Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No sanotaan että mun auto vie noin 10 litraa sadalla eli kilometreja pääsee tuolla 500e 3500 km, ja 3500 jaetaan työpäivien lukumäärällä eli 21,5 niin siitä sinä saat minun työmatkani pituuden laskettua.
 
se joku
Vastasin kysymykseen että kuinka paljon bensaa (oletetusti 95:sta joka maksaa n. 1,50 ) sillä 500 eurolla saa ja tulos on 750 litraa. Ellei tietokone sitten laskenut väärin ;)

Muusta en tiedä.
 
[QUOTE="vieras";22863293]Se on miehen ajossa, siinä on kerran ollut joku sähkövika, tietenkin kun oli aamuyöllä menossa lentokentälle, eikä saanut muakaan sitten hereille puhelimella että olisin vienyt sen kentälle ja meni taksilla.[/QUOTE]

No toivottavasti ei enempää tulekaan.
 
[QUOTE="poikia3";22863318]Helsingistä et enää 400 eurolla saa yksiötä mistään, sukulaistyttö vuokrasi juuri 26 neliöisen Pohjois-Haagasta, hinta 580 euroa. Taitaapa olla melkoisesti halvempaa siellä kuitenkin.

Kerrotko vielä ne neliöt, mitä teidän asunnossa on?[/QUOTE]

No pakko tähän kommentoida.. Myllypurosta yksiö 40 neliötä oli viitisen vuotta sitten 360 e.
 
Rollolainen
[QUOTE="poikia3";22863318]Helsingistä et enää 400 eurolla saa yksiötä mistään, sukulaistyttö vuokrasi juuri 26 neliöisen Pohjois-Haagasta, hinta 580 euroa. Taitaapa olla melkoisesti halvempaa siellä kuitenkin.

Kerrotko vielä ne neliöt, mitä teidän asunnossa on?[/QUOTE]

122. kerrostalo
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863363]No sanotaan että mun auto vie noin 10 litraa sadalla eli kilometreja pääsee tuolla 500e 3500 km, ja 3500 jaetaan työpäivien lukumäärällä eli 21,5 niin siitä sinä saat minun työmatkani pituuden laskettua.[/QUOTE]

1. 500e saa 1,5e/l olevaa polttoainetta 333 litraa
2. Et osaa laskea
3. Jos autosi keskikulutus on 10l/100km on autossasi jotain todella pahasti vialla tai ajat jonkinsortin liikennetraktorilla
4. "tavallisen" henkilöauton keskikulutus on n.7l/100km
5. 2500km työmatka-ajoa tulee maksamaan polttoaineessa n.260e
6. Oletko tyhmä?
 
se joku
[QUOTE="vieras";22863399]Kultaseni, luovuta jo ja vaihda se mittatikku tai vaihtoehtoisesti mene takaisin ala-asteelle, joohan![/QUOTE]

Kuule sori, mulla ei ollut laseja päässä joten vahingoissa jakamisen sijaan kerroin tuon summan koska en suurentanut tuota laskinta joten merkit meni väärin vastaus on n. 300 litraa (ei tarvitse silti vinoilla ). Tekevälle sattuu virheitä ja jolle ei satu, ei yleensä teekkään mitään.
 
"poikia3"
No pakko tähän kommentoida.. Myllypurosta yksiö 40 neliötä oli viitisen vuotta sitten 360 e.
No asuntojen vuokrat on noussut. Mulla on ystävä, jolla on vuokrayksiöitä Helsingissä. 5 vuotta sitten senkin Kallion yksiöiden vuokrat oli tasoa 430 euroa, tänä päivänä ovat yli 500 euroa ja lähempänä 600 euroa. Vuokrat ovat oikeasti nousseet hirveästi.

Jos asut jossain ja pysyt siinä, vuokra voikin pysyä halvempana, mutta jos asunto vaihtaa vuokralaista, joka vaihdon yhteydessä vuokrat nousee. Niin teki tuo mun ystävänikin. Keskimäärin vuokralainen asui yksiössä vuoden.
 
