Mitä vastaisit ystäväsi hyvin musertavaan ja loukkaavaan viestiin?

  • Viestiketjun aloittaja Laura..
  • Ensimmäinen viesti
Laura..
Minulle kävi näin, enkä tiedä mitä vastata tai miten ylipäätään reagoida tilanteeseen. Hyvin pitkäaikainen ystäväni (meillä historiaa melkein 20 vuotta) on menossa naimisiin tulevana kesänä. Meillä on kaksi yhteistä ystävää, jotka jostain (minulle tuntemattomasta) syystä eivät halunneet olla kanssani missään tekemisissä sen jälkeen kun sain lapsen. He ovat perheettömiä ja sinkkuja. Tämä välirikko ei siis ollut minun toiveeni ja olen ollut siitä äärettömän surullinen.

Nyt sain kuulla, ettei ystäväni aio kutsua minua häihinsä. Nämä kaksi muuta ystäväänsä kyllä, muttei minua. Perusteli ettei halua "kävää tilannetta" ja toivoi minun ymmärtävän.. Eli nyt myös hän käänsi minulle selkänsä. Olen niin surullinen ja loukattu, että on vaikea hengittää. En tiedä miten tuohon viestiin reagoisin?! Miten siihen voi reagoida? En voi mitenkään ymmärtää, että hän välittää ystävyydestämme ja minusta noin vähän.

Miten te vastaisitte minun sijassani?
 
viera.s
Vaikuttaa siltä, että ystäväsi ajattelee sinun tehneen jotain niin väärää näitä entisiä ystäviäsi kohtaan, että hänen on valittava puolensa. Ja että ette voisi olla edes samassa tilassa, ilman että syntyy ilmiriitaa.

Eikö sinulla ole mitään hajua, mistä tuollainen voisi johtua? Jos erilaiset elämäntilanteet erottaakin ystävyksiä, eihän tällaiseen välien viilenemiseen normaalisti liity mitään draamaa joka estäisi käyttäytymästä fiksusti kun joskus kohdataan. Mutta teillä on ilmeisesti ollut jotain riitaa, kun puhutkin välirikosta etkä vaan välien viilenemisestä/etääntymisestä? Voisitko koittaa sitä vielä selvittää?
 
HippuTAR
Mä en vastaisi mitään. Enkä tekisi mitään, paitsi poistaisin kyseisen "ystävän" yhteystiedot puhelimesta ja muualta.
Jos siis tilanne on tuo että et todellakaan tiedä miksi nämä kaksi tyyppiä ei halua olla sinun kanssasi tekemisissä. Jos taas olet tehnyt niille jonkun paskatempun niin sit asia on ihan eri. Mutta siis kertomassasi tilanteessa toteaisin että mitään ystävyyttä ei ole tämän naimisiin menevänkään tyypin kanssa.
 
ap.
Vaikuttaa siltä, että ystäväsi ajattelee sinun tehneen jotain niin väärää näitä entisiä ystäviäsi kohtaan, että hänen on valittava puolensa. Ja että ette voisi olla edes samassa tilassa, ilman että syntyy ilmiriitaa.

Eikö sinulla ole mitään hajua, mistä tuollainen voisi johtua? Jos erilaiset elämäntilanteet erottaakin ystävyksiä, eihän tällaiseen välien viilenemiseen normaalisti liity mitään draamaa joka estäisi käyttäytymästä fiksusti kun joskus kohdataan. Mutta teillä on ilmeisesti ollut jotain riitaa, kun puhutkin välirikosta etkä vaan välien viilenemisestä/etääntymisestä? Voisitko koittaa sitä vielä selvittää?
Mitään riitaa ei ole ollut. Itse on pääni puhki miettinyt mistä tässä voi olla kyse, ja aikoinaan yritin sitä myös näiden ihmisten kanssa selvittää kysymällä suoraan ja saamatta vastausta. Myös tältä nyt naimisiin menevältä olen tiedustellut miten hän asian näkee ja kokee, mutta hänen vastauksensa ovat olleet hyvin ympäripyöreitä ja kerran sanoi toivovansa, ettei häntä "sekoiteta" tai jos kysyttävää on niin kysyisin suoraan näiltä kahdellta. Vaikea kysyä kun en saa vastausta.

Eli ikävä kyllä en usko, että asiaa ja välien viilenemistä pystyy mitenkään enää tässä vaiheessa selvittämään. He ovat ilmiselvästi päättäneet etteivät halua olla kanssani tekemisissä. Ilmiriitaa ei kenenkään tarvitse pelätä ja minut tuntien he sen tietävät, etten minä ainakaan sellaista aloita.
 
vierailija
Ihanko totta pystyisit tähän?

