Nuori viiltelee itseään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nyt tarvitsen neuvoja mitä tehdä. Sain tietooni, että perheelleni läheinen nuori viiltelee itseään. Hän jäi kiinni itse teossa ja kysyttäessä syytä siihen miksi näin tekee, ei nuori osannut sitä kertoa. Yhteydenotto nuoren äitiin poiki vastauksen, että tätä "hölmöilyä" tapahtuu kavereiden yllytyksestä.

Jotenkin en jaksa uskoa, että kukaan viiltelee itseään kaverin yllytyksestä. Varsinkin kun tässä tilanteessa nuori oli ihan itsekseen ilman "yllytystä" viiltelemässä.

Kysymys kuuluukin, voiko viiltely oikeasti olla vain nuorten hölmöilyä?
Itse olen sitä mieltä, että itsensä vahingoittamisessa on aina kyse todellisesta hädästä.
Huoli nuoresta on suuri. Nuori on ulkoisesti iloisen oloinen ja reipas. Kotiolot ulkoa päin katsottuna kunnossa, mutta mistä sitä tietää mitä siellä kotona oikeasti tapahtuu.
Yritänkö vielä keskustella nuoren äidin kanssa? Vai otanko suoraan yhteyttä lastensuojeluun?
 
vierailija
Ei se "yllytys" ole sitä että joku seisoo vieressä ja sano että "viillä nyt, viillä!", vaan joku on selittänyt että tuo on yksi tapa helpottaa pahaa oloa, kun fyysinen kipu peittää alleen henkisen kivun. Varmaan nuorella on huolia - mutta ei välttämättä mitään valtavaa hätää. Lastensuojeluun en ehkä ensimmäisenä ottaisi yhteyttä, mutta yrittäisin saada nuoren koulupsykologille, tai yksityiselle jos se olisi helpompaa. Kysy nuorelta itseltään miten voisit helpottaa hänen oloaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt

Yhteistyössä