Mitä läheisen kuoleman jälkeen pitää tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja apua vailla
  • Ensimmäinen viesti
apua vailla
Mä oon ihan pihalla ja päässä pyörii miljoona asiaa. Äitini siis löydettiin tänään kuolleena, poliisi sanoi että äiti viedään "jonnekin" (en enää kuullut) ja että ruumisavaus suoritetaan myöhemmin.
Äiti asuu eripaikkakunnalla, eikä meillä ollut turhan hyvät välit. Eli en edes tiedä kuuluko äitini kirkkoon.

Mitä mun pitää tehdä ensimmäisenä?
Siis soittaan äidin kotikunnan kirkkoherranvirastoon? Mut antaako ne sieltä tietoja puhelimitse? Toinen sisko muisteli et äiti haluasi et hänen haudataan synnyinkuntaansa, miten se onnistuu? Hautajaiset? kulut? perunkirjoitukset? Perunkirjoituksissa on vielä se ongelma et isä ja äiti on eronnu yli 15v sitten, mutta (mun tiedon mukaan) virallista ositusta ei ole tehty. eli mistä tuosta saa tietoa?

Musta tuntuu et mun pää halkee. Ja siskot haluaa (ja niin kyllä mäkin) et asiat etenee mahdollisimman nopeasti.
 
vieras
Ensinnäkin...Pahoitteluni äitisi poismenon johdosta :hug: :(.

Sinuna soittaisin heti huomenna äitisi asuinpaikkakunnan kirkkoherranvirastoon, aloittaisin siis sieltä.
Esittele itsesi ja pidä äitisi henkilötunnus hollilla, sen antamalla uskoisin, että uskovat sinun olevan tytär.

Siellä neuvovat miten toimia tästä eteenpäin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin...Pahoitteluni äitisi poismenon johdosta :hug: :(.

Sinuna soittaisin heti huomenna äitisi asuinpaikkakunnan kirkkoherranvirastoon, aloittaisin siis sieltä.
Esittele itsesi ja pidä äitisi henkilötunnus hollilla, sen antamalla uskoisin, että uskovat sinun olevan tytär.

Siellä neuvovat miten toimia tästä eteenpäin.
kiitos. Mä aina ajattelin (huonojen välien takia) että en itke kun äiti kuolee... Ja nyt itekn melkein koko ajan :'(

Mä en tiedä äitini henkilötunnuksen loppuosaa :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin...Pahoitteluni äitisi poismenon johdosta :hug: :(.

Sinuna soittaisin heti huomenna äitisi asuinpaikkakunnan kirkkoherranvirastoon, aloittaisin siis sieltä.
Esittele itsesi ja pidä äitisi henkilötunnus hollilla, sen antamalla uskoisin, että uskovat sinun olevan tytär.

Siellä neuvovat miten toimia tästä eteenpäin.
kiitos. Mä aina ajattelin (huonojen välien takia) että en itke kun äiti kuolee... Ja nyt itekn melkein koko ajan :'(

Mä en tiedä äitini henkilötunnuksen loppuosaa :/
Ota yhteys isääsi, hän varmaan tietää hlötunnuksen loppuosan.
jaksuja :hug:
 
vieras
Kuolintodistus pitää ensin saada, ilman sitä mikään ei etene mihinkään. Perunkirjoitusta varten tarvitset virkatodistukset, joita voit metsästä itse tai pientä palkkiota vastaan pyytää kirkkoherranvirastosta. Jos vainaja on asunut usealla paikkakunnalla elämänsä aikana, kannattaa käyttää palvelua.

Olen kahdet hautajaiset järjestänyt ja jälkimmäisten kohdalla valitisin hautaustoimiston, joka hoiti suurin piirtein kaiken puolestan. Vainajan kuljetukset, yhteydenpidon kirkkoon jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin...Pahoitteluni äitisi poismenon johdosta :hug: :(.

Sinuna soittaisin heti huomenna äitisi asuinpaikkakunnan kirkkoherranvirastoon, aloittaisin siis sieltä.
Esittele itsesi ja pidä äitisi henkilötunnus hollilla, sen antamalla uskoisin, että uskovat sinun olevan tytär.

