Miten te 3-vuorotyötä tekevät yhdistätte työn ja pienet koululaiset?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä molemmilla vakityöt, joista tykkäämme. Mutta nyt molemmat etsitty yli puolen vuoden ajan päivätyötä. Riittäisi siis, jos jompikumpi saisi. Syynä se, että esikoinen aloittaa syksyllä koulun. Lapsia on kolme, nuoremmat nyt 2v ja 4v. Kaikki kolme olleet vuoropäiväkodissa tän vuoden alusta asti.
Rahatilanne ei anna myöten jäädä kotiin ja päivätyön saaminen vaikuttaa toivottomalta näillä koulutuksilla.

Miten te muut olette ratkaisseet asian?? Minä en voi työpaikallani esittää minkaanlaisia työvuorotoiveita. Meillä on esimieheltä tiukka asenne toiveita kohtaan; yksinkertaisesti ei huomioida. Toki vuoroja saa vaihtaa työkavereiden kanssa, mutta esim. aamuvuoroja on vaikea saada vaihdettua, kun ovat suosittuja. Mies voi jonkin verran vaikuttaa vuoroihinsa, muttei loputtomasti kuitenkaan.

Esim. tällä viikolla meillä menee päällekkäin vuorot niin, että ekaluokkalainen joutuisi olemaan yksin kotona yhtenä iltana klo 19-22 välisen ajan (tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta etenkin talvipimeällä) ja sunnuntaina päivällä 5t ajan (vois onnistua..)

Alkaa pikkuhiljaa oikeasti ahdistaa syksyn ajatteleminenkin!
 
vierailijax
Ellei jompi kumpi vanhemmista onnistu saamaan päivätyötä, jää vaihtoehdoksi etsiä koululaiselle yksityistä hoitopaikkaa tai hoitajaa kotiin (kunnallisen iltapäiväkerhon lisäksi). Tunnetteko lapsen kavereiden vanhempia? Voisiko ilta- ja viikonloppuhoito onnistua esimerkiksi jonkun lapsen kaverin luona, jos hoitokertoja tulisi vain pari viikossa? Yksi vaihtoehto olisi etsiä esim. jotain opiskelijaa, joka voisi tehdä lapsenhoitokeikkaa teillä kotona.
 
vierailija
Meillä sama tilanne, mutta lapset ovat vielä pieniä. Tehdään tälläkin hetkellä molemmat osa-aikaista, kun kolmivuorotyö on niin aikaavievää ja väsyttävää.

Me ei olla keksitty ratkaisua ongelmaan, varmaan itsekin katsellaan päivätöitä tai sitten etsitään hoitajaa jostain opiskelijanuoresta.
 
vierailija
Kyllä laki periaatteessa mahdollistaa päivähoidon myös kouluikäiselle tuon tyyppisissä tilanteissa:

2 §
Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset.
Kysymys toki on siitä, että onko 3 tuntia kunnan virkamiesten mukaan liian pitkä aika ekaluokkalaiselle olla yksinään. Saattavat vedota mm. siihen, että vielä 90-luvulla aikana ennen iltapäiväkerhoja oli normaalia, että ekaluokkalainen oli esim. 4-5 tuntia yksinään kotona ennen kuin vanhemmat tulivat töistä. Lisäksi silloin ei ollut edes kännyköitä niin kuin nykyään...
 
vierailija
Tämä on moraalisesti arvelluttava neuvo, mutta muuttakaa paperilla eri osoitteisiin miehen kanssa, niin sitten ekaluokkalaisenne on oikeutettu vielä pari vuotta vuoropäivähoitoon (ainakin Tampereella tämä on mahdollista)..
 
vierailijax
Kunta voi järjestää vuorohoitoa myös kouluikäisille, mutta suurin osa kunnista ei tätä järjestä, koska velvollisuutta siihen ei ole. Edes yksinhuoltajien alakouluikäisille lapsille ei useimmissa kunnissa ole tarjolla vuoropäivähoitoa, vaan vuorotyötä tekevän yh-vanhemman on joko järjesteltävä työkuvionsa toisin tai järjestettävä lapsen hoito itse.
 
xcv
Osittainen hoitovapaa? Sitä voi ottaa molemmatkin vanhemmat, 1-2 lk ajaksi. Mä olen parhaillaan osittaisella hoitovapaalla, eli teen nelipäiväistä viikkoa viisipäiväisen sijaan. Voi myös tehdä kuusituntista työpäivää, tai millaista vaan kunhan viikossa tunnit jää max 30. Jos molemmat jäätte osittaiselle (ei ole muuta rajoitusta kuin että eri aikaan pitää olla "vapaa" mikä on tietysti järkevääkin) niin luulisi helpottavan vaikkei vuorot juuri joustaisikaan, mutta vapaata olisi kuitenkin enemmän.

Palkkaa tietysti jää vähemmän käteen, mutta ero ei ole niin suuri kuin luulisi. Kelasta saa tukea 95 euroa kuussa (miinus verot), ja palkkatulosta voi veroprosenttia laskea. Itselläni lisäksi bensakulut pienenevät. Laskeskelin että kuussa jää käteen muutama kymppi vähemmän. Teillä jos hyvin kävisi, niin pystyisitte vähentämään pienempien hoitopäiviä ja sitä kautta säästämään.
 
vierailijailona
olisko mahdollista, että toinen ei tekis ollenkaan iltaa ja toinen ei ollenkaan yötä? Tai esim. vuoroviikoin, vuorokuukausin vaihtelis näitä. Tällöin jompikumpi vanhemmista olis melkein aina kotona. Vai mättääkö mun logiikka?

Tuollaisella esimiehellä heittäisin vesilintua, onko toi ainoa sun alan työpaikka lähistöllä?
 
  • Tykkää
Reactions: Kumma
vierailija
Minäkin suosittelen tuota osittaista hoitovapaata. Olen ollut sillä nyt 4 vuotta ja ihan hirveän tyytyväisiä ollaan oltu. Itse olen kyllä aika pienipalkkainen, joten erotus ei kovi suuri ole ollut. Isompipalkkaisellahan sitä häviötä tulee sitten enemmän. On helpottanut ihan hirveästi meidän perheen elämää, en tiedä, miten olisi noista neljästä vuodesta muuten selvitty.
 

Yhteistyössä