Mononukleoosi eli pusutauti

Onko kukaan sairastanut aikuisialla? Ma luulen, etta mulle on nyt sellainen iskenyt, kaikki oireet viittaa siihen. Mukavaa nain kypsalla ialla teinitauteja sairastaa. ja ei todellakaan ole pusuttelemalla tullut. Kauanko on menyt toipumiseen?
 
vieras
Mistä tiedät, että olis juuri pusutauti? Angiinassa ja muissa nielutulehduksissa on melko samanlaiset oireet. Ja kaikki tarttee antibioottia parantuakseen, että sikäli ei mitään väliä minkä niminen itse tauti on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä tiedät, että olis juuri pusutauti? Angiinassa ja muissa nielutulehduksissa on melko samanlaiset oireet. Ja kaikki tarttee antibioottia parantuakseen, että sikäli ei mitään väliä minkä niminen itse tauti on.
nyt sa et kylla taida tietaa mista sa puhut :/
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä tiedät, että olis juuri pusutauti? Angiinassa ja muissa nielutulehduksissa on melko samanlaiset oireet. Ja kaikki tarttee antibioottia parantuakseen, että sikäli ei mitään väliä minkä niminen itse tauti on.
nyt sa et kylla taida tietaa mista sa puhut :/
Jaa, luulen kyllä tietäväni. Angiinaa tuli sairatettua 3-4 kertaa vuodessa usean vuoden ajan nuorena, kunnes lopulta nipsaistiin risat pois. Kerran sit väsyneenä lääkäriltä kysin, onko pakko ottaa se nielunviljely kun kumminki se on taas se angiina... Lääkärin mukaan ei näe ennen kuin nielunviljelyn tuloksista mikä sen tulehduksen aiheuttaa. Yleensä oli angiina, kerran pusutauti ja kerran joku muu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä tiedät, että olis juuri pusutauti? Angiinassa ja muissa nielutulehduksissa on melko samanlaiset oireet. Ja kaikki tarttee antibioottia parantuakseen, että sikäli ei mitään väliä minkä niminen itse tauti on.
nyt sa et kylla taida tietaa mista sa puhut :/
meidän 6 likalla luultiin että on tuo pusutauti, kaikki kokeet otettiin mut ei se ollut, oli bakteerin aiheuttama kurkkutulehdus, kaikki oireet viittasi kyllä mononukleoosiin..niin ja tää oli viimekuussa.
 
Minulla oli joskus huomattavasti nuorempana enkä muista kunnolla miten kauan paraneminen vei, mutta ainakin viikon verran vielä taisin sairaslomalla olla siitä kun vietin pari päivää sairaalassa kyseisen taudin kourissa. Kyseessähän on virustauti ja siihen ei pahemmin antibiootteja tietääkseni ole tarjolla. Itse taudin tunnistamiseen meni jonkin verran aikaa, kun silloin ei mitään pikatestejä ollut käytössä ja alkuoireet olivat samantyyppiset kuin muissakin nielutulehduksissa ja taisivat paisettakin nielussa epäillä. Yhteensä ehkä jotain kolmisen viikkoa meni sairastellessa.
 
vieras taas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä tiedät, että olis juuri pusutauti? Angiinassa ja muissa nielutulehduksissa on melko samanlaiset oireet. Ja kaikki tarttee antibioottia parantuakseen, että sikäli ei mitään väliä minkä niminen itse tauti on.
nyt sa et kylla taida tietaa mista sa puhut :/
meidän 6 likalla luultiin että on tuo pusutauti, kaikki kokeet otettiin mut ei se ollut, oli bakteerin aiheuttama kurkkutulehdus, kaikki oireet viittasi kyllä mononukleoosiin..niin ja tää oli viimekuussa.
siis 6v likalla ei kuudella likalla =)
 
lekuriin
Sen saa selville verikokeilla. Miehellä oli se 4v sitten ja oli TOSI sairas 3 viikkoa, laihtui 15kg kun ei voinut syödä mitään. Ikinä ei niin kovaa kurkkukipua kuulemma enää halua. Viitta vaille sairaalareissu. Antibioottihan ei tähän tautiin auta. Oireet on angiinantyyppiset ja monesti sitä virheellisesti hoidetaan antibiooteilla eli angiinana.
 
