Munasarjakysta, miten oireillut?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelen vaan
Olin tänään sairaalassa gynellä ja löydöksenä toisessa munasarjassa melkein 3cm halkaisijaltaan oleva kysta. Kuulemma ei tarvitse tehdä mitään, vaikka mulla on kipujakin ollut nimenomaan oikealla alavatsalla. Mietin tässä vaan että eihän se munsarjakaan kovin iso ole, niin kuinka iso tuollaisen kystan oikein pitää olla että se esim. leikataan?? Tai miten teillä on hoidettu noita kystia.
 
Mulla oireili siten, että kierto meni sekaisin ja tuli kipuja, aika rankkojakin kipuja. Kysta löytyi ultrassa. Lääkäri ennusti, että puhkeaa itsestään ja niin kävikin, tunsin kovaa kipua, jonka seurauksena vuotoa lähes kolme viikkoa. Puhkeaminen todettiin ultrassa myöhemmin myös.

Jälkeenpäin olen ihmetellyt, paljonko tuollainen puhkeaminen aiheuttaa vuotoa vatsaonteloon...? :(
 
ap
Ei ollut edes lääkärin kanssa mitään puhetta seurannasta, ja jotenkin jäin ihmettelemään että onko tässä vaan kärsittävä näistä kivuista... Usein tuntuu just tuollaista viiltävää kipua ihan alavatsalla, välillä ei oo kipua ollenkaan ja välillä enemmän, kävellessä oikeastaan kaikista pahin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Usein tuntuu just tuollaista viiltävää kipua ihan alavatsalla, välillä ei oo kipua ollenkaan ja välillä enemmän, kävellessä oikeastaan kaikista pahin.
Juu, muistan tuon, liikkuminen sai aikaan kivun oikein kohtauksenomaisesti. Muistan tuolloin myös potkukelkkailleeni, ja se oli kaikkein kamalinta! :D

Älä murehdi, et kuole tuohon kystaan. Oletko kokeillut kipulääkkeitä? Ajattelisin, että nimenomaan kipu-, ei perinteisiä särkylääkkeitä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Usein tuntuu just tuollaista viiltävää kipua ihan alavatsalla, välillä ei oo kipua ollenkaan ja välillä enemmän, kävellessä oikeastaan kaikista pahin.
Juu, muistan tuon, liikkuminen sai aikaan kivun oikein kohtauksenomaisesti. Muistan tuolloin myös potkukelkkailleeni, ja se oli kaikkein kamalinta! :D

Älä murehdi, et kuole tuohon kystaan. Oletko kokeillut kipulääkkeitä? Ajattelisin, että nimenomaan kipu-, ei perinteisiä särkylääkkeitä.
Juu en mä sitä pelkääkään että kuolisin :) Lähinnä vaan ärsyttää tuollainen arkielämää haittaava kipu, varsinkin töissä kun joudun paljon nostelemaan ja kumartelemaan niin tuntuu pahalta. Litalginia sain reseptillä, en ole vielä ehtinyt hakemaan, ja Panadolia olen kokeillut mutta se ei juurikaan auta mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu en mä sitä pelkääkään että kuolisin :) Lähinnä vaan ärsyttää tuollainen arkielämää haittaava kipu, varsinkin töissä kun joudun paljon nostelemaan ja kumartelemaan niin tuntuu pahalta. Litalginia sain reseptillä, en ole vielä ehtinyt hakemaan, ja Panadolia olen kokeillut mutta se ei juurikaan auta mitään.
Arvasin kokemuksesta sen, ettei Panadol auta eikä varmaan mikään ibuprofeenikaan. Mutta kokeile sitä Litalginia. Jos ei siitäkään ole apua, kysy vaikka työterveyslääkäriltä jotakin toista kipulääkettä. Tai jos oikeasti tunnet kipua työssä, niin voisit kai kysyä saikkua?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu en mä sitä pelkääkään että kuolisin :) Lähinnä vaan ärsyttää tuollainen arkielämää haittaava kipu, varsinkin töissä kun joudun paljon nostelemaan ja kumartelemaan niin tuntuu pahalta. Litalginia sain reseptillä, en ole vielä ehtinyt hakemaan, ja Panadolia olen kokeillut mutta se ei juurikaan auta mitään.
Arvasin kokemuksesta sen, ettei Panadol auta eikä varmaan mikään ibuprofeenikaan. Mutta kokeile sitä Litalginia. Jos ei siitäkään ole apua, kysy vaikka työterveyslääkäriltä jotakin toista kipulääkettä. Tai jos oikeasti tunnet kipua työssä, niin voisit kai kysyä saikkua?
No mulla on nyt 2 päivää saikkua, saa nähdä rauhottuuko tää kipu levossa, toivottavasti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mulla on nyt 2 päivää saikkua, saa nähdä rauhottuuko tää kipu levossa, toivottavasti!
Ei se kipu varmaan lopu, eli jatkuu taas kun alat riehua. Mutta koska tuo voi olla pitkällinen vaiva, jolle ei heti tehdäkään mitään, niin ymmärrän myös ettei pitkää saikkua ole tarjolla (enkä tiedä haluaisitko).

