Mistä varaton voi saada siivousapua?

  • Viestiketjun aloittaja vierassss
  • Ensimmäinen viesti
vierassss
Kyseessä olisi siis raivaussiivousta. Olen työtön ja sairastan masennusta, kotihommat ovat kasaantuneet (toki saan tärkeimmät pyykit pestyä jne), vaatehuone, siivouskaappi ja semmoiset täynnä roskaa ja turhaa roinaa. Tuntuu aivan ylitsepääsemättömän vaikealta urakalta itselle hoitaa, sekä kaaos vaan huonontaa oloa. Mistä saisin apua?
 
vieraaas
Jos asuisit lähellä, voisin tulla autamaan, itse nautin ja tykkään järjestelemisestä. Se himosiivojat tai vastaava ohjelma on ihana, vaikikken ihan niin neuroottinen siisteysintoilija olekaan. Mut olisko esim. paikallisissa martoissa jotain tuollaista apua tarjolla?
 
Hmm...
Se kaljan hankkiminen ei ollut huono ajatus. Mieti, mikä sinua parhaiten motivoisi. Sitten käy hommaan kera roskasäkkien ja pidä huoli, että viet mahd. pian tavarat oikeisiin kierrätyspisteisiin. Lopuksi palkinto!
 
tahtoo myös
[QUOTE="mimmi";30324814]Pikku hiljaa siivoilet, tuskin kunta tarjoaa mitään ilmaista siivoojaa.[/QUOTE]

Jos tajoaa niin minäkin haluan sellaisen heti!
Minullakin on masennus ja on vielä vaikeasti vammainen lapsikin jonka tarpeita pitää pestä :(
Apu olisi tarpeen mutta maksamaan en pysty.
 
ei ole tyhmiä kysymyksiä
Niin että mistä saisi siivouspalvelua ilmaiseksi... no annas kun arvaan. Olisiko samasta paikasta mistä saa ilmaiseksi uusia autoja, moottoripyöriä, tietokoneita ja mistä saa kaupanpäälle vielä hiustenleikkuun.
 
Vierras
Ainakin helsingin kaupungilla (sosiaalitoimella?) on raivaussiivouspartio joka hoitaa juuri mielenterveyspotilaiden ja dementoituneiden suursiivouksia. Mitään viikoittaita apua sieltä ei toki saa.
Mutta ota yhteys oman kaupungin sosiaalitoimeen.
 
vinkki
Anteeksi nyt mutta onko paikkasi varmasti kotona jos et pysty huolehtimaan normaalista kodista ja kodin normaalista siivoustasosta/hygieniasta?
Jos siellä sotkua on niinkin paljon että ihan kaatuamisvaara on niin paikkasi ei todellakaan ole kotona.
Olisiko parempi kysellä jos pääsisit johonkin kuntoutusjaksolle tai ihan kokonaan tuettuun asumiseen :)

Jos taas sotkua on vähän kaappien sisäpuolella josta sitä ei näe ennekuin oven avaa niin yksi kaappi kerrassaan on hyvä aloittaa :)
Ei ne mahdolliset vieraat kai sinulla kaappiin mene istumaan ;)
Ja joku ehdotti kaljaa, itse hakisin pullon hyvää viiniä ;)
Siivoat yhden kaapin ja palkitset itsesi viinillä, siis jos lääkkeesi ei estä tuon nauttimista.
 
Vierras
Anteeksi nyt mutta onko paikkasi varmasti kotona jos et pysty huolehtimaan normaalista kodista ja kodin normaalista siivoustasosta/hygieniasta?
Jos siellä sotkua on niinkin paljon että ihan kaatuamisvaara on niin paikkasi ei todellakaan ole kotona.
Olisiko parempi kysellä jos pääsisit johonkin kuntoutusjaksolle tai ihan kokonaan tuettuun asumiseen :)

Jos taas sotkua on vähän kaappien sisäpuolella josta sitä ei näe ennekuin oven avaa niin yksi kaappi kerrassaan on hyvä aloittaa :)
Ei ne mahdolliset vieraat kai sinulla kaappiin mene istumaan ;)
Ja joku ehdotti kaljaa, itse hakisin pullon hyvää viiniä ;)
Siivoat yhden kaapin ja palkitset itsesi viinillä, siis jos lääkkeesi ei estä tuon nauttimista.
Juurikin tämmöisissä tilanteissa kunnalle on paljon halvempi tarjota sitä siivousapua kotiin kuin maksaa laitoshoitopaikasta tai turtusta asumisesta.
 
sanon asiat nyt suoraan
Ainakin helsingin kaupungilla (sosiaalitoimella?) on raivaussiivouspartio joka hoitaa juuri mielenterveyspotilaiden ja dementoituneiden suursiivouksia. Mitään viikoittaita apua sieltä ei toki saa.
Mutta ota yhteys oman kaupungin sosiaalitoimeen.
Kyllä näitä on joka kaupungissa, sosiaalitoimi on kilpailuttanut eri siivousfirmoja tuohon hommaan mutta ongelmana onkin näillä mt- potilailla se että
kun heille on siivottu on se koti kohta taas samassa jamassa
sitten taas sama kitinä kuinka on sotkua ja kuinka masentaa
ja kuinka ei itse jaksa ja viitsi siivota.
Kertaluontoinen tuollainen siivous on mutta kuten olettaa saattaakin niin eihän mt- ongelmainen sitä tajua ja valittaa kuinka yhteiskunta vähintäänkin hänet hylkää.
Ja hyvin normaalia sekin että mt- ongelmainen kyllä tykkää kun muut siivoaa hänelle
mutta hän ei osaa sitä niin paljon arvostaa että jatkossa pitäisi huushollinsa kunnossa
eikä päästä sitä tuohon jamaan uudelleen.
 