Entä jatkossa, haluaisitko vielä olla häneen yhteydessä / ystävänsä? Vai jäisikö ystävyys siihen onnittelukorttiin?
No hyvänen aika, miksi en pystyisi! Kaikesta huolimatta - hän on ystäväni, kunnes toisin itse sanoo.

Eli jatkoyhteydenpito olisi hänen käsissään. Harmillista toki olisi, mikäli hän jättäisi kaikki nämä yhteiset vuodet tähän...johonkin aivan kummalliseen epämääräiseen syyhyn... Itse totta kai kipuilisin mutta pakkohan se olisi myös hyväksyttävä, että hän ei kuitenkaan arvostanut ystävyyttämme tämän pidemmälle. Hän siinä lopulta enemmän menettää - mielestäni.
 
ap.
Mä en vastaisi mitään. Enkä tekisi mitään, paitsi poistaisin kyseisen "ystävän" yhteystiedot puhelimesta ja muualta.
Jos siis tilanne on tuo että et todellakaan tiedä miksi nämä kaksi tyyppiä ei halua olla sinun kanssasi tekemisissä. Jos taas olet tehnyt niille jonkun paskatempun niin sit asia on ihan eri. Mutta siis kertomassasi tilanteessa toteaisin että mitään ystävyyttä ei ole tämän naimisiin menevänkään tyypin kanssa.
Kunpa olisikin tehnyt jotain! Silloin voisin pyytää anteeksi ja toivoa saavani anteeksi. Mutta kun en ollenkaan tiedä MISTÄ nämä tapahtumat juontavat juurensa. Eikä kukaan ole sitä minulle suostunut kertomaan.

Ok, eli et vastaisi mitään. Ehkä se olisi paras tapa toimia. Mutta se myös tarkoittaisi sitä, ettemme koskaan enää olisi missään tekemisissä.
 
vierailija
..ja voisiko tämän etääntymisen syynä olla oma perheesi, se että olet saanut lapsen?

Nämä muuthan ovat perheettömiä/lapsettomia. Ilmeisesti lapsettomuus on kipeä asia heille ja he eivät pysty käsittelemään sitä oikein - vaan ovat valmiita mitätöimään yhteisen ystävyytenne.

Aivan turhasta, sanoisin. Ikävää heille, että eivät kykene olemaan puolestasi onnellisia eivätkä ymmärrä, miten ainutkertaisen mahtava tilaisuus heillä on ollakaan mukana seuraamassa sinun kasvua ja kehittymistä perheesi kanssa.
 
viera.s
No onpas kummallista. Miten se välirikko sitten käytännössä tapahtui? Ihan salamana kirkkaalta taivaalta lopettivat kaiken yhteydenpidon vai hiipuiko ystävyys pikkuhiljaa?

Oli niin tai näin, niin en minä itse kyllä katkaisisi ystävyyttä vain sen takia, etten saisi kutsua häihin. Ehkä jättäsin pallon ystävälle, hän saisi ehdottaa seuraavaa tapaamista. Mutta tuntuisi jotenkin lapselliselta katkaista välit siksi, ettei yksiin häihin päässyt. Sitä paitsi harvalla nyt on pitkäaikaisia ystäviä ihan pikkusyistä hukattaviksi.
 
ap.
..ja voisiko tämän etääntymisen syynä olla oma perheesi, se että olet saanut lapsen?

Nämä muuthan ovat perheettömiä/lapsettomia. Ilmeisesti lapsettomuus on kipeä asia heille ja he eivät pysty käsittelemään sitä oikein - vaan ovat valmiita mitätöimään yhteisen ystävyytenne.

Aivan turhasta, sanoisin. Ikävää heille, että eivät kykene olemaan puolestasi onnellisia eivätkä ymmärrä, miten ainutkertaisen mahtava tilaisuus heillä on ollakaan mukana seuraamassa sinun kasvua ja kehittymistä perheesi kanssa.
No, tämä on käynyt joskus mielessä asiaa miettiessä. Mutta jos se näin on, niin olen tosi tosi surullinen, koska olisin heidät halunnut pitää elämässäni kaikista muutoksista huolimatta. Ei ystävien elämäntilanteen tarvitse aina olla tismalleen sama.
 
vierailija
No, tämä on käynyt joskus mielessä asiaa miettiessä. Mutta jos se näin on, niin olen tosi tosi surullinen, koska olisin heidät halunnut pitää elämässäni kaikista muutoksista huolimatta. Ei ystävien elämäntilanteen tarvitse aina olla tismalleen sama.
Ei tietenkään tarvitse, sehän on vain rikkautta, että saa seurata ystävänä aitiopaikalta toisen elämänvaiheita ja olla niissä siten mukana :).

