Mummi lyttäsi pojan päästä varpaisiin hoidossa ollessa, lapsi kysyy miksi ei saa tykätä mistä tahtoo

  • Viestiketjun aloittaja Kivat
  • Ensimmäinen viesti
Kivat
Isovanhemmat ovat olleet tähän asti aivan mahtavia, huolehtivia, sydämellisiä, kaikin puolin rakastettuja meidän perheessä. 5 vuotias poikamme oli hoidossa ukin ja mummin luona ja tuli aika mielenkiintoisia asioita vastaan... olemme opettaneet lapsillemme, tytöille ja pojille että saavat tykätä millaisista vaatteista, leluista, hahmoista, väreistä, hiuksista yms. haluavat. Sukulaiset ovat hyväksyneet heidät kaikki aina sellaisena kun ovat. Pojallamme on pitkät hiukset ( ei halua itse leikata), tosi jätkämäinen olemus, tykkää pitää värikkäitä vaatteita perus poikien vaatteiden rinnalla, tykkää nukkua marimekon raita yömekossa (muuten ei mekkoa käytä)...olemme sanoneet lapsille että nukkukaa miten vain, mikä tuntuu parhaalle. Poika itse tuumasi että siskon yömekko näytti niin mukavalle päällä että kokeili sellaista itsekin yövaatteeksi, mikäs siinä, eipä tuo ole meiltä pois.Pojalle on kelvannut samoin turtlesit ja monster hight, emme ole nähneet mitään väärää tykätä mistä haluaa.

Nooh... hoidossa ollessa mummi oli tuumannut lapselle että nyt olisi hyvä leikata hiukset ettei sitten koulussa kiusata... sanoi myös että lapsi näyttäisi kauniimmalta ja paremmalta lyhyillä hiuksilla. Mummi kysyi miksi äiti ostaa sinulle tyttöjen vaatteita? Värikkäitä farkkuja, pinkki väri joissain vaatteissa... ja se perhanan YÖmekko mistä poika tykkää ylikaiken. Lapsi sai itse valita yöasunsa reissuun ja valitsi juuri tämän mekon, niin ukki sanoi että hänen talossa ei pojat pukeudu yömekkoon... isovanhemmilla on sellainen käsitys että lapsi muuttuu homoksi niin tehtyään. Minulla on sellainen käsitys ettei yksi vaatekappale illalla pidettynä saa sellaista aikaa. Haluaisin että kaikki lapsemme voisi pitää reissussa ja arkena mieleisiä, oma valitsemiaan vaatteita. Tätä ongelmaa ei ole havaittu tyttäremme kohdalla jota samainen mummi poika tytöksi sanoo muutaman vaatteen varjolla. Poikatytöt ilmeisesti ok mutta tyttöpojat ei, eikä yksi yömekko sitä tee.
Poikamme oli tosi hämmentynyt miksi hänen lemppari vaatteet, hiukset mukaan lukien, oli niin vihattua eikä saa tykätä mistä haluaa. Tiedostaa että siskolla ei ole samaisia rajoja isovanhempien kanssa, niin toivoo tottakai että hänetkin hyväksyttäisiin.
 
vierailija
Jos opettaa olemaan erilainen, pitää myös opettaa kestämään erilaisia reaktioita.
Muuten tuo on aika julmaa teiltä vanhemmilta lasta kohtaan, ei varmaan tule yllätyksenä että poikaa todellakin tullaan kiusaamaan. Muiden reaktioita ette pysty muuttamaan. Mummille ja ukille voitte sanoa että lopettavat (jos edes kauhean tosissaan olivat, ihan normaaleja asioitahan noi oli joita jokainen kyllä ihmettelisi, kyllä minäkin ihmettelisin, että mihis se pojan yöpaita on jäänyt kun täällä on kaksi tyttöjen yökkäriä), mutta vaikka mummi ja ukki edes lopettaisivat, nii aina tulee uusia ihmettelijöitä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Aika tarkkaan tuo 5 vuotias on sinulle kuvaillut mitä kaikkea isovanhemat on arvostellut. Vai oliko sinulla mikrofoni ta kamera asennettuna lapseen, että kuulit kommentit? Vai saattaisikohan olla nyt väritetty tarina äidin toimesta kun ego on saanut kolauksen?

