Norjaan töihin?

  • Viestiketjun aloittaja "sairaanhoítaja"
  • Ensimmäinen viesti
"sairaanhoítaja"
Olen koulutukseltani terveydenhoitaja. Nyt on alkanut kiinnostamaan kovin lähteä ulkomaille vuodeks tai pariksi, ja ehkä kauemmaksikin aikaa jos tykkää ja viihtyy kovin. Lähinnä olen miettinyt Norjaa ja sairaanhoitajan töitä. Norjan kieltä en osaa lainkaan, kohtalaisesti ymmärrän ruotsia ja joka päivä töissä sitä joudun/saan käyttää.
Mutta jotta tämä ei olisi niin yksinkertaista, niinpä minulla on 5vuotias lapsi joka toki lähtisi mukaan. Olen yksinhuoltaja, parisuhdetta ei ole joten mikään ei sinällään pidätä pysymään kotomaassa. Tutkin tässä mielenkiinnon vuoksi tota lasten päivähoito asiaa, ja jos ymmärsin niin norjassa lapset aloittaa jo 5 vuotiaana esikoulun ?, joten se vähän hirvittää koska lapsikaan ei tokikaan osaa/ymmärrä norjaa sanaakaan, ei myöskään ruotsinkieltä.
Yhtenä vaihtoehtona on että muuttais ihan rajalle ja kävis töissä norjan puolella, mutta en tiedä kuinka tämä käytännössä onnistuu. Kokemusta?

Kertokaahan kokemuksia; millaista on Norjassa töissä? sairaanhoitajan palkka? oppiiko kielen kuinka nopeasto? pärjääkö alkuun ruotsin kielellä? onko jokin tietty paikkakunta mitä voit suositella?
 
..
jos muutat rajalle niin muuta norjan puolelle rajaa. pohjois-norjassa on alueelliset verovähennykset niin suuret että verot kannattaa maksaa norjaan, ei suomeen.. en vaan sitten tiedä ottavatko suomen puolelle päivähoitoon jos asut norjan puolella..
uskoisin kanssa että joku ratkaisu lapsesi hoitoon järjestyy, et varmaan ole ensimmäinen lapsekas joka sieltä hakee töitä, joten kannattanee olla suoraan työnantajiin yhteydessä.
 
"aloittaja"
Jep, kyllä terveydenhoitaja saa työskennellä sairaanhoitajana. Tällä hetkellä teen sairaanhoitajan töitä. Työsopimukseni on kesän loppuuun saakka, vaikka pidän nykyisestä työpaikasta niin olisi mahtavaa päästä kokemaan jotain uutta.

Mietin sitä että muutto toiseen maahan voi olla aika kova paikka pienelle lapselle, kun kaverit/tuttavat/sukulaiset jää kotosuomeen, mietin sitä että kuinka muutto vaikuttaa sitten lapseen... Ennen valmistumista ajattelin Norjaan lähtöä, mutta sitten sen hautasin kun sain täältä töitä valmistumisen jälkeen. Mutta nyt taas tämä norja innostus iskee. Koen että olisi mielenkiintoista, avartavaa työskennellä siellä pari vuotta ja samalla oppis kieltä.

Toki asumismenot, ruoka ym. kulut ovat norjassa toista luokkaa kuin täällä, mietikin että jääkö palkasta loppujen lopuksi mitään säästöön?
Oisko pohjois-norja se "oikea" paikka? kun ei tunne maata, ei ole ketään tuttua joka olisi siellä tehnyt töitä niin siksi täällä tyhmänä kyselen. :D ja miten on kannattaako olla yhteydessä suoraan työnantajiin vai välitysfirmoihin?
 

Yhteistyössä