Mutta - et ole ainoa, jolle etääntymisen syynä on toiminut juuri oma perheellistyminen. Joillekin vain voi ystävän perheonnen näkeminen ja kokeminen olla liian tuskallista, varsinkin jos se on hänelle itselleen se mitä kaipaa eniten elämäänsä.

...mutta siinä pitäisi uskaltaa - kipuilusta huolimatta! - olla rohkea ja iloita toisen puolesta. Ja kerran ystäviä kun ollaan, niin pitäisi myös pystyä puhumaankin moinen asia mielenpäältä pois.

Toivottavasti kuitenkin ystäväsi ymmärtäisivät avata silmänsä ja sydämensä huomaamaan, miten arvokkaan ihmisen ovatkaan vaarassa menettää.
 
ap.
No onpas kummallista. Miten se välirikko sitten käytännössä tapahtui? Ihan salamana kirkkaalta taivaalta lopettivat kaiken yhteydenpidon vai hiipuiko ystävyys pikkuhiljaa?

Oli niin tai näin, niin en minä itse kyllä katkaisisi ystävyyttä vain sen takia, etten saisi kutsua häihin. Ehkä jättäsin pallon ystävälle, hän saisi ehdottaa seuraavaa tapaamista. Mutta tuntuisi jotenkin lapselliselta katkaista välit siksi, ettei yksiin häihin päässyt. Sitä paitsi harvalla nyt on pitkäaikaisia ystäviä ihan pikkusyistä hukattaviksi.
Käytännössä se meni näin: ilmoitin ystävilleni olevani raskaana. Yksi heistä onnitteli lämpimästi (hän joka aikoo nyt avioitua), kaksi muuta vastasi jotain todella tympeää ja ympäripyöreää. Kumpikin lopetti yhteydenpidon siihen. Kun kysyin syytä, en saanut vastausta, eikä kumpikaan onnitellut lapsen syntymän johdosta. Sen jälkeen en enää itsekään yrittänyt tavoitella heitä.
 
vierailija
Mun veikkaus on, että nämä kaksi tai ainakin toinen heistä on ollut sinulle kateellinen tai jotain vastaavaa ja kehittänyt jonkun jutun sinun mustamaalaamisksi. Mulla itselläni oli kouluaikoina kaveri, joka voisi hyvin käyttäytyä just noin.

Naimisiin menevä kaverisi on puolensa valinnut. Törkeäksi sen tekee se, että hän on sanonut, ettei halua sekaantua teidän väleihin, mutta käytännössä hän pitää yhtä vanhojen kavereiden kanssa ja kieltää sinut. Jos olisi toisin, niin hän olisi kertonut, mikä ongelma sinun ja vanhojen kavereiden välillä on ja kutsuisi sinut häihin.

En laskisi mitään tuollaisen kaverin varaan. Voisin laittaa onnittelukortin, mutta muuten en ottaisi yhteyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Minä en joko vastaisi mitään ja antaisin "ystävyyden" kuihtua pois, tai jos välttämättä haluaisin yrittää jatkaa ystävyyttä, niin sanoisin että ei, en todellakaan pysty ymmärtämään miksi "ystävä" tekee näin ja kertoisin myös suoraan että minusta tuntuu todella pahalta.
 
xcv
En mä kyllä nielisi ihan kakistelematta tuollaista käytöstä. Jotenkin yrittäisin pitää puoliani tai ilmaista että asia on minua loukannut. Ei ystävyys merkitse sitä että pitää ryhtyä kynnysmatoksi toiselle. Tietysti asiallinen kannattaa aina olla.

Esimerkiksi näin voisin vastata. "Ymmärrän kyllä kantasi. Ikävä kun tämä nyt meni näin, että minut pyyhkäistään sivuun vailla mahdollisuutta esittää omaa näkökantaani asiasta, kun en koskaan ole edes saanut selville mistä oikein on kyse. Omasta mielestäni en ole tehnyt mitään ansaitakseni tällaista kohtelua. Mutta en kai voi muuta kun alistua etsimään uutta seuraa, jos vanhoille tutuille ei enää seurani kelpaa. En syytä sinua, mutta en myöskään suostu enää jatkamaan tätä peliä. Vilpittömästi toivotan teille hauskoja häitä ja tulkaa onnellisiksi yhdessä."
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Jos ystävä on aina aiemmin käyttäytynyt kuin oikea ystävä, pyrkisin puhumaan hänen kanssaan ja selvittämään välit. Jos hän on aiemmin ollut usein ilkeä tms., saattaisin katkaista välit tuohon. Olen huono antamaan anteeksi, jos minua loukataan. Yleensä luovutan ihmissuhteissa liian helposti.
 

Yhteistyössä