Murtuma jalassa, muttei laiteta tukea? Kokemuksia??

Eli neitonen 8 vuotta onnisui jotenkin murtamaan jalasta luun tänään pihaleikeissä. oli mennyt siis tosta pikkuvarpaan vierestä, mut lääkäri oli sitä mieltä et luut hyvässä asennossa niin ei kipsata :eek:

Onks kellään kokemuksia tällasesta, tuleeko toi paraneminen onnistumaan vilkkaalla lapsosella ilman kipsiä? Kun siihen ei laitettu mitään tukea? |O
 
vieras
Mulla ei omaakokemusta, mut just yks kaveri kertoi (poikansa oli telonut jalkaa ja tk:sta kyseli ohjeita) et nykyään varsinkaan lapsilta ei pieniä murtumia kipsata, paranevat ilman ihan yhtä hyvin.
 
hm
Itselläni tuli luunmurtuma varpaaseen (varvas vääntyi lähes 90 asteen kulmaan) ja samalla jalkapöytäänkin tuli siisti luunmurtuma. Lekuri sanoi, että tuollaisia ei ole tapana kipsata, jos murtuma on siisti.
 
Mulle jäänyt hyvin mieleen kun lastenortopedi sanoi aikoinaan luennoilla nimenomaan että hyväasentoisen murtuman kipsaus on vain kivunhoitoa, eli paranee ihan yhtä hyvin ilman kipsaustakin , isompi lapsi tajuaa kivun tuntuessa varoa liikuttamasta.
 
vieras
mulla on ollut jalkapöydässä ja varpaissa useita murtumia, parissa viikossa ovat parantuneet. Lepoa vaan ja särkylääkettä ja jos oppii kepeillä kävelemään niin sitä nopeammin paranee!
Pikaista paranemista! Muistakaa kohoasento jalalle!
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla on ollut jalkapöydässä ja varpaissa useita murtumia, parissa viikossa ovat parantuneet. Lepoa vaan ja särkylääkettä ja jos oppii kepeillä kävelemään niin sitä nopeammin paranee!
Pikaista paranemista! Muistakaa kohoasento jalalle!
Ihan mielenkiinnosta: onko sinulla ollut varpaissa hiusmurtumia vai luunmurtumia? Itselläni oli varpaassa luunmurtuma ja vielä yli puoli vuotta myöhemminkin varvas (ja osa jalkapöydästä) on kipeänä ja liikunnan jälkeen turpoaa.
 
make
itselläni murtui yli 2,5kk sitten vasemmasta jalasta pikkuvarpaan kohdalta jalkapöydästä luu kahdesta kohtaan jalkapallossa. lekuri sanoi että ei kipsiä ja syö särkylääkettä jos pakottaa, sen tein ja jalka oli "kunnossa" n 6viikon jälkeen ja aloitin harjoittelun uudelleen jolloin jalka murtui uudelleen pelkästä juoksemisesta kentällä samasta kohdasta, parantelin jalkaa taas jokusen viikon ja taas jalkani meni hajalle. noiden jalkapöydän varpaiden luiden kans ei kannate leikkiä, se on todella pitkäkestoinen vamma. ihmettelen suurenmoisesti miksei laiteta mitään kipsiä jalkaan ku ei meinaa millään kestää koko jalka enää.
 

Yhteistyössä