Miten vuokralaisen saa ulos asunnosta?

  • Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Mä oon joskus aiemminkin sulle vastannut, jotta myy ne kämppäs ja lopeta toi narinas täällä noista vuokralaisistas...Niin mekin tehtiin kun alkoi turhan paljon sattua huonoja vuokralaisia kohdalle ja kämpän remppaamiseen uppos joka vuokralaisen jälkeen ihan tuhottomasti rahaa, ja eipä se mitään enää tänä päivänä sano jotta onko ne luottotiedot kunnossa...
 
vieras
Toiselta palstalta kopioitua

"Tee haastehakemus häädöstä ja maksamattomista vuokrista käräjäoikeuteen (ohjeita saat käräjäoikeuden kansliasta, asiakirja malleja löytyy myös netistä ainakin osoitteesta www.lakiopas.com/asiakirjamallit/haastehakemus_huoneenvuokra/).
Päätös maksaa 70 euroa, mutta voit vaatia haastehakemuksessa oikeudenkäyntikuluja 220 euroa.
Kun saat päätöksen käräjäoikeudesta viet sen lähinpään ulosottoviraston kirjaamoon ja täytät siellä hakemuksen, jossa hae oikeudenpäätöksen mukaista häädön täytöntöönpanoa ja vuokrien perintää korkoineen ja oikeudenkäyntikuluineen."

 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Kai sinulla on avain sinne kämppään? Mene käymään, soita ensin ovikelloa ja jos ei avaa, niin marssit omilla avaimilla sisään tarkistamaan tilanteen. Ja ota se häätöilmoitus mukaan, jos on kotosalla niin katsot että alkaa heti pakkaa ja seisot passissa niin kauan, että kamat on kannettu pihalle. Ja jos ei ole kotona, jätät sen häätöilmoituksen sinne ja ilmoitat viikon päästä tyhjentäväsi asunnon.
ei näin vaan kuulemma voi tehdä! Sitten voi tehdä jos menen korjaamaan sinne jotain, mutta siinäkin tapauksessa on saatava asukas kiinni! Mistäs saat kun on vaihtanut numeron!En voi vain marssia sisälle!
Kyllä minä silti marssisin. Sanoisin, että epäilen hänen kuolleen asuntoon yksin kun kerran ei mitään yhteyttä saa ja vuokratkin on rästissä. Ja ehdottomasti siis joku mukaan turvaamaan selustan/todistajaksi.
täytyy koittaa keksiä jotain! Tuo kuolema juttu on aika hyvä....siihen ei voi alkaa urputamaan mitään.
 
:O
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta:
Tarkistitko luottotiedot kun otit vuokralle? Varma vuokranmaksu jos on luottotiedot kunnossa. Olisi varmaan sinuun ottanut yhteyttä jos olisi tullut maksuvaikeuksia maksaa kuun vuokra.


Ei luottotiedottomuus tarkoita sitä että ei maksa vuokriaan. Voi jopa olla että on varmempi maksamaan vuokransa ajallaan kuin luottotiedot omaava henkilö.
 
kokemusta on
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei taida olla ihan noin.
Kyllä se on. Kämppään ei todellakaan voi marssia ja ilmoittaa, että se on lähtö nyt.

Oman käden oikeutta häätöön ei ole, vaan häätö täytyy hakea käräjäoikeudesta - maksamattomien vuokrien kanssa se toki järjestyy tuosta vaan - ja sitäkään ei voi itse laittaa toimeen, vaan sitten poliisin avulla jos asukas ei määräpäivään mennessä ole poistunut.

Hankala vuokralainen pystyy kyllä aikansa vetkuttamaan lähtöä.
 
vieras
Häädön saat perille näin: "Laita kirjallinen vuokrasopimuksen purkuilmoitus hänelle. Se täytyy saada niin että vastaanottaja on se todistettavasti saanut. Kätevin tapa on laatia tällainen kirje ja toimittaa se paikkakuntasi käräjäoikeuteen ja pyytää hastemiestä toimittamaan kyseinen purkuilmoitus perille. Maksaa 25 ?."
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiselta palstalta kopioitua