"hmm"
Tarvitsetko ihan roskalavan johon heittää vuosikymmenien romut. Silloin tarvitset varmaan sosiaalitoimiston kautta raivauspalvelun.
Vai pystyisitkö urakkaan yksin kun vain saisit tsemppiapua ja vinkkejä täältä palstalta?
 
vieraskin.
Käsittämätöntä että tiedostaa tilanteen eikä voi mennä jätesäkkiä kaupasta hakeen ja alkaa nakkaan roskia sinne.

Eri asia nämä hamstraaajat jotka pitävät kotiaan upeana ja siistinä, vaikka siellä olisi kaikenmoista kummaa roinaa -70 -luvulta lähtien. He eivät ongelmaa tiedosta eikä ymmärrä että koti on sotkuinen eivätkä sen vuoksi edes voi kotiaan siivota.
 
minäjg
Kyseessä olisi siis raivaussiivousta. Olen työtön ja sairastan masennusta, kotihommat ovat kasaantuneet (toki saan tärkeimmät pyykit pestyä jne), vaatehuone, siivouskaappi ja semmoiset täynnä roskaa ja turhaa roinaa. Tuntuu aivan ylitsepääsemättömän vaikealta urakalta itselle hoitaa, sekä kaaos vaan huonontaa oloa. Mistä saisin apua?
Missäpäin asut? Mä voisin tarjota apua. Tykkään haasteellisista siivouksista.
 
vinkki
Juurikin tämmöisissä tilanteissa kunnalle on paljon halvempi tarjota sitä siivousapua kotiin kuin maksaa laitoshoitopaikasta tai turtusta asumisesta.
Ei muuten ole!
Tällaiset ihmiset ei yleensäkään laita tikkua ristiin jatkossakaan sen asian eteen että saisi asuntonsa pidettyä ihmisen asuttavassa kunnossa :(
Joten jos on vaarana että sotku on jo terveydelle vaaraksi niin bakteereineen kuin muuten yli buukattuine tavaroineen jolloin tulee myös kaatuamisvaara kuin sairastumiset eteen niin mietippä mikä on halvempaa,
tuettu asuminen vammaisyksikössä tms.
vaiko se että kokoajan ihmistä joudutaan paikkaamaan ties mistä ja miten.
Tiedätkö kuinka paljon mm lonkkaleikkauksia tehdään ihmisille kun kotona kaatuilevat, tajuatko kuinka paljon ne maksaa?
Se että leikkaus sujuu hyvin niin vielä sen jälkihoito :(
Kyllä todellakin kalliiksi tulee jos jokaiselle masentuneelle tässä heitellään liukuhihnalla viikkosiivoojia paikalle kun eivät sen vertaa itse saa itsestään irti.
 
vieraana.
Mulla niin raivostuttaa tuollainen laiskuus, joka laitetaan mielenterveysongelman piikkiin. OIkeasti kun mielenterveyspotilas ei juuri välitä siitä milta ympärillä näyttää. Apta asia vaivaa, joten tervettä se. Laiskuutta sen sijaan on tuo ettei ala tekeen.

Kuinka oloa helpottaa, kun itse työn tekee ja näkee tuloksen. Sellainen tuottaa onnistumisen tunnetta ja mielihyvää ja koska itse on työn tehnyt niin tekee yleensä kaikkensa, että koti siistinä pysyy. Oishan se, kun vain elelis ja sotkis ja sitten soittais sossuun, että tulkaapa siivoamaan.
 
vierass
Onpa kiva että olet sen verran tervehtynyt että ajattelet edes sitä urakkaa. Itse olin samassa jamassa vielä kesällä, syksyn tullen tuli jostain motivaatiota että sain enimmän raivattua. Aloitin ihan niistä mitkä olivat eniten harmina, kuten alakerran vaatehuone ja siitä pikkuhiljaa eteenpäin. Aloitat aamulle ennen yhtätoista tai et saa mitään aialliseksi, jos tulee olo että ei ei ei ei niin heitetään romukoppaan ja jatketaan kunnes se yksi paikka on siivottu, seuraaava päivä on siivousvapaa ja sitten taas seuraava urakka, kyllä se siitä pikkuhiljaa.
 
Aikapankista, ehkä. Ideana on, että maksat jollain virtuaalirahalla, ja myöhemmin teet jotain muuta jollekin toiselle, joka puolestaan maksaa sinulle virtuaalirahalla takaisin - jolloin siivouksesta miinukselle mennyt saldosi nollaantuu. Vähän kuin vastavuoroista naapuriapua, paitsi ei tarvitse vaihtaa palveluksia päittäin, vaan yhteisön sisällä. Aika monella paikkakunnalla on aikapankki, googlaa ja katso.
 
"äiPPäliini"
Vai että vielä ilmainen siivooja :LOL: Seuraavaksi pitää saada ilmainen kokki ja mitähän vielä :D
Mitä jos nyt menet peilin eteen ja toteat että siellä se ilmainen siivooja on.
Kerran kun joudut kunnon siivousurakan eteen et toiste sitä toivon mukaan noin pahasti sotke.
Tämä toimii hyvin muuten lastenhuoneisiinkin ;)
kerran kun joutuvat kaatopaikkansa siivoamaan niin johan muisti jatkossa pelaa ja lelut menee leikin jälkeen nätisti sinne laatikoihin :)
 

Yhteistyössä