Siellä neuvovat miten toimia tästä eteenpäin.
kiitos. Mä aina ajattelin (huonojen välien takia) että en itke kun äiti kuolee... Ja nyt itekn melkein koko ajan :'(

Mä en tiedä äitini henkilötunnuksen loppuosaa :/
Kuka äitisi löysi? Missä äitisi lompakko ja muut henkkoht tavarat ovat tällä hetkellä?
 
Otan osaa :'( Itse olin samassa tilanteessa vuosi sitten isäni kuoleman johdosta.
Otin ensin yhteyttä hautaustoimistoon jota käytimme, sieltä sai kaiken neuvon ja palvelun. Oikeusaputoimisto hoiti meillä perunkirjoitukset.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuolintodistus pitää ensin saada, ilman sitä mikään ei etene mihinkään. Perunkirjoitusta varten tarvitset virkatodistukset, joita voit metsästä itse tai pientä palkkiota vastaan pyytää kirkkoherranvirastosta. Jos vainaja on asunut usealla paikkakunnalla elämänsä aikana, kannattaa käyttää palvelua.

Olen kahdet hautajaiset järjestänyt ja jälkimmäisten kohdalla valitisin hautaustoimiston, joka hoiti suurin piirtein kaiken puolestan. Vainajan kuljetukset, yhteydenpidon kirkkoon jne.
Perunkirjoituksella ei ENSIMMÄISEKSI ole mikään kiire!

Tärkeintä on nyt hoitaa äiti hautaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin...Pahoitteluni äitisi poismenon johdosta :hug: :(.

Sinuna soittaisin heti huomenna äitisi asuinpaikkakunnan kirkkoherranvirastoon, aloittaisin siis sieltä.
Esittele itsesi ja pidä äitisi henkilötunnus hollilla, sen antamalla uskoisin, että uskovat sinun olevan tytär.

Siellä neuvovat miten toimia tästä eteenpäin.
kiitos. Mä aina ajattelin (huonojen välien takia) että en itke kun äiti kuolee... Ja nyt itekn melkein koko ajan :'(

Mä en tiedä äitini henkilötunnuksen loppuosaa :/
Kuka äitisi löysi? Missä äitisi lompakko ja muut henkkoht tavarat ovat tällä hetkellä?
Poliisi löysi, kun itse soitin huolestuneena kun en saanut äitiin yhteyttä. Epäilen et lompakko ja muut tavarat esim. avaimetkin olisi hänen asunnossaan. En tiedä miten poliisit menivät sisälle. Eli kai mun pitää poliisilaitoksellekin soittaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Poliisi löysi, kun itse soitin huolestuneena kun en saanut äitiin yhteyttä. Epäilen et lompakko ja muut tavarat esim. avaimetkin olisi hänen asunnossaan. En tiedä miten poliisit menivät sisälle. Eli kai mun pitää poliisilaitoksellekin soittaa?
O.K. Sitten kyllä voisit poliisillekin soittaa...Että pääset äitisi asuntoon sisälle. Koska ajattelit matkustaa äitisi asuinpaikkakunnalle? Sieltä käsin asioita olisi helpompi hoitaa...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Poliisi löysi, kun itse soitin huolestuneena kun en saanut äitiin yhteyttä. Epäilen et lompakko ja muut tavarat esim. avaimetkin olisi hänen asunnossaan. En tiedä miten poliisit menivät sisälle. Eli kai mun pitää poliisilaitoksellekin soittaa?
O.K. Sitten kyllä voisit poliisillekin soittaa...Että pääset äitisi asuntoon sisälle. Koska ajattelit matkustaa äitisi asuinpaikkakunnalle? Sieltä käsin asioita olisi helpompi hoitaa...
Huomenna, jos saan auton lainaksi. Asuu naapurikunnassa et ei ihan hirvittävän kaukana, siis asui :(
 
"Reetta"
Äitini kuoli tänää...nyt sit kaikenlaisii. järjästelyitä...sit viel mitä löytyykään papereista...Olisiko viisasta antaa pesähoitajalle kaikki mit asoita on??kimuranttii tulee olemaa...siit varma...
 

Yhteistyössä