Mutta tosiaan niin kuin laitoin jo aiemmin, jos kysta puhkeaa, niin kokemukseni mukaan kipu silloin pahenee. Ja minä ainakin aloin vuotaa kuin olisi hana avattu. Mene silloin vaikka päivystykseen, jos olo käy kamalaksi.

Niitä kystia on kyllä erilaisia, jotkut kystat jotenkin"kuivuvat kokoon".
 
vieras minäkin
2 kertaa löydetty kysta, molemmilla kerroilla kivuista johtuen ultraukseen. Ensimmäisellä kerralla kipu oli niin kovaa että jalat lähti alta => poistettiin tähystyksellä, toisella kerralla kivut lievemmät ja seurailtiin => hävisi itsestään. Leikattu kysta oli kananmunan kokoinen, mutta ei sitä koon takia leikattu, vaan nimenomaan kipujen takia (epäily kierteelle menosta, jolloin kysta menee kuolioon ja saattaa vuotaa vatsaonteloon).
 
Mysis
Minulla on ollut kolme munasarjakystaa, joista en huomannut mitään oireita ennen kuin puhkesivat. Yksi puhjennut tulehtui ja tehtiin iso leikkaushaava, kun luultiin umpilisäkkeen tulehdukseksi. Seuraavat kaksi poistettiin laparoskopialla, kun tuli sietämättömän kovat kivut ja hartiapistosta. En usko että noiden kahden ei-tulehtuneen kystan kohdalla tilanne kuitenkaan oli mitenkään vakava, vaikka leikattiinkin. Käsitin että leikkaukset tehtiin lähinnä niiden kovien kipujen takia. Lääkärit sanoivat, että se voi aiheuttaa tosi kovaa kipua, jos vatsaontelon pohjalle on valunut vähänkin enemmän verta.

En usko että kaikki kystat aina puhkeavat, joten pidän aika todennäköisenä, että niitä on ollut minulla enemmänkin, eivät vaan ole aiheuttaneet oireita. PCO:ta minulla ei kuitenkaan ole.

 
Mysis
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta tosiaan niin kuin laitoin jo aiemmin, jos kysta puhkeaa, niin kokemukseni mukaan kipu silloin pahenee. Ja minä ainakin aloin vuotaa kuin olisi hana avattu. Mene silloin vaikka päivystykseen, jos olo käy kamalaksi.
Siis vuosiko sinulla sitä verta emättimestä? Minulla vuoto meni vatsaontelon sisälle, veikkaisin että se olisi yleisempää ja sitähän ei voi itse tietää ennen kuin on niin iso lammikko mahanpohjalla että tulee kipuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mysis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Mutta tosiaan niin kuin laitoin jo aiemmin, jos kysta puhkeaa, niin kokemukseni mukaan kipu silloin pahenee. Ja minä ainakin aloin vuotaa kuin olisi hana avattu. Mene silloin vaikka päivystykseen, jos olo käy kamalaksi.
Siis vuosiko sinulla sitä verta emättimestä? Minulla vuoto meni vatsaontelon sisälle, veikkaisin että se olisi yleisempää ja sitähän ei voi itse tietää ennen kuin on niin iso lammikko mahanpohjalla että tulee kipuja.
Sun viestissä on lainaukset pielessä... Mutta me molemmat ymmärrämme.