"Tee haastehakemus häädöstä ja maksamattomista vuokrista käräjäoikeuteen (ohjeita saat käräjäoikeuden kansliasta, asiakirja malleja löytyy myös netistä ainakin osoitteesta www.lakiopas.com/asiakirjamallit/haastehakemus_huoneenvuokra/).
Päätös maksaa 70 euroa, mutta voit vaatia haastehakemuksessa oikeudenkäyntikuluja 220 euroa.
Kun saat päätöksen käräjäoikeudesta viet sen lähinpään ulosottoviraston kirjaamoon ja täytät siellä hakemuksen, jossa hae oikeudenpäätöksen mukaista häädön täytöntöönpanoa ja vuokrien perintää korkoineen ja oikeudenkäyntikuluineen."
joo. Olen tämän kyllä lukenut ja tätä noudatan, mutta ei sieltä ulosotostakaan rahoja saa jos ihminen tyyliin varatan. tosin minulle on aivan sama kunhan häipyisi ja vähän pitkälle.
 
Gluteus maximus
olen aina ihmetellyt miten vuokralaisen oikeudet voi mennä vuokranantajan oikeuksien edelle? Tähän pitäisi tulla pikainen muutos! Ei se nyt näin voi mennä....että minä saan tehdä hirveän työn ja yksi vaan loisii nurkissani kaikessa rauhassa. Miten kehtaa?
 
Sama juttu
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonttu:
häätö ja poliisit apuun (tai nimismies)
häätöön pitää saada kyseinen henkilö kiinni ja häätö pitää antaa käteen. Kukaan ei tiedä missä tämä henkilö on!
Mulla oli sama tilanne vuosia sitten.. Häätö tuli viimein voimaan kun 6kk ilman vuokranmaksua oli täynnä (eli kyllä kestää byrokratia suomessa!) ja sisälle mentiin ulosottomiehen kanssa, talonmies oli myös mukana (sen avaimilla) sekä mulla lukkoseppä vaihtamassa heti lukot. Kämppä oli tyhjä joten säästin n. 1000 silloista rahaa kun MUN ei tarvinnut maksaa ulosottopojille tavaroiden kantamisesta. Vuokrat meni ulosottoon mutta koskaan en saanut penniäkään (sillä oli ulosotossa läjäpäin esim. elatusmaksuja). En muuten koskaan edes nähnyt ko. tyyppiä, ostin siis asunnon joka oli vuokrattu ja näytössä tapaamani ok "vuokralainen" olikin alivuokralainen jne. Jaksamista sulle!!
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonttu:
häätö ja poliisit apuun (tai nimismies)
häätöön pitää saada kyseinen henkilö kiinni ja häätö pitää antaa käteen. Kukaan ei tiedä missä tämä henkilö on!
Mulla oli sama tilanne vuosia sitten.. Häätö tuli viimein voimaan kun 6kk ilman vuokranmaksua oli täynnä (eli kyllä kestää byrokratia suomessa!) ja sisälle mentiin ulosottomiehen kanssa, talonmies oli myös mukana (sen avaimilla) sekä mulla lukkoseppä vaihtamassa heti lukot. Kämppä oli tyhjä joten säästin n. 1000 silloista rahaa kun MUN ei tarvinnut maksaa ulosottopojille tavaroiden kantamisesta. Vuokrat meni ulosottoon mutta koskaan en saanut penniäkään (sillä oli ulosotossa läjäpäin esim. elatusmaksuja). En muuten koskaan edes nähnyt ko. tyyppiä, ostin siis asunnon joka oli vuokrattu ja näytössä tapaamani ok "vuokralainen" olikin alivuokralainen jne. Jaksamista sulle!!
Jotkut osaa olla todella törkeitä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :O:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta:
Tarkistitko luottotiedot kun otit vuokralle? Varma vuokranmaksu jos on luottotiedot kunnossa. Olisi varmaan sinuun ottanut yhteyttä jos olisi tullut maksuvaikeuksia maksaa kuun vuokra.


Ei luottotiedottomuus tarkoita sitä että ei maksa vuokriaan. Voi jopa olla että on varmempi maksamaan vuokransa ajallaan kuin luottotiedot omaava henkilö.


Luottotiedottoman on vaikea saada asuntoa vaikka olisi varmempi maksaja.
 
vieras
Vuokrasuhteen päättäminen

Vuokrasuhde voidaan päättää pääasiassa vain kolmella tavalla. Sopimus joko irtisanotaan, puretaan tai tehdään yhteinen sopimus vuokrasopimuksen päättämisestä. On siis erotettava toisistaan sopimuksen irtisanominen ja purkaminen.

