Mitralaisuus, Jeesus-kandidaatit ym.kristinuskon kilpailijat antiikin aikoina

Islamissa taas on outo tökeryys, että Allahia saa kuvata, mutta yhtä pappiaan ei.
Jep, mäkin varmaan olisin antiikin aikoina erehtynyt palvomaan aurinkoa, kun se on tuolla taivaalla niin hallitseva.

Jeesushan oli varmaan joku ruskeaihoinen kikkarapää eikä ainakaan mikään blondi, sileätukkainen sinisilmä kuten pahimmissa maalausviritelmissä kuvataan.

Siis eikö Muhammedia saa kuvata? :D
 
kerkiä nyt vaan
Jaa että lukemaan 1600-sivuisen Zoharin?
Kävin kyllä äsken Kabbalah-infon sivuilla ja sori, mut ihan hirveetä lässytystä oli, jos ei olisi tiennyt että on kabbala-sivustolla niin ei olisi tiennyt mikä uskonsuunta on kyseessä, tai siis tulee mieleen vaan New Age-siirappi.

Mä olen allerginen uskonnolliselle lässytykselle. :rolleyes: Raamatussa varoitetaan kauniilla sanoilla puhuvista eksyttäjistä, ja Raamattu itse on konkreettinen kirja, ja Raamatussa ei lässytetä.

Mä voisin myös pukea sanani mahdollisimman kauniiseen muotoon, mutta en halua, koska en halua vaikuttaa ihmisiin retoriikan keinoin. Ihmiset saakoot arvioida mitä kirjoitan, itse sisällön.

Kabbalah-infon kirjoittajat olisivat vaan voineet tiivistää ja todeta että "joo, on maallinen todellisuus ja yliluonnollinen maailma. Me niinku tavoiteltais rauhaa ja harmoniaa."
 
Ja siis, en tarkoita lässytyksellä mitään rauhallisesti ja kiihkottomasti kirjoittamista, en tieteellisiä analyysejä.

Vaan sitä että oli sitten puhujana kristitty tai kabbalisti, niin päätä särkee lukea monta sivua jaapotusta rauhasta ja rakkaudesta, jos siinä ei ole mitään konkretiaa mukana.
 
vierailija
Ja siis, en tarkoita lässytyksellä mitään rauhallisesti ja kiihkottomasti kirjoittamista, en tieteellisiä analyysejä.

Vaan sitä että oli sitten puhujana kristitty tai kabbalisti, niin päätä särkee lukea monta sivua jaapotusta rauhasta ja rakkaudesta, jos siinä ei ole mitään konkretiaa mukana.
Jeesus olis pitkästyttänyt sut hengiltä ja olisit vaihtanut leiriä johonkin, missä on toimintaa ja tulta ja huutoa.
 
vierailija
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
-Jeesus-

Mä puhun vielä aika lässyttäen jos verrataan Jeesukseen.
No et kyllä.

Ja ei sun verenhimoa olis tyydyttänyt painavampi sana siellä täällä. Olisit jo kaukana ennen niitä, kun Jeesus puhui, tai siis jaapotti, 99% ajasta rakkaudesta, toisista välittämisestä ja armosta.
 
vierailija
Tuo ei ole raamatullista. E kukaan ole nähnyt Jumalaa. Ja taivaskäynnit? Joh 3:13: "Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa."
No ei olekaan, ei sen enempää, kuin kukaan pystyy näkemään fysiikan laeista. Jeesuksen isä oli puuseppä ja täytyyhän hänen hallita monta asiaa, nimenomaan luonnonlakeja, mistä kaikkia ai ole tuohon aikaan ymmärretty saati sitten osattu muille kertoa, miksi täytyy tehdä niin tai noin. Mutta nykyinen sovellus on hirvittävä siksi, että vielä 15 vuotta sitten esimerkiksi Suomessa pääsi lääketieteellistä fysiikkaa lukemaan kouluun niillä huonommilla papereilla - ihan vaan siksi tietysti, ettei ollut kovin paljon pyrkijöitä:
Siis miksi heillä oli niin surkeat koulutodistukset?
 
