Munasarja kysta

Onko kenelläkään aktiivinen munasarja kysta? Itselläni se on alkanut elää kuukautiskierron mukaan puhjeten sitten n kolme kertaa vuodessa. Viimeksi juuri viime yönä. Hetken jo luulin hengenlähdön olevan lähellä. Olen vieläkin aivan rikki. Käveleminen sattuu ja vessassa ei uskalla käydä kun ei voi ponnistaa ( tuntuu että koko kohtu tulee ulos). Onneksi on vapaa päivä. Onko ketään kohtalon toveria ja onko hyväksi havattuja konsteja auttaa itseään???
 
Minulla on toissapäivänä todettu vesikysta vasemmassa munasarjassa. Menin lääkäriin koska oli pari viikkoa alavatsalla arkuutta. Ja tunsin kystan selvästi itse. Minulla on aikaisemmin, noin 8 vuotta sitten ollut ensimmäinen vesikysta, toivottavasti tämä jää viimeiseksi.
En nyt tiedä on kyseessä samanlainen kysta kuin sinulla?!

Lääkäri käski nyt odotella menkkoja ja kattoa et puhkeaako se niiden myötä pois. Sitten muutaman viikon päästä ultrataan.
 
mulla ilmeni raskauden jälkeen kamalia vatsakipuja ja löydettiin oikeasta munasrjasta 10cm iso kysta mikä oli kiertynyt munatorven ympärille.vasemmalla puolella munasarjassa oli kystarakkuloita, leikkauksen jälkeen jäljelle jäi vain vasemman puolen munasarja.nyt kuukauden ollut kamalia vatsakipuja ja pelkään kystan tulleen takaisin? mutta vesikystasta en ole kuullutkaan?mitä oireita? lääkärit sanoivat että raskauden jälkeen hormonit muuttuvat mitkä aiheuttaa kystien syntyä..mulla ikää 21 ja ensimmäinen lapsi syntyi helmikuussa..kertokaapa lisää tosta vesikystasta? =)
 
Minulla siis vesikysta, kipua ei minulla ole ollut paljon, mutta alavatsa on tosi arka, varsinkin jos siihen painaa kovasti, niinkuin lääkäri teki. Sattui ihan kamalasti!!!
Se on siis nesteen täyttämä rakkula, lääkärin mukaan sellainen elastinen, pehmeä, joka minun tietojen mukaan useinmiten hajoaa itsestään. Minulla oli vesikysta n. 8 vuotta sitten ja se hajosi itsestään, ja kipu/aristus loppui heti.
Nyt mullakin pelkona se että kiertyy munatorven ympärille...toivottavasti kuitenkin hajoaisi ennenkuin sellaista pääsisi sattumaan.
 
joo,mulla oli myös kysta munasarjassa,endometrioosin aiheuttama kysta,joka täynnä verta,kasvoi sentin vuorokausivauhtia ja kivut oli sietämättömät->päivystysleikkaus. Leikkauksen yht. todettiin myös samalla kohdus myooma,ikää oli silloin 24v,että ei se ikää katso. Nyt vuosi leikkauksen jälkeen kivut uusiutuneet, nyt ei toistaiseksi kystia,mutta endometrioosi uusiutunut. Raivostuttava "tauti" tämä kysta/endometrioosi, voimia kaikille niitä sairastaville!!!!!!!!!! :hug:
 
mikä toi endometrioosi on?kuullut olen, mutta en tie siitä mitään!! kystat on kyl ilkeä riesa, mullakin vaan toinen munasarja jäljel..ja lisää lapsia viel haluaisin..enkä näin nuorena halua että kaikki viedään pois?tuliko teille raskauden jälkeen?
 
Ajattelinpa sellasta vielä kysyä että onko muilla vesikystat hajonnut menkkojen myötä? Mulla muistaakseni viimeksi hajosi...et onko aina näin?
Siksi mietin kun läääkäri käski odottaa kuukautiset ennekuin ultrataan!
Kiitos jo etukäteen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 11:32 Äitiliini kirjoitti:
Ajattelinpa sellasta vielä kysyä että onko muilla vesikystat hajonnut menkkojen myötä? Mulla muistaakseni viimeksi hajosi...et onko aina näin?
Siksi mietin kun läääkäri käski odottaa kuukautiset ennekuin ultrataan!
Kiitos jo etukäteen!
Mulla ei puhjennut itestään. Laproskopiassa oli tarkotus poistaa, mut eivät saaneet poistettua, puhkasivat vain.

 
minullakin puhkesi syksyllä kysta ja älyttömät kivut jouduin sit osastolle vuorokaudeksi tarkkailuun..kuulemma vielä toinen puhkeamaton noin kananmunan kokoinen toisella puolella josta menen ultraan ennen joulua..ilkeitä nuo kystat.. :/
 

Yhteistyössä