Miten erottaa onko kyseessä masennus vai laiskuus/saamattomuus?

  • Viestiketjun aloittaja niemand
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Samaa oon itsestäni miettinyt. Olen aina ollut tekeväinen,enkä ollenkaan laiska,mutta nykyään en töitten jälkeen jaksais enään mitään tehä.Oikeen ärsyttää,aina mietin mitä kaikkee pitäis tehä,mutta enimmän aikaa tässä vaan nökötän ja odotan koska pääsis nukkuun.
 
......
No masennukseen kuuluu alakuloisuutta ja ehkä myös itkuherkkyyttä. Ne ei taas kuulu laiskuuteen. Masuntuneena ihminen haluaa tehdä asioita mutta voimat erivät riitä. Laiska ei halua tahdä, ei huvita sitten yhtään vaikka voimia olis...

Kyllä sen huomaa jos on masentunut...
 
"jaa-a"
Ehkä siitä että onko tunteet kuitenkin olemassa, masentunut usein ei välitä eikä iloitse kunnolla mistään.

Mä luulin itseäni tossa parikymppisenä laiskaksi, kun olin opiskelun ohella töissä jossa jouduin seisomaan paljon tiskin takana ja tuntui että tarvitsi istua joka hitsin välissä jakkaralle (joka oli vain takahuoneessa). Vanhemmat kolleegat jaksoi ihan hyvin. Pian minulla todettiin selkärankareuma (ihan muussa yhteydessä) joka selitti selän väsyneen olon - joka siis toi koko kroppankin väsyneen olon. Liikunnalla - ja sillä asennon vaihtelulla - on pysynyt kurissa 20 vuotta.
 
"vieras"
No masennukseen kuuluu alakuloisuutta ja ehkä myös itkuherkkyyttä. Ne ei taas kuulu laiskuuteen. Masuntuneena ihminen haluaa tehdä asioita mutta voimat erivät riitä. Laiska ei halua tahdä, ei huvita sitten yhtään vaikka voimia olis...

Kyllä sen huomaa jos on masentunut...
Masentunut voi olla myös hyvin aktiivinen. Itse aikoinani leivoin, siivosin ja jynssäsin kotia hullun lailla masennuskautena. Masennus ilmeni monin muun tavoin. Kuten ilottomuutena. En myöskään nukkunut juuri ollenkaan.
 
.......
[QUOTE="vieras";27894784]Masentunut voi olla myös hyvin aktiivinen. Itse aikoinani leivoin, siivosin ja jynssäsin kotia hullun lailla masennuskautena. Masennus ilmeni monin muun tavoin. Kuten ilottomuutena. En myöskään nukkunut juuri ollenkaan.[/QUOTE]

Okei, kolikolla on siis myös kääntöpuolensa.

Itse taas en tehnyt juurikaan mitään, halua tekemiseen löytyi mutta voimat eivät riittäneet. Kovasti koitin jotain saada aikaiseksi, mutta ne yritykset päättyivät turhautumiseen ja itkuun joten lakkasin yrittämästä. Ja nukkua olisin voinut vaikka koko päivän, vaikka unet olivatkin todella sekavia.
 
"Irma"
[QUOTE="vierailija";27894759]Samaa oon itsestäni miettinyt. Olen aina ollut tekeväinen,enkä ollenkaan laiska,mutta nykyään en töitten jälkeen jaksais enään mitään tehä.Oikeen ärsyttää,aina mietin mitä kaikkee pitäis tehä,mutta enimmän aikaa tässä vaan nökötän ja odotan koska pääsis nukkuun.[/QUOTE]

Näin minullakin. Tekemistä olisi vaikka kuinka paljon ja kotihommat kasaantuvat. En vain jaksa tehdä mitään ylimääräistä. Lapset saan juuri ja juuri hoidettua kunnialla, mutta heidänkin takia poden huonoa omatuntoa, kun en jaksa viedä heitä tarpeeksi ulkoilemaan, liikkumaan ja harrastamaan.
 
ent masentunut
Okei, kolikolla on siis myös kääntöpuolensa.

Itse taas en tehnyt juurikaan mitään, halua tekemiseen löytyi mutta voimat eivät riittäneet. Kovasti koitin jotain saada aikaiseksi, mutta ne yritykset päättyivät turhautumiseen ja itkuun joten lakkasin yrittämästä. Ja nukkua olisin voinut vaikka koko päivän, vaikka unet olivatkin todella sekavia.
Joo mä jotenkin reagoin noin, verrattavissa kai esim teinityttöjen syömishäiriöihin yms. jossa satetaan liikkua neuroottisesti mutta ilottomasti, mäkin vaan jotenkin en osannut pysähtyä, vaikkei millään ollut mitään merkitystäkään. Nyt on kaikki ihanasti rempallaan :)
 
niemand
Niinhän tuo vaimoke sanoo että kaikenlaista haluais touhuta mutta ei millään jaksa muuta kuin ihan pakolliset lastenhoito hommat. Minä taas en ole ymmärtänyt mitään ja olen ollut todella ilkeä vaimolle.
 
no tuota
Hänhän voi olla ihan vain väsynytkin, eikä masentunut. Väsymystäkin kun on montaa sorttia, eikä kaikkiin auta yksi nukuttu yö. Sitten kun olet väsynyt, niin olet vähän hidas, kun olet hidas niin harmistut ja syyllistät itseäsi siitä mitä et tee, kun syyllistät niin todellakin menet alamaihin. Kierre on valmis.
 
