Mitä tarkoittaa mielestäsi elämän koulu?

vierailija
Mun elämän koulu on ollut aika köykäinen, onneksi :) itse olen pitänyt sitä välillä jopa rankkana, mutta kun kuuntelee muita niin huomaa, että helpolla olen päässyt ainakin tähän asti (45 v).
 
vierailija
Voi tohtorikin olla kovan elämän koulun käynyt, mutta jos hän nimittäisi itseään sellaiseksi, niin kyllä ensimmäiseksi tulisi mieleen, että hän on jossain vaiheessa vajonnut spurgun tasolle. Nämä elämän koulun käyneet ovat yleensä niitä elämän valttikortit saaneita.
 
Voi tohtorikin olla kovan elämän koulun käynyt, mutta jos hän nimittäisi itseään sellaiseksi, niin kyllä ensimmäiseksi tulisi mieleen, että hän on jossain vaiheessa vajonnut spurgun tasolle. Nämä elämän koulun käyneet ovat yleensä niitä elämän valttikortit saaneita.
Yhdistät alkoholismin elämänkouluun?
Entä millaiset muut kokemukset erityisesti kvalifisoituvat?
 
vierailija
Yhdistät alkoholismin elämänkouluun?
Entä millaiset muut kokemukset erityisesti kvalifisoituvat?
Miellän, että elämän kovan koulun käyneet ovat sukeltaneet syvälle elämässään, pääosin omilla valinnoillaan. Tohtoritason ihmisellä siihen liittyy yleensä alkoholisimi. Tieten oma ryhmänsä ovat nämä, joilla on ollut huonot lähtökohdat ja jatkavat sitä samaa rataa itsekin. Tohtoriksi tullut on kyllä itsensä jossain vaiheessa tuosta kierteestä hommannut ulos.

Ainahan on joku minimaalinen ryhmä, joka on epäonnen suosikki, jolle sattuu kaikki paha ja käy elämän kovan koulun sitä kautta - rattijuoppo vie perheen, sairaus iskee ja huijari vie vielä omaisuuden.
 
vierailija
Miellän sanan kahdella tapaa.. Jokainen meistä käy elämänkoulua, se on se mitä elämä opettaa ja tuo vastaan. Kokemusten summa.

Sitten on "se toinen" elämänkoulu eli opinahjo jota valitettavan monet facebookin mukaan ovat käyneet ja sillä tarkoitetaan ihan suoraan vaan sitä että "mulla on ollut rankempi elämä kuin kenelläkään muulla hei ja minä oon kokenu yhtä sun toista että älä mulle ala. Ja koska mulla on ollut rankkaa niin saan olla epäkohtelias, tökerö ja tyhmä".
 
Voiko vaikka tohtori olla "rankan elämänkoulun käynyt" vai määrittääkö oppiarvo häntä enemmän?
Totta kai tohtorilla voi olla taustallaan sitä elämänkoulua :)...jollain tapaa sitä toivoisin kaikilla olevan, koska en sitä suinkaan lähde itse määrittelmään sillä, että se on vain ja ainoastaan jotain alkoholismia tai muuta vastaavaa. Mulle tommoinen ilmaisu tarkoittaa sitä, että elämää on tullut eletyksi, tilanteita ja kokemuksia - niiden hienojenkin joukossa sitten niitä rankkojakin selviytymistaisteluita - on takana, mistä lähteä ammentamaan itselleen sekä mahdollisesti myös muille vahvuutta ja kokemuksen viisauttakin tarvittaessa :).

Että vaikka elämä on ollut rankkaakin syystä jos toisesta, niin siitä "koulutuksesta" on opittu ja sen kanssa osataan elää tasapainossa, hyväksyen menneisyys ja sen vaikutukset omassa elämässään, samalla sitä arvostaa huomista päivää hiukan eri tavalla :)
 
Totta kai tohtorilla voi olla taustallaan sitä elämänkoulua :)...jollain tapaa sitä toivoisin kaikilla olevan, koska en sitä suinkaan lähde itse määrittelmään sillä, että se on vain ja ainoastaan jotain alkoholismia tai muuta vastaavaa. Mulle tommoinen ilmaisu tarkoittaa sitä, että elämää on tullut eletyksi, tilanteita ja kokemuksia - niiden hienojenkin joukossa sitten niitä rankkojakin selviytymistaisteluita - on takana, mistä lähteä ammentamaan itselleen sekä mahdollisesti myös muille vahvuutta ja kokemuksen viisauttakin tarvittaessa :).

