Miten saada rahaa?

Oon 17- vuotias ja olen muuttamassa omaan asuntoon yksin. Vanhempani ovat hyväksyneet sen että muutan, mutta ainoa ongelma on raha, sillä mulla ei ole varaa asuntoon. Vanhemmilla ei oo varaa antaa rahaa. Ja siksi siis muuttaisin, koska koulu ja kaikki ois helpompaa jos muuttaisin, sillä asun yli 10km päässä enkä enää kestä asua kotona. Kavereita mulla ei kovin oo eli muuttaisin siis yksin. Mistä siis voisin hakea asumistukia ja muita tukia asumiseen ja mistä ylimääräistä rahaa? Vai voiko alaikäinen ylipäätään saada asumistukia?
 
Pikalainoja en ainakaan suosittele pidempiaikaiseen rahoittamiseen. Pikalainavertailusta näkee kätevästi lainojen kulut, mutta kuten sanottu ne on kyseessä on lainoja ja vielä lyhytaikaisia sellaisia, joten elämisen rahoittamista niiden varaan ei kannata suunnitella. Suosittelen menemään osa-aikais töihin. Et ole silti niin vanha ettetkö hyvin voisi asua yhä kotona, myöskään 10 km matka ei kuulosta mahdottomalta. Sinuna miettisin myös vaihtoehtoa jäädä kotiin. Omaan asuntoon muuttaminen on suuri askel ja sen mukana tulee paljon velvollisuuksia ja töitä, mitä kotona asuessa ei osannut olettaa.
 
Kelasta haetaan myös perustoimeentulotuki 1.1.2017 alkaen. Ja yleistä asumistukea saa vuokranmaksuun Kelasta. Suosittelen kuitenkin vaikka osa-aikatyöhön menoa, jos ei kokopäivätöitä. Sosiaalitoimistoon voi lisäksi ottaa yhteyden sen takia, että voivat myöntää harkinnanvaraista tukea esim. muuttokustannuksiin.
 

Yhteistyössä