"poikia3"
122. kerrostalo
Kaupungilta voit saada tuolla samalla hinnalla kerrostaloasunnon, vuokrat ovat yli 9ää euroa neliöltä, vesimaksut n. 15 euroa henkeä kohden. Mutta noin isoja kaupungin vuokra-asuntoja on todella harvassa. Rivareista löytyy isompia asuntoja, mutta niiden vuokrat ovat myös isompia. Yksityiseltä voit löytää asunnon paremmin, mutta sitten puhutaan jo ihan toisen luokan vuokrista. 1800 euroa + vesimaksu voi olla sitten jo täyttä totta, noista neliöistä. Mulla on ollut 93 neliöinen vuokra-asunto, 2 vuotta sitten sen vuokra vesimaksuineen 5-henkiselle perheelle oli jo 1500 euroa.
 
Huom harmaana
Juuri katsoin tuosta meidän läheltä vuokra-asuntojen hintoja. Noin 70 neliön kolmiosta pitää maksaa vuokraa 1100 euroa ja rapiat päälle. Meinasin tipahtaa tuolilta. Aivan järjetön hinta.
 
"poikia3"
Täytyy lisätä Rollolaiselle, että siskollani on 4 lasta + miehen yksi lapsi, perheessä 7 henkeä. Suurin asunto, mitä Vantaan kaupunki heille pystyi tarjoamaan oli 106 neliöinen, ja heillä oli vielä lääkärintodistus, jonka mukaan yksi lapsista tarvitsee ehdottomasti sairautensa vuoksi oman huoneen. Huoneita tuossa asunnossa oli viisi - ja oli todellakin ahdasta.
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="poikia3";22863693]Täytyy lisätä Rollolaiselle, että siskollani on 4 lasta + miehen yksi lapsi, perheessä 7 henkeä. Suurin asunto, mitä Vantaan kaupunki heille pystyi tarjoamaan oli 106 neliöinen, ja heillä oli vielä lääkärintodistus, jonka mukaan yksi lapsista tarvitsee ehdottomasti sairautensa vuoksi oman huoneen. Huoneita tuossa asunnossa oli viisi - ja oli todellakin ahdasta.[/QUOTE]

Ai meinaat vai, että Vantaan kaupungin pitäisi rakentaa 6-7 huoneen kämppiä niitä muutamia suurperheitä varten, jotka tekevät liikaa lapsia tulotasoonsa nähden, eivätkä pysty hoitamaan omaa asuntoa? Just.

Tiedoksi, että jo 5 h asunto on kaupungin kämpäksi erittäin iso ja harvinainen. Ihmeellistä rutinaa. Suurin osa omistusasujistakin asuu lapsneen pienemmissä asunnoissa!
 
"poikia3"
Onhan täällä pääkaupunkiseudulla asuminen kallista, sitä en kiellä. Meilläkin uppoaa omistusasuntoomme yli 1800 euroa kuussa, lainaan, yhtiövastikkeeseen ja sähkölämmitykseen. Eikä neliöitäkään ole edes 100. Samalla hinnalla saisi neliöitä vaikka kuinka jostain muualta, mutta omasta mielestämme elämämme on täällä helppoa. Mies kulkee julkisilla työmatkansa, lapsille löytyy ruotsinkielinen koulu läheltä, palvelutkin ovat kävelymatkan päässä, ruokakauppaankin pääsee jalkaisin. Pyörä tai bussimatkan päästä löytyvät myös uimahalli, jäähalli, leffateatteri, jopa laskettelurinne 15 minuutin bussimatkan päästä, toinen reilun puolen tunnin bussimatkan päästä. Uimahalleja, jäähalleja ja leffateattereita löytyy vähän pidemmän matkan päästä useampiakin.

Eli meillä on maailma ympärillämme ja tavoitettavissa, uimassa ainakin joku tästä perheestä käy 4 kertaa viikossa. Eli niitä palveluita myös hyödynnetään.
 