Että vaikka elämä on ollut rankkaakin syystä jos toisesta, niin siitä "koulutuksesta" on opittu ja sen kanssa osataan elää tasapainossa, hyväksyen menneisyys ja sen vaikutukset omassa elämässään, samalla sitä arvostaa huomista päivää hiukan eri tavalla :)
Et siis suhtaudu termiin mitenkään halveksuen?
Sitäkin kun usein lukee palstalla?
 
vierailija
Miellän sanan kahdella tapaa.. Jokainen meistä käy elämänkoulua, se on se mitä elämä opettaa ja tuo vastaan. Kokemusten summa.

Sitten on "se toinen" elämänkoulu eli opinahjo jota valitettavan monet facebookin mukaan ovat käyneet ja sillä tarkoitetaan ihan suoraan vaan sitä että "mulla on ollut rankempi elämä kuin kenelläkään muulla hei ja minä oon kokenu yhtä sun toista että älä mulle ala. Ja koska mulla on ollut rankkaa niin saan olla epäkohtelias, tökerö ja tyhmä".
Erinomaisesti tiivistetty. Aiemmin sana on ollut aika neutraali, mutta Facebookin myötä sanan merkitya on muuttunut tarkoittamaan junttia.
 
Et siis suhtaudu termiin mitenkään halveksuen?
Sitäkin kun usein lukee palstalla?
No en todellakaan :)! Mä näen sen pikemminkin rikkautena kuin halveksuttavana asiana, itseasiassa ei mulla ole kenenkään matkantekoon - niillä kyvyillä ja taidoilla mitä itsekullakin on niissä tilanteissa - mitään naputtamista tai arvostelemista, koskapa itsekin tätä teen ryvettyen ja siipiini osumia saaden. Mutta mä näen ne kolhut ja kompastelut arvokkaina hetkinä ja asioina elämässä :). Joka päivä täällä opitaan, joskus se oppiminen vain tehdään todella pitkän ja rankan kaavan kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Spencer Hastings
Jotkut varmasti tarkoittavat elämänkoululla vilpittömästi vaan elämän tuomaa kokemusta, mutta koko termissä on nykyään paljon voimakkaammin sellainen luuseriklangi. Elämänkoulusta jauhaa ja sen arvottaa ylös sellaiset, jotka halveksuvat oikeaa koulutusta ja menestystä, eikä heillä koskaan itse olisikaan ollut rahkeita sillä saralla samaan kuin toisilla. Elämämkolulaiset muistavat toitottaa, miten heillä on niin rankkaa ja vaikeaa ja kultalusikka perseessä syntyneet eivät tiedä mistään mitään ja kuolkaa porvarit. Kultalusikkuuteen riittää jo se, että tienaa itse elantonsa ja ei ole viittätoista eri kulutusluottovelkaa.

Näin usein minun ikäisteni näkökulmasta. Olen huomannut, että esim. keski-ikäiset taas tarkoittavat elämänkoululla yksinkertaisesti vaan kokemusta.
 
vierailija
Itse miellän sen sellaseksi, että on kokenut elämässä ikäviäkin asioita. Että elämä ei ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista.
Tosin eihän se ole kellään, mutta toisilla on takana todella vaikeitakin asioita, mielisairaalaa, vankilaa, lasinen lapsuus jne. Sellaseksi sen miellän.
Mutta Facebook on pilannut senkin sanan.
 
vvvvvvvierailija
Kaikkee sitä paskaa mitä elämä eteen heittää. Toisille omasta syystä ja toisille pyytämättä. Jos siitä koulusta jotain oppii niin sen, että asiat ei aina ole sitä mitä näyttää eikä enää jaksa vaahdota kaikkea turhaa.
 

Yhteistyössä