janna
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä tiedät, että olis juuri pusutauti? Angiinassa ja muissa nielutulehduksissa on melko samanlaiset oireet. Ja kaikki tarttee antibioottia parantuakseen, että sikäli ei mitään väliä minkä niminen itse tauti on.
nyt sa et kylla taida tietaa mista sa puhut :/
samanlaisiahan nuo ovat kaikki, mutta mononukleoosi ei kai parane antibiooteilla
 
vieras
yksi kesä meni pilalle. viikon olin sairaalassa. Kokonaisuudessaan kesti juhannukselta elokuulle, kunnes olin taas normaali olotilassa. Elokuussa vielä ultrattiin pernaa ja todettiin terveeksi :) Ja ei oo tosiaan mitään angiina mitään tuohon mononukleoosiin verrattuna. Angiina sentään paranee kun saa lääkkeet, mutta pusutautiin auttaa vaan aika ja lepo.
 
papukaijan ruokottomat puheet
20-vuotiaana sairastin, ja oli pusuttelemalla hankittu. Sain lääkäristä heti antibioottia mukaan, mutta verikokeista selvisi sitten, ettei parane antibiooteilla ja kuuri käskettiin lopettaa. Kaulan imusolmukkeet turposivat ihan hillittömän kokoisiksi ja kuume kesti parisen viikkoa. Olin sen 2 viikkoa kotona enkä muista käyttäneeni mitään lääkettä. (Olen aina ollut vähän lääkekammoinen, joten Buranaakaan en välttämättä nappaa, ellei syy ole tosi hyvä.)
 
sairastava 26vee
Oon nyt sairastanu outoa "flunssaa" toista kuukautta ja koko ajan ollu kurkku kipeä. Heikko olo, mutta ei kunnolla kipeä, hiukan lämpöilyä. Angiina oli myös juuri ja se hoidettiin jo pois. Nyt lääkäri passitti labraan testauttamaan pusutaudin. Jos tämä sitä on niin kyllä on todella inhottava.. ei jaksa sairastaa enää ja olla puoli kuntoisena liikenteessä. Eikä jaksa enää olla sängyn pohjallakaan lepäämässä..mutta ei tässä auta muu :/.
Sain tämän ehkä kaveriltani, joka on jo sairastanut pusutaudin aikoja sitten, erehdyin antamaan pusun suulle :). Tosin pusutaudin voi saada keneltä vaan, koska kaikilla ei ole oireita siitä ja vaikka sen olisi sairastanut, sitä voi tartuttaa tietämättään myöhemmin täysin oireetta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poika sairasti pari vuotta sitten eli 15-vuotiaana. Kolmisen viikkoa kesti, kuume välillä 40, veti heikkoon kuntoon ja meinas jo osastolle joutua.


Samoin meillä tyttö 18 v:( Oli todella kipeä:(
samoja kokemuksia , lääkäris juostiin , mutta kun siihen ei mikään auta. Loppujen lopuksi jo muuntu tai sai aikaseksi bakteeriperäsen tulehduksen , silloin oltiin sitte sairaalassa .
 
Maisa
Mä sairastin pusutaudin ennen joulua, kurkku ei ole ihan oikeasti koskaan ollut niin kipeä, pelkästään kurkkukipuun jouduin vetämään 800 buranaa ja lisäksi 1mg parasetamolia x3/päivä. Kuumetta oli yhteensä 6 päivää, viitenä päivänä niistä kuumetta oli yli 39 astetta.
Imusolmukkeet oli tosi turvonneet ja myös molemmat korvat tulehtui. Painoa putosi 7 kg viikon aikana kun mitään ei voinut syödä, juominenkin teki kipeää.
Yskää eikä nuhaa ollut.
 
Aivan kamala tauti
Sairasti pikkusen alle 20 v:na pusutaudin. Olin viikon 40 kuumeessa, täysin petipotilaana. Kurkku oli niin kipee, etten voinut syödä enkä edes juoda. Jouduin tippaan sairaalaan. En eläissäni ole kokenut mitään niin hirveää.
 
vierailija 2
Olen 49v ja sairastan kyseistä tautia lääkärini mukaan. Olen sairastanut taudin joskus ollessani n 15 v. Kurkku on niin kipeä ettei pysty juuri mitään syömään eikä juomaan ja nieleminen sattuu ihan sairaasti, kaulassa on tennispallon kokoiset paukamat.. Sain lääkkeeksi 10 pvn penissiliinikuurin, toivottavasti auttaa. Lepoa ja runsaasti juotavaa ni pitäis parantua. Eli ei ole "nuorison" tauti..
 
