miten lapsen uskonto ateisti vs lahkolainen erossa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija abcdefg
  • Ensimmäinen viesti
vierailija abcdefg
miten toimitaan, kun eron jälkeen uskovainen vanhempi haluaa kasvattaa lapsen uskontonsa mukaan ja toinen vanhempi ei halua että lapselta vaaditaan uskonnon mukaisia toimenpiteitä ja rajoitteita mitä uskonto edellyttää?
Onko kukaan joutunut oikeuteen asti kun yksimielisyyttä ei saada?'
Miten asia ratkaistiin?
En tunnistamisen pelossa voi kertoa onko kyseessä lest, jehov. islam vai mikä lahko mutta joka tapauksessa kyseinen uskonto poikkeaa aika lailla vaatimuksiltaan ei-uskovaisen lapsen elämästä.
 
Miten pariskunta on hoitanut asian ennen eroa? Fiksuinta olisi jatkaa samalla tyylillä, koska olisihan se kummallista, että lapsen maailmankatsomus muuttuisi lennosta. Mutta periaatteessa Suomessa käytäntö on, että jos vanhemmat eivät ole asiasta yksimielisiä, uskonto menee äidin mukaan eli äiti saa päättää asian.
 
Lisäys: äidin mukaan määrittyy siis mihin uskontokuntaan lapsi kuuluu. Mutta jos äiti on ateisti, niin en tiedä voiko sille mitään, jos isän luona saa vaikutteita ja aivopesutuputusta lahkolaisuudesta - jos siis isä ei ole yhteistyöhaluinen. Kyllähän vanhemmalla on kai oikeus kertoa lapselle, mihin itse uskoo.

Varmasti ikävä tilanne. Toivottavasti keskusteluyhteys vanhempien välillä löytyy!
 
Mun mielest on väärin et lapdillr opetaan että pitää uskoa johonkin,meillä ei lapsille aleta paasaan jumalista muttei myöskään paasata sitä ettei sais mihinkään uskoa. Täten lapsi saa ite valita uskooko mihinkään vai ei.

Kun ja jos lapsi haluaa tutustua eri uskontoihin niin tuetaan siinä, mut mihinkään jumaliin tai jumalattomuuteen me ei "laiteta uskomaan".

Mä en oo koskaan uskonu jumalaan. Muistan kyllä kun lapsena olin kylässä kaverilla jonka perhe oli uskovainen,kun he kuulivat etten usko jeesukseen niin mut vietiin puhutteluun ja en saanut lähteä mihinkään siitä kämpästä ennen kuin sanoin että uskon jumalaan, ja olin kuunnellut pitkän stoorin jeesuksesta :eek:o_O kyllä muuten ahisti! Se isä oli kaikenlisäks pappi!!!

Se oli viimenen kerta kun kävin niillä ...
 
vierailija
Hankala tilanne, ja riippuu toki lapsen iästäkin. Itse en hyväksyisi uskonnon varjolla mitään lapseen kohdistuvaa väkivaltaa,kuten ympärileikkausta. Verensiirrostahan tms. vanhemmat ei tänä päivänä voi lapsen kohdalla onneksi enää päättääkään, vaan ratkaisu tehdään lapsen hyväksi jos tilanne sitä vaatii.

Lapsella on oikeus muodostaa oma maailmankuvansa. Molemmilla vanhemmilla on oikeus kertoa lapselleen omasta vakaumuksestaan, mutta lapsen aivopesu on henkistä väkivaltaa.
Itse kertoisin lapselle, jos lapsi sen ymmärtää, että viimeiset 2000 vuotta länsimaissa on ollut koko maailman rikkain koneisto, kirkko, jonka ainoa tehtävä on ollut todistaa yliluonnollisen olemassaolo. Se ei ole siinä onnistunut. Ja että millään, siis millään keinolla, ei voida todistaa yliluonnollisen olemassaoloa. Ihmeetkin loppuivat siihen kun ihmisillä on kännykkäkamerat joilla ne voi dokumentoida - kummasti yhtäkään ihmettä ei olla saatu dokumentoitua. Ja että siksi uskoa sanotaan uskoksi, kun ei ole mitään todistetta siitä että tämä toinen maailma on oikeasti olemassa. Ja että jos usko auttaa selviämään elämässä, se on ok, mutta rajansa kaikella, uskomisellakin. Jossain vaiheessa saa järkeäkin alkaa käyttämään. Uskonto, ihan joka ikinen uskonto, tähtää ensisijaisesti maallisen vallan ja rahan maksimointiin. Se on vaan pakattu nättiin pakettiin.
 
