Munasarjatulehdus/kohtutulehdus, onko aina tulehdusarvot koholla, kuumetta?

  • Viestiketjun aloittaja mitäköhän nyt
  • Ensimmäinen viesti
mitäköhän nyt
Mulla on nyt reilun viikon kestänyt kovat alavatsakivut, etenkin oikealta (munasarjan kohdalta) aristaa. Kävin viime viikolla lääkärissä, tulehdusarvot 4, eli ei merkkejä tulehduksesta. Voiko siis olla kohtu/munasarjatulehdus, vaikka ei olisikaan crp koholla? Ja liittyykö ko. tulehduksiin aina kuume, sitä minulla ei ole. Mutta kivut todella kovat etenkin liikkuessa (tärähtely!) eikä mitkään lääkkeet näytä tepsivän...
 
Mulla oli viime syksynä munasolu rakkuloitunut... Parisenttiseks kasvoi, tai oli siis ultratessa sen kokoinen. Siinä just oikeenpuoleinen munasarja vihloi, ihan kuin jatkuva kova ovis päällä... Ja turvotti jne. Pahimmillaan tuli raskausoireita kun hormonitkin meni sekaisin. Kannattaa joo käydä lääkärissä ja pyytää että ne ultraa munasarjat!

*Mulla lähti itestään pois. Sikäli outoa, että yhdistelmäpillerien pitäis estää moinen! Eli hormonit menny ihan sekasin jostain syystä. Jätin pillerit pois sen jälkeen, ja sittenhän ne raskausoireet vasta alkoivatkin! :LOL:
 
prkl
Mulle tuli emätintulehdus synnytyksen jälkeen, ei ollut kuumetta. Synnytyssairaalasta nauroivat mut ulos, pistivät hajun mun "huonon hygienian" piikkiin. Menin yksityiselle, sain tuhdit antibiootit (paria erilaista) sekä Metherginiä (kohtua supistavaa lääkettä.)

Ei mulle kuume nouse useinkaan tulehduksen yhteydessä. Viime vuonna sappirakko poistettiin ja leikkaushaava tulehtui (leikkauksessa oli komplikaatioita yms.) Ei noussut kuume, mutta maha paisui viisinkertaiseksi ja alkoi tihkuttaa mätää ja verta arven alaisesta hematoomasta. Meni kauan ennen kuin sain jonkun uskomaan, että tarvitsen antibiootit. Mahan paisuminenkin laskettiin liikkumattomuuden ja syömisen piikkiin. Antibioottikuurilla turvotus hälveni ja vatsa palautui ennalleen.
 
kaalis harmailee
Mulla on ollut kohdunkaulan tulehdus tai siis sen kohdun kanavan 6 kertaa ensimmäisen synnytyksen jälkeen ja ainoana oireena ollut vain alavatsa kipu..Ja ei aina sitäkään
 
vieras
Katsottiinko lääkärissä raskaustesti verestä? Eli voisitko olla raskaana ja raskaus ollakin kohdun ulkopuolella? Se aiheuttaa kyllä kovia kipuja ja jossain vaiheessa voi muuttua hengenvaaralliseksikin, jos munatorvi repeää. Sinuna kävisin uudestaan lääkärissä, ihan gynekologilla tai vastaavalla, joka katsoo ultralla myös.
 
misi
hei. minulla myös oli samanlaisia oireita varmaan kuukauden ennen lääkärissä käyntiä. Sattui kun tehtiin sisätutkimus. Varsinkin kun liikutteli kohtua. Mutta tuntuu että lääkärissä käynnin jälkeen se vasta kipeäksi tulikin. Tulehdusarvot olivat koholla. Lääkäri sanoi että kyllä se kohtutulehdusta on. Lääkkeitä en ole viellä hakenut vaikka diagnoosi tehtiin 4 päivää sitten. Tuntuu että köyhällä ei ole varaa edes lääkkeisiin.
 
vierailija
Vanha ketju, mutta laitan oman kokemuksen jos joku muukin sattuu etsimään tietoa asiasta.

Mulla nyt yli.kuukauden alavatsa kipeä, vatsa ajoittain supistelee. Ihan kuin raskaana olisi. Vuoto on kellertävää/vaaleaa/kirkastakin, juoksevaa. Ja sitä on paljon!
Vatsa pollottaa isona ja ajoittain kovan tuntuinen, ajoittain ihan normin tuntuinen, mutta alavatsa koko ajan kipeä, siinä ei taukoja.
Pissalle joutuu juosta heti kun hätä. Paineen tuntu alavatsassa.