Miksi ihmisillä ei saisi olla mielipidettä tyttöjen ja poikien erilaisuudesta? Ettei tyttöjen ja poikien tartte olla samaa massaa? Vaan voidaan olla tyttöjä ja poikis, ja näyttää se. Mummohan oli oikeassa, poikaa todnäk aletaan kiusata jos vaikka kaverille menee yökyläileen yömekossaan.

Mä en ymmärrä miksi sukupuolet pitää sekoittaa väin väkisin. Vaateet on vaan vaatteet. Eri asia jos kielletään lapselta mieleinen tekeminen sukupuolen nojalla. Mutta ei pojan tartte mekkoa käyttää.
 
vierailija
Jos opettaa olemaan erilainen, pitää myös opettaa kestämään erilaisia reaktioita.
Muuten tuo on aika julmaa teiltä vanhemmilta lasta kohtaan, ei varmaan tule yllätyksenä että poikaa todellakin tullaan kiusaamaan. Muiden reaktioita ette pysty muuttamaan. Mummille ja ukille voitte sanoa että lopettavat (jos edes kauhean tosissaan olivat, ihan normaaleja asioitahan noi oli joita jokainen kyllä ihmettelisi, kyllä minäkin ihmettelisin, että mihis se pojan yöpaita on jäänyt kun täällä on kaksi tyttöjen yökkäriä), mutta vaikka mummi ja ukki edes lopettaisivat, nii aina tulee uusia ihmettelijöitä.
Näin se varmasti menee, sillä käytännössä tulee ongelmia vastaan, jos sukupuoli ei ole tunnistettavissa. Siitä selviää, jos lapsella on riittävä itseluottamus ja osaa sanoa asiat itse. Mun kaverilla (tyttö) oli lyhyet hiukset. Hänelle oli tosi noloa, kun häneltä kysyttiin teininä uimahallissa "kummalle puolelle". Jos pojalla on pitkät hiukset ja vaatteet vaikuttavat tyttömäisiltä, niin sekaannuksia tulee helposti. Ei siinä mitään, jos lapsi osaa itse korjata sekaannukset eikä pahoita sekaannuksista tai ihmettelijöistä mieltään.
 
törppöjä isovanhempia
Ei ihme, että noita toisiaan kiusaavia lapsia riittää: oppivat mallin vanhemmiltaan. Jos aikuiset voisivat hyväksyä pojalle pitkän tukan tai yömekon ilman ihmettelyä, niin ei niistä toiset lapsetkaan kiusaisi.

Mutta älkää olko huolissanne, kyllä eskari / ekaluokan aikaan kaikki pojat oppivat, että pinkki on kauhistus ja kaikkeen erilaiseen pitää puuttua. Kittos opettavaisten aikuisten.

t. jonka pojat juoksivat yhden kesän (ernnen eskari-ikää) pihalla mekoissa kun se heistä oli niin kivaa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic ja Kumma
vierailija
Ei ihme, että noita toisiaan kiusaavia lapsia riittää: oppivat mallin vanhemmiltaan. Jos aikuiset voisivat hyväksyä pojalle pitkän tukan tai yömekon ilman ihmettelyä, niin ei niistä toiset lapsetkaan kiusaisi.

Mutta älkää olko huolissanne, kyllä eskari / ekaluokan aikaan kaikki pojat oppivat, että pinkki on kauhistus ja kaikkeen erilaiseen pitää puuttua. Kittos opettavaisten aikuisten.

t. jonka pojat juoksivat yhden kesän (ernnen eskari-ikää) pihalla mekoissa kun se heistä oli niin kivaa ;)
Miksi pojan pitää jousta mekossa ja miksi tytön täytyy näyttää pojalta?

Meillä opetetaan kyllä että jokainen saa olla millainen haluaa. Pääsääntöisesti tuntuu vaan nykyään että ne on ne äidit kun tahtoo pojalleen mekon, koska se on niin hinoa "tuoda omaa itseään esille" eritavoin. 5 vuotiaallakin vanhemmat päättää vaatteet mitä ostetaan, niin kenekähän tahto se sekapukeutuminen loppujen lopuksi on.

