Mistä voi johtua yhtäkkinen kova väsymys? Nukahdan väkisin

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
ketjun ap
heips, taitaa olla minun aloittama ketju.

Yhä edelleen tulee näitä väsykohtauksia, mutta nykyisin aika harvoin kuitenkin. Olen todennut, että johtuu syömisestä. Jos on ollut pidempään syömättä ja sitten syö, niin sokerit nousevat sen verran nopeasti että alkaa väsyttämään ja herään kun ne on laskenut (hikisenä)
Tähän on auttanut säännöllinen syöminen todella paljon, ei pääse verensokerit heittelemään niin paljon. Nykyisellä miehelläni on diabetes ja hänen mittarilla olen sokereita aina joskus mitannut ja ihan hyvät on arvot. Tosiaan päässyt laskemaan sokerit alas ja sitten kun syö niin nousevat vähän turhan nopeasti ja siitä johtuu tuo olo.

Mulla myös menee todella alas sokerit, viimeksi kun heikotti ja mittasin huvikseni niin oli 3,6. Ei mikään ihme jos tuosta arvosta nousee sinne kymppiin suunnilleen mitä nyt mahtaa ollakkaan terveellä arvot ruokailun jälkeen
 
vierailija
Heippa!

Mulla on noita ihan samoja oireita että aamulla nukuttaa töissä noin 2-3 tuntia nuokun tietokoneen edessä ja sit hieman piristyy,viikon loppun a nukuin 15 tuntia yhten'ä päivänä että ei tämä kyllä normaalia ole ? käyn arkena nukkuu jo 7 pintaan ja aamnulla heräään 5 töihin no nyt menen lääkärriin mut en usko että ne siihen mitään syytä löytää.
tätä on kestänyt jo usempia viikkoja.
 
vierailija
Uniapnealta kuulostaa. Siinä hengityskatkot yön aikana aiheuttavat sen, että missään vaiheessa ei pääse vaipumaan syvään uneen. Nukkuja ei tätä itse usein tiedosta, sillä on kuitenkin kevyessä unessa. Onko usein päänsärkyä aamuisin? Heräätkö usein pissalle yön aikana? Uniapnean takia virtsan eritys jatkuu myös henkilön "nukkuessa", mikä aiheuttaa vessajuoksuja.

Uniapneaa voi sairastaa myös ilman kuorsaamista! Varminta on varmistaa asia käymällä lääkärissä. Lääkäri määrää yöpolygrafian, joka tehdään ihan kotona. Laite mittaa mahdollisten hengityskatkosten määrän ja pituuden.

Toisin kuin yleensä luullaan, ei uniapnea ole myöskään vain miesten tai ylipainoisten sairaus. Voit olla ihan normaalipainoinen ja silti sairastaa sitä.

Tautiin on nykyisin hyvin tehokas hoito: CPAP. Se ei paranna sairautta, mutta hävittää sen oireet täysin. CPAP on laite, joka luo painetta potilaan hengittäessä sisään. Nykyiset laitteet säätelevät painetta automaattisesti, eli painetta nostetaan vain silloin kun katkoksia alkaa tulla. Se tekee mm. nukahtamisesta helpompaa, kun laite ei vielä valveilla ollessa puhalla kovaa. Laitteen käyttöön tottuu noin viikossa muutenkin. Siitä tulee niin luonnollinen asia ja hyvä tasainen uni, että laitteeseen tottuttua ei ilman osaisi edes nukkuakaan.
 

Yhteistyössä