kun olin pää vessanpytyssä. Sama oireilu on jatkunut jo ainakin 3 viikkoa, etten vain olisi raskaana? No se asia selvitetään heti huomenna, mutta jos se ei ole sitä (mitä itse kyllä vahvasti epäilen) niin sellainenkin sivuoire voi noista cerazetteista tulla että aamulla purjo lentää. Täytyy usein oikein istua alas ja hegittää rauhassa että huimaus ja yökötys menee ohi. Ei ole hyvä juttu asiakaspalvelu työssä. No en ainakaan noita tabuja enää halua syödä, alkaa olla parisuhdekin koetuksella kun itken ja saan outoja kohtauksia jatkuvasti. Eikä mikään kiinnosta. Ei kaverit ei työ ei mies ei seksi. Seuraavaksi kai kokeilen mini-pill merkkiä, josko se olisi miedompi kuin tuo kuula kalloon ja kuopan pohjalle - pilleri. Ja jos ei ole niin saa moiset tabut jäädä kokonaan. Monia vuosia elelin onnellista elämää ilman mitään pillereitä mutta sitten alkoi kuumottaa josko tulen raskaaksi tällä menolla ja päätin kokeilla mini pillereitä. Hyvä juttu siis, että ainakin on tietoa siitä miten kroppa toimii ilman kemiallisia hormoneita. Huolestuttaa silti kaiken maailman oireiden hidas hiippailu elämään. Mullakin oli ensin oikein hyvä olo noista cerazetteista, mutta pikkuhiljaa aloin muutua verta imeväksi kotirotaksi jota mieskin oikein pelkää kotiin tullessan, että mikähän sillä nyt tänään on pielessä? Ja itselläni kyllä eniten tuntuu juuri tuo kuukautisten poisjääminen haittaavan elämää. Olin niin tottunut ihanaan naiselliseen kuukautiskiertoon sekä tarkasti aikataulussaan oleviin kuukautisiin. Ei ollut mitään hankaluuksia, paitsi nyt. Tiputteluvuotoa tulee monta vikkoa ja sitten 5 päivää taukoa ja taas se alkaa. Ja ne "kuukautiset" on todella onneton plörö jotain vaivaista mustaa mönjää ja that´s it. Sitä sitten ihmettelee että oliko ne vai eikö ne ollu?
 
"ffff"
Olen syönyt mini-pilliä kohta 2-vuotta. Kuukautiset tulee normaalisti 30pvän kierrolla, ei väli vuotoja onneksi. Vähän kuitenkin harmittaa koska ovat nostaneet painoa melkein 4kg. Lisäksi on alkanut kasvaa karvoja esim kasvoihin.
 
Saakelin sivuvaikutukset
Olen syönyt kyseisiä nappeja nyt viikon ja olen täysin valmis luovuttamaan kyseisen pillerin kanssa. Joku kuitenkin pakottaa jatkamaan, kun tosiaan vasta viikko nappeja napsittu. Voisin sanoa, että mulla on kaikki sivuoireet, mitä kyseisestä pilleristä voi tulla! Pahimpana kuitenkin maha ja pääkipu sekä etova olo varsinkin iltapäivisin.hyhhyh! Jospa tää tästä alkaisi tasoittua, kun on tullut testattua jo niin montaa ehkäisymuotoa..kunhan ei kuitenkaan raskautta olisi, vaan johtuisi ihan noista pillereistä :| :D onko teillä tullut millaisia oireita, vai onko tullut ollenkaan ? :)
 
"Miia"
Olen syönyt mini pill liuskoja nyt hieman yli kolme ja kokeiltuani epäonnisena kaikkea muuta hormonaalista ehkäisyä olen onneni kukkuloilla! Kaikista muista, jopa hormonikierukasta tullut mielialavaihteluita ja migreeniä. Ainoa sivuvaikutus, mikä tosin on ollut aivan mahtava on rintojen kasvu. Rintani olivat ennen kokoa 70b, mutta nyt kuppikoko C!!! Muuten ei painoa ole tullut lisää kun ehkä 1kg. Alussa taisi tosin olla menkat kahden viikon välein mutta nykyään niukat ja kuukausi meni ennen viimeisiä.
 
Saakelin sivuvaikutukset
Oo! Aika unelmalta vaikuttaa kyllä, Miia! :) mä jätin kyseiset pillerit reilu viikko sitten ja olo helpottui heti. Ajattelin seuraavaksi kokeila sitä ehkäisykapselia, kun noista pilsuista palautuu! Huolettaa vähän tuo raskaus kun olin kerennyt syödä pillereitä oikea oppisesti 6pv kunnes Harrastimme mieheni kanssa seksiä. Mulla oli kuitenkin koko alkuviikon ollut maha vähän sekaisin ja pelkään nyt että Se riitti siihen, että olen nyt raskaana :/ vielä viikko menkkoihin, huhhoi
 
"Vieras"
Mä olen syönyt mini pill liuskoja jo lukiosta asti, eli noin 4 vuotta. Koko aikana ei menkkoja, ei edes tiputtelua! Nyt kesän alussa tuli kivuliaat ja runsaat menkat. Tämän jälkeen noin parin viikon välein tiputtelua ja kauheat alavatsakivut :(
Neljän vuoden ajan olin tosi tyytyväinen näihin pillereihin, toisin kuin nyt...
 