Tost veren siirrost tuli mieleen ku mun yks kaveri joutu pahaan auto onnettomuuteen ja oli saanu verensiirron. Tän kaverin uskovaiset vanhemmat oli tullu sairaalaam kattoon lastaan (jo aikuista kuitenkin) ja kääntyneet huoneen ovelta pois kun olivat nähneet verensiirto pussit !!! :mad::confused:
 
Miiko94
Mielestäni tilannetta on turha kärjistää lapsen kannalta, jos toinen osapuoli jatkaa käyntiä lahkojen paikoissa tai moskeijassa, ja ottaa sinne lapsen mukaan. Eri asia sitten on jos, ko. lahko painostaa miehesi omimaan lapsenne ja pitää sinua jatkossa 'kuolleena' heille. Tuollainen erottelu on mielestäni sairasta, eikä perustu minkäänlaiseen lähimmäisenrakkauteen, vaan lähinnä harvainvaltaan ja toisten pelotteluun. Lapsen aivopesua minkään lahkon suuntaan kylmässä kotimaassamme pidän henkisenä väkivaltana.
 
Hyvinvoiva uskonnoton
Erittäin kinkkinen tilanne. Koska uskovaiset kyllä on pahasti päästään vinksahtaneita, niin eihän niiden kanssa voi keskustella asiallisesti, koska ne uskoo satuolentoihin. Tuo Echo on hyvä esimerkki ns huonossa mielessä.

Eli voi olla varma että nuo harhaiset aivopesee lastasi, kun et ole paikalla. Oikeasti sille hihhuliporukalle pitäisi antaa lähestymiskielto, mutta ei taida onnistua se.

Täytyy vaan toivoa, että lapsi pystyy omilla aivoillaan päätymään siihen, että ei hurahda tuohon ilmeisen sairaaseen lahkoon. Toivottavasti se porukka ei kuhise pedoja.

Seurustelin aikoinaan mukavan ja nätin tytön kanssa. Mutta kun olisi pitänyt mennä kirkkoon sunnuntaisin palvomaan jotain mielikuvitusolentoa, ja kun puhui usein jessestä ja muusta tuubasta, niin viisainta oli viheltää peli poikki ajoissa.

Syvä osanottoni, en kyllä tiedä reseptiä tilanteeseesi.

Ps omat lapset tajusivat itse jo ennen teini-ikää, että uskonnot satuolentoineen on täyttä huuhaata. Samoin minäkin jo hyvin nuorena. Ketään meistä ei ole vanhempien taholta yritetty laittaa uskonmuottiin, niistä, eikä ateismistakaan puhuttu juuri mitään. Minulla oli tapakristityt vanhemmat.

Kamala esimerkki tuossa yllä, kun pappismies terrorisoi aivopesulla lasta, uskonnot on sairasta mielen manipulointia
 
vierailija abcdefg
lapsi on vielä pieni, alle kouluikäinen, ja uskovainen isä vaatii häneltä toimenpiteitä mitä rukoileminen ja rituaalit ovat tässä uskonnossa.
Lapsi ei siis saa vain olla mukana, läsnä, tarkkailijana, vaan häneltä vaaditaan niitä juttuja että hänen itse pitää tehdä niitä ja tässä se ongelma tulee....
Lapsi ei muista vanhempiaan yhdessä,erosta on jo aikaa, ja asuu ei-uskovaisen vanhemman kanssa.
Lähivanhemman on annettava lapsi tapaamiseen jossa häntä pakotetaan suorittamaan uskonnon juttuja, mm. rukoilemista, ym. rajoituksia liittyy kyseiseen uskontoon.
Onko kellään ihan käytännön kokemusta? Lapsen suojelemiseksi, lapsi on ahdistunut ja haluton menemään etävanhemmalle tästä syystä, neuvoja?
 
vierailija
lapsi on vielä pieni, alle kouluikäinen, ja uskovainen isä vaatii häneltä toimenpiteitä mitä rukoileminen ja rituaalit ovat tässä uskonnossa.
Lapsi ei siis saa vain olla mukana, läsnä, tarkkailijana, vaan häneltä vaaditaan niitä juttuja että hänen itse pitää tehdä niitä ja tässä se ongelma tulee....
Lapsi ei muista vanhempiaan yhdessä,erosta on jo aikaa, ja asuu ei-uskovaisen vanhemman kanssa.
Lähivanhemman on annettava lapsi tapaamiseen jossa häntä pakotetaan suorittamaan uskonnon juttuja, mm. rukoilemista, ym. rajoituksia liittyy kyseiseen uskontoon.
Onko kellään ihan käytännön kokemusta? Lapsen suojelemiseksi, lapsi on ahdistunut ja haluton menemään etävanhemmalle tästä syystä, neuvoja?
Ensinnäkin onnittelut, lapsi on fiksu.

