Miten ihmeessä selviämme oikomishoidon muotin ottamisesta..

  • Viestiketjun aloittaja vierailijaa
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaa
8v tytön kanssa?? Jännittää ihan törkeästi pelkkää hammaslääkärikäyntiä mutta nyt olisi tulossa aika mahdolliseen oikomishoitoon. Hänellä on todella herkkä yökkäämisrefleksi ja varsinkin kun jännittää niin oksentaa herkästi. Muotin ottaminen minua eniten mietityttää että mitenkä tulee onnistumaan kun suu laitetaan sitä mönjää täyteen? Mitä jos se ei vaan onnistu! !??
 
vierailijano
Onko niitä pakko oikoa sitte? Jos ei ite niistä kärsi ni antasin olla. Saa enempo traumoja vaan tollasedta jos muutenkin herkkä yökkimään.QUOTE="vierailijaa, post: 30895223"]8v tytön kanssa?? Jännittää ihan törkeästi pelkkää hammaslääkärikäyntiä mutta nyt olisi tulossa aika mahdolliseen oikomishoitoon. Hänellä on todella herkkä yökkäämisrefleksi ja varsinkin kun jännittää niin oksentaa herkästi. Muotin ottaminen minua eniten mietityttää että mitenkä tulee onnistumaan kun suu laitetaan sitä mönjää täyteen? Mitä jos se ei vaan onnistu! !??[/QUOTE]
 
Hei, mulla on kans yhdellä lapsella todella herkässä toi yökkäämisrefleksi mutta se on ollut aina, joten meillä suuhygienisti osaa käsitellä rauhoittavasti tuota lasta aina kun siellä käydään. Joten - muotitkin saatiin otettua todella hyvin ja nopeasti :).

Ole itsekin siellä rauhallisena. Yks helpottava juttu on se, että oikeesti hengittää vain sen nenän kautta eli keskittyy siihen nenähengitykseen :). Ja kyllä mä vaan uskon, että teilläkin on siellä vastassa niin rautainen ammattilainen, että hän tietää mitä tekee ja on hänellä varmasti aikaisemminkin ollut haasteellisimpia pikkupotilaita, joten - ihan rennosti vaan menette siihen hommaan, molemmat :).

Asiasta ei tarvitse yhtään sen kummemmin kotona keskustella eikä ihmetellä, jos puhetta tulee niin sanot vaan että käytte siellä muotit ottamassa. Ei enempää. Kyllä se hyvin menee :)

ps. Meillä alkoi oikomishoito lapsen ollessa ekaluokalla ja sen jälkeenkin on otettu uusia muotteja, joten lapsi tottuu kyllä tuohon oikomishoidon säännölliseen käyntiin ja niihin tarkistuksiin siellä :). Luottavaisin mielin siis :)
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
8v tytön kanssa?? Jännittää ihan törkeästi pelkkää hammaslääkärikäyntiä mutta nyt olisi tulossa aika mahdolliseen oikomishoitoon. Hänellä on todella herkkä yökkäämisrefleksi ja varsinkin kun jännittää niin oksentaa herkästi. Muotin ottaminen minua eniten mietityttää että mitenkä tulee onnistumaan kun suu laitetaan sitä mönjää täyteen? Mitä jos se ei vaan onnistu! !??
Hmm.. Kannattaa varmaan keskustella hammaslääkärin kanssa asiasta. Multa otettiin noi muotit vasta ja se on aika epämukava kokemus. Mulla on myös herkkä yökkirefleksi ja siksikin prosessi tuntui ikävältä. Voisikohan harkita vaikka jonkin aikaa odottaa asian kanssa? Vuoden pari vanhempana voisi onnistua?
 
vierailijaa
Hei, mulla on kans yhdellä lapsella todella herkässä toi yökkäämisrefleksi mutta se oikomishoitoa, joten meillä suuhygienisti osaa käsitellä rauhoittavasti tuota lasta aina kun siellä käydään. Joten - muotitkin saatiin otettua todella hyvin ja nopeasti :).

Ole itsekin siellä rauhallisena. Yks helpottava juttu on se, että oikeesti hengittää vain sen nenän kautta eli keskittyy siihen nenähengitykseen :). Ja kyllä mä vaan uskon, että teilläkin on siellä vastassa niin rautainen ammattilainen, että hän tietää mitä tekee ja on hänellä varmasti aikaisemminkin ollut haasteellisimpia pikkupotilaita, joten - ihan rennosti vaan menette siihen hommaan, molemmat :).

