Minkä ikäisenä lapsenne on alkanut nukkua VAIN yhdet päiväunet???

  • Viestiketjun aloittaja mamitsu
  • Ensimmäinen viesti
mamitsu
itse olen useamman lapsen äiti muttei kyllä millään muistu mieleen että minkä ikäisiä muut vauvana olivat kun siirtyivät nukkumaan vain yksiä päiväunia...meillä vaavi 10kk ja vetelee vielä kahdet päikkärit sekä 12 tunnin yöunet.

Nyt valosan ja kevään tullen ovat päiväuniajat lyhentyneet ennen nukkuin 2 kertaa noin 2 tuntia,nykyään ehkä ekoilla unilla tunin ja toisilla 1,5 tuntia...vauvalla huomattavasti joten mietin että jokohan uskaltaisin kokeilla yksiä päikkäreitä että mitenhän hän jaksaisi..yöt kun nukkuu kuitenkin paljon ja hyvin...

Muistaakseni neuvolassa kerrottiin että noin 1vuoden ja 3kkn iässä ois hyvä siirtyä yksiin uniin....mutta muistan hämärästi että yhden lapsemme kohdalla hän oli kyllä alle vuoden kun siirtyi yksiin päikkäreihin mut tahtoisin kuulla miten muilla.

taidan testata sopivan ajankohdan tullen ainahan sitä voi sitten takaisin kaksiin päikkäreihin palailla jos tarvinnee..kiitokset vinkeistänne:)

 
vieras
meillä tyttö oli 10 kk, ja poika 11 kk, eivät vaan enää nukahtaneet aamupäivällä. Piti sitten aikaistaa lounasta, jotta jaksoi syödä sen ennen kunnon päiväunia.
 
kolmen mutsi
kaikki kolme aika tarkalleen vuoden ikäisenä. nuorin on just 1v1kk, ja pari viikkoa on toiminut yhdet päikkärit, sitä ennen oli sellainen rytminhakuvaihe joka kesti ehkä kolme viikkoa. samalla jäi yösyöminen pois itsekseen.
 
MAMITSU
Kiitos vastauksista!
Näköjään riippuu siis ihan lapsesta mikä kellekin sopii:)
Meillä kaikki lapset ovat lopettaneet päiväunensa kokonaan vähän päälle 2 vuotiaina jotenka ovat aika aikaisin myös siirtyneet yksiin uniin,mutta tarkkoja ikiä en muista kun en ole muistiin kirjoitellut harmi..
Piti lisätä että meidän pikkunen on jo kuukauden nukkunut kokonaan yönsä heräämättä ollenkaan tai syömään.
Joten näillä näkymin luulen että vaikka parin viikon päästä voitas koittaa jaksetaanko päivä yksillä unilla,sehän riippuu että kuinka pitkään sitten nukkuu niitä unia,jos ne jäävät vain alle 2 tunnin mittaisiksi niin ei varmasti jaksa mutta jos uni maittaa yli sen niin ehkä jaksaisi.

Tähän asti on nukkunut vaunuissa unensa,mutta jo yhden tunnin nukkumisen jälkeen herää helposti meluun,joten mietin että varmaan kannattaa koittaa siirtyä sisälle päiväunille kun koittaa tuota yksiä unia,niin saisi nukkua sitten ilman meluun heräämisen vaaraa kauemminkin.
:)):):)=)
 
Lissu
Kun huomaa että lapsi vaikka valvoo iltaisin pitkään kaksien unien jälkeen, yksiin uniin siirtyminen taitaa olla ajankohtaista.

Meillä kummatkin ovat tehneet itse selväksi milloin on yksien päikkäreiden aika; esikoinen vajaa vuoden iässsä ja kuopus reilun vuoden. Nyt 1v4kk ja satunnaisesti (lähinnä kipeänä tai jjos herännyt törkeän aikaisin, esim 6 ) nukkuu kahdet unet.
 

Yhteistyössä