No et kyllä.

Ja ei sun verenhimoa olis tyydyttänyt painavampi sana siellä täällä. Olisit jo kaukana ennen niitä, kun Jeesus puhui, tai siis jaapotti, 99% ajasta rakkaudesta, toisista välittämisestä ja armosta.
Hmm, joku voisi tehdä tilastollisen jakauman Hänen sanomistaan lauseista.
Armoa ja rakkautta löytyis joo, sit ois ihmetekoja, mut sit osa olisi kieltoja, sit käskyjä, sit ennustuksia, sit ikuisen kadotuksen varoittelua.
Enkä nyt äkkiseltään tiedä onko tuo armo&rakkaus- osio nuita osioita isompi.
 
vierailija
Hmm, joku voisi tehdä tilastollisen jakauman Hänen sanomistaan lauseista.
Armoa ja rakkautta löytyis joo, sit ois ihmetekoja, mut sit osa olisi kieltoja, sit käskyjä, sit ennustuksia, sit ikuisen kadotuksen varoittelua.
Enkä nyt äkkiseltään tiedä onko tuo armo&rakkaus- osio nuita osioita isompi.
Eikö armo, rakkaus ja pelastus ole kristinuskon perusta, joten siinä on tilastoa.
 
vierailija
Jeesus vaan avasi sen väylän taivaaseen. Mut ei siitä ristinkuolemasta ole mitään hyötyä jos ihminen ei halua muuttua ja käänny Jeesuksen puoleen.

Jeesus itse sanoi, että ahtaan portin kautta kulkijoita on vain vähän, iso osa menee kadotukseen.
Kyse olikin nyt Jeesuksen puheista. Niissä korostui rakkaus ja armo.

Sinä jostain syystä etsit aina ne Jeesuksen muutamat kovemmat sanat. Tuntuu välillä, että olet mustasukkainen Jeesuksesta ja yrität ajaa ihmisiä pois noilla puheillasi, "Ei se Jeesus kuulkaa mikään kiva kaveri ollut. Helvettiin se teidät lähettää!!". Hassua.
 
Kyse olikin nyt Jeesuksen puheista. Niissä korostui rakkaus ja armo.

Sinä jostain syystä etsit aina ne Jeesuksen muutamat kovemmat sanat. Tuntuu välillä, että olet mustasukkainen Jeesuksesta ja yrität ajaa ihmisiä pois noilla puheillasi, "Ei se Jeesus kuulkaa mikään kiva kaveri ollut. Helvettiin se teidät lähettää!!". Hassua.
Jeesus kannattaa ottaa kokonaisena. Kannattaa lukea itse Raamatusta; Jeesukselta tulee niin rakkaudellisia kuin tulikivenkatkuisia sanoja. Rakkkautta ja rajoja.

Siellä missä Jeesuksesta julistetaan vaan se tuomiopuoli, mäkin puhun armosta. Mutta siellä missä luullaan Jeesuksen olevan vain lempeä hattarakone, mä muistutan että ei Hänkään kaikkea sulata.
Tasapaino, kokonainen evankeliumi.
 
Jeesus kannattaa ottaa kokonaisena. Kannattaa lukea itse Raamatusta; Jeesukselta tulee niin rakkaudellisia kuin tulikivenkatkuisia sanoja. Rakkkautta ja rajoja.

Siellä missä Jeesuksesta julistetaan vaan se tuomiopuoli, mäkin puhun armosta. Mutta siellä missä luullaan Jeesuksen olevan vain lempeä hattarakone, mä muistutan että ei Hänkään kaikkea sulata.
Tasapaino, kokonainen evankeliumi.
Kyllä Jeesuksen sanoma oli rakkaus, armo ja sensemmoinen.
Vaikka nyt vähän paiskoikin rahanvaihtajien pöytiä pitkin seiniä.

