Miten lasketaan prosenttilaskuja?

  • Viestiketjun aloittaja vv
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nyt mä hokasin jotain!

Suurin osa täällä olettaa, että kyse on palkasta! Siis jos palkka 400 ? ja siitä lähtee 22% veroa, on veron osuus tietenkin se 88 ?.

Mutta kun mä ja muutama muu ajatellaan, että kyse ei ole palkasta vaan esim. jostain tuotteesta, jonka veroton hinta pitää laskea, jolloin hinta on se 327,7.

Alkuperäisen olisi ehkä pitänyt kertoa, kummasta kyse...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Nyt mä hokasin jotain!

Suurin osa täällä olettaa, että kyse on palkasta! Siis jos palkka 400 ? ja siitä lähtee 22% veroa, on veron osuus tietenkin se 88 ?.

Mutta kun mä ja muutama muu ajatellaan, että kyse ei ole palkasta vaan esim. jostain tuotteesta, jonka veroton hinta pitää laskea, jolloin hinta on se 327,7.

Alkuperäisen olisi ehkä pitänyt kertoa, kummasta kyse...
Älä viitti!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Nyt mä hokasin jotain!

Suurin osa täällä olettaa, että kyse on palkasta! Siis jos palkka 400 ? ja siitä lähtee 22% veroa, on veron osuus tietenkin se 88 ?.

Mutta kun mä ja muutama muu ajatellaan, että kyse ei ole palkasta vaan esim. jostain tuotteesta, jonka veroton hinta pitää laskea, jolloin hinta on se 327,7.

Alkuperäisen olisi ehkä pitänyt kertoa, kummasta kyse...
Hmmmm..... 400 ? palkkaa :eek: eikai kenelläkään niin vähän tule palkkaa :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Nyt mä hokasin jotain!

Suurin osa täällä olettaa, että kyse on palkasta! Siis jos palkka 400 ? ja siitä lähtee 22% veroa, on veron osuus tietenkin se 88 ?.

Mutta kun mä ja muutama muu ajatellaan, että kyse ei ole palkasta vaan esim. jostain tuotteesta, jonka veroton hinta pitää laskea, jolloin hinta on se 327,7.

Alkuperäisen olisi ehkä pitänyt kertoa, kummasta kyse...
Hmmmm..... 400 ? palkkaa :eek: eikai kenelläkään niin vähän tule palkkaa :eek:
Mulle ja joillekin muille voi tulla vaikkapa päivän työstä :)
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ohhoh. Ketju vähän kasvanut! Kyse on siis eräästä Kelan etuudesta. Halusin siis tietää paljonko minulle jää käteen 400 eurosta kun veroja lähtee 22 prosenttia.
Olisiko se ollut niin vaikea sanoa tuo jo ekassa viestissä ap???

Mun vastaus: ihan liikaa :whistle:
 
Siis aivan käsittämätöntä miten monella eri tavalla yksinkertaisen peruskoululaskun voi laskea päin persettä!!! :eek:

Tuntuu siis että jo ihan yleissivistykseen kuuluvat perustiedot ovat useilta täysin hukassa. Sen lisäksi päässälaskutaito tuntuu nykyään olevan aivan lääst siison juttu kun yksinkertaisimpiakaan laskuja ei osata laskea päässä.

Kerran ostin muistaakseni paidan jonka hinta oli tasan 20?. Paita oli tarjouksessa tekstillä "puoleen hintaan". Ei siis edes missään prosenttitarjouksessa vaan todellakin "puoleen hintaan".
No, myyjä siinä sitten kalkuloi paidan myyntihinnan laskukoneella. Oli se sen verran mutkikas laskutoimitus päässä laskettavaksi.
 
noh noh
Minusta alkup. kysymys oli ihan selkeä: paljonko jää kun 400:sta eurosta otetaan 22% veroa pois? Jostain ihmeen syystä eräät sitten vetivät ihan hatusta mukaan *arvonlisäveron* sekä alkuperäisen alvittoman hinnan (tuolla muuten ap jo yhdessä aiemmassa viestissä sanoi ettei kyse ole alv:sta ollenkaan) Pitäiskö vähän luetun ymmärtämistä parantaa eräiden? :)
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja noh noh:
Minusta alkup. kysymys oli ihan selkeä: paljonko jää kun 400:sta eurosta otetaan 22% veroa pois? Jostain ihmeen syystä eräät sitten vetivät ihan hatusta mukaan *arvonlisäveron* sekä alkuperäisen alvittoman hinnan (tuolla muuten ap jo yhdessä aiemmassa viestissä sanoi ettei kyse ole alv:sta ollenkaan) Pitäiskö vähän luetun ymmärtämistä parantaa eräiden? :)
Ei, siinä alkuperäisessä viestissä ei lue noin. Siinä lukee että otetaan veroja pois, ja ainakin minä ymmärrän silloin että tuo 400 ? sisältää verot. Jos lukisi edes jotain sen suuntaista että se on tuloa, ei asiaa voisi ymmärtää väärin.
 
