Miten lasketaan prosenttilaskuja?

  • Viestiketjun aloittaja vv
  • Ensimmäinen viesti
minä
Googlekin osaa paremmin laskea
http://www.google.fi/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&channel=s&hl=fi&source=hp&q=400-22%25&meta=&btnG=Google-haku
400 - (22%) = 399.78
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Googlekin osaa paremmin laskea
http://www.google.fi/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&channel=s&hl=fi&source=hp&q=400-22%25&meta=&btnG=Google-haku
400 - (22%) = 399.78
:LOL: :LOL: :LOL:

Tuohan menikin todella oikein :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Googlekin osaa paremmin laskea
http://www.google.fi/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&channel=s&hl=fi&source=hp&q=400-22%25&meta=&btnG=Google-haku
400 - (22%) = 399.78
:LOL: :LOL: :LOL:
Tätä mä tarkoitin aikaisemmalla kommentilla, ei osata hahmottaa suuruusluokkia!!
 
Tää ketju kyllä täytyis näyttää opetusministeriölle. Tästä kuvastuu hyvin opetuksen taso.

Täytyisi kyllä pinota nyt nää vastaukset ja tsekata kuinka monta väärää vastausta voi yksinkertaiseen kysymykseen.
Joku kommentoi aikaisemmin mun kommenttia että ei kyse ollut alvista vaan miten lasketaan. Niin kommentoin siihen että jos ap ei itse tajua miten alv lasketaan ja täältä hän saisi avun siihen. Oletettavasti ap ei kuitenkaan senkään jälkeen ymmärtäisi että on monta alv kantaa eikä täten voida käyttää samaa kaavaa kaikkiin alvkantalaskuihin. eli jos haluaa tietää paljon makkarapaketti maksaa ilman alvia niin silloin ei voi tuota makkarapaketin hinta/1,22 käyttää..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
että ei kyse ollut alvista vaan miten lasketaan.
Tästä käy ilmi myös sisälukutaito. Kyllä tuosta ap:n aloitusviestistä selviää ihan täysin mistä on kyse.
Mun täytyy sanoa että olen niin kauppias/yrittäjä kun olla voi niin heti kun pamahtaa 22% näköpiiriin niin olen alvissa kiinni.
Jos ap olisi kysynyt että paljon mulle jää käteen rahaa kun mun veroprossa on 22 niin sen jälkeen olisi tullut kysymyksiä että periikö työnantaja jäsenmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja tyellin. Niiden perusteella oltaisiin saatu kokonaisvähennys ja vasta niihden jälkeen pystyttäisiin kertomaan paljon jää käteen.
Aloituksest ei käynyt ilmi tämä. Lähdin olettamuksesta. Mutta ap ei ole tullut kommentoimaan mitä hän tarkoitti.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aloituksessani EI ollut kyse alvista!! :)
No mutta oikeataan se on ihan sama mistä siinä on kyse. Jos 400? on se summa josta veron osuus vähennetään ja vero on 22 % niin asiassa ei ole mitään epäselvää. Oli sitten kyse pikku-ukoista tai kärpässienistä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aloituksessani EI ollut kyse alvista!! :)
No mutta oikeataan se on ihan sama mistä siinä on kyse. Jos 400? on se summa josta veron osuus vähennetään ja vero on 22 % niin asiassa ei ole mitään epäselvää. Oli sitten kyse pikku-ukoista tai kärpässienistä.
Sunflower asiaa mietti niin ajattelin ilmoittaa. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yksinkertaisin tapa laskea prosenttilaskuja on: 400 X 22 :100 = 312
Mutta kun sitä tässä ei kysytty.
Ai mielestäni kysyttiin MITEN lasketaan prosenttilaskuja??
Ja laitoin esimerkin, jolla lukuja muttamalla voi laskea!

vai mitä tässä mielestäsi kysyttiin?
 
H
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yksinkertaisin tapa laskea prosenttilaskuja on: 400 X 22 :100 = 312
Mutta kun sitä tässä ei kysytty.
Ai mielestäni kysyttiin MITEN lasketaan prosenttilaskuja??
Ja laitoin esimerkin, jolla lukuja muttamalla voi laskea!

vai mitä tässä mielestäsi kysyttiin?
Pitäisi vähentää verot 400 eurosta. Vero % on 22. Sitä tässä kysyttiin. Miten lasketaan?
 
ooops
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yksinkertaisin tapa laskea prosenttilaskuja on: 400 X 22 :100 = 312
Mutta kun sitä tässä ei kysytty.
Ai mielestäni kysyttiin MITEN lasketaan prosenttilaskuja??
Ja laitoin esimerkin, jolla lukuja muttamalla voi laskea!

vai mitä tässä mielestäsi kysyttiin?
ei ne enään itse tiädä mitä oikeasti kysyttiin menee ihan sivuraiteille..
miten yhdestä kysymyksestä saatte väänettyä väittelyn??
 
H
Alkuperäinen kirjoittaja ooops:
ei ne enään itse tiädä mitä oikeasti kysyttiin menee ihan sivuraiteille..
miten yhdestä kysymyksestä saatte väänettyä väittelyn??
Se että 90 % lukijoista vastaa VÄÄRÄÄN kysymykseen tai ainakin väärin, ei tarkoita sitä että kysymys olisi jotenkin muuttunut matkalla. Siellä se lukee aloitusviestissä vieläkin.
 
.--.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yksinkertaisin tapa laskea prosenttilaskuja on: 400 X 22 :100 = 312
Tuossa ei nyt edes tulos vastaa vasenta puolta yhtälöstä. 400*22:100=88. Jos tässä ap tarkoitti, että 400 on se verollinen osuus ja veroprosentti on 22, niin paljonko on veroton/veron osuus. Merkitään veroton osaa y:llä. Siis veroton osuus (y) + 22% vero (0.22*y)=400. Saadaan 1.22*y=400, joten y=400/1.22.

Alkuperäinen kirjoittaja auttaisiko joku minuakin:
Osaako joku laskea tämän: Eli kh-tuki on 314e, mutta minulle maksetaan sitä vain 218e. Paljonko tuosta on otetttu veroja?
Tässä merkitään x=veroprossa. Koko summa 314 (100%), veroton 218 ((100-x)%), veron osuus 314-218=96 (x%). Joten 96/314*100%=30,6%.
 

Yhteistyössä