Kävin pari pv sitten julkisella kyseisen asian vuoksi. Ainoa mitä suostui tekemään oli ottaa tulehdusarvot. Ei edes sisätutkimusta. Ei papaa, ei mitään. Sanoi vaan, että naisilla nyt näitä tulehduksia on, kuuluu elämään. Ja kyseessä naislääkäri.
Oloni oli nöyryytetty, kun noin vähätellään.
Tulehdusarvot oli alle 5, eli normaalit.
Samana iltana limakalvot emättimessä turposivat melko luonnottoman näköisiksi ja polttava tunne alhaalla.

Pari pv sinnittelin ja tänään kävin yksityisellä gynellä. Ultrasi ja otti bakteeriviljelyn ja leukkarit alapäästä. Klamydiaa ei nyt otettu, koska niin epätodennäköistä kohdallani, että se olisi kyseessä.
Kyseessä oli kuin olikin kohtutulehdus + emätintulehdus. Kun käsin vatsanpäältä paineli, se ei niinkään sattunut, mutta sisätutkimus + ultraaminen sattui!!

Me kun ollaan kaikki erilaisia, oireet vaihtelee. Menkää rakkaat sisaret kunnolliselle naistentautien lääkärille jos vähänkin on erikoisempaa vaivaa. Maksoi paljon käynti, mutta oli joka euron arvoista.
 
vierailija
Tähän kohtutulehdukseen ei kyllä saa hoitoa. Olen käynyt 4 kertaa lääkärissä ja tulehdusarvot eivät ole koholla. En saa hoitoa vaikka istua en kunnolla kykene!
Vanha ketju mutta ihan kauheeta, miten lääkärit vähättelevät oireita. Itse itken taas täällä kun vatsa on ihan kamalan turvoksissa alaosa painotteisesti ja koskee kuin puukolla viilleltäisiin, muualta olen hoikka, ystävänikin kauhistui kun näki mahani nyt, ja vasta oli normaalin näköinen. Kun kävin lääkärissä, nais gyne ei kunnolla edestutkinut, ja väitti että mahani on vatsarasvaa.. koski jo silloin, ja tuli niin paha mieli kommentista että en enää lääkäriin ole mennyt vaikka yölläkin kivut herättävät. Ei tämmöinen pallo ole minun maha..
 
vierailija
Vanha ketju mutta ihan kauheeta, miten lääkärit vähättelevät oireita. Itse itken taas täällä kun vatsa on ihan kamalan turvoksissa alaosa painotteisesti ja koskee kuin puukolla viilleltäisiin, muualta olen hoikka, ystävänikin kauhistui kun näki mahani nyt, ja vasta oli normaalin näköinen. Kun kävin lääkärissä, nais gyne ei kunnolla edestutkinut, ja väitti että mahani on vatsarasvaa.. koski jo silloin, ja tuli niin paha mieli kommentista että en enää lääkäriin ole mennyt vaikka yölläkin kivut herättävät. Ei tämmöinen pallo ole minun maha..
 
vierailija
Tämä on totta! Jos tulehdusarvot ei nouse niin et saa mitään hoitoa. Seurailua vain.....
Kävin gynekologilla ja ultrattiin, että kohdussa jotain. Sain lähetteen naistentautien polille, jossa otettiin kudosnäyte kohdusta. Sitten hysteroskopialla kohtuontelosta tähystyksellä poistettiin polyypit. Nyt odotan kutsua tähystyksellä tehtävään kohdun ja munasarjojen poistoon.
Ei ole mitkään veriarvot olleet koholla vain lievää tiputteluvuotoa ei kipuja.
Kannattaa hakeutua alan lääkärille eli gynelle niin apu löytyy.
 
vierailija
Kävin gynekologilla ja ultrattiin, että kohdussa jotain. Sain lähetteen naistentautien polille, jossa otettiin kudosnäyte kohdusta. Sitten hysteroskopialla kohtuontelosta tähystyksellä poistettiin polyypit. Nyt odotan kutsua tähystyksellä tehtävään kohdun ja munasarjojen poistoon.
Ei ole mitkään veriarvot olleet koholla vain lievää tiputteluvuotoa ei kipuja.
Kannattaa hakeutua alan lääkärille eli gynelle niin apu löytyy.
 

Yhteistyössä