Mitä mä teen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kyselin pari päivää sitten valintakoetulosten jännittäjiä, eikä ainuttakaan ilmaantunut lisäkseni.
Nythän nuo tulokset tuli. En päässyt. Tai pääsin, varasijalle 200 ensimmäiseen hakutoiveeseen, sijalle 99 toiseen.... Eli toivotonta.
Nythän se sitten osui vasten kasvoja, en ikinä tule onnistumaan missään. Tähän yhteishakuun panostin täysillä ja jollain tasolla uskoin pääseväni kouluun. Mutta ei.
Ehkä ryven nyt hetken itsesäälissä ja menetän uskoni itseeni. En tiedä, vituttaa niin suunnattomasti. En enää jaksaisi. Kaikki tuntuu niin pahalta. Parisuhde, perhe-elämä, oma elämä. Tästä koulutuksesta olisin saanut sen jonkin "oman jutun".
Miten pääsen tästä yli?
 
Elämä on tällaista. Käsittele pettymys ja nokka kohti uusia pettymyksiä. Sieltä se onnistuminenkin joskus tulee. Mikäli haaveesi päästä opiskelemaan juuri sinne mihin haluat on epärealististinen, kokeile jotain muuta. Toiset hakee lääkikseenkin kymmenen kertaa, ennen kuin uskovat, etteivät pääse.
 
vierailija
Elämä on tällaista. Käsittele pettymys ja nokka kohti uusia pettymyksiä. Sieltä se onnistuminenkin joskus tulee. Mikäli haaveesi päästä opiskelemaan juuri sinne mihin haluat on epärealististinen, kokeile jotain muuta. Toiset hakee lääkikseenkin kymmenen kertaa, ennen kuin uskovat, etteivät pääse.
Tämä oli realistinen tavoite, olen kyseistä alaa opiskellut aikaisemminkin tosin eri koulussa. Tää olo on kyllä aivan karsea, ja kamalinta on alkaa käydä läpi sitä samaa keskustelua tuttujen kanssa (=ne joille on ollut "pakko" kertoa hausta) etten päässyt kouluun ja voivoi sentään. Mä kuolen tähän. Hävettää.
 
Tämä oli realistinen tavoite, olen kyseistä alaa opiskellut aikaisemminkin tosin eri koulussa. Tää olo on kyllä aivan karsea, ja kamalinta on alkaa käydä läpi sitä samaa keskustelua tuttujen kanssa (=ne joille on ollut "pakko" kertoa hausta) etten päässyt kouluun ja voivoi sentään. Mä kuolen tähän. Hävettää.
Hei ... kaikki ymmärtävät miten vaikeaa on päästä sisälle hyviin paikkoihin tänä päivänä! On ammatin vaihtajia ja niitä, jotka ovat yrittäneet vielä useammin kuin sinä. Ei sinun kannata itseäsi hävetä, toteat vain miten meni, paska tuuri ja katsot nyt jotain uutta suuntaa elämääsi siksi aikaa, kun olet valmis taas hakemaan jotain muuta koulutusta. Huomaa myös se, että elämä voi olla ihan kivaa myös ilman jatkuvaa opiskelua, kunhan vain löydät sen punaisen langan, joka tekee sinut onnelliseksi.

Mikäli haluat, niin voithan sinä soitella oppilaitoksiin ja kertoa, että jos sattuisi joku jättämään kesken tai olisi muuten joitain paikkoja, jotka kiinnostaisi sinua, olisit valmis hyppäämään kelkkaan mukaan kesken kaiken tms.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mä kirjoitin joskus tänne ettei kukaan pääse opiskelemaan ja sillon tuli kauhee huuto että kaikki pääsee. Mun tyttö ei pääse ja sen takia se vaan haahuilee ja eikä tuu ikinä pääsemään. Nuorin ei tuu pääsemään lukioon eikä varmaan pääse mihinkään muuhunkaan eli sekin tulee vaan haahuilemaan jossain. Tää koko systeemi on ihan älytön ja paska.
 
vierailija
Tämä oli realistinen tavoite, olen kyseistä alaa opiskellut aikaisemminkin tosin eri koulussa. Tää olo on kyllä aivan karsea, ja kamalinta on alkaa käydä läpi sitä samaa keskustelua tuttujen kanssa (=ne joille on ollut "pakko" kertoa hausta) etten päässyt kouluun ja voivoi sentään. Mä kuolen tähän. Hävettää.
No ei ollu realistinen tavoite jos oot varasijalla 200. Lähihoitajat ja kirurgitkin opiskelee "samaa alaa" jos näin haluaa ajatella. Silti ei oo realistinen ajatus, että lähäripohjalta ponnistetaan lääkikseen, vai onko susta?