Olen joskus aiemminkin muotoillut yksinkertaisen palstamammoille suunnatun pikakurssin prosenttilaskuista.

Lainaan kyseisen oppimateriaalin tähän jospa joku saisi siitä jotain irti.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Täältä pesee Pitkää Matikkaa Palstalaisille osa prosenttilaskut.

Ihan ensiksi pitää tietää että mikä helvetin prosentti? No, prosentti on sama kuin yksi sadasosa. Näin ollen sata prosenttia on siis sama kuin täysi. "Olen täysin/sataprosenttisesti samaa mieltä".
Jos 100% on täysi niin 50% on tasan puolet eikö totta? Käytännön esimerkkinä voitaisiin ottaa vaikka se että 50:n prosentin todennäköisyydellä kaupungilla voi törmätä dinosaurukseen. Siihen siis joko törmää tai sitten ei. Kaikki mukana vielä?

Nyt tulee siten vaikea osuus. Meillä on 300 pähkinää ja meidän pitäisi nyt tietää kuinka monta pähkinää on 20%. Kuulostaa vaikealta mutta yrittäkää nyt pysyä mukana jookos.
Aiemmin tuli jo selväksi että yksi prosentti on yksi sadasosa. Meidän pitää siis jakaa ne 300 pähkinää sataan yhtä suureen annokseen. Meillä on sata pientä pussukkaa johon jokaiseen pitää laittaa yhtä monta pähkinää. Jakolasku ei kuulu tämän kurssin sisältöön joten joudun vain ilmoittamaan että 300 / 100 = 3. Eli jokaiseen pussukkaan tulee 3 pähkinää ja jokainen pussi siis vastaa yhtä (1) prosenttia.

No niin, nyt päästään jo asiaan. Meidän pitää siis tietää paljonko on 20%. Tämä onkin jo helppo juttu sillä tiedetään että jokainen pussukka vastaa yhtä prosenttia niin meidän tarvitsee vain ottaa 20 pussia eli 20 prosenttia. Tämän jälkeen pussien sisältö kaadetaan johonkin kulhoon ja lasketaan kuinka monta pähkinää meillä on. Edistyneemmät voivat käyttää laskinta ja laskea että 20 kertaa pussillinen on sama kuin 20 * 3 joka on 60. Ja kas vain, näin meillä on vastaus valmiina.

Laitetaan loppuun vielä yksi kaava niille jotka osaavat jo sekä jako- että kertolaskun:
300 / 100 * 20

Kotitehtäväksi tulee lasku jossa meidän pitää selvittää montako pähkinää meille jää jos oravat varastavat niistä 20 prosenttia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja noh noh:
Minusta alkup. kysymys oli ihan selkeä: paljonko jää kun 400:sta eurosta otetaan 22% veroa pois? Jostain ihmeen syystä eräät sitten vetivät ihan hatusta mukaan *arvonlisäveron* sekä alkuperäisen alvittoman hinnan (tuolla muuten ap jo yhdessä aiemmassa viestissä sanoi ettei kyse ole alv:sta ollenkaan) Pitäiskö vähän luetun ymmärtämistä parantaa eräiden? :)
Ei, siinä alkuperäisessä viestissä ei lue noin. Siinä lukee että otetaan veroja pois, ja ainakin minä ymmärrän silloin että tuo 400 ? sisältää verot. Jos lukisi edes jotain sen suuntaista että se on tuloa, ei asiaa voisi ymmärtää väärin.
Lukeehan:


Miten lasketaan prosenttilaskuja?
En osaa. Jos 400? pitää ottaa 22% veroja pois, miten lasketaan?

Käteen jää 312e
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Siis aivan käsittämätöntä miten monella eri tavalla yksinkertaisen peruskoululaskun voi laskea päin persettä!!! :eek:

Tuntuu siis että jo ihan yleissivistykseen kuuluvat perustiedot ovat useilta täysin hukassa. Sen lisäksi päässälaskutaito tuntuu nykyään olevan aivan lääst siison juttu kun yksinkertaisimpiakaan laskuja ei osata laskea päässä.

