Neuvoja, lapsen korvikset

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lapselle 8v laitettiin vajaa puoli vuotta sitten korvikset ja olemme niissä jo muutamia erilaisia korviksia käytetty. Olen välillä ihmetellyt, miksi en saa kunnolla heti kerralla työnnettyä reiästä läpi. Tänään sitten kävi niin, että en saanut sitä korvista lainkaan laitettua toiseen reikään. Vähän vertakin tuli. Eikä sitten antanut enää yrittää. Minuuttiakaan ei ole ikinä ilman korviksia ollut, joten ummessa ei ollut. No, nyt on ollut ilman n. 8 tuntia. Halusi sitten että kokeillaan taas. Jännityksestä itki ennen laittoa, mutta halusi kuitenkin yritettävän. Sanoi heti, että sattuu joten ei laitettu. Toisessa nyt sitten roikkuu korvis ja toisessa ei. Voikohan olla jo ummessa? Ei halua toisesta korviksesta luopua ja on harmissaan kun näin kävi.
 
vierailija
Lapset haluaa monia asioita. Pakkoko niihin on suostua. Minä olisin luvannut korvikset vasta rippikoulun käyneelle. Sinä lupasit 8-vuotiaalle, ja kävi niin kuin kävi.
8v ei kyllä ole mielestäni liian nuori korviksille. Alle kouluikäinen kylläkin. Mielipideasia. Mutta tämä pointtisi ei nyt ollut kovin oleellinen :) Ja tyttöä harmittaa edelleen niin, että itkee. No, eiköhän pian rauhoitu ja nukahda. Hoidettu huolella ja pyöritelty edelleen päivittäin useita kertaa sekä puhdistettu myös päivittäin. Kyse ei ainakaan ole hoitamattomuudesta.
 
vierailija
Meilläkään ei olla laitettu vielä ekaluokkalaiselle, mutta se ei nyt ole pointti... Oletko kokeillut työntää läpi alapuolelta, siis toiselta puolelta? Tuskin on kyllä umpeen mennyt, mutta jostain syystä ei iho ilmeisesti ole täysin vielä parantunut, tai olet työntäessäsi korvakorua läpi ikään kuin eksynyt reitiltä ja hieman vahingoittanut taas "kulkureittiä"... Hankalammaksi menee, mitä kauemmin odottaa uutta yritystä... Koita hiljalleen uudestaan; sipaise vaikka pikkaisen bepanthenia korvalehdelle, ja pyöritellen korvista koita hiljalleen löytää reitti taas läpi. Ei saa tehdä väkisin, jos sattuu. Silloin olet eksynyt reitiltä.
 
vierailija
Huh mitä moralisointia!! Ihan on normaalia että tuonikäisillä korvikset!

Kokeilkaa huomenna uudestaan ja jos saatte korviksen paikalleen, niin antakaa rauhoittua pari vkoa ennen vaihtoa
 
vierailija
Rasvaa mietin itsekin laittavani, mutten uskaltanut kun en tiennyt olisiko siitä haittaa. Tyttö ei antanut enää kokeilla, meni nukkumaan alakuloisena. Mutta sanoi, että haluaa että huomenna koitetaan uudelleen. Otan sitten rasvaa käyttöön. Toivottavasti ei vaan jo tässä ajassa umpeudu. Syytän itseäni, jos olenkin eksynyt reitiltä. Perhana :( jos huomenna onnistuu, niin saa olla samat pitkään. Tänään siis ostettiin sellaiset pitkät roikkuvat, joissa ei lukkoa vaan jäävät takapuolelta roikkumaan. Olisiko napit tässä tapauksessa paremmat?
 
vierailija
Meilläkään ei olla laitettu vielä ekaluokkalaiselle, mutta se ei nyt ole pointti... Oletko kokeillut työntää läpi alapuolelta, siis toiselta puolelta? Tuskin on kyllä umpeen mennyt, mutta jostain syystä ei iho ilmeisesti ole täysin vielä parantunut, tai olet työntäessäsi korvakorua läpi ikään kuin eksynyt reitiltä ja hieman vahingoittanut taas "kulkureittiä"... Hankalammaksi menee, mitä kauemmin odottaa uutta yritystä... Koita hiljalleen uudestaan; sipaise vaikka pikkaisen bepanthenia korvalehdelle, ja pyöritellen korvista koita hiljalleen löytää reitti taas läpi. Ei saa tehdä väkisin, jos sattuu. Silloin olet eksynyt reitiltä.
En kokeillut toiselta puolelta koska tyttö ei antanut, ja se toinen puoli on vähän oudon näköinenkin. Ei näy siellä selkeästi reikää vaikka etupuolelta se näkyykin. Tulehtunut ei kuitenkaan ole.
 
vierailija
Voisiko siinä olla veri pakkautunut ja jäänyt tukkeeksi siihen? Kokeilisin myös siitä päältä tuntuuko pattia ja saako sormilla sitä rikottua. Ja korvalehden toiseltapuolen olet varmaan jo kokeillut? Lävistäjältä voi pyytää toki apua tai itse kokeilla neulalla rikkoa sieltä sisältä tukkeumaa. Neulojakin on eri terävyyksiä ja tylsempi ei välttämättä satu, mutta voi mennä paremmin läpi kuin täysin tylsä korvis. Korvis saattaa myös olla sellainen ettei mene suoraan helposti läpi eli ostaisin suoran korviksen. Muista ottaa hopea tai kulta ainakin alkuun, ettei tulehdu. Ei mitään rihkamaa.
 