On hemmetin hienoa että maailmassa on kaksi eri sukupuolta. Miks v:ssä niistä on yritettävä tehdä yhtä ja samaa massaa?
 
vierailija
Ymmärrän täysin ap sinun reaktiosi, itsestä tuntuisi pojan puolesta todella pahalta. Kävisin varmaan pojan kanssa keskustelun siitä, mistä moiset mielipiteet (yleensä vanhemmilla ihmisillä) juontavat juurensa. Kerrot että ennen oli näin, ja että osa ihmisistä on edelleen sitä mieltä, että näin on, mutta että iso osan ihmisistä mielestä pojilla voi olla pitkä tukka. Voitte vaikka bongata lehdistä ja telkkarista miehiä, joilla pitkä tukka. Korosta hänen omaa haluaan tukan ja pukeutumisen suhteen. Tuossa iässä yleensä kaverien mielipiteet nyt ainakin alkavat helposti vaikuttaa vähän kaikkeen. Paitulissa saa nukkua niin poika kuin tyttö, isäni 70 vuotta nukkuu aina miesten paitulissa (sellainen vanhanaikainen raidallinen). Kannattaa ehkä kirjoittaa meili vanhemmillesi niin heillä on aikaa ymmärtää, että hämmensivät mielestäni pienen pojan päätä aivan turhanaikaisilla asioilla.
 
vierailija
Jos opettaa olemaan erilainen, pitää myös opettaa kestämään erilaisia reaktioita.
Muuten tuo on aika julmaa teiltä vanhemmilta lasta kohtaan, ei varmaan tule yllätyksenä että poikaa todellakin tullaan kiusaamaan. Muiden reaktioita ette pysty muuttamaan. Mummille ja ukille voitte sanoa että lopettavat (jos edes kauhean tosissaan olivat, ihan normaaleja asioitahan noi oli joita jokainen kyllä ihmettelisi, kyllä minäkin ihmettelisin, että mihis se pojan yöpaita on jäänyt kun täällä on kaksi tyttöjen yökkäriä), mutta vaikka mummi ja ukki edes lopettaisivat, nii aina tulee uusia ihmettelijöitä.
Niinpä, lapselle voi sanoa että kaikki eivät kaikesta tykkää eivätkä kaikkea katso hyväll ja voivat sanoa sen ääneen.

Mun isä käyttää raita yömekkoa :D eikä todellakaan ole yhtään homo, päinvastoin, ei siedä edes muumeja! Mun pojalla on olkapäille yltävät kikkarat, eikä todellakaan homoutta silläkään, ikää 14v, ja tuo näyttää olevan muotia sen kaveripiirissä :) Isoveljensä lempiväri oli 5-vuotiaana pinkki, halusi pinkin toppatakin, kaupasta ei sellaista löytynyt yhtään poikamaista mallia, myyjä sanoi että kun pinkki on vähän enemmän tyttöjen väri...poika siihen sitten illalla että hän ei tiennyt että pinkki on tyttöjen väri :(
 
vierailija
Miksi pojan pitää jousta mekossa ja miksi tytön täytyy näyttää pojalta?

Meillä opetetaan kyllä että jokainen saa olla millainen haluaa. Pääsääntöisesti tuntuu vaan nykyään että ne on ne äidit kun tahtoo pojalleen mekon, koska se on niin hinoa "tuoda omaa itseään esille" eritavoin. 5 vuotiaallakin vanhemmat päättää vaatteet mitä ostetaan, niin kenekähän tahto se sekapukeutuminen loppujen lopuksi on.

On hemmetin hienoa että maailmassa on kaksi eri sukupuolta. Miks v:ssä niistä on yritettävä tehdä yhtä ja samaa massaa?
Tässähän on kyse siitä mikä lapsesta on mukavaa, ei siitä mitä äiti haluaa. Minun kaksi poikaani tosiaan halusivat yhden kesän juosta mekoissa, niin annoin heidän sen tehdä. En minä heistä tyttöjä yrittänyt tehdä enkä tuota heille tuputtanut. Idea oli heidän ja miksi minun olisi pitänyt se torpata? Aina ovat tienneet olevansa poikia ja "ymmärtäneet" käyttäytyä kuin pojat. Tukat on leikattu lyhyeksi, pienenä ihan äidin halusta; isompana koska ovat pitäneet helppohoitoisesta tukasta. , Leikit ovat olleet poikien juttuja (toivottavasti kotileikki sopii tähän?). Toinen kyllä tykkäsi nuorempana kovasti pinkistä..