Kerran ostin muistaakseni paidan jonka hinta oli tasan 20?. Paita oli tarjouksessa tekstillä "puoleen hintaan". Ei siis edes missään prosenttitarjouksessa vaan todellakin "puoleen hintaan".
No, myyjä siinä sitten kalkuloi paidan myyntihinnan laskukoneella. Oli se sen verran mutkikas laskutoimitus päässä laskettavaksi.
;)
 
noh noh
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja noh noh:
Minusta alkup. kysymys oli ihan selkeä: paljonko jää kun 400:sta eurosta otetaan 22% veroa pois? Jostain ihmeen syystä eräät sitten vetivät ihan hatusta mukaan *arvonlisäveron* sekä alkuperäisen alvittoman hinnan (tuolla muuten ap jo yhdessä aiemmassa viestissä sanoi ettei kyse ole alv:sta ollenkaan) Pitäiskö vähän luetun ymmärtämistä parantaa eräiden? :)
Ei, siinä alkuperäisessä viestissä ei lue noin. Siinä lukee että otetaan veroja pois, ja ainakin minä ymmärrän silloin että tuo 400 ? sisältää verot. Jos lukisi edes jotain sen suuntaista että se on tuloa, ei asiaa voisi ymmärtää väärin.
No jos tuossa olisi etsitty alvitonta hintaa, olisi ap:n kysymyksenasettelu ollut vielä oudompi ja epätarkempi kuin mitä se oli jo nyt :D Siksi oletusarvoisesti voidaan ajatella että hän jätti sanat (paljonko jää jäljelle) rivien välistä luettavaksi => kysymyksessä on *edes jotain* järkeä.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja noh noh:
Minusta alkup. kysymys oli ihan selkeä: paljonko jää kun 400:sta eurosta otetaan 22% veroa pois? Jostain ihmeen syystä eräät sitten vetivät ihan hatusta mukaan *arvonlisäveron* sekä alkuperäisen alvittoman hinnan (tuolla muuten ap jo yhdessä aiemmassa viestissä sanoi ettei kyse ole alv:sta ollenkaan) Pitäiskö vähän luetun ymmärtämistä parantaa eräiden? :)
Ei, siinä alkuperäisessä viestissä ei lue noin. Siinä lukee että otetaan veroja pois, ja ainakin minä ymmärrän silloin että tuo 400 ? sisältää verot. Jos lukisi edes jotain sen suuntaista että se on tuloa, ei asiaa voisi ymmärtää väärin.
Lukeehan:


Miten lasketaan prosenttilaskuja?
En osaa. Jos 400? pitää ottaa 22% veroja pois, miten lasketaan?
Ilmeisesti mä en nyt käsitä sun lainausta, siinähän lukee juuri niinkuin sanoin, otetaan veroJA pois. Jostain kumman syystä mulle edelleen tulee lauseesta mieleen että otetaan jonkin veron osuus pois tuotteen hinnasta. Tuotteella voi olla useita veroja, tuloverotussa puhutaan vain yhdestä prosenttiluvusta. Ilmeisesti samaan johtopäätökseen tulivat ne jotka näitä osaavat laskea :whistle: mutta 312 ? se todella on
 
nauraa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
En osaa. Jos 400? pitää ottaa 22% veroja pois, miten lasketaan?
Mitä tässä kysytään?

Miten lasketaan 400eurosta pois 22 prosenttia!!

urpoja palsta täynnä! Älä välitä aapee, 400 x 22 :100 = 88e, eli käteen jää 312e.
ajatele näinkin yksinkertaisesta asiasta saadaan 5sivun taistelu,uskomatonta
 
kauppias
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Siis aivan käsittämätöntä miten monella eri tavalla yksinkertaisen peruskoululaskun voi laskea päin persettä!!! :eek:

Tuntuu siis että jo ihan yleissivistykseen kuuluvat perustiedot ovat useilta täysin hukassa. Sen lisäksi päässälaskutaito tuntuu nykyään olevan aivan lääst siison juttu kun yksinkertaisimpiakaan laskuja ei osata laskea päässä.

Kerran ostin muistaakseni paidan jonka hinta oli tasan 20?. Paita oli tarjouksessa tekstillä "puoleen hintaan". Ei siis edes missään prosenttitarjouksessa vaan todellakin "puoleen hintaan".
No, myyjä siinä sitten kalkuloi paidan myyntihinnan laskukoneella. Oli se sen verran mutkikas laskutoimitus päässä laskettavaksi.
Joo peruskoululasku... no mulle opetettiin alvin vähentäminen hinnasta vasta kauppiksessa, ja 22%:n alviahan ei vähennetä kertoimella 0,22 vaan kertoimella 0,1803. Siihenhän tämä vääntö meni, kun osa oletti että kyseessä on alvillinen hinta 400, josta pitää saada alv22% pois.

Vaan kun kyseessä oli palkkatulo, josta otetaan 22% pois, niin se on tosiaan "yksinkertainen peruskoululasku" ;)
 

Yhteistyössä