"heluna"
Niinhän tuo vaimoke sanoo että kaikenlaista haluais touhuta mutta ei millään jaksa muuta kuin ihan pakolliset lastenhoito hommat. Minä taas en ole ymmärtänyt mitään ja olen ollut todella ilkeä vaimolle.
no ei tuo ilkeys kyllä auta,mä taas olin ilkeä miehelle(oli parisuhteessakin ongelmia ja miehessäkin vikaa) mutta mut jo syvä väsymys saa minut tosi ärtyneeksi ja kiukkuiseksi. no nyt oon yksin ja plajon onnettomampi. lisäksi masennuskin oireilisi mulla lähinnä kiukkuna/raivona, koska pakottaisin itseni viimeiseen asti tekemään asioita vaikka en jaksaisikaan ja väsymys tästä purkautuisi kiukkuna pikku jutuista.

ole sä fiksumpi kuin minä! vaimosi saatta olla masentuntu tai uupunut.. mutta joka tapauksessa tarvitsee sinun tukea ja rakkautta, se ei vaimoa paranna, tai mitään muutakaan,eikä muutoksia heti tapahdu. mutta se luo pohjaa sille että sitten kun vaimo voi paremmin teillä on vielä parisude ja ehkä jopa hyvä sellainen
 
"vieras"
No masennukseen kuuluu alakuloisuutta ja ehkä myös itkuherkkyyttä. Ne ei taas kuulu laiskuuteen. Masuntuneena ihminen haluaa tehdä asioita mutta voimat erivät riitä. Laiska ei halua tahdä, ei huvita sitten yhtään vaikka voimia olis...

Kyllä sen huomaa jos on masentunut...
Ei välttämättä huomaa! Mä en huomannut ennenkuin iski ahdistus- ja paniikkihäiriö ja oli pakko soittaa apua!

Mä olen sekä laiska että masentunut. Jaksan kyllä tehdä asioita jotka tuottaa iloa ja virkistää, mutta saatan silti sen jälkeen olla niin väsynyt että alan ahdistua ja itkeä. Tänään imuroin lasten huoneet (olivat itse keränneet tavarat ja matot), ja äsken kun aloin laittaa ruokaa ja lapset hälisivät niin alkoi itkettää ja todellisuudentaju hämärtyä. Eli olisi pitänyt jättää imuroimatta vaikka ei juuri silloin laiskottanutkaan. Laiskuus siis voi myös terveellä tavalla suojata ihmistä liikarasitukselta =)
 
"vierailija"
[QUOTE="vieras";27895005]Ei välttämättä huomaa! Mä en huomannut ennenkuin iski ahdistus- ja paniikkihäiriö ja oli pakko soittaa apua!

Mä olen sekä laiska että masentunut. Jaksan kyllä tehdä asioita jotka tuottaa iloa ja virkistää, mutta saatan silti sen jälkeen olla niin väsynyt että alan ahdistua ja itkeä. Tänään imuroin lasten huoneet (olivat itse keränneet tavarat ja matot), ja äsken kun aloin laittaa ruokaa ja lapset hälisivät niin alkoi itkettää ja todellisuudentaju hämärtyä. Eli olisi pitänyt jättää imuroimatta vaikka ei juuri silloin laiskottanutkaan. Laiskuus siis voi myös terveellä tavalla suojata ihmistä liikarasitukselta =)[/QUOTE]

Eli ehkä suojaankin itseäni masennukselta olemalla laiska...? OLen kyllä aika väsynytkin,olen fyysisessä työssä 8h. päivä ja viimeseen 2 kuukauteen en ole sanut kunnolla nukkua,kun kuopus herättänyt lähes joka yö 2-10 kertaa.
 
empire
[QUOTE="Irma";27894905]Näin minullakin. Tekemistä olisi vaikka kuinka paljon ja kotihommat kasaantuvat. En vain jaksa tehdä mitään ylimääräistä. Lapset saan juuri ja juuri hoidettua kunnialla, mutta heidänkin takia poden huonoa omatuntoa, kun en jaksa viedä heitä tarpeeksi ulkoilemaan, liikkumaan ja harrastamaan.[/QUOTE]

Samoin mulla alkoi, luulin ensin että olen patalaiska-paska. Työinto meni ja sitten yks päivä mulla meni töissä täysin hermot, en pystynyt viikkoihin palaamaan takaisin.

Nyt alkuviikosta olin maanantaina ja tiistaina pitkästä aikaa töissä - vähän kerrallaan. Jollain tavalla se meni, mutta ei hyvin. Sitten tuli flunssa.. enkä ole ollut sen jälkeen töissä.

Tänään sain masennuksen arviointilomakkeen terveysassalta kotiin. Sen täytettyäni huomasin että taidankin olla masentunut enkä pelkästään patalaiska. Olinkin soimannut itseäni siitä aika tavalla.

Menkää ajoissa omalle terveysasemalle, jos pitempään olo on tuntunut saamattomalta, lisäksi fyysiset oireet kuten klimppi kurkussa ja puristusta rintakehässä voivat olla merkkejä stressistä.

Tutkimuksissa on ollut että ylipainoisilla on enempi masennusta (BMI yli 30).
 
"vieras"
[QUOTE="vierailija";27894759]Samaa oon itsestäni miettinyt. Olen aina ollut tekeväinen,enkä ollenkaan laiska,mutta nykyään en töitten jälkeen jaksais enään mitään tehä.Oikeen ärsyttää,aina mietin mitä kaikkee pitäis tehä,mutta enimmän aikaa tässä vaan nökötän ja odotan koska pääsis nukkuun.[/QUOTE]

ja sinun kannattaa ottaa heti lääkäriin tai psyykkaan:). NIINPÄ! et todellakaan!!!!!!!

ihan normi!
 

Yhteistyössä