Miksi niiden lasten pitäisi koko ajan näyttää tietyltä sukupuolelta? Eiväthän kaikki aikuisetkaan niin koko ajan tee? Ei kai ihmisen perustehtävä ole esitellä itseään tietynlaisena vaan elää omaa elämäänsä; välillä pyntätympänä, välillä vapaammin. Poikalapsen mekossa juokseminen ei ole sen kummempaa kuin pukeutuminen merirosvoksi; se on leikkiä.
 
vierailija
Jos haluat, että poika erottuu noin silmiinpistävästi omasta sukupuolestaan, niin on sitten jo aikakin oppia, että häntä tullaan kummastelemaan ja ehkä jopa hyljeksimään. Lapset osaavat olla julmia. Itsekin olen nähnyt muutaman kiusallisen tilanteen, kun lapsesta ei ole erottanut, onko hän tyttö vai poika.

Pojan jalkapalloharrastuksessa oli uusi ryhmä ja siellä joku valmentaja kailotti kaikille, että kenen tyttö tämä on, kun piti tehdä jotain, mitä vanhempansa eivät olleet kuulleet. Noloa ole lapselle, kun hän olikin poika. Pitkän tukan takia näytti ihan tytöltä. Itse ihmettelin varmaan puolen vuoden ajan, kun yksi tyttö on mukana pojan säbäjoukkueessa. Lopulta minulle selvisi, että kyseessä onkin poika. Onneksi en ollut ihmetellyt asiaa muille vanhemmille, omille lapsille olin vain asiasta puhunut.
 
vierailija
Jos haluat, että poika erottuu noin silmiinpistävästi omasta sukupuolestaan, niin on sitten jo aikakin oppia, että häntä tullaan kummastelemaan ja ehkä jopa hyljeksimään. Lapset osaavat olla julmia. Itsekin olen nähnyt muutaman kiusallisen tilanteen, kun lapsesta ei ole erottanut, onko hän tyttö vai poika.

Pojan jalkapalloharrastuksessa oli uusi ryhmä ja siellä joku valmentaja kailotti kaikille, että kenen tyttö tämä on, kun piti tehdä jotain, mitä vanhempansa eivät olleet kuulleet. Noloa ole lapselle, kun hän olikin poika. Pitkän tukan takia näytti ihan tytöltä. Itse ihmettelin varmaan puolen vuoden ajan, kun yksi tyttö on mukana pojan säbäjoukkueessa. Lopulta minulle selvisi, että kyseessä onkin poika. Onneksi en ollut ihmetellyt asiaa muille vanhemmille, omille lapsille olin vain asiasta puhunut.
"Jos haluat..." ymmärrätköhän ollenkaan että LAPSI halusi pitkän tukan, LAPSI halusi nukkua yöpaitulissa, ei ole kyse siitä että äiti näin haluaa?
Sinun mielestäsi on parasta kieltää ja manipuloida lasta samankaltaiseksi kuin kaikki muut, jotta kukaan ei vaan koskaan kiusaisi?
Tai sitten pitää vain totutella siihen, että lasta tullaan hyljeksimään ja no can do?
Miten olisi sellainen vaihtoehto että lapsen annetaan olla sellainen kuin on ja kasvatetaan sellainen itsetunto, että se mahdollisimman hyvin kestää typerät kommentit.
Niitä kommentteja nimittäin tulee aivan kaikille.
Typeriä kommentteja useimmiten laukovat juuri kaltaistesi vanhempien lapset.

Jotenkin ihan naurettava ajatus ylipäätään, että vielä nykyaikana kun pitkätukkaisia miehiä näkyy värikkäissä vaatteissa joka kadunkulmassa, on niiiiiin hämmentävää ja noloa ja kamalaa että jollain pikkupojalla on pitkä tukka.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
"Jos haluat..." ymmärrätköhän ollenkaan että LAPSI halusi pitkän tukan, LAPSI halusi nukkua yöpaitulissa, ei ole kyse siitä että äiti näin haluaa?
Sinun mielestäsi on parasta kieltää ja manipuloida lasta samankaltaiseksi kuin kaikki muut, jotta kukaan ei vaan koskaan kiusaisi?
Tai sitten pitää vain totutella siihen, että lasta tullaan hyljeksimään ja no can do?
Miten olisi sellainen vaihtoehto että lapsen annetaan olla sellainen kuin on ja kasvatetaan sellainen itsetunto, että se mahdollisimman hyvin kestää typerät kommentit.
Niitä kommentteja nimittäin tulee aivan kaikille.
Typeriä kommentteja useimmiten laukovat juuri kaltaistesi vanhempien lapset.

