Monimuoto-opinnot, lapsen päivähoito lakiuudistuksen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hain kouluun ja tässä pohdin tulevaa syksyä. Hain opiskelemaan ensisijaisesti monimuoto-opintoina, joissa lähitunteja on noin 1 viikko per kk. Muut viikot on itsenäistä opiskelua. Mutta miten tällaisten opintojen kanssa käy sitten kun on tämä ihana uusi laki astunut voimaan jossa "Mikäli vanhempi on hoitovapaalla, eläkkeellä, työttömänä tai muusta syystä kotona, uuden 1.8.2016 voimaan tulevan varhaiskasvatuslain 11 a § mukaan lapsi saa varhaiskasvatusta enintään 20 tuntia viikossa."

Joo, kotonahan sitä opiskelen, mutta eihän opinnoista mitään tule jos muksu on siinä mukana pyörimässä.
 
vierailija102
No eikö 20 tuntia viikossa riitä sulle? Siis niinä etäpäivinä ja sitten lähipäivinä pidempi hoitopäivä. 20 tuntia viikossa esim. neljänä päivänä viisi tuntia. Kyllähän tuossa ehtii hyvin tehdä koulujuttujaan. Ja kai lapsella on isä ja lapsi menee aiemmin nukkumaan kuin vanhemmat.

Koitas miettiä niitä jotka tekee monimuoto-opintoja töiden ohessa, kyllä tekee tiukkaa että aika riittää ja jaksaa suorittaa. Varsinkin jos tekee kolmivuorotyötä. Ja voi olla näilläkin ihmisillä lapsia. Tai itse opiskelin päiväopiskeluna, tein osa-aikaista työtä ja asuin kahdestaan lapseni kanssa.

Sori, mutta mä en nyt näe tuota sun tilannetta kovin ongelmallisena.
 
vierailija
No eikö 20 tuntia viikossa riitä sulle? Siis niinä etäpäivinä ja sitten lähipäivinä pidempi hoitopäivä. 20 tuntia viikossa esim. neljänä päivänä viisi tuntia. Kyllähän tuossa ehtii hyvin tehdä koulujuttujaan. Ja kai lapsella on isä ja lapsi menee aiemmin nukkumaan kuin vanhemmat.

Koitas miettiä niitä jotka tekee monimuoto-opintoja töiden ohessa, kyllä tekee tiukkaa että aika riittää ja jaksaa suorittaa. Varsinkin jos tekee kolmivuorotyötä. Ja voi olla näilläkin ihmisillä lapsia. Tai itse opiskelin päiväopiskeluna, tein osa-aikaista työtä ja asuin kahdestaan lapseni kanssa.

Sori, mutta mä en nyt näe tuota sun tilannetta kovin ongelmallisena.
Mutta tuota 20 tunnin hoitoaikaa ei voi itse määritellä, vaan kunta määrittelee sen.

Se voi olla käytännössä 5 x 4 tuntia, jolloin tehollista työaikaa on noin 2h per päivä, jos kuljttamiseen menee tunti suuntaansa (mikä on ihan normi, jos hoitomatkaan + jättämiseen menee 2x 30 min).
 
vierailija
Minä teen monimuoto-opintoja ensi syksyn, eikä minulla ole aikomusta neuvotella päivähoidon kanssa mistään hoitoajoista. Jos nyt jotain ongelmaa tulee, sanon opiskelevani kirjastossa/koululla päivittäin. Väähn lyhyempää päivää lapsi tekee, kun töissä ollessani, mutta enemmän kuin tuon 20h/vko.
 
vierailija102
Mutta tuota 20 tunnin hoitoaikaa ei voi itse määritellä, vaan kunta määrittelee sen.

