Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sehän se on todellinen ilo mennä vaikkapa Itä-Helsingistä (Laajasalo tms.) jonnekin kehä III varrelle Vantaalle töihin aamukuudeksi julkisilla. Mietipä nyt hyvä ihminen vähän itsekin mitä kirjoitat.

Ja juu en itse ole vuorotyössä eikä ole tuollainen työmatka, mutta osaan ajatella niitä, joilla on.
Kyse ei olekaan mukavuudesta vaan pääsemisestä, katokku täällä maalla sinä et pääse julkisilla ennen 8 vaikkapa lähikaupunkiin töihin, linja-autot menee koulujen mukaan. Eli täällä on järjestään pakko olla oma auto, siellä se on valintakysymys.
 
oikeesti
[QUOTE="vieras";22867545]No mistä minne sinä et pääse? Yöaika on erikseen, mutta enpä tiedä onko kenellekään oikeaa tarvetta liikkuakaan 24-06 aikana. Työvuorot pääsääntöisesti alkavat ja loppuvat muuna ajankohtana.[/QUOTE]

Kuten juuri kirjoitin, poikittaisliikenne toimii huonosti.

Kirjoitat ihan höpöjä, kun kuvittelet julkisilla liikkumisen suvuvan aina mallikkaasti.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22867574]Kyse ei olekaan mukavuudesta vaan pääsemisestä, katokku täällä maalla sinä et pääse julkisilla ennen 8 vaikkapa lähikaupunkiin töihin, linja-autot menee koulujen mukaan. Eli täällä on järjestään pakko olla oma auto, siellä se on valintakysymys.[/QUOTE]

:headwall: Ei herranjestas sentään.
Varmaan alkaa olla kyse muustakin kuin mukavuudesta, jos pitäisi vaikka lähteä illan viimeisellä vuorolla että pääsisi töihin kuudeksi...
 
oikeesti
[QUOTE="vieras";22867574]Kyse ei olekaan mukavuudesta vaan pääsemisestä, katokku täällä maalla sinä et pääse julkisilla ennen 8 vaikkapa lähikaupunkiin töihin, linja-autot menee koulujen mukaan. Eli täällä on järjestään pakko olla oma auto, siellä se on valintakysymys.[/QUOTE]

Ai että koska pk-seudulla pääsee aina julkisilla, ei autoa saa olla. Sama se, vaikka työmatkaan sisältyisi 45 minuutin vaihtoyhteyden odottelu kaksi eri kertaa... :xmas:
 
..
[QUOTE="vieras";22867574]Kyse ei olekaan mukavuudesta vaan pääsemisestä, katokku täällä maalla sinä et pääse julkisilla ennen 8 vaikkapa lähikaupunkiin töihin, linja-autot menee koulujen mukaan. Eli täällä on järjestään pakko olla oma auto, siellä se on valintakysymys.[/QUOTE]

No ei se ole valintakysymys. Katsos yleensä perheessä on kaksi työssäkäyvää. Vaikka asunto olisikin hankittu mukavasti työpaikkojen puolivälistä, niin voi käydä sellainenkin sattuma, että toiselta menee työpaikka alta ja uusi löytyy 40km päästä ihan eri puolelta. Pitäisikö siinä heti olla vaihtamassa lasten hoitopaikat ja koulut ja muuttaa taas työpaikkojen puoleen väliin? Valitettavasti joukkoliikenteessäkin todellisuus on sitä, että tunnin matka kaupungin toiselta laidalta toiselle kahdella vaihdolla eri ole mitenkään poikkeus. Omalla autolla sama saattaa hoitua esim. 25 minuutissa. Ja palstan mukaanhan lapsia ei ole hyväksyttävää pitää hoidossa 10h päiviä, joten miten ratkaiset tuon yhtälön? Vähän realismia peliin!
 