Jotenkin ihan naurettava ajatus ylipäätään, että vielä nykyaikana kun pitkätukkaisia miehiä näkyy värikkäissä vaatteissa joka kadunkulmassa, on niiiiiin hämmentävää ja noloa ja kamalaa että jollain pikkupojalla on pitkä tukka.
Minä olen ihan normaali vanhempi ja samoin lapseni ovat normaaleja. Jos poika näyttää tytöltä, niin miten ihmeessä muut voivat silloin tunnistaa tämän pojaksi. Juurihan kerroin, että mainitsemani tilanteet ovat olleet kiusallisia kaikille osapuolille, eikä kukaan ole tahallaan halunnut pahoittaa kenenkään mieltä. Väistämättä tuollaisia tilanteita kuitenkin tulee eteen, jos sukupuolta ei pysty erottamaan.

Jos et pysty kasvattamaan lapsellesi sellaista itsetuntoa, että mikään ei kolahda henkilökohtaisesti, niin kannattaa sitten miettiä muita vaihtoehtoja, jotka ovat vähän lempeämpiä lasta itseään kohtaan. Vanhemmilla on iso rooli siinä, miten lapsi puetaan ja millaiseksi hiukset leikataan. Omapa on valintasi, jos haluat saada lapseesi kohdistuvaa täysin viatonta ihmettelyä jatkossakin. Minä en pahantahtoisesti mene sanomaan kenellekään, mutta sellaisia ihmisiä löytyy aina. Se kannattaa tiedostaa.
 
vierailija
Kun lapsesta tieten tahtoen kasvatetaan poikkeava, pitää tiedostaa että hänestä tulee koulukiusattu hylkiö ja aikuisena friikki.
Tarkoitit siis "jos lapsen annetaan olla sellainen kuin on, pitää tiedostaa että hänestä tulee koulukiusattu hylkiö ja aikuisena friikki".
No, ei tule.
Tässä ei edes ollut kyse mistään kummallisesta, pitkätukkaiset pojat ja värikkäät farkut ovat ihan normaali juttu suurelle osalle ihmisiä. :D
 
vierailija
Arjessahan tulee vastaan näitä että pojalle laitetaan punaista ja pinkkiä vaatetta. On tunikaa ja mitä kaikkea. Harvemmin oon tyttöä nähnyt jolla olisi sit poikaan vivahtava olemus. Mutta olen kyllä sitä mieltä et miksi ne pitää sotkea ? Jos sulle syntyy tyttö se on tyttö ja sillä selvä. Jos syntyy poika niin onko se väännettävä sitten tytön näköiseksi. En minäkää ymmärrä. Omat lapset on pukeutuneet niin että tuskin sotketaan heidän sukupuoltaan .siitähän ne luonnon ollut yleensä tulee kun aletaan vääntää
 
vierailija
Mun poikani tapasi harrastuspiireissä kaverin. Poikani luuli kaveria tytöksi. Ihmettelin pojalleni, että miten tyttö on laitettu kimppaan kahden pojan kanssa ja varmistelin pojaltani, että kyseessä on oikeasti tyttö. Poikani vakuutti, että on se tyttö. Koska poikani käytti kaverista lempinimeä, pyysin kysymään mikä lapsen oikea nimi on. Selvisi, että nimi oli pojan nimi ja että lapsi oli poika eikä tyttö. Mutta edelleen poikani oli vaikea uskoa häntä pojaksi. Eli sukupuolen ja sen näkymisen suhteen voi tulla ongelmia muillekin kuin vanhoillisille isovanhemmille.

Puhu asiasta isovanhemmille, jos haluat, etreivät he puutu lapsen hiuksiin tai vaatteisiin. Varmasti he ovat ajatelleet puheillaan vain pojan parasta, kun ovat ottaneet asian puheeksi.
 
vierailija
Kaavoihin kangistuneet ja pelokkaat isovanhemmat ja vanhemmat ovat yhtenä syypäänä nykypäivän kiusaamiseen. Päivittellään ääneen pojan pitkiä hiuksia ja värienkäyttöä. Korostetaan samalla, että siinä on jotain erikoista ja jopa poikkeavaa. Lapset imevät pesusienten lailla aikuisten näkemyksiä. Luonnostaan he eivät näihin asioihin huomiota kiinnittäisi.