Irtisanomisella tarkoitetaan sitä, että ennen sopimuksen päättymistä sopimus on vielä voimassa tietynpituisen irtisanomisajan. Sopimusta ei siten voida irtisanoa päättymään välittömästi, vaan sopimus on entisin ehdoin voimassa vielä koko irtisanomisajan. Tämä tarkoittaa, että vuokralaisella on irtisanomisaikana oikeus käyttää huoneistoa, mutta myös velvollisuus maksaa vuokraa. Vuokranantaja tarvitsee irtisanomiselleen aina hyvän tavan mukaisen irtisanomisperusteen, kun taas vuokralaisen ei pääsääntöisesti tarvitse esittää mitään perustetta irtisanomiselleen.

Purkamisella tarkoitetaan puolestaan sitä, että sopimus saadaan päättymään välittömästi. Purkuperusteet on tyhjentävästi lueteltu laissa. Purku ei näin ollen ole mahdollinen millään muilla perusteilla kuin niillä, jotka laissa on mainittu.

Jos tarve vaatii ja molemmat osapuolet niin haluavat, vuokrasopimus voidaan päättää myös yhteisellä sopimuksella. Sopimus vuokrasuhteen päättämisestä on syytä tehdä kirjallisesti.

Kun sopimus on päättynyt jollakin edellä mainituista tavoista, voi olla mahdollista, että vuokralainen ei syystä tai toisesta vain muuta pois huoneistosta, vaikka sopimus on päätetty asianmukaisella tavalla. Tällöin vuokranantajan on käännyttävä käräoikeuden puoleen ja haettava häätöä eli tuomiota, jonka perusteella ulosottomies lopuksi hoitaa varsinaisen häätämisen.

Lisää tietoa irtisanomis- ja purkuperusteista, irtisanomisajoista, vuokrasuhteen päättämiseen liittyvistä menettelytavoista, asiakirjamalleista ja häätömenettelystä saat jäsensivuiltamme.

http://www.vuokranantajat.fi/vuokrauksenabc/paattaminen/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonttu:
häätö ja poliisit apuun (tai nimismies)
häätöön pitää saada kyseinen henkilö kiinni ja häätö pitää antaa käteen. Kukaan ei tiedä missä tämä henkilö on!
Mulla oli sama tilanne vuosia sitten.. Häätö tuli viimein voimaan kun 6kk ilman vuokranmaksua oli täynnä (eli kyllä kestää byrokratia suomessa!) ja sisälle mentiin ulosottomiehen kanssa, talonmies oli myös mukana (sen avaimilla) sekä mulla lukkoseppä vaihtamassa heti lukot. Kämppä oli tyhjä joten säästin n. 1000 silloista rahaa kun MUN ei tarvinnut maksaa ulosottopojille tavaroiden kantamisesta. Vuokrat meni ulosottoon mutta koskaan en saanut penniäkään (sillä oli ulosotossa läjäpäin esim. elatusmaksuja). En muuten koskaan edes nähnyt ko. tyyppiä, ostin siis asunnon joka oli vuokrattu ja näytössä tapaamani ok "vuokralainen" olikin alivuokralainen jne. Jaksamista sulle!!
Eikö tuo vuokrasotku olisi pitänyt olla alivuokralaisen ja vuokralaisen välillä... eli varsinainen vuokralainen maksaa sinulle ja perii omalta alivuokralaiseltaan puuttuvat rahat.
 
Milloin olet irtisanonut hänet, eikös se aika ole 3kk? Jos kerta oli jo pitänyt lähteä. Jos irtisanomisestasi on 3kk aikaa niin marssit vaan asuntoon ja heität kamat pihalle, jos siellä jotain on. Ja vaikka marssisit muuten vaankin, niin mahtaisiko tuo jaksaa alkaa siitä tekemään mitään numeroa.. ja kuten joku ehdottikin, helppo olisi vedota johonkin korjaustyön tekemiseen kun kerta häntä ei saa kiinni, voi mennä tarkastamaan tilanteen..
 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Milloin olet irtisanonut hänet, eikös se aika ole 3kk? Jos kerta oli jo pitänyt lähteä. Jos irtisanomisestasi on 3kk aikaa niin marssit vaan asuntoon ja heität kamat pihalle, jos siellä jotain on. Ja vaikka marssisit muuten vaankin, niin mahtaisiko tuo jaksaa alkaa siitä tekemään mitään numeroa..
Se, että toinen tekee väärin, EI ANNA OIKEUTTA SINUN TEHDÄ VÄÄRIN. Edelleenkään: vuokranantaja ei voi omatoimisesti häätää vuokralaista. Ei vaan voi niin ei voi ja siinä riittää, että vuokralainen soittaa poliisit paikalle. Ei tarvitse sen isompaa numeroa tehdä.
 