Joo, vuodin ulospäin. Siksi olenkin jälkeenpäin arvellut, että kyseessä olisi ollut ns. keltarauhaskysta, eli onkos silloin kyse siitä että keltarauhanen jää ylläpitämään kohdun limakalvoakin? Kun sitä verta tuli ja tuli.

Btw: Mun munasarjakysta tuli mulle keskenmenon jälkeen (muistaakseni yhdet menkat sen kaavinnan jälkeisen vuodon jälkeen ja sitten kierto sekosi). Olen miettinyt, että kun ihminen on tarpeeksi säikähtänyt, ei se osaa edes omasta terveydentilastaan tehdä oleellisia kysymyksiä!
 
ap
Ja taas mennään... Alavatsa niin kipeä ettei pysty kunnolla edes kevyitä kotitöitä tehdä, tiskikoneen tyhjennyskin tuntui aivan ylivoimaiselta :( Nyt vaan täytyy odotella että mies tulee kotiin että pääsee lääkäriin.
 
--
Mulla on ollut keskenmenon jälkimainigeissa havaittu kananmunan kokoinen kysta munasarjassa. Reilun kuukauden päästä kontrollissa oli hävinnyt, niinkuin arvelinkin. Kivut nimittäin olivat kamalat, kramppeja, pahoinvointia.. Pari Panacodia meni ja useampi tunti piti maata paikoillaan kun ei kivulta voinut liikkua (ja Panacodit pisti multa pään sekaisin). Juuri meinasin ensiapuun lähteä kun kipu lakkas kun seinään. En vuotanut mitään, seuraavat kuukautiset tuli jotakuinkin pari viikkoa normaalikiertoa myöhemmin ja olivat tavallista runsaammat.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
tsemppiä.

mulla oli 4x6cm kysta, ei oireita. seurattiin puoli vuotta, sitten jonoon, siitä 3kk leikkaus.
Kun oliskin noin ettei oireilis. Musta on vaan käsittämätöntä ettei sitä kystaa leikata sen takia koska ei ole muka tarpeeksi iso, luulis että tärkeämpää on se että aiheuttaako se oireita vai ei? Esim. tällä hetkellä olis ihan mahdottomuus mennä töihin, istuessa ja maatessa tuo kipu vielä jotenkin menettelee mutta kävellessä tuntuu ihan kauhealta.
 
juups
kovina kipuina alkoi oireilla. Ei auttaneet vahvat kipulaakkeet yhtaan. Otettiin sairaalaan ja seuraavana aamuna leikkaus. Kysta oli tennispallon kokoinen kuulemma. Siihen aikaan (90-luvun alussa) tehtiin perinteinen leikkaus. Haava tulehtui ja sairaalassa meni kaikkiaan kaksi viikkoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
ap:lle tsemppiä kipuihin.

Näyttäisi siis jotenkin joillakin muillakin liittyvät keskenmenoon tuo kystan synty.
Se nyt tästä vielä puuttuisikin, että uusi kysta tulisi. :headwall: :kieh:
 
mamu
Mulla löydettiin alkuraskauden vatsakipujen syynä kaksi isoa kystaa munasarjasta. Toinen 8x5 ja toinen 5x3. Otettiin kasvainvastaaineet, jotka oli koholla (raskauskin saattaa nostaa arvoja). Sitten alkoi pelottelu raskauden keskeytyksestä ja ennenaikaisesta synnytyksestä, sektiosta, kohturepeämästä ym. Päätin ´jatkaa raskautta ja kävin säännöllisesti kystakontrollissa. Sikiön ja kohdun kasvaessa kystat eivät enää näkyneet ultrissa. Kipuja oli silloin tällöin (liittyikö raskauteen vai kystiin, en tiedä) Raskaus meni kaksi viikkoa yli ja normaalisti synnytin alakautta. Kystat kontrolloitiin kolme kuukautta synnytyksestä. Toinen oli hävinnyt ja toinen pienentynyt. Nyt välillä on kysta ja välillä ei. Kuukautiskipujen määrä ja laatu kertoo, onko se paikallaan. Olen kärsinyt keskenmenoista ja lapsettomuudesta (hormonien avulla raskaaksi) ja minulla on endometrioosiepäily. Liittynee taudinkuvaan.
 

Yhteistyössä