Toisaalta, mikä tahansa riittää syyksi kiusata. Lapset kokeilevat toisiaan, ja loppupeleissä hyvä itsetunto on suurin pelastus. Ei se, että pelokkaat vanhemmat yrittävät tunkea lapsensa tiettyyn muottiin, jotta tämä ei mitenkään pistäisi silmään. Kiusaaminen on kamala asia, joten ei toki ihme, että näin toimitaan. Tämä toimintamalli nyt kuitenkin vaan pahentaa tilannetta, kun korostetaan samankaltaisuuden tärkeyttä.

Joku vastaajista ihmetteli, miksi pitäisi kaikkien olla samasta muotista (tyttöjen ja poikien). Tässä hän itse lankeaa samaan ajatusansaan. Miksi kaikkien poikien pitäisi olla samanlaisia, ja kaikkien tyttöjen samanlaisia? Ei ole olemassa luonnostaan tyttöjen ja poikien värejä, vaan markkinavoimat siinä ovat taustalla - ei biologia.

Tässä näkemystä asiaan:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/miksi-pinkista-tuli-tyttojen-vari-taustalla-kaytannon-selitys/698777/

Tyttöjen ja poikien värit ovat markkinoinnin keksintöä ("Älykkäät mainostajat hoksasivat kaupitella erikseen tyttöjen ja poikien vaatteita"). Ja nykytrendi erotella poikia ja tyttöjä tiukkoihin kategorioihin hyvin tuore ilmiö ("1970-luvun läpi tyttöjen ja poikien pukeminen oli melko sukupuoletonta: samat ruudut ja raidat eri maanläheisissä sävyissä puettiin molemmille sukupuolille. Mutta sen jälkeen, yhtäkkiä ja yllättäen, poikien vaatteisiin ilmestyivät rekat ja kuormurit, tyttöjen vaatteisiin perhoset ja kukat.").

Toivottavasti ap saa selitettyä isovanhemmille, kuinka vahingollista näide toiminta on - vaikka hyvää tarkoitaisivatkin. Ja pojalle selitettyä, että aina tulee vastaan ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä asioista.
 
vierailija
Kaavoihin kangistuneet ja pelokkaat isovanhemmat ja vanhemmat ovat yhtenä syypäänä nykypäivän kiusaamiseen. Päivittellään ääneen pojan pitkiä hiuksia ja värienkäyttöä. Korostetaan samalla, että siinä on jotain erikoista ja jopa poikkeavaa. Lapset imevät pesusienten lailla aikuisten näkemyksiä. Luonnostaan he eivät näihin asioihin huomiota kiinnittäisi.

Toisaalta, mikä tahansa riittää syyksi kiusata. Lapset kokeilevat toisiaan, ja loppupeleissä hyvä itsetunto on suurin pelastus. Ei se, että pelokkaat vanhemmat yrittävät tunkea lapsensa tiettyyn muottiin, jotta tämä ei mitenkään pistäisi silmään. Kiusaaminen on kamala asia, joten ei toki ihme, että näin toimitaan. Tämä toimintamalli nyt kuitenkin vaan pahentaa tilannetta, kun korostetaan samankaltaisuuden tärkeyttä.
Selityksesi ei nyt oikein uppoa, Jo rattaissa istuvat taaperot tuijottavat pitkään kaikkea poikkeavan näköistä ja ihmettelevät sitä. Sama juttu isompien lasten kohdalla. Turha väittää, ettei yksi 'tyttö' poikien joukossa herättäisi ihmetystä.

Muutenkin lapsia (ja aikuisia) opastetaan noudattamaan tiettyjä sääntöjä, jotta pystyy elämään yhteiskunnassa ilman ongelmia. En näe sitä pahana asiana, että lasta neuvotaan myös pukeutumisen suhteen, jos tämä ei halua herättää huomiota. Eri asia tietenkin on, jos lapsi itse haluaa olla muiden silmätikkuna.
 
vierailija
Kaavoihin kangistuneet ja pelokkaat isovanhemmat ja vanhemmat ovat yhtenä syypäänä nykypäivän kiusaamiseen. Päivittellään ääneen pojan pitkiä hiuksia ja värienkäyttöä. Korostetaan samalla, että siinä on jotain erikoista ja jopa poikkeavaa. Lapset imevät pesusienten lailla aikuisten näkemyksiä. Luonnostaan he eivät näihin asioihin huomiota kiinnittäisi.