-
Kyllä näissä Helsingin vuokra-asunnoissa asuu ihan normaalia porukkaa, esim. meidän perhe sekä suurin osa naapureista on ihan normaaleja ihmisiä, toki varmaankin pienituloisia, mutta ihan normaalia työssäkäyvää porukkaa löytyy. Toki on myös muutamia ei ihan normaaleja sekä maahanmuuttajia, mutta varsinkaan maahanmuuttajista ei ole ollut mitään ongelmia, he ovat naapureinakin äärettömän mukavia ja kohteliaita, tervehtivät jne. Me saatiin asunto helposti kun muutettiin takaisin paikkakunnalle, tosin suhteita on sen verran, että kaupunki on myös työnantaja. Tuntuu muutenkin jonkun verran näissä kämpissä löytyvän kaupungin duunareita sekä esim. perhepäivähoitajia. Vuokra on n. 740 euroa ja neliöitä 79, ja ihan kantakaupungin nurkilla asutaan, ihan jees. Autoa ei tarvita ja töihinkin voi kävellä kun on niin lyhyt matka.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863073]Mä oon miettinytu ihan samaa. Tai ei välttämättä ihan edes Helsingissä,mutta pääkaupunkiseudulla. Joku normi omakotitalo maksaa 400 000e ja kuka sen ostaa? Tavallinen lapsiperhe. Mut miten se on mahdollista jos palkkatulot on yhteensä keskimäärin n. 5000e/kk. Me ainakin täällä itä-Suomessa lyhennetään jo noilla tuloilla ihan tuntuva summa taloa jonka hinta on neljäsosa tuosta :O Eihän täällä ainakaan edes saa mitään yli 25 vuoden laina-aikoja,vai onko tosiaan niin että siellä ihmiset käyttää KAIKKI rahansa asumiseen.[/QUOTE]

Samaa oon aina ihmetelly! Meillä on viime vuonna ostettu 100 neliön omakotitalo, vanha mutta täysin rempattu, josta maksettiin 145000. Kaveri osti juuri Helsingistä samaan hintaan kerrostaloyksiön. Tulot on meillä aika huonot tällä hetkellä joten lainaa lyhennetään vain 400 euroa kuussa (velkaa vain noin 1/3 talon hinnasta). Jos asuttais pk-seudulla niin jouduttas varmaan johonkin vuokrayksiöön :LOL: Ei kuitenkaan asuta missään maalla vaan ihan keskisuuressa kaupungissa. Elintasomme on huomattavasti parempi kuin jos lähtisimme pk-seudulle töiden perään.
 
se joku
Helposti. Tosin mä asun Espoossa mutta hinnat on samoissa. Mulla menee asumiskustannuksiin n. 1100 euroa kuussa tällä hetkellä (pitää rukoilla ettei euribori kauheasti nouse ). Tuo sisältää lainan +yhtiövastikkeen. Ja meille vastikeeseen kuuluu myös vesi ja sähkö+ nettimaksu, sekä saunamaksu että parkkiruutu
 
"poikia3"
[QUOTE="hohhoijaa";22863743]Ai meinaat vai, että Vantaan kaupungin pitäisi rakentaa 6-7 huoneen kämppiä niitä muutamia suurperheitä varten, jotka tekevät liikaa lapsia tulotasoonsa nähden, eivätkä pysty hoitamaan omaa asuntoa? Just.

Tiedoksi, että jo 5 h asunto on kaupungin kämpäksi erittäin iso ja harvinainen. Ihmeellistä rutinaa. Suurin osa omistusasujistakin asuu lapsneen pienemmissä asunnoissa![/QUOTE]

Hei, ei tuo ollut rutinaa. Sä ymmärsit ihan väärin. Ei minun mielestäni todellakaan tarvitse järjestää. Vaan Rollolaiselle tiedoksi, kun kuvittelee vuokrien olevan täällä halpoja - no eivät varmaan löytäisi täältä kaupungilta vastaavan kokoista asuntoa, niitä kun ei helpolla saa, ei vaikkei olisi joku todistus esitettävänä. Yksityiseltä voi saada - ei siinä mitään, mutta vuokra ei ole silloin 1200 euroa kuussa, vaan jotakin ihan muuta.

Tiedän myös sen miten omistusasujat asuvat, ihan itse kun sellaisessa kolmen lapsemme kanssa asumme - neliöitä meillä on 95,5.
 

Yhteistyössä