Muutto töiden perässä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Asumme mieheni ja lapsemme kanssa suht pienellä paikkakunnalla ja minua on jäänyt vuosien aikana kaduttamaan, etten hakeutunut aktiivisemmin töihin esim.isompiin kaupunkeihin jne. vaan erinäisistä syistä jämähdimme tänne :( Iso osasyy oli mieheni mielipide siitä että mikään muu paikka ei käy - mutta nyt kun joutuu itse kustantamaan perheen menot on ääni kellossa muuttunut. Täällä on muuten kaikki mallillaan, vihdoinkin - mutta minun oman alan töitä ei löydy eikä juuri edes läheltä liippaavia. Vituttaa suoraan sanottuna etten sitten vain lähtenyt vaikka yksin käymässä jossain ennen kuin oli lapsia - nyt ei tarvitsisi miettiä tällaista.

Oletteko vastaavassa tilanteessa jääneet vai lähteneet ja miten kävi? Minun alan työt löytyvät lähinnä isommista kaupungeista ja pelottaa ihan hirveästi lapsen saannin jälkeen, että onnistuuko rakentamaan yhtä hyvää tukiverkostoa jonnekin uuteen paikkaan:(
 
vierailija
Ihmiset ovat maailman sivu muuttaneet paikasta toiseen. Nytkin tulee tuhansien kilometrien päästä ihmisiä tänne pyrkien asumaan. On hiton naurettavaa edes pohtia tuollaisia. Ihminen sopeutuu ja löytää uutta aina.
 
vierailija
No naurettavaa eu ole toki ajatella, pikemminkin luonnollista sanoisin. Miten olette parhaiten tutustuneet uusiin ihmisiin kun olette a)päivät töissä b) töiden jälkeen koko ajan lapsen kanssa? Ja etenkin jos olette yh:na yksin vailla tukiverkostoa. Ehkä olen tehnyt vain isomman ongelman muutosta esim juuri pieneltä paikkakunnalta isoon -> hirvittää sopeutuuko ikinä mihinkään miniasuntoihin jne.
 
vierailija
On todella surullista, että suomalaista vahvaa sosiaalista turvaverkkoa (suomennettuna - hyviä rahallisia korvauksia työttömyydestä ja perheellisyydestä ) pidetään itsestäänselvyytenä ja käytetään tänä päivänä niin törkeästi hyväksi, että voidaan ihan itse valita muutetaanko töiden perässä vai jäädäänkö tukien varassa öllöttelemään jonnekin kuolevaan muuttotappiokuntan perähikiälle. Kaikki mahdolliset tuet pitäisi ottaa moisilta kokonaan pois, tämä maa ei yksinkertaisesti jaksa vetää perässään niitä, joita "pelottaa muutos" ja siksi eivätä viitsi nähdä vaivaa ja kantaa omaa osaansa taakasta. Minä en halua maksaa senttiäkään veroja sellaisten eteen, jotka sikiävät ja sinnittelevät siellä jossain hevon perseessä vaikkeivät saa edes omaa ja lastensa toimeentuloa itse tienattua. Tämäkin palsta kuhisee ihmisiä, jotka yrittävät keplotella irti työkkärin osoittamista työpaikoistakin, jos työmatka on pitkä. Saati sitten että muuttaisivat työn perässä. Ei saatana, miten nämä jotkut edes kehtaavat?
 
vierailija
On todella surullista, että suomalaista vahvaa sosiaalista turvaverkkoa (suomennettuna - hyviä rahallisia korvauksia työttömyydestä ja perheellisyydestä ) pidetään itsestäänselvyytenä ja käytetään tänä päivänä niin törkeästi hyväksi, että voidaan ihan itse valita muutetaanko töiden perässä vai jäädäänkö tukien varassa öllöttelemään jonnekin kuolevaan muuttotappiokuntan perähikiälle. Kaikki mahdolliset tuet pitäisi ottaa moisilta kokonaan pois, tämä maa ei yksinkertaisesti jaksa vetää perässään niitä, joita "pelottaa muutos" ja siksi eivätä viitsi nähdä vaivaa ja kantaa omaa osaansa taakasta. Minä en halua maksaa senttiäkään veroja sellaisten eteen, jotka sikiävät ja sinnittelevät siellä jossain hevon perseessä vaikkeivät saa edes omaa ja lastensa toimeentuloa itse tienattua. Tämäkin palsta kuhisee ihmisiä, jotka yrittävät keplotella irti työkkärin osoittamista työpaikoistakin, jos työmatka on pitkä. Saati sitten että muuttaisivat työn perässä. Ei saatana, miten nämä jotkut edes kehtaavat?
Aamen.

On jo korkea aika tuoda voimaan sellainen todellinen aktiivimalli joka pakottaa aikuisten oikeasti näkemään vaivaa mikäli mielii nauttia senttiäkään tukia. Mikään muutaman prosentin leikkaus passiivisuuden vuoksi ei todellakaan riitä, vaan leikkurin pitää yltää sataan prosenttiin.
 

Yhteistyössä