Toisaalta, mikä tahansa riittää syyksi kiusata. Lapset kokeilevat toisiaan, ja loppupeleissä hyvä itsetunto on suurin pelastus. Ei se, että pelokkaat vanhemmat yrittävät tunkea lapsensa tiettyyn muottiin, jotta tämä ei mitenkään pistäisi silmään. Kiusaaminen on kamala asia, joten ei toki ihme, että näin toimitaan. Tämä toimintamalli nyt kuitenkin vaan pahentaa tilannetta, kun korostetaan samankaltaisuuden tärkeyttä.

Joku vastaajista ihmetteli, miksi pitäisi kaikkien olla samasta muotista (tyttöjen ja poikien). Tässä hän itse lankeaa samaan ajatusansaan. Miksi kaikkien poikien pitäisi olla samanlaisia, ja kaikkien tyttöjen samanlaisia? Ei ole olemassa luonnostaan tyttöjen ja poikien värejä, vaan markkinavoimat siinä ovat taustalla - ei biologia.

Tässä näkemystä asiaan:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/miksi-pinkista-tuli-tyttojen-vari-taustalla-kaytannon-selitys/698777/

Tyttöjen ja poikien värit ovat markkinoinnin keksintöä ("Älykkäät mainostajat hoksasivat kaupitella erikseen tyttöjen ja poikien vaatteita"). Ja nykytrendi erotella poikia ja tyttöjä tiukkoihin kategorioihin hyvin tuore ilmiö ("1970-luvun läpi tyttöjen ja poikien pukeminen oli melko sukupuoletonta: samat ruudut ja raidat eri maanläheisissä sävyissä puettiin molemmille sukupuolille. Mutta sen jälkeen, yhtäkkiä ja yllättäen, poikien vaatteisiin ilmestyivät rekat ja kuormurit, tyttöjen vaatteisiin perhoset ja kukat.").

Toivottavasti ap saa selitettyä isovanhemmille, kuinka vahingollista näide toiminta on - vaikka hyvää tarkoitaisivatkin. Ja pojalle selitettyä, että aina tulee vastaan ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä asioista.
Onko mainosmiehiä ollut, sanotaanko vaikka 1500luvulla? EI, silti silloinkin jo miehet ja naiset erottuivat vaatteilla.

Ennen 70 lukua vaatteet toden totta oli saman värisiä. MUTTA kaivappa mulle kuva missä tuon ajan lapsia et erota vaatetyylistä? Jep,tuskin löydät.

On hienoa olla tyttö. Miksi ei saisi siltä näyttää ja ylpeästi edustaa sukupuoltaan. Yhtä hienoa on olla poika. Ja edustaa omaa sukupuoltaa. Se ei tarkoita etteikö tyttö pinkissään voisi olla menestyvä teknisen alan asiantuntija, eikä poika sinisessä voisi olla vaikka empaattinen lastentarhanhoitaja. Heidät kuitenkin voi erottaa oman sukupuolensa edustajaksi...
 
Miksi pojan pitää jousta mekossa ja miksi tytön täytyy näyttää pojalta?

Meillä opetetaan kyllä että jokainen saa olla millainen haluaa. Pääsääntöisesti tuntuu vaan nykyään että ne on ne äidit kun tahtoo pojalleen mekon, koska se on niin hinoa "tuoda omaa itseään esille" eritavoin. 5 vuotiaallakin vanhemmat päättää vaatteet mitä ostetaan, niin kenekähän tahto se sekapukeutuminen loppujen lopuksi on.

On hemmetin hienoa että maailmassa on kaksi eri sukupuolta. Miks v:ssä niistä on yritettävä tehdä yhtä ja samaa massaa?
Kysehän ei ole siitä, että yöpaita saisi pojan näyttämään tytöltä ja lyhyt tukka tytön näyttämään pojalta. Kyse on siitä, että monilla ihmisillä on niin kovin rajoittunut ja jämähtänyt näkemys siitä, miltä tytön ja pojan pitää näyttää.
 