"kyllästynyt"
Mun on pakko saada kans kertoa oma kierteeni näiden vitun pillereiden kanssa (anteeksi, mutta mulla kirjaimellisesti mennyt hermot hormonaaliseen ehkäisyyn).

Aikanaan aloitin Cerazetella. Niiden kanssa ei alkuun pahempia ongelmia. Itkukohtauksia tuli toinen toistaan turhemmista asioista ja muutama finni tuli lisää. Painoni laski muutaman kilon, mutta sitä en laittanut pahakseni. Menkat tuli noin 2vk välein, mutta ne olivat niukat eivätkä haitanneet elämääni juuri lainkaan. Parin kuukauden käytön jälkeen menkat jäi kokonaan pois ja kaikki sivuoireet tasottuivat. No, kerran menin tekemään klassisen mokan ja unohdin yhden pillerin. Siitä se railakas alamäki sitten alkoi. Menkat kesti noin kaksvi viikkoa ja kolme päivää väliä ja sama rumba alkoi uudestaan. Vuosin kuin mikäkin teuraseläin, mutta tymänä päätin jatkaa. Elämääni ei todellakaan mahtunut muuta, kun noita saakelin välivuotoja. Olin jo todella huonolla tuulella ja äreä sen takia. Menin sitten hakemaan apteekista uutta pakettia Cerazetteja tyhmänä ihmisenä (olisin toki voinut soittaa neuvolaan, että haluan uudet pillerit) ja ne olivat loppu. Sain tilalle Desogestrel Sandozet. Sama lääke, eri valmistaja. Näiden kanssa alkoi todella rajut mielialavaihtelut. Olin jättämässä miestäni noin kuutena päivänä viikossa ja sain riidan aikaiseksi aiheesta kuin aiheesta. Vuoto sentään tasottui joka toiseen viikkoon, mutta aina kun vähänkin kiihottui tai harrasti seksiä niin verta vuoti muutaman päivän siitä ilosta. Näitä päätin kuitenkin taas tyhmänä jatkaa päässä toive siitä, että kyllä tämä tästä kunhan vain jaksan odottaa. Joku sai mut kuitenkin tajuamaan, että ei mun tarvitse tämmöistä verenvuotamis showta jaksaa, joten soitin neuvolaan ja sain Mini-Pillit. Nyt olen syönyt näitä yhden liuskan jonka aikana menkat tulleet kahdesti (epäilen ensimmäisten johtuneen edellisistä pillereitä). Toisten aikana vuosin viisi päivää kuin tapettava ja ne loppui kuin seinään. Nyt on olo ihan hyvä, en ole enää niin riidanhaluinen. Finnejä tullut taas muutama lisää ja painoa tullua imeelliset kilo lisää (minun kohdallani se nyt ei kauheasti haittaa, koska roikun muutenkin jo alipainon rajalla). Alussa koin hervotonta iloisuutta. Hymyilin kaikille ja leijailin seitsämännessä taivaassa. Kaikki tuntui liian hyvälle ollakseen totta (sivuoireena todellakin mainitaan euforia) : D Alavatsaan koskee välillä, tuntuu kuin menkat olisi alkamassa, mutta ei mitään. Pientä huonovointisuutta ja heikotusta olen havainnut, mutta en mitään niin oahaa ettenkö voisi elää sen kanssa. Vatsakipijakaan ei huomaa ennenkuin ns. pysähtyy paikoilleen kuuntelemaan kehoaan. Nyt mä todellakin toivon, että mä onnistun näiden pillereiden kanssa. Moni ihminen on saanut venyä mun takia, koska nämä tämä pilleri show on laittanut kaiken ihan uuteen uskoon.
 