"vieras"
:headwall: Ei herranjestas sentään.
Varmaan alkaa olla kyse muustakin kuin mukavuudesta, jos pitäisi vaikka lähteä illan viimeisellä vuorolla että pääsisi töihin kuudeksi...
Kuten mainitsin, uskon ettei yöaikana välttämättä pääse niinkuin muulloin, harvassa työpaikassa aamuvuoro alkaa kuudelta, silloinhan lapsetkin pitäisi viedä jo illalla hoitoon, kukaan ei tule availemaan ovia 5.00
 
Huom harmaana
:headwall: Ei herranjestas sentään.
Varmaan alkaa olla kyse muustakin kuin mukavuudesta, jos pitäisi vaikka lähteä illan viimeisellä vuorolla että pääsisi töihin kuudeksi...
Ihan huvikseni pistin Reittioppaaseen Laajasalo-Koskelo ja perillä klo 5.45
Tällainen hauska matkaehdotus tuli:
Kotoa lähtö klo 1.10
Kävely 2,3 km Herttoniemeen, josta bussi keskustaan.
Bussilla sieltä Jumboon, josta kävelyä 8,2 km
perillä klo 4.49
että sellainen työmatka julkisilla pk-seudulla jossa "julkisilla pääsee aina ja kaikkialle"
Houkuttaisiko?
 
"huhhuh"
[QUOTE="vieras";22867574]Kyse ei olekaan mukavuudesta vaan pääsemisestä, katokku täällä maalla sinä et pääse julkisilla ennen 8 vaikkapa lähikaupunkiin töihin, linja-autot menee koulujen mukaan. Eli täällä on järjestään pakko olla oma auto, siellä se on valintakysymys.[/QUOTE]

Osaatko ajatella, että joku joutuu töissään liikkumaan paikasta toiseen, palavereiden ja tapaamisten välillä? Jos joutuu ajamaan vaikka Espoosta Tuusulaan ja sitten keskustaan, miten hoidat nämä että olet ajoissa, vaikka ihan virka-aikana? Poikittaisliikenne on heikkoa ja liikkuminen on hidasta julkisilla. Joissain paikoissa toimivat hyvin, mutta ei todellakaan joka ikisessä tilanteessa/paikassa/aikana! Ja en tosiaankaan valita, mutta huvittavaa, ettet ymmärrä, että täällä on niin paljon erilaisia duuneja ja tilanteita ja paikkoja, joissa se julkinen liikenne ei vain ole järkevin/taloudellisin/edes mahdollinen vaihtoehto.
Onhan se sullakin valintakysymys, että asut siellä.
 
"vieras"
Ihan huvikseni pistin Reittioppaaseen Laajasalo-Koskelo ja perillä klo 5.45
Tällainen hauska matkaehdotus tuli:
Kotoa lähtö klo 1.10
Kävely 2,3 km Herttoniemeen, josta bussi keskustaan.
Bussilla sieltä Jumboon, josta kävelyä 8,2 km
perillä klo 4.49
että sellainen työmatka julkisilla pk-seudulla jossa "julkisilla pääsee aina ja kaikkialle"
Houkuttaisiko?
Muruseni, onko sisälukutaitosi yhtä kattavaa aina? No laitappa sama reitti aikavälille 06-24
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22867665]Muruseni, onko sisälukutaitosi yhtä kattavaa aina? No laitappa sama reitti aikavälille 06-24[/QUOTE]

Muruseni, juurihan todettiin että vuorotyöt alkavat ja loppuvat välillä 6-24...
Joten jos meinaa kuudeksi ehtiä töihin, siellä pitää varmaan olla viimeistään 5.45. Eikös vaan?
 
as
[QUOTE="esd";22862413]meillä on 3h+k+sauna ja vuokra kuukaudessa hieman yli 1000e ja tässä pärjäämme paremmin kun hyvin[/QUOTE]

=O jos mulla olis varaa maksaa yli tonni vuokraa, niin kyllä mä oman ostaisin.
Tollahan summalla lyhentää jo suht isoa lainaakin.
 
