Miten saada 6kk vauva nukkumaan ilman tissiä suussa?? Nyt helppiä!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vauva siis ei pelkästään nukahda tissille vaan nukkuessaan pitäisi koko ajan tissiä suussa. Herää, jos/kun ottaa pois. Mitään apuja? Tuttia ei ole huolinut ollenkaan.
 
vierailija
Yksi ongelma voi olla vauvan refluksi, eli vatsasta tulee pahaa makua suuhun koko ajan, ja lapsi aina välillä haluaa imaista tissistä maitoa peittääkseen pahan maun. Pystympi nukkuma-asento voi auttaa siihen, että lapsi pystyy vajoamaan sikeämpään uneen ja päästää sitten sen vuoksi irti.
 
vierailija
Jos jaksat, kannattaa lukea Elizabeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille". Siinä neuvotaan, miten vauva opetetaan nukahtamaan ilman tissiä. Se otetaan pois suusta juuri, kun vauva on nukahtamaisillaan. Tämä vaatii toistoja ja paljon kärsivällisyyttä. Kirjassa on myös paljon muita vinkkejä parempaan nukkumiseen. Meillä oli aikoinaan saman tyyppisiä ongelmia, "vauva" on nyt jo koulussa. Vauva heräili joka yö tunnin välein, eikä osannut nukahtaa ilman tissiä. Yritin päästä tästä ongelmasta itse kaikenlaisilla "poppakonsteilla", mutta loppujen lopuksi ainut keino oli vähentää heräämisvälejä niin, että mies nukutteli vauvan ja minä nukuin toisessa huoneessa. Kyllähän vauva huusi, mutta mies piti sylissä, niin melko pian nukahti, ja muutaman yön jälkeen vauva heräili vain muutaman kerran yössä entisen kymmenen kerran sijasta. Kun vauva oli yli vuoden ikäinen lopetin kokonaan imettämisen ja mies nukutteli vauvan ja minä nukuin toisessa huoneessa, ja taas muutaman yön jälkeen ei enää herännyt vaatimaan tissiä. Jälkeenpäin harmittaa, että käytin koko vauva-ajan niin paljon energiaa siihen, että yritin yksin saada vauvan nukkumaan paremmin, kun kuitenkin ainut mikä toimi, oli se, että mies nukutteli vauvan. Se ei vain miehen reissutyön vuoksi onnistunut muulloin kuin silloin, kun mies oli lomalla.
 
vierailija
Täytyy vaan opettaa muita nukahtamismetodeja, esim. Silittely. Joitakin kertoja täytyy opetella, se voi olla hermoja raastavaa ja vaatia vauvalta jokuset itkut, mutta lopussa kiitos seisoo. Tämä unikoulu on syytä aloittaa ensitilassa ettei ehdi tulla se pahin vierastus vaihe + se että vauva tajuaa olevansa äidistä erillinen olento (n.7-8kk paikkeilla) sillo on turha yrittää unikoulua. Itse opetin tassuttelulla oman vauvani 4,5kk ikäisenä nukkumaan yöt. Kolme yötä vaati ja siitä asti nukkunut koko yön (10-13h) ilman mitään vanhempien väliintuloa :)
 

Yhteistyössä