Mutta et oo ainoo joka pettyi. 199 muuta pettyi myös. Tai ei ehkä kaikki (osa arvatenkin jo tiesi, ettei paikkaa irtoa ja pieni osa tulee saamaan paikan peruutusten myötä). Ei hekään tähän kuole. Elämä on.
 
Mä kirjoitin joskus tänne ettei kukaan pääse opiskelemaan ja sillon tuli kauhee huuto että kaikki pääsee. Mun tyttö ei pääse ja sen takia se vaan haahuilee ja eikä tuu ikinä pääsemään. Nuorin ei tuu pääsemään lukioon eikä varmaan pääse mihinkään muuhunkaan eli sekin tulee vaan haahuilemaan jossain. Tää koko systeemi on ihan älytön ja paska.
Työttömyyden lisääntyessä on kisa opiskelupaikoista kova. Lukioitakin on kovatasoisia ja vähemmän kovatasoisia. Luulisi pääsevän johonkin lukioon, jos todella haluaa. En oikein tiedä onko kyse systeemistä vai asenteesta: kuka tahansa pärjää opiskeluissa, jos vain asenne on kohdillaan.

Mikäli tyttärelläsi on toisen asteen koulutus, voi hän opiskella avoimessa yliopistossa ja suorittaa siellä perusopinnot ja joitakin aineopintoja. Mikäli hän on erittäin hyvä, pääsee avoimen väylän kautta sisään ilman pääsykoetta.
 
vierailija
Ammattikorkeakouluun hain. Mitenkä tämän muotoilisi, siis olen opiskellut ko. koulutuslinjalla aiemminkin. välissä perustin perheen ja nyt ei ole muuta vaihtoehtoa kun hakea yhteishaussa. Tämä koulutus oli minulle realistinen tavoite, nyt tuntuu liian karvaalta ajatella edes seuraavaa yhteishakua. Pitääpä huomenna alkaa soittelemaan koululle ja tiedustella mahdollisuuksia tässä vaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
vierailija
Mä kirjoitin joskus tänne ettei kukaan pääse opiskelemaan ja sillon tuli kauhee huuto että kaikki pääsee. Mun tyttö ei pääse ja sen takia se vaan haahuilee ja eikä tuu ikinä pääsemään. Nuorin ei tuu pääsemään lukioon eikä varmaan pääse mihinkään muuhunkaan eli sekin tulee vaan haahuilemaan jossain. Tää koko systeemi on ihan älytön ja paska.
Aikuislukioon pääsee.
 
vierailija
Minkä takia ne varasijoille jäävät sitten laitetaan järjestykseen, ellei sillä järjestyksellä ole mitään väliä?

Jos kuka vaan hylätyistä voidaan valita "jonon ohi", kun on soitellut perään ja kysellyt??

Ei se toimi ihan noin. Sori vaan. En halua ap:tä lannistaa, mutta kannattaa miettiä plan B jo valmiiksi.
 
Minkä takia ne varasijoille jäävät sitten laitetaan järjestykseen, ellei sillä järjestyksellä ole mitään väliä?

Jos kuka vaan hylätyistä voidaan valita "jonon ohi", kun on soitellut perään ja kysellyt??

Ei se toimi ihan noin. Sori vaan. En halua ap:tä lannistaa, mutta kannattaa miettiä plan B jo valmiiksi.
Opiskelupaikat pitää vahvistaa joulukuussa. Sen jälkeen otetaan varasijoilta. Mikäli sen jälkeen lopettaa tai ei aloita koulutusta, voi olla, että pääsee "ohi".
 
vierailija
Minkä takia ne varasijoille jäävät sitten laitetaan järjestykseen, ellei sillä järjestyksellä ole mitään väliä?

Jos kuka vaan hylätyistä voidaan valita "jonon ohi", kun on soitellut perään ja kysellyt??

Ei se toimi ihan noin. Sori vaan. En halua ap:tä lannistaa, mutta kannattaa miettiä plan B jo valmiiksi.
Se varasija jono on puhtaasti pääsykokeesta saadun pistemäärän mukaisessa järjestyksessä. Toki omalla aktiivisuudella on vaikutusta. Kuten aikaisemmin mainitsin niin itse olin varasijalla jotain 50 ja pääsin kuitenkin opiskelemaan. Hakijoiden joukossa on niin paljon jotka eivät edes ko. paikaan oikeasti halua. Tottakai oppilaitos haluaa sinne sellaisia opuskelijoita jotka myös valmistuvat.
 
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi

Yhteistyössä