Etsihän Korinttilaiskirje. Ne toki ovat Paavalin sanoja.
Mutta jos minulla ei olisi rakkautta...
 
Kyllä Jeesuksen sanoma oli rakkaus, armo ja sensemmoinen.
Vaikka nyt vähän paiskoikin rahanvaihtajien pöytiä pitkin seiniä.

Etsihän Korinttilaiskirje. Ne toki ovat Paavalin sanoja.
Mutta jos minulla ei olisi rakkautta...
No tuo on sitä rusinat pullasta -Raamatuntulkintaa josta nimenomaan uskovia just syytetään. :)
Mä yritän ottaa ne pullankäntyn kantapalatkin.
 
No tuo on sitä rusinat pullasta -Raamatuntulkintaa josta nimenomaan uskovia just syytetään. :)
Mä yritän ottaa ne pullankäntyn kantapalatkin.
Paavalin kirjeet eivät ole mitään rusinoita pullasta.
Hedelmistään puu tunnetaan joten ne kertovat paljonkin.

Maailmassa on kolme suurta. Usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Vihaa, kostoa tai kadotusta tuossa ei mainita suurien joukossa.
 
vierailija
Tai siis; haluan olla vaan äärimmäisen rehellinen. En voi luvata tuomiotonta tai rangaistuksetonta Jumalaa kun semmoista ei Raamatusta löydy. Se olisi huijausta.
Sinä et voi luvata? Suuruusharhat taas iskee?

Sinä tulkitset Raamattua omalla tavallasi, ja kun joku toinen löytää sieltä lohdun Jeesuksen armollisuudesta ja rakkaudesta, niin se ei ole sen huonompi tulkinta kuin sinun kadotustuomiohelvetti-tulkintasi.
 
Paavalin kirjeet eivät ole mitään rusinoita pullasta.
Hedelmistään puu tunnetaan joten ne kertovat paljonkin.

Maailmassa on kolme suurta. Usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Vihaa, kostoa tai kadotusta tuossa ei mainita suurien joukossa.
Luenko mä sulle niitä vähemmän mukavia kohtia? :rolleyes:
Niitäkään nimittäin ei saa pyyhkiä Raamatusta pois, tai olla huomioimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä et voi luvata? Suuruusharhat taas iskee?

Sinä tulkitset Raamattua omalla tavallasi, ja kun joku toinen löytää sieltä lohdun Jeesuksen armollisuudesta ja rakkaudesta, niin se ei ole sen huonompi tulkinta kuin sinun kadotustuomiohelvetti-tulkintasi.
Miten voi ihminen olla noin joko/tai kuten sä?
Ota molemmat. Se rakkaus mutta myös rangaistus.

Jeesus tarjoaa armoaan ja anteeksiantoaan vain sitä pyytävälle, ei Hän tunge sitä väkisin esim.vastentahtoiselle muslimille.
Jos ihminen ei koko elämänsä aikana ota Jeesusta ja Hänen sovitustaan vastaan ja sit kuolee, niin sitten loppuu armonaika, sit ei ole enää mitään toivoa ja rakkautta, on vain loputon ero Jumalasta.
 
vierailija
Tämän päivän "uskovilta" ja varsinkin ei-uskovilta, puuttuu täysin terve Jumalan pelko.
Mutta viimeistään viimeisen pasuunan soidessa hymy hyytyy naureskelijoilta ja pilkkaajilta.
Armo tarkoittaa sitä, että vielä on aikaa kääntyä ja tehdä parannus. Mutta myös tuo armo loppuu jossain vaiheessa, ja silloin tehdään erottelu.
Oma valinta millä puolella on. Valinnan mahdollisuus on annettu, ja kukaan ei voi syyttää valinnastaan ketään muuta.
 

Yhteistyössä