Se voi olla käytännössä 5 x 4 tuntia, jolloin tehollista työaikaa on noin 2h per päivä, jos kuljttamiseen menee tunti suuntaansa (mikä on ihan normi, jos hoitomatkaan + jättämiseen menee 2x 30 min).
Kuljettamiseen tunti päivässä? Ei siihen lapsen hoitoon jättämisessä mene kuin pari minuuttia, ei sinne jäädä notkumaan ovensuuhun. Ja mikä ihmeen normi? Ei kaikkien lasten hoitopaikka ole kaukana vaan koko hommaan voi mennä matkoineen ja jättämisineen muutama minuutti.

Ja 2 tuntia työaikaa? Miten ihmeessä sä tuon laskit? Vaikka kuljettamiseen menisi tunti, niin silti on vielä neljä tuntia aikaa tehdä hommia.

Sori, en edelleenkään näe tässä ongelmaa. Moni joutuu paljon vaikeampiinkin tilanteisiin kun on opiskelujen lisäksi kokopäiväinen työ ja perhe. Ap:lla ei näin ole. Ja edelleen, kai sillä lapsella on isä? Sukulaisia jotka voi välillä hoitaa lasta?
 
vierailija
No eikö 20 tuntia viikossa riitä sulle? Siis niinä etäpäivinä ja sitten lähipäivinä pidempi hoitopäivä. 20 tuntia viikossa esim. neljänä päivänä viisi tuntia. Kyllähän tuossa ehtii hyvin tehdä koulujuttujaan. Ja kai lapsella on isä ja lapsi menee aiemmin nukkumaan kuin vanhemmat.

Koitas miettiä niitä jotka tekee monimuoto-opintoja töiden ohessa, kyllä tekee tiukkaa että aika riittää ja jaksaa suorittaa. Varsinkin jos tekee kolmivuorotyötä. Ja voi olla näilläkin ihmisillä lapsia. Tai itse opiskelin päiväopiskeluna, tein osa-aikaista työtä ja asuin kahdestaan lapseni kanssa.

Sori, mutta mä en nyt näe tuota sun tilannetta kovin ongelmallisena.
Jos 20 tuntia saa maksimissaan viikossa pitää, ei siinä mitään erillisiä pidempiä päiviä huomioida, eli lapsi voi olla esim. 4 tuntia päivässä voi olla hoidossa.

Mutta ei kai sillä opiskelun muodolla tai paikalla ole väliä, koska voihan töitäkin tehdä kotoa käsin, eli hoitoaika voi olla pidempi.
 
vierailija
Kai lapsella on isä? Aika ylimielistä, tietämätöntä sekä myös loukkaavaa.

Tiedoksesi, että kaikilla lapsilla ei ole perinteisessä mielessä isää vaikka ap:n lapsella sellainen olisikin.
 
vierailija
Muistan lukeneeni että tää 20h/vk ei koske opiskelijoita, eli käytännössä on vaan niitä varten jotka TODELLA ovat kotona eivätkä tee muuta. Joten koska olet opiskelija, niin thats it, olet opiskelija eikä rajoitus päde suhun! Sinuna en alkaisi selittelemään yhtään mitään mistään lähi- ja etäviikoista, vaan hakisin kokoaikaista hoidontarvetta ja sitten sen mukaan, miten sulla on fyysistä koulua ja etätehtäviä, pitäisit lasta hoidossa. Eli jos sinun ei tarvitse välillä pitää koko päivää lasta hoidossa niin selität vain että kouluhommia ei tuolloin ole tms. että on vapaata tai haet aiemmin. Älä ala joustamaan. Ja tarkista, onko todellakin sinun asuinkunnassa tämä rajoitus, kaikki kunnat kun ei ottaneet sitä käyttöön.
 
vierailija
Opinto-oppaassa sanottiin että suoritustahdiksi lasketaan n. 1 opintopiste viikkoa kohti, yksi opintopiste vaatiin n. 27 tuntia työtä. Monimuoto-opinnot lasketaan tämän vuoksi myös päätoimiseksi opiskeluksi. Sen vuoksin laskin ettei tuo 20 tunnin hoitosopimus/viikko oikein riitä.