Mama the strange
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta:
Tarkistitko luottotiedot kun otit vuokralle? Varma vuokranmaksu jos on luottotiedot kunnossa. Olisi varmaan sinuun ottanut yhteyttä jos olisi tullut maksuvaikeuksia maksaa kuun vuokra.
tarkistin.
Näin taas luottotiedot kertoivat kaiken ihmisestä.
Mulla ei ole luottotietoja, mutta en koskaan jättäs maksamatta vuokraa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonttu:
häätö ja poliisit apuun (tai nimismies)
häätöön pitää saada kyseinen henkilö kiinni ja häätö pitää antaa käteen. Kukaan ei tiedä missä tämä henkilö on!
Mulla oli sama tilanne vuosia sitten.. Häätö tuli viimein voimaan kun 6kk ilman vuokranmaksua oli täynnä (eli kyllä kestää byrokratia suomessa!) ja sisälle mentiin ulosottomiehen kanssa, talonmies oli myös mukana (sen avaimilla) sekä mulla lukkoseppä vaihtamassa heti lukot. Kämppä oli tyhjä joten säästin n. 1000 silloista rahaa kun MUN ei tarvinnut maksaa ulosottopojille tavaroiden kantamisesta. Vuokrat meni ulosottoon mutta koskaan en saanut penniäkään (sillä oli ulosotossa läjäpäin esim. elatusmaksuja). En muuten koskaan edes nähnyt ko. tyyppiä, ostin siis asunnon joka oli vuokrattu ja näytössä tapaamani ok "vuokralainen" olikin alivuokralainen jne. Jaksamista sulle!!
15. Alivuokraus
VUOKRALAINEN saa ottaa hallitsemaansa huoneistoon
alivuokralaisen ilman vuokranantajan lupaa,
mikäli alivuokrauksesta ei aiheudu
vuokranantajalle huomattavaa haittaa. Vuokralainen
voi luovuttaa alivuokralaisen käyttöön
enintään puolet huoneistosta.
Alivuokrasuhteessa päävuokralainen toimii
vuokranantajana. Päävuokralainen vastaa huoneiston
omistajalle alivuokralaisen tekemisistä,
kuten mahdollisista vahingoista. Alivuokralaisen
oikeus hallita tilaa päättyy samanaikaisesti päävuokralaisen
kanssa.

http://www.vuokranantajat.fi/attachements/2008-03-20T16-07-0732.pdf
 
vieras
Valitettavasti nämä asiat on todellakin tehty tosi vaikeaksi vuokranantajalle. Vanhempani taistelivat aikoinaan häikäilemättömän sosiaalityöntekijän kanssa, joka maksoi vuokraa ensimmäiseltä puolelta kuukaudelta, sen jälkeen jätti kaiken maksamatta. Kyllä siinä kauan kesti, ennen kuin oikeuden päätöksellä saivat tyypin häädettyä asunnosta. Lähtiessään tämä sossun täti vei vielä irtaimistoon kuuluneen astianpesukoneen.
 
Laita ne vuokrat ulosottoon. Et ehkä saa sieltä mitään, mutta laita ne silti. Näin teki mun äiti yhden vuokralaisen kanssa, ei kyllä saanut kaikkia vaan monta sataa jäi saamatta. Mutta siellä ulosotossa ne vuokrat on edelleen.

Äiti ei kans millään meinannut päästä eroon vuokralaisesta vaan piti antaa tämän asua lain puitteissa vaikka kuinka kauan vaikka vuokraa ei maksesta. Aika perseestä on laki vuokranantajan kannalta.
 
vieras
Jospa nyt vain soittaisit huomenna poliisille ja sanot, että et ole saanut vuokralaiseesi yhteyttä ja epäilet, että hänelle on sattunut jotain. Poliisin kanssa menet asuntoon. Alat huomenna hoitaa asioista, jotta saat naisen pois. Jos saat yhteyden niin sanot, että muuttaa heti pois tai sitten asiat menee niin pitkälle, että nainen saa häädön ja luottotiedot menee ja hän joutuu maksamaan oikeuskulut ym.
 

Yhteistyössä