vierailija
En kokeillut toiselta puolelta koska tyttö ei antanut, ja se toinen puoli on vähän oudon näköinenkin. Ei näy siellä selkeästi reikää vaikka etupuolelta se näkyykin. Tulehtunut ei kuitenkaan ole.
Kokeile siis takaa ja suoralla korviksella, joka ei ole paksu aloituskorvis. Tämä yleensä auttaa, koska jos pinnassa on jotain, se lähtee sillä ja tämän ei pitäisi sattua yhtään.
 
vierailija
Voisiko siinä olla veri pakkautunut ja jäänyt tukkeeksi siihen? Kokeilisin myös siitä päältä tuntuuko pattia ja saako sormilla sitä rikottua. Ja korvalehden toiseltapuolen olet varmaan jo kokeillut? Lävistäjältä voi pyytää toki apua tai itse kokeilla neulalla rikkoa sieltä sisältä tukkeumaa. Neulojakin on eri terävyyksiä ja tylsempi ei välttämättä satu, mutta voi mennä paremmin läpi kuin täysin tylsä korvis. Korvis saattaa myös olla sellainen ettei mene suoraan helposti läpi eli ostaisin suoran korviksen. Muista ottaa hopea tai kulta ainakin alkuun, ettei tulehdu. Ei mitään rihkamaa.
Korvikset on suoria. Pieni patti tuntui, mutta niin tuntuu itsellänikin ja käytän korviksia vain pari kertaa vuodessa. Hopeisia ovat. Korvalehden toiselta puolelta ei olla vielä kokeiltu.
 
vierailija
Korvikset on suoria. Pieni patti tuntui, mutta niin tuntuu itsellänikin ja käytän korviksia vain pari kertaa vuodessa. Hopeisia ovat. Korvalehden toiselta puolelta ei olla vielä kokeiltu.
Korvikset lapselle, kun pystyy itse ne hoitamaan. Itse olin juuri 8 v, kun sain ja niin oli kaverinikin. Ei ole koskaan vanhemmat puhdistaneet ja vaihtaneet koruja. Laita tyttö itse laittaan korut niin on tuntuma ja voi kivun rajoissa itse korun laittaa.
 
vierailijajuu
lämpimässä suihkussa venutella korvalehteä joka suuntaan.
Reiässä voi olla " roskia".
Lopuksi hyvä kuivaus venutellen ja korvis korvaan.
Reikä kestää vuoden niin sanotusti parantua.

Älä vaihda korviksia hetkeen.
Välillä niitä voi pyöritellä ja venuttaa.
 
vierailija
Heti aamusella pestiin ja koitettiin laittaa. Mutta nyt piikki ei juurikaan sinne uppoa. On mennyt varmaankin umpeen. Tosi pian sitten menikin, alle vuorokaudessa. Harmi! Pitänee antaa nyt olla rauhassa ja käydä laittamassa jossain vauheessa uusi reikä. Tytön toivetta kuuntelen.
 
vierailija
Olet saattanut työtää tappia vinoon niin että se on osunut reijän reunaan (ohuissa reijissä helposti käy niin jos toinen laittaa).

Kasvuikäisellä lapsella sattaa reikä mennä umpeen 12 tunnissa. Desinfioi korvis ja korvanlehti ja yritä takapuolelta vielä kerran, ja varo taittamasta korvanlehteä ettei reikä väänny vinoon.

Ihan ok ikä laitattaa reijät, meidänkin typy sai just jouluksi =) Harkkakorvikset on vielä paikoillaan.
 
vain lävistäjällä reiät !
Oletteko käyneet ihan lävistäjällä laittamassa reiät korviin vai koruliikkeessä semmosella "pyssyllä"? Itse en laittaisi missään nimessä muutoin kuin lävistäjällä. Siinä vaiheessa lapsi saa reiät korviin, kun uskaltaa mennä ihan lävistäjälle niin, että neulalla konkreettisesti lävistetään korvanlehti. Se pyssymenetelmä on ihan syvältä, kun ei voi olla varma meneekö suoraan vai vinoon ja tuleeko hyvään kohtaan. Se runnoo kudokset, kun puolestaan ontto neula poistaa palasen kudoksista jättäen konkreettisen reiän korvanlehteen.

Oletko kokeillut laittaa korvanlehden takapuolelta ensin?
 
vierailija
Nyt voi olla jo myöhäistä, mutta se voi auttaa, kun korvanlehteä venyttää pariin eri suuntaan samalla kun varovasti ja kevyesti laittaa korvista. Tähän tarvitsee siis tosin kolme kättä.

Meillä ei uskallettu vaihtaa korviksia ollenkaan pariin vuoteen niiden laittamisesta, ei otettu poiskaan vaan aikuinen varovasti puhtailla käsillä pyöritteli varsinaisen paranemisvaiheen jälkeen. Juuri siinä pelossa, että ei sitten saisi enää takaisin tai lävistys tulehtuisi. Lapsi tosin oli nuorempi ja 8 v:nä osasi jo itse laittaa korvikset. Nyt lapsesi korvanlehti on varmaan kipeä, mutta jatkossa voisi olla ehkä helpompaa, jos lapsi itse laittaa korvakorun, koska silloin tuntee meneekö koru oikeaan suuntaan vai reiän seinämää kohti.
 

Yhteistyössä