Naapuri opettaa tyttöään lyömään poikaani

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kaipaisin nyt mielipiteitä ja neuvoja tähän tilanteeseen. Naapurissa asuu 4 v tyttö ja minulla on 5 v poika. Kun menemme yhdessä jonnekin, poikani haluaa pitää tytön kädestä kiinni. Tai jossain leikeissä, mihin se kuuluu. Kun tarhassakin aina tehdään niin kun mennään jonnekin. Joskus tyttö ei haluakaan antaa kättään. Poikani yrittää kuitenkin vielä, ja on usein varmasti ärsyttäväkin kun pytää monta kertaa ja yrittää ottaa kättä. Ei kuitenkaan mitenkään väkisin siis yritä. Näissä tilanteissa sanon aina pojalle että jos toinen ei halua niin sitten ei halua ja silloin pitää lopettaa. Mutta tytön äiti käskee tyttöä huitaisemaan takaisin! Siis eilenkin otti oikein nyrkkeilyasennon ja näytti että näin ja huitaisi ilmaa ja nauroi. Ja tyttöhän läpsii.

Tätä läpsimistä olen nähnyt ennekin, kun lapset leikkivät paljon yhdessä pihalla. Olen pojalle opettanut ettei toisia tosiaankaan lyödä, mutta nyt tekis mieli sanoa että huitaisee takaisin. Tyttö on ikäisekseen tosi iso, isompi kokoinen kuin poikani ja liikunnallisesti lahjakas, mutta hyvin hiljainen ja ujo. Paitsi tietysti kavereille (niinkuin pojalleni) juttelee. Poikani taas on tosi puhelias ja seurallinen, mutta fyysisesti vähän kömpelö.

Siis miten se nyt on. Onko tässä kyse fyysisestä koskemattomuudesta, siitä että itseään saa puolustaa väkivallalla, vaikka toinen ei millään pahalla yritä ottaa kädestä kiinni mutta ärsyttää? Siitä, että tytölle pitää opettaa tämmöistä? Miksei voi opettaa sanomaan vastaan? Mitäs jos roolit olisivatkin toisin päin, ja kehoittaisin poikaani lyömään tyttöä. Miksi se olisi jotenkin enemmän väärin?

Jotenkin hämmennyin niin, etten tiennyt mitä sanoa tälle äidille kun tyttö alkoi läpsimään poikaa. Mutta ei tämäkään tunnu oikein menevän. Mitä voin tehdä? Ja poikaani tietysti yritän opettaa ettei toiseen saa koskea, mutta mun mielestä se on aika luonnollista koskea lasten leikeissä. Jos olis muita kavereita tässä lähellä, niin kannustaisin leikkimään niiden kanssa. Mutta kun tyttö on ihan seinänaapuri ja muita samanikäisiä ei naapurustossa ole.
 
vierailija
Nelivuotias on liian vanha läpsimään enää ketään. Erotat tappelukumppanit fyysisesti, menet väliin ennen kuin läpsimistä tapahtuu. Kävellessä poikasi voi pitää sinun kädestäsi kiinni. Toisaalta viisivuotias on jo iso lapsi ja ymmärtää, kun sanot että tämä tyttö ei pidä siitä että hänen kädestään pidetään kiinni. Sovitte pojan kanssa että hän ei halaile eikä lääpi eikä hae sitä kädestä pitämistä, ikinä, päiväkodin ulkopuolella. Viisivuotias tajuaa tämän ja osaa noudattaa uutta sääntöä.
Eri asia jos kyseessä olisi pari taaperoa, mutta kun kyseessä on jo noin isot lapset, joilla on järki päässä, asioita voidaan sopia ihan juttelemalla näistä etukäteen.
 
vierailija
Tytöt on poikia selvästi vahvempia ja voisit pistää poikas käden johonkin minne ei paista tai sitten se täytyy katkasta. Tollaselle tulevalle ahdistelija äijälle pitää opettaa lapsena miten käyttäydytään eikä sitä kättä laiteta mihin tahansa.
 

Yhteistyössä