Miten todennäköisesti oksennustauti tarttuu?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
No jos sinulla ei koskaan ole oksennustautia ollut voit olla yksi niistä onnekkaista, joihin se ei tartukaan. Joudutko olemaan läheisessä kontaktissa potilaan kanssa? Jos joudut olemaan samassa huoneessa kun hän oksentaa, on tarttumisriski tietysti suurempi ns. aerosolitartuntana. Ahkeraa käsienpesua!
 
vierailija
No jos sinulla ei koskaan ole oksennustautia ollut voit olla yksi niistä onnekkaista, joihin se ei tartukaan. Joudutko olemaan läheisessä kontaktissa potilaan kanssa? Jos joudut olemaan samassa huoneessa kun hän oksentaa, on tarttumisriski tietysti suurempi ns. aerosolitartuntana. Ahkeraa käsienpesua!
Tietysti joudun olemaan samassa huoneessa jos hän tulee hoitoon. Ja todennäköisesti jos se oksennus lentelee niin joudun myös siivoomaan. Mutta ei minulla ole koskaan ollut.
 
vierailija
Oksennustautihan ei kovin kauaa kestä, joten voihan potilas olla jo parantunut ennen kuin sinulle hoitoon tulee. Tosin norovirus tartuttaa vielä oireiden loppumisen jälkeenkin jonkun aikaa.
 
vierailija
Ahkeraa käsienpesua saippualla ja käsidesit päälle. Aika hyvin jos sulla ei ole ikinä oksennustautia ollu, oot todellakin onnekas. Mulle itelleni tarttuu todella herkästi oksennustaudit ja todellakin vältän kontaktia niitten ihmisten kanssa joilla se on ja en mielellään ole etes samassa tilassa. Toki perheenkesken toi ei onnistu ja yleensä sen tartunnan saan mieheltä tai tyttäreltä. Ei siinä muuta, mutta mulla on jotenkin oudot kylkiluut taipuu vissiin liikaa koska kumartuessa muutama alakylkiluu taipuu noitten ylempien alle ja se kipu on ihan karmee ja yleensä suoristan vaan selän niin näkyy päälle päinkin kuinka hitaasti lipuu omille paikoilleen. Oksentaessa noi kylkiluut tuppaa vääntyilemään toistensa alle ja ton takia mä kammoon oksennustautia yli kaiket. Noi kylkiluut taipuilee ihan tarpeeks muutenkin, kun normi askereissa joutuu kumartelee niin seuraa se, että kylkiluut taipuilee ylimpien alle. En tiä, mistä johtuu ja ihmettelen vaan.
 

Yhteistyössä