Kyllä, lapsella on myös isä mutta hän tekee reissutyötä eikä ole saatavilla arkisin. Viikonloput teen itse sitten taas töitä. Olen nyt lukenut pääsykokeita varten 2h iltaisin sen jälkeen kun muksu on mennyt nukkumaan ja aika raskaaksi tuo käy, töiden ohella. Pitää sitä ihmisen nukkuakin joskus.
 
vierailija
Muistan lukeneeni että tää 20h/vk ei koske opiskelijoita, eli käytännössä on vaan niitä varten jotka TODELLA ovat kotona eivätkä tee muuta. Joten koska olet opiskelija, niin thats it, olet opiskelija eikä rajoitus päde suhun! Sinuna en alkaisi selittelemään yhtään mitään mistään lähi- ja etäviikoista, vaan hakisin kokoaikaista hoidontarvetta ja sitten sen mukaan, miten sulla on fyysistä koulua ja etätehtäviä, pitäisit lasta hoidossa. Eli jos sinun ei tarvitse välillä pitää koko päivää lasta hoidossa niin selität vain että kouluhommia ei tuolloin ole tms. että on vapaata tai haet aiemmin. Älä ala joustamaan. Ja tarkista, onko todellakin sinun asuinkunnassa tämä rajoitus, kaikki kunnat kun ei ottaneet sitä käyttöön.
Monimuoto-opiskelijat eivät yleensä ole OPISKELIJOITA.
 
vierailija
Muistan lukeneeni että tää 20h/vk ei koske opiskelijoita, eli käytännössä on vaan niitä varten jotka TODELLA ovat kotona eivätkä tee muuta. Joten koska olet opiskelija, niin thats it, olet opiskelija eikä rajoitus päde suhun! Sinuna en alkaisi selittelemään yhtään mitään mistään lähi- ja etäviikoista, vaan hakisin kokoaikaista hoidontarvetta ja sitten sen mukaan, miten sulla on fyysistä koulua ja etätehtäviä, pitäisit lasta hoidossa. Eli jos sinun ei tarvitse välillä pitää koko päivää lasta hoidossa niin selität vain että kouluhommia ei tuolloin ole tms. että on vapaata tai haet aiemmin. Älä ala joustamaan. Ja tarkista, onko todellakin sinun asuinkunnassa tämä rajoitus, kaikki kunnat kun ei ottaneet sitä käyttöön.
Kiitos paljon tästä kommentista! Jotain tämmöistä ajattelin itsekin mutta kun tätä ei tosiaan lue missään, missään ei ole mitään lisää ohjeistusta. Kunnan sivuilla lukee että rajoitus on meidän kunnassa käytössä ja tuo aloituksessa mainittu lyhty lainaus lakimuutoksesta. Ja tosiaan jos vain pääsen opiskelemaan olen statukseltani kuitenkin päätoiminen opiskelija.
 
vierailija
Eikö teillä ole opiskeluissa lainkaan työssäoppimista tai näyttöjä?

Itse olen kohda vuoden opiskellut monimuotona ja opiskelun ohella ollaan työharjoittelussa vähintään 25h/vko, sekä hankitaan ammattipätevyys näyttöjen kautta.

Muksut täyspäiväisesti hoidossa.
 
vierailija
Eikö teillä ole opiskeluissa lainkaan työssäoppimista tai näyttöjä?

Itse olen kohda vuoden opiskellut monimuotona ja opiskelun ohella ollaan työharjoittelussa vähintään 25h/vko, sekä hankitaan ammattipätevyys näyttöjen kautta.

Muksut täyspäiväisesti hoidossa.
Kyllä on työssäoppimista ja näyttöjä, mutta opinnot alkaa syksyllä ja ensimmäinen työharjoittelu on vasta joulukuussa. Sitä ennen vain teoriaopintoja.
 

Yhteistyössä