Huom harmaana
Muruseni, juurihan todettiin että vuorotyöt alkavat ja loppuvat välillä 6-24...
Joten jos meinaa kuudeksi ehtiä töihin, siellä pitää varmaan olla viimeistään 5.45. Eikös vaan?
Ja jos seiskaan menee, voi lähteä kotoa jo ruhtinaallisesti klo 5.27
Työmatkaan menee tuolloin vain 1h 10 min jos kaikki sujuu hyvin...Suorastaan nopeaa jo.
 
"vieras"
Muruseni, juurihan todettiin että vuorotyöt alkavat ja loppuvat välillä 6-24...
Joten jos meinaa kuudeksi ehtiä töihin, siellä pitää varmaan olla viimeistään 5.45. Eikös vaan?
Ja moneen kertaan on jo tedettu että se ei ole realistinen aika mennä kello kuudeksi töihin, kosa et saa edes lapsiasi päiväkotiin kello 5.00. Tuskin sinäkään keksit alaa jossa päivävuoro alkaisi 6.00 Lähdetään siitä että bussiliikenne alkaa hyvin 6.00 ja sitten sinä menet joko 7 tai 8 töihin, riippuu alasta. Minä menisin seitsemäksi töihin, siellä minä pääsisin julkisilla, täällä minulla on pakko olla auto, siinä se hienoinen ero.
 
"viksi"
[QUOTE="vieras";22863798]Samaa oon aina ihmetelly! Meillä on viime vuonna ostettu 100 neliön omakotitalo, vanha mutta täysin rempattu, josta maksettiin 145000. Kaveri osti juuri Helsingistä samaan hintaan kerrostaloyksiön. Tulot on meillä aika huonot tällä hetkellä joten lainaa lyhennetään vain 400 euroa kuussa (velkaa vain noin 1/3 talon hinnasta). Jos asuttais pk-seudulla niin jouduttas varmaan johonkin vuokrayksiöön :LOL: Ei kuitenkaan asuta missään maalla vaan ihan keskisuuressa kaupungissa. Elintasomme on huomattavasti parempi kuin jos lähtisimme pk-seudulle töiden perään.[/QUOTE]

Helsinkiläinen monilapsinen keskituloinen perhe toimii usein kuten mekin: Kun toinen on hoitovapaalla/vanhempainvapaalla, asuntolainaan otetaan lyhennysvapaata niin paljon kuin saa, eli maksetaan vain korkoja. Kun molemmat vanhemmat pääsevät töihin, maksetaan asunnosta noin 2000 e/kk, eli kahden keskituloisen palkasta käteenjäävästä osuudesta yli puolet menee asumiseen.

Miten?
Kaikki lasten vaatteet ostetaan kirppiksiltä, vain yksi harrastus/ lapsi, isovanhemmat sponssaavat kaiken ylimääräisen kuten harrastusvälineet.

Lomailu tapahtuu aina SUOMESSA, sukulaisten ja kavereiden nurkissa osin.

Nuivaa on ja kallista, mutta töiden ja henkisen ilmapiirin takia emme muuta kehä 3:n ulkopuolelle.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22867709]Ja moneen kertaan on jo tedettu että se ei ole realistinen aika mennä kello kuudeksi töihin, kosa et saa edes lapsiasi päiväkotiin kello 5.00. Tuskin sinäkään keksit alaa jossa päivävuoro alkaisi 6.00 Lähdetään siitä että bussiliikenne alkaa hyvin 6.00 ja sitten sinä menet joko 7 tai 8 töihin, riippuu alasta. Minä menisin seitsemäksi töihin, siellä minä pääsisin julkisilla, täällä minulla on pakko olla auto, siinä se hienoinen ero.[/QUOTE]

Ihanaa kuinka helppoa. Ja oletuksena että kaikilla työssäkäyvillä on päiväkoti-ikäisiä lapsia :LOL:
Keksin montakin työpaikkaa, jossa mennään kuudeksi töihin. Se ei aina ole oma valinta, missä käy töissä.
Ja pk-seudulla on vuoropäiväkoteja, puoliso voi olla vauvan kanssa kotona, kaikilla ihmisillä ei ole lapsia, ainakaan päivähoidossa.