pilleripöhnä
Pitää kertoa oma kokemukseni näistä Mini-pilleistä. Pari viikkoa olen niitä nyt popsinut, ja tissit pingottaa pulleana ja niin julmetun kipeinä, ihan kuin olisi vasta synnyttänyt ja maito nousisi rintoihin. Ja alavatsaa juilii taukoamatta. Söin vuosia Cerazettea ilman sivuoireita, eikä ollut menkkareita. Ne ei sekoittaneet mun päätä niinkuin yhdistelmäpillerit.
Saas nähdä mitä näistä seuraa. Toivottavasti tämä tissien kolotus helpottaisi jossain vaiheessa. Raahaan niskoillani E-kupin rintoja, ja liivit on sen mukaiset, tosi tukevat. Eli kipeät rinnat on koko ajan puristuksessa. Melkein itku pääsee aina kun riisun liivit :(
 
harhailija
Olen käyttänyt Mini Pill-tabletteja nyt yli vuoden putkeen. Ovat paremmat kuin Cerazzettet, mutta ei mitään herkkua kyllä aina ole - mutta eipä ole se vaihtoehtokaan, että en valita! Pahinta on ehkä haluttomuus ja limakalvojen kuivuus. Liukkari käytössä seksissä ollut siitä asti, kun vaihdoin laastarista minipillereihin. Siitä on tullut jo arkea, mutta kyllä se välillä harmittaa.

Laastareissa puolestaan aloin pelkäämään laskimoveritulppaa jatkuvien ja pahenevien puristavien jalkakipujen vuoksi (istumatyö). Kipujen ilmettyä aloin tutkimaan asiaa ja löysin englanninkielistä materiaalia ja tutkimustietoa. Tutkimusten mukaan suoraan verenkiertoon imeytyneenä ehkäisyvalmisteet ovat huomattavasti haitallisempia juuri verenkierrolle kuin suun kautta otettuna, jolloin verenkiertoon päätyy pienempiä annoksia esimerkiksi xeno-estrogeenejä. Nyt onneksi jalkakivut ovat loppuneet, vaikka työ on pysynyt samana, eli ei ollut ihan turha vaihto se.

Tilalle on tullut sitten epäsäännöllinen tuhrutteluvuoto, täysin epäsäännölliset kuukautiset (joskus viikon välein, joskus kuukausien tauko). Toisinaan kuukautiset alkavat välittömästi seksin jälkeen. Myöskin lievää omituista karvojen kasvua alamahassa ja rinnoissa olen huomannut. Akne on kokonaisvaltaisesti helpottanut jos vertaa aikaan ennen hormoneja, mutta toisaalta näppylöitä esiintyy eri paikoissa kuin ennen (itselläni esimerkiksi joskus kaulassa).

Jos lapset olisi hankittuna ja ikä riittäisi, hankkisin sterilisaation. Hormonit eivät ole pitkäaikaisesti ajateltuna toimiva ratkaisu, eikä aina sivuvaikutuksia tajua sivuvaikutuksiksi ennen kuin ne katoavat. Mutta tosiaan jos vaihtoehtona on tunnelman totaalisesti latistava kondomi tai lapsi vuoden välein, niin Minipill on edullinen ja käypä istumatyöläisen ratkaisu.
 
"Rosebud"
Söin Cerazetteja muutaman kuukauden. En huomannut mitään kummempia sivuoireita paitsi jatkuvat menkat. Menkat tulivat noin viikon - kahden viikon välein. Yhden ainoan kerran oli jopa kuukauden väli kun en vuotanut. Vaihdoin sitten Mini-Pilleihin ja jatkuva vuotaminen onneksi loppui mutta paikat kuivuivat, niin iho kuin limakalvotkin sekä halut hävisivät kokonaan. Mulla on normaalisti melko rasvainen iho, saisi olla tunnin välein puuteroimassa mutta Mini-Pillit kuivattivat ihoni ihan täysin korpuksi! Kasvojeni iho muuttui hilseileväksi ja samoin silmänympärykset todella kuiviksi ja punoittaviksi. Ihon kutina oli ihan kamalaa. Mikään ravaisempikaan rasva tai öljyt eivät tuohon kuivuuteen auttaneet. Lisäksi mulle alkoi ilmestymään sellaista punoittavaa ja kutisevaa ihottumaa muualle kroppaan mm. olkapäihin, käsitaipeisiin ja vatsaan. Hetken aikaa yritin tuon ihottuman kanssa elää ja rasvailla sitä mutta se äityi niin pahaksi, että päätin vain lopettaa pillerit saman tien. Halusin vain eroon tuosta ihottumasta. Nyt olen ollut ilman pillereitä kohta melkein kuukauden ja ihon kunto on selvästi parantunut. Tuntui, että itsetunto oli ihan nollassa kun iho meni niin huonoon kuntoon ja lisäksi olo oli muutenkin jotenkin ihan kamala. En enää edes kehdannut pitää lyhythihaisia paitoja kun käsivarsien ihokin oli niin kamalassa kunnossa. En tiedä uskallanko enään koskea noihin kyseisiin pillereihin, aion olla nyt hetken ilman. Mutta vituttaa kun tarvetta ehkäisylle kuitenkin olisi ja tämä sopivan ehkäisyn (vai onko sellaista edes?) löytäminen on aina yhtä vittumainen prosessi. Voi olla että koitan seuraavaksi vaikka Nuvaringiä.
 

Yhteistyössä