Toiseksi, isän uskonporukat harrastavat sairaalloista henkistä pahoinpitelyä, tosin se liittyy heidän uskontoon littyvään mielenhäiriöönsä, ja sikäli ns tahatonta. Mutta edelleen hälyttävää ja tuomittavaa.

Itse ottaisin kaupungin lastensuojeluviranomaisiin yhteyden. Kyllähän psykologi havainnoi helposti lapsen tuskan ja ahdistuksen.

Apua voisit saada myös Uskontojen uhrien tuki ry:ltä. Asia on äärimmäisen tärkeä, apua teidän pitää saada pikimiten.

Tsemppiä, terv uskonnoton ja hyvinvoiva
 
vierailijaton
Ota yhteys lastenvalvojaan tapaamisoikeuden tarkiatamiseksi. Jos lapsi ihan oikeasti itse ahdistuu naista uskonnollisiin mentiin pakottamisesta, voidaan tapaamisoikeuksiin maaritella, ettei lasta saa pakottamisesta naihin uskonnollisiin menoihin, ja tarvittaessa voidaan tapaamiset jatkossa hoitaa valvotusti. Mutta siis ensisijaisesti ota yhteys perheneuvolaan ja lastenvalvojaan. Ja muista, ettet sotke asiaan nyt omia kokemusta/tuntemuksia ko. uskonnosta.

Molemmilla vanhemmilla on oikeus kertoa lapselle omasta uskonnostaan painostamatta tai pakottamatta lasta omaan nakemykseensa taipumaan.
 
vierailija 231
itse en ainakaan apua saanut , kun entinen mies muslimi aivopesi lasta ja vaati rukoilemaan mekkaa kohti ja puhumaan arabiaa. Pelätään kai rasistiksi leimaamista ja ollaan ihan kuoliaaksi ymmärtäjiä, ei saanut lapsi apua perheneuvolasta eikä lastensuojelusta, isää vaan ymmärrettiin ja suvaittiin.
 
M50plus
itse en ainakaan apua saanut , kun entinen mies muslimi aivopesi lasta ja vaati rukoilemaan mekkaa kohti ja puhumaan arabiaa. Pelätään kai rasistiksi leimaamista ja ollaan ihan kuoliaaksi ymmärtäjiä, ei saanut lapsi apua perheneuvolasta eikä lastensuojelusta, isää vaan ymmärrettiin ja suvaittiin.

Hei ja haloo!

Kuinka kukaan suomalainen nainen edes kuvittelee koskaan, että voi elää ja perustaa perheen muslimimiehen kanssa, ja varsinkin että parisuhde kestäisi pitkään onnellisena!!!!

Pumpulissako te elätte ja silmälaput päässä? Kulttuurinsa on hyvin barbaarinen, ja väkivaltainen, jossa palvotaan jotain mustapartaista pedofiiliä, jolla oli "varttunut" 9 v tyttö vaimona. SAIRASTA, kertakaikkiaan!

Ja ettehän te ole kuin synnytykoneita heille, ja vuohikin on arvoasteikossa korkealla yläpuolellanne.

Ihan kaikki tiedossani olleet vastaavat avioliitot ovat loppuneet varsin pian ikävissä merkeissä. M*rh*akin on tapahtunut!
 
Ensi vuoden maaliskuusta lähtien tarvitaan molempien vanhempien suostumus lapsen liittämiseksi uskonnolliseen yhdyskuntaan. Onneksi joskus tasa-arvo etenee.

Tällä hetkellä voi siis äiti yksin päättää alle vuoden ikäisen puolesta, alle 12-vuotiaasta päättävät vanhemmat yhdessä ja yli 12-vuotiaan kohdalla tarvitaan lapsen oma suostumus.
 
vierailija
ei kai tämä koske niitä lapsia, jotka ovat syntyneet ennen tämän lain voimaantuloa, ei kai heidän kohdalla muuteta uskontoa, esim. jos vauvana on kastettu ja nyt on 10 vuotias ja äidillä yksinhuoltajuus niin ei kai koske näitä vanhan lain aikana syntyneitä?
 

Yhteistyössä