Sinä siis lähtisit kotoa julkisilla klo 5.27 mennäksesi töihin seitsemäksi, vaikka autolla voisit lähteä tuntia myöhemmin. En muuten ihan heti usko tähän.
 
[QUOTE="vieras";22867275]Montakos kilometria sinä sillä halvalla autollasi ajat kuukaudessa/vuodessa? Jos minä kuljen päivittäin arkena noin 150 km ja huviajelut päälle, niin laskeppa huviksesi montako päivää se auto on todennäköisesti kahdessa vuodessa korjaamolla. Kellä on varaa pitää kolmea autoa korjauspäiviksi varalla. Mies kulkee myös töissä omalla autollaan.[/QUOTE]

Terve taas! :)

Mä ajoin mun 3 500€ maksaneella autolla juurikin parin vuoden ajan 1200km viikossa ja korjaamolla se ei seissyt päivääkään. Mies vaihtoi siihen aina välillä öljyt ja 2 kertaa vuodessa renkaat. Lisäksi kerran vaihtoi toisen ajovalon polttimen. Nykyään ajelen huomattavasti vähemmän kun asun maalla, mutta edelleen auto toimii kuin unelma. Lisäksi auto menettää aina arvoaan, mutta kun ei lähtötilanteessakaan ollut sitä paljoa niin, rahaa on jäänyt paljon kaikkeen muuhun kivaan, kuten esim. matkusteluun. Ja voisin pitää kolmea autoa varalla, mutta silloin tuskin matkustelisin samassa mittakaavassa. :)
 
Kyllä mä välillä itekkin mietin miten mulla on varaa asua täällä :D Asun ihan keskustan kupeessa kaupungin kämpässä ja olen eläkkeellä, eli yhtään ylimääräistä rahaa ei ole. Kummasti sitä vaan kuukaudesta toiseen täällä porskutetaan. Mulla asuu kaikki ystävät ja perhe täällä, en osais muuttaa minnekkään muualle. Ja vihdoinkin asutaan tytön kanssa kämpässä jossa on tilaa molemmille, en muuta tästä ikinä pois :)
 
"Saima Harmaja"
[QUOTE="vieras";22867709]Ja moneen kertaan on jo tedettu että se ei ole realistinen aika mennä kello kuudeksi töihin, kosa et saa edes lapsiasi päiväkotiin kello 5.00. Tuskin sinäkään keksit alaa jossa päivävuoro alkaisi 6.00.[/QUOTE]

Voi luoja, kyllä monet päiväkodin hoitajat, kaupanmyyjät, bussikuskit, hotellien aamupalatarjoilijat, huoltamoiden työntekijät, siivoajat ja sairaanhoitajat menevät töihin klo 6.00 aamulla. Se on HYVIN realistinen aika mennä töihin.

:headwall:
 
kaupunkilainen
[QUOTE="Saima Harmaja";22867896]Voi luoja, kyllä monet päiväkodin hoitajat, kaupanmyyjät, bussikuskit, hotellien aamupalatarjoilijat, huoltamoiden työntekijät, siivoajat ja sairaanhoitajat menevät töihin klo 6.00 aamulla. Se on HYVIN realistinen aika mennä töihin.

:headwall:[/QUOTE]

Mutta katsos siellä maalla maailma aukee vasta kaheksalta. Kaupungissa asuvat on vaan tyhmiä, jos ne menee töihin aikasemmin. Ja jos jollain on kiire, se on itsekäs kusipää.
 

Yhteistyössä