Mistä johtuu jääkylmät sormet ja varpaat aikuisella?

  • Viestiketjun aloittaja hephep
  • Ensimmäinen viesti
kuume. huono verenkierto. jos käytät paljon hiirtä tietokoneella niin yritä siirtää käsi ja hiiri mahdollisimman eteen. siis nenäsi alle ettei lapaluu paina verenkiertoa ja hermoja tukkoon selkässä. auttaa ainakin minulla ja fysioterapeutin neuvo.
 
sh
Ulkona ollessa liian vähän päällä. Jos takki on liian ohut tai päästää tuulta läpi niin ääreisverenkierto heikkenee koska keho pyrkii pitämään tärkeät alueet lämpiminä.
 
:wave: ,mie kuulun myös jääsormiin ja varpaisiin!Penskat kiljuen juoksoo karkuun ,ku pitäs rasvata pesun jälkeen,niinpä lämmitän käteni lämpimässä vedessä ennen lapsiini koskemista :D .Isäukolla ihan sama vika jtn lieneekö perinnöllistä miun kohalla.Tupakointi ei oo lisänny eikä vähentäny oireita.Välillä oon ollu polttamatta pari vuotta ja ihan yhtä kylymät näpit ja koput ol sillonkii.
 
Alhainen verenpaine myös. vaikuttaa. Mulla on kylmät kädet ja isällä oli kans aina.En polta ja liikun säännöllisesti. Kyllä ne liikkuessa lämpiää. mut ei kukaan aina jaksa käsiään räpistellä.
 
aina jäässä
mä oon vast 15 ja mul on aina ihan siniset varpaat vaikka olisin sisällä ja sormet on aina jäässä, ulkona saattaa sormet jäätyä ihan vaikka puolessa tunnissa vaikka ois kuinka paksut hanskat, liikun aika vähän mut oon ennen liikkunu enemmän ja ihan yhtä kylmät on ollu joten en usko liikunnan auttavan.. pitäiskö täst lääkärii mennä?
 
kastike80
itse ole 30v. ja kärsinyt vilusta sekä kylmistä raajoista saatan yölläjin herätä koviin pohjekipuihin jalka tunnoton ja värittömät.
olen nyt ruvennut venyttelemään/jumppannut pesuhuoneen lattialla (koska se on lämmin) auttanut hieman ei paljoa,kauhistuttavat yö heräämiset loppuneet.

niksejä otetaan vastaan !
 
itse ole 30v. ja kärsinyt vilusta sekä kylmistä raajoista saatan yölläjin herätä koviin pohjekipuihin jalka tunnoton ja värittömät.
olen nyt ruvennut venyttelemään/jumppannut pesuhuoneen lattialla (koska se on lämmin) auttanut hieman ei paljoa,kauhistuttavat yö heräämiset loppuneet.

niksejä otetaan vastaan !
Kai nukut esim villaiset sukat jalassa? Kannattaa miettiä tosiaan noita vinkkejä että hartioissa on riittävästi vaatetta. Mua ei tosin sisällä häiritse jääkylmät jalat tai sormet. Ulkona selviän, kun olen oikeasti panostanut lämpimiin hanskoihin (ohuet sormikkaat tai tavalliset villatumput eivät ole minulla ratkaisu). Ulkona kengät pitää valita oikein (superlämpöiset).
 
Viimeksi muokattu:
"elkkuliini"
Kärsin myös noista kylmistä varpaista ja sormista... Jopa sisällä 22asteisessa huoneessa varpaani ovat kuin jääkalikat. Tämä ei vielä paljoa häiritsisi, mutta kun kylmettyessä raajani alkavat särkeä. En voi harrastaa talvisin mitään liikuntaa ulkona, koska esim. lenkillä ollessa polveni kylmettyvät ja alkavat särkeä. Ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa tai liikatoimintaa ja verenpaine on normaali. En polta tupakkaa ja liikun kesäisin enemmän, kun on lämmintä. Eniten särkyä on nivelissä ja jonkun verran lihaksissä. En ole vielä tähänpäivään menessä keksinyt ratkaisua. Sisällä pitää olla villasukat yms. ja silti joskus kylmetyn. Kun ei oikein jaksaisi öisin herätä ja syödä ihan mielettömiä määriä särkylääkkeitä.
 
"AAPEE"
Minulla on ainakin huono ääreisverenkierto. En tupakoi. Ei se mua sinänsä haittaa, mutta kun esim. talvella olen liian vähissä vaatteissa ulkona, niin heti alkaa tulla siniset huulet ja kylmä. Sama on uinnissa et ku oon minuutin altaassa paikoillaan niin tulee siniset, joskus jopa mustat huulet.
 

Yhteistyössä