Mistä hämähäkkikammo kumpuaa? Monet sanovat, että se siirtyy äidiltä lapselle...

  • Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti
hmph
En tasan ole kammonnut niitä ja silti lapseni pelkää hämähäkkejä yli kaiken. Saa hillittömän kauhukohtauksen, kun näkeekin sellaisen.
Ei todellakaan ole tullut mallioppimisen kautta.
 
Mää pelkään hämähäkkejä, ja äitini pelkää myös. Toisaalta äiti pelkää myös hiiriä, käärmeitä jne joita minä taas en pelkää.

Eli jos olisin mallioppinut niin kait oisin oppinut kaikkia pelkäämään? En tiedä miksi juuri hämikset on niin kauhistuttavia.
 
040608
Mä pelkään hämähäkkejä yli kaiken! Ja lapseni tietävät sen, mutta lapset eivät pelkää hämähäkkejä. Ei ole pitkä aika kun keskimmäinen 7v tuli luokseni ja sanoi: äiti kato mitä mä löysin... ja avasi käden nyrkistä. No hämähäkkihän sillä oli kädessä ja mä juoksen ympäri taloa huutaen vie se pois! Lapset vaan nauroi ja hämähäkki päätyi pihalle loppujen lopuksi. Eli meillä lapset (3) ei ole perinyt äidin valtavaa hämähäkkikammoa.
 
Mä pelkään hämähäkkejä yli kaiken! Ja lapseni tietävät sen, mutta lapset eivät pelkää hämähäkkejä. Ei ole pitkä aika kun keskimmäinen 7v tuli luokseni ja sanoi: äiti kato mitä mä löysin... ja avasi käden nyrkistä. No hämähäkkihän sillä oli kädessä ja mä juoksen ympäri taloa huutaen vie se pois! Lapset vaan nauroi ja hämähäkki päätyi pihalle loppujen lopuksi. Eli meillä lapset (3) ei ole perinyt äidin valtavaa hämähäkkikammoa.
Asut kai Suomessa? Hämähäkkikammossa olisi ehkä jollain tavalla järkeä jos asuisit Australiassa.
 
040608
Asut kai Suomessa? Hämähäkkikammossa olisi ehkä jollain tavalla järkeä jos asuisit Australiassa.
Kyllä ihan Suomessa asun ja tiedän minäkin että ei ne mitään tee, mutta silti ne on niin inhottavia... En mä muita ötököitä pelkää, en edes käärmeitä joita meidän pihalla kesäisin "vilisee". Esimerkkinä viime vuosina 10-15 kesän aikana tapettu. Tai pelkään mä sitä että ne puraisee jotakuta mutte en juokse karkuun vaan pikemminkin kohti lapion kanssa. Mutta hämähäkit... iljettäviä. Täytyy tosin todeta että viime vuosien aikana inhoni niitä kohtaan on hieman lieventynyt.
 
Äitee ei pelkää mitää ja mä kammoan. Lapseni ei silleen kammoa kun minä. Eli meillä ei oo siirtyny. Mua vaan kammottaa se kutittava tunne iholla ja rutina kun niitä listii. Ja kamalat kutittavat verkot. En huuda tms mutten koskekaan.
 
Kyllä ihan Suomessa asun ja tiedän minäkin että ei ne mitään tee, mutta silti ne on niin inhottavia... En mä muita ötököitä pelkää, en edes käärmeitä joita meidän pihalla kesäisin "vilisee". Esimerkkinä viime vuosina 10-15 kesän aikana tapettu. Tai pelkään mä sitä että ne puraisee jotakuta mutte en juokse karkuun vaan pikemminkin kohti lapion kanssa. Mutta hämähäkit... iljettäviä. Täytyy tosin todeta että viime vuosien aikana inhoni niitä kohtaan on hieman lieventynyt.
Jos olet varma, ettet tapa yhtäkään rauhoitettua eläintä (sokeampi voi luulla jopa vaskitsaa kyyksi). Tosin kyykantakin on Suomessa romahtanut kaltaistesi kiihkotappajien takia. Muissa Euroopan maissa Vipera berus eli kyy onkin rauhoitettu.
 
"just"
Jos olet varma, ettet tapa yhtäkään rauhoitettua eläintä (sokeampi voi luulla jopa vaskitsaa kyyksi). Tosin kyykantakin on Suomessa romahtanut kaltaistesi kiihkotappajien takia. Muissa Euroopan maissa Vipera berus eli kyy onkin rauhoitettu.
sehän tästä puuttuukin että kyykin rauhoitetaan! sitten turha ihmetellä kun maalla ei asu ketään ja lapset istuu sisällä....

onneksi suomessa on laajat metsät, siellä saa kyllä kyitä olla mutta ei pihassa
 
vieraas
En tiedä, mutta minä en pelkää yhtään hämähäkkejä, suorastaan tykkään niistä. Yksikään lapsistani ei myöskään pelkää. Pitävät niitä kädessä kuten minäkin, hyvin varovasti etteivät satuttaisi niitä. Uskon kyllä jonkunnäköiseen mallioppimiseen.
Ihan sama käärmeitten kanssa. Lapsi ei luonnostaan pelkää niitä, jos ei opeteta pelkäämään.
 
040608
Voi tepadj kyllä minä vaskitsan erotan ja kyyn toisistaan. Molempia kun täällä meidän pihassa luikertelee, nehän on ihan erinäköisiä. Ja vaikka noita kyitä on meillä mustia, harmaita ja ruskeita, sahalaidalla tai ilman, niin erehtyä en voi. Niin paljon niitä on tullut katseltua ja niistä opittu. Ja rantakäärmeenkin tunnistan.
Enkä minä ole kiihkotappaja, tuota voisi pitää jo loukkauksena. Tapan kyyn ainostaan silloin kun se on pihassa, lasten hiekkalaatikolla (piilossa kuormurin takana), koiran tarhassa, rappusten pielessä... Jos kyy tuolla metsässä menee niin rauhassa saa mennä.
Eikä täällä meillä ainakaan kyyt vähentynyt ole, jos 10-15v sitten niitä oli 0-3/ kesä ja nykyään 10-15 kesässä niin mielestäni ne on lisääntynyt?
 
[QUOTE="just";29226273]sehän tästä puuttuukin että kyykin rauhoitetaan! sitten turha ihmetellä kun maalla ei asu ketään ja lapset istuu sisällä....

onneksi suomessa on laajat metsät, siellä saa kyllä kyitä olla mutta ei pihassa[/QUOTE]

Korjaa risukasat pois ja leikkaa ruoho lyhyeksi. Tällöin et houkuttele jyrsijöitä ja muita käärmeille sopivaa ruokaa pihallesi.
 

Yhteistyössä