N.n
Minulla on kyseinen "Pusutauti" menossa tällä hetkellä ikää on 20v ja mitään ei voi niellä alas.
Lääkärit sanoivat että tauti voi kestää 7-50 vuorokautta ja menee ohi lepäämällä. itseeni auttaa kun kurkkua kuivattaa niin menen lämpöiseen suihkuun ja odotan kun suihku höyry alkaa auttaan nielurisoihin niin että voi ottaa muutaman huikan vettä mutta ruuasta ei ole tietoakaan tällä hetkellä ollut 3Pv syömättä. ja kuume saattaa äkillisesti nousta sinne 40 asteeseen :(
 
suski
Alkuperäinen kirjoittaja N.n:
Minulla on kyseinen "Pusutauti" menossa tällä hetkellä ikää on 20v ja mitään ei voi niellä alas.
Lääkärit sanoivat että tauti voi kestää 7-50 vuorokautta ja menee ohi lepäämällä. itseeni auttaa kun kurkkua kuivattaa niin menen lämpöiseen suihkuun ja odotan kun suihku höyry alkaa auttaan nielurisoihin niin että voi ottaa muutaman huikan vettä mutta ruuasta ei ole tietoakaan tällä hetkellä ollut 3Pv syömättä. ja kuume saattaa äkillisesti nousta sinne 40 asteeseen :(
Mulla pomppasi maksa-arvot 500:an ja makasin 2 viikkoa sängyssä syömättä, ainoastaan join. Parantumisen jälkeen piti olla vielä kuukausi tai kaksi täysabsolutistina, koska maksan piti saada toipua.
 
sinkku
Minä 37 vee nainen sain tänään tiedon että taas sitä sairastetaan mononukleoosia. 38-asteen molemmin puolin on lämpöä pitänyt nyt 2 viikkoa, Burana 600:lla yrittäny pitää sitä alhaalla. Aluksi oli kaulan imusolmuikkeet todella kipeet ja suurentuneet, ultrassa tarkistettu. Nyt toisella viikolla kipeyty, turpos ja jäykisty ensin sormien ja varpaiden nivelet sekä ranteet. Nyt pari päivää sitte kipeyty ja turposi nilkat ja polvet. Et tässä sitä nyt sit ollaan. Paikat turvonneena ja kipeänä. Kaula ei enää kipeä - mahtoko penisiliinikuuri ollut apuna siihen...? Mutta lämpö menee kuin vuoristorataa, välillä melkein 39 heti aamu 5ltä ja toisinaan kuumeeton aamu.

Puolitoista vuotta sitte kun viimeeks sairastin tautia (silloinkin verikokeissa mononukleoosi positiivinen) piti lämpöä 9 viikkoa!! Lihassärkyä muutaman viikon. Perna suureni ja maksaarvot oli korkeat. Lopulta oireet vaan hävisi. Meinas vaan pitkä sairastelu ottaa luonnon päälle...

Omituista on se, että kurkkukipua ei mulla ole ollut kumpanakaan kertana vaikka taudin oireisiin "kuuluisi ehdottomasti" kova kurkkukipu... Mutta näin mulla. Nyt toivon paranemista ja työkyvyn palautumista ennen kesän loppua... Mutta "saapahan" ottaa rennosti. =)
 
Kipee!!!
Joo mulla todettiin verikokeista mononukleoosi ja ny on menossa 3 viikko. Ekat 2 viikkoo ei ollu muuta kun kurkku kipee aina kun nielas mutta sitten nousi kova kuume melkein 40 ja kurkku tuli niin kipeäksi että ei pysty syömään tai juomaan melkein yhtään! yöllä herään 10min välein erittäin kovaan kipuun vaikka otan aina 2, 400mg särkylääkettä noin 4 tunnin välein! särkylääkkeet ei ole paljoa auttaneet! minun tuuriani juuri kun pääsin lomilta ja töitä pitäs tehä niin tämä tauti heti sitten! töissä on aika raskasta kurkun takia! Tupakkaa ei ole tehny edes mieli vähään aikaan kurkun takia! yhen tupakin poltin ja kurkku alko heti vaan kipeytymään enemmän ja nyt yritän hengittää täällä nenän kautta! imusolmukkeet ovat turvonneet ja vasen korva on kanssa erittäin kipeä! kertokaa miten tästä pääsee pois ja voiko tulla uudestaan? oon valvonu nii monta yötä lähes kokonaan ja hermo tässä menee! mieli on tehny aukasta veitsellä kurkku ja ottaa kipeet kohat pois! Minulta poistettiin just hammas jota särki muutaman päivän ja sekin kipu oli niin kovaa ettei nukkumaan pystyny (ne tietää kivun joilla on pahoin reikiintynyt hammas) juuri kun sen alta pääsi pois niin tämä mononukleoosi alkoi! koko ajan tulee perään vain kovempi kipuisia tauteja nii mikäköhän on seuraavaks?? oikesti on tehny mieli itkeä kivun takia mutta ei se auta nii turhaan sitä itkemään alkaisi.. Nostan kaikille kurkku kivun ja taudin kestäneille hattua ja toivottavasti ite kestän tän kanssa!
odotellen paskan loppua!!
 

Yhteistyössä