Onko mainosmiehiä ollut, sanotaanko vaikka 1500luvulla? EI, silti silloinkin jo miehet ja naiset erottuivat vaatteilla.

Ennen 70 lukua vaatteet toden totta oli saman värisiä. MUTTA kaivappa mulle kuva missä tuon ajan lapsia et erota vaatetyylistä? Jep,tuskin löydät.

On hienoa olla tyttö. Miksi ei saisi siltä näyttää ja ylpeästi edustaa sukupuoltaan. Yhtä hienoa on olla poika. Ja edustaa omaa sukupuoltaa. Se ei tarkoita etteikö tyttö pinkissään voisi olla menestyvä teknisen alan asiantuntija, eikä poika sinisessä voisi olla vaikka empaattinen lastentarhanhoitaja. Heidät kuitenkin voi erottaa oman sukupuolensa edustajaksi...
Ongelma on siinä, että niin tytöille kuin pojille määritellään niin kovin ahtaat ne sukupuolisidonnaisesti sopivat ulkomuodot. Kaikkien tyttöjen on tykättävä pinkistä ja prinsessoista, kaikkien poikien pukeuduttava siniseen ja tykättävä autoista. Ja ylipäänsä ihan hullua, että jo jotkut viisi-vuotiaat opetetaan ylipäänsä miettimään, mitä laitetaan päälle. Sen ikäiselle pitäisi olla ihan yksi ja sama, mitä päällensä laittaa.
 
vierailija
Selityksesi ei nyt oikein uppoa, Jo rattaissa istuvat taaperot tuijottavat pitkään kaikkea poikkeavan näköistä ja ihmettelevät sitä. Sama juttu isompien lasten kohdalla. Turha väittää, ettei yksi 'tyttö' poikien joukossa herättäisi ihmetystä.

Muutenkin lapsia (ja aikuisia) opastetaan noudattamaan tiettyjä sääntöjä, jotta pystyy elämään yhteiskunnassa ilman ongelmia. En näe sitä pahana asiana, että lasta neuvotaan myös pukeutumisen suhteen, jos tämä ei halua herättää huomiota. Eri asia tietenkin on, jos lapsi itse haluaa olla muiden silmätikkuna.
Katseen kiinnittyminen vs. aikuisen kummastelu ovat eri asioita. Lapsille hyvät vanhemmat opettavat erilaisuuden hyväksymistä. Huono vanhempi moittii erilaisuutta. Tyyliin, onpa outoa, että tyttö tuolla potkii palloa poikien kanssa tai saisi tuokin poika leikata hiuksensa, ettei näytä tytöltä.
 
Kivat
Haluaisimme vain opettaa lapsille että jokainen pitää hyväksyä sellaisena kun on mitä tulee pukeutumiseen, leluihin, asioihin joista tykkää... tottakai ei tarvitse hyväksyä jos joku tykkää lyödä toista yms.. jos joku nyt sille linjalle lähtee. En vain voi uskoa että se on jollekin toiselle ihmiselle haitallista että poika nukkuu yömekossa, ainoa haitta tapahtuu sille yömekon pitäjälle jos se kielletään sukupuoleen vedoten...

Lapset eivät ole kiusanneet poikaamme, on paljon kavereita. Pvkodissa ovat tukeneet täysin jokaisen omaa tyyliä ja persoonallisuutta. Siksi tuntuu surulliselle että pojan omasta lähipiiristä löytyy näin epävarmoja aikuisia jotka ovat jo vuosia olleet pojalle tosi rakkaita. On ollut reissun jälkeen tosi epävarma ja ihmeissään miksi mummi puhui pojan lempi asioista noin lannistavaan sävyyn. Saatikka että pelottelee kiusaamisella. Joo saattaa joku kiusata mutta yleensä välittävät aikuiset opettavat että jokainen saa olla oma itsensä. Eivätkä hyväksy kiusaamista. Ei pitäisi pakottaa tekemään jotain/ pitämään jotain ettei tulisi kiusatuksi vaan pitäisi kannustaa olemaan oma itsensä. Olen tosi yllättynyt että noin moni vastaajista tuki muottiin sullomista...
 

Yhteistyössä