Asiasta ei tarvitse yhtään sen kummemmin kotona keskustella eikä ihmetellä, jos puhetta tulee niin sanot vaan että käytte siellä muotit ottamassa. Ei enempää. Kyllä se hyvin menee :)
Mietin just että mi kähän verran kannattaa etukäteen puhua, mulla tapana jäädö jauhamaan asioista liikaa ja sekin voi olla huono...

Oikomishoito varmaan tarpeen kun rautahampaat eivät mahdu suuhun suoraan...kasvavat etennin alaleuassa miten sattuu.
 
Mietin just että mi kähän verran kannattaa etukäteen puhua, mulla tapana jäädö jauhamaan asioista liikaa ja sekin voi olla huono...

Oikomishoito varmaan tarpeen kun rautahampaat eivät mahdu suuhun suoraan...kasvavat etennin alaleuassa miten sattuu.
Mä en silloin aikanaan puhunut asiasta juuri ollenkaan. Mahdollisimman vähän siis, sen minkä molemmat tiesimme eli nyt on tulossa käyntiä ja otetaan jotkut muotit. Koska itsekään asiasta en tiennyt silloin sen tarkemmin, niin en nähnyt tarpeelliseksi lähteä asiaa selvittelemään. Muutoinkin olen varsinkin tämän herkkäsuisemman kanssa huomannut helpommaksi sen asian, että sitä hampilakäyntiä ei muistuttele etukäteen, vaan ottaa sen puheeksi edeltävänä päivänä, sanoo että huomenna on sitten käyntiä hampilassa (ja ei illan aikana vaan päivän aikana, että saa nukutuksi yönsä). Neutraalisti ja rennosti siis.

Mitä nopeammin teillä saadaan oikomishoito alkuun, sen nopeammin siitä pääsee myös eroon :). Musta on oikein hienoa, että nykyään kiinnittävät todella hyvin huomiota aikaisessa vaiheessa hampaitten tulemisiin ja voivat siten reagoida muutoksiin nopeasti :)
 
vierailija
Varoita etukäteen hammaslääkäriä, että lapsella on herkkä yökkäämisrefleksi. Itse olin oksentaa, kun mönjää pursusi kitalakeen pehmeälle alueelle. Hammaslääkäri käski nostelemaan jalkoja ylös ja alas, että ehti kovettumaan ilman, että oksensin.

Lapsen muottien ottamisessa oli suurin ongelma saada suu auki sitä muottia varten, ei olisi lainkaan halunnut ottaa sitä vehjettä suuhunsa. Lopulta avasi suunsa pienellä kiristyksellä, oltiin jo uutta aikaa suunnittelemassa. Sekin, että joutuu toisen kerran toimi pontimena. Meillä oli tosin paljon pienempi tuossa vaiheessa.
 
vierailija231
Meillä kans erittäin yökkiherkkä lapsi....(ei voi laittaa esim pyöräily kypärän nauhaa leuan alle kun yökkii, tai pienempänä ei voinu käyttää kypärämyssyä )
Lisäksi ollut tosi hammaslääkärikammoinen (5v tarkastuksessa ei vaan suostunut istumaan tuoliin, mä olisin ehkä pakottanutkin, mut fiksu hoitaja sano, että ei pakolla ja katto suuhun lapsen istuessa mun sylissä ihan tavallislla tuolilla)

Hammashoitolassa oli siis tieto, että pelokas lapsi tulossa ja ylkkiherkkyydestä mainitsin myös etukäteen. Kotona asiasta juteltiin tosiaan vaan vähän ja neutraaliin sävyyn ja silleen, että se nyt vaan tehdään ja täts it, ei vaihtoehtoja!

6v uskalsi mennä itse hammaslääkärin tuoliin ja rauhallinen hoitaja sai muotit hyvin otettua! Yökötti kyllä lasta vedet silmissä, mut ei mitään paniikkia ehtinyt itselleen kehittää! Ja oli kovin ylpeä itsestään kun onnistui niin hienosti!!
 

Yhteistyössä