Nyt pikaisesti vinkkejä hemoglobiinin nostamiseen?

  • Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti
xxx
Just tulin neuvolasta ja raudan syömisestä huolimatta hemppa laskenut. Nyt 95

Ja pikaisesti pitäisi saada nousemaan. Mitä ruoka aineita kannattaisi erityisesti suosia??


Olen ottanut nyt rautaa 100mg kaksi kertaa päivässä. Opsidania, ja lisäksi c-vitamiinia. Joten raudan määrää en voi lisätä enkä merkkiäkään oikein uskalla vaihtaa. Ja välttänyt maitotuotteita raudan oton aikoihin. Joten se on tehty taiteen sääntöjen mukaan.

Hb tosiaan nyt 95 raudan ottamisesta huolimatta. Ja olen menossa sektioon reilun viikon päästä.
Joten toi on pakko saada nousemaan nyt etten olisi ihan puolikuollut anemiasta leikkauksen jälkeen ( kun ainahan siinä vähän verta menettää)


Vinkkejä??
 
otathan
otatahan raudan ilman maitoa,c-vitamiinipitoisen kanssa,esim.appelsiini.Imeytyy paremmin.Paprika on myös hyvä hempan nostattaja nuiden edellä mainittujen lisäksi.Ja pinaatti.
 
AAM
huomasin ainakin että tuoreiden hedelmien syöminen tehostaa sitä raudan imeytymistä tosi paljon paremmin...
nyt omassa tokassa odotuksessa ei oo tarttinu vielä ottaa lisärautaa kuin kerran ja sitäkin litkua join viikon ja heti vaikutti ? niin että en enempi jatkanut..

syö vaikka kiiwejä paljon niissä on paljon c-vitaa ja vihreitä kasviksia.. monissa muodoissa raudan tukena, papuja ja parsakaalia höyrytettyinä tai lisukkeena ei mtn herkkuja mutta kastikkeen kanssa menee meillä :D .. :whistle:

muoks joo tuo pinaattia menee meilläkin mm kanakastikkeen joukossa niitä pakastepinaatti kikkanoita sulattelee sinne joukkoon.. toimii !
 
vieras
Pinaatista sanotaan Wikipedian rauta-artikkelissa näin: "Sen sijaan perinteisesti hyväksi raudanlähteeksi mainitusta pinaatista rauta ei imeydy hyvin sen sisältämän oksaalihapon takia eikä pinaatissa ole enemmän rautaa kuin muissakaan vihreissä kasviksissa."

Eli kannatan edelleen punaista lihaa, maksaa ja täysjyväviljaa.
 
yks
mä vaihdoin obsidanin siihen poretablettiin, fexin vai mikä lie olikaan. en tiiä miten on vaikuttanu ku ei oo nyt katottu hemoglobiinia mut ainaki on ollu paljon virkeempi olo ku obsidania syödessä. persilja on kuulemma aika kova sana noista luonnon lähteistä, sitä vaa joka paikkaan. ite en oo kokeillu ku inhoon persiljaa :D
 
ap
Kuten kirjoitin, olen alusta asti ottanut raudan c-vitamiinin kanssa. Joten siitä ei voi olla kiinni. Ja ollut ottamatta maitotuotteita tuntiin, pariin ennen ja jälkeen raudan ottoa.

Maksaahan ei vissiin oikein suositella raskaana olevalle.

Mutta kiitos noista ruokavinkeistä mitkä sisältävät rautaa. Eli pinaattia ja parsakaalia nyt ainakin. Mitäs muuta? Papuja. Onko paprikassa rautaa?


Hatara mielikuva että rusinoissa olisi, entäs persilja??

Iso kiitos teille. Nyt otettava kaikki keinot käyttöön jotta saisi ton hb: edes vähän nousemaan ennen sektiota.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuten kirjoitin, olen alusta asti ottanut raudan c-vitamiinin kanssa. Joten siitä ei voi olla kiinni. Ja ollut ottamatta maitotuotteita tuntiin, pariin ennen ja jälkeen raudan ottoa.

Maksaahan ei vissiin oikein suositella raskaana olevalle.

Mutta kiitos noista ruokavinkeistä mitkä sisältävät rautaa. Eli pinaattia ja parsakaalia nyt ainakin. Mitäs muuta? Papuja. Onko paprikassa rautaa?


Hatara mielikuva että rusinoissa olisi, entäs persilja??

Iso kiitos teille. Nyt otettava kaikki keinot käyttöön jotta saisi ton hb: edes vähän nousemaan ennen sektiota.
Niin siis se pinaatti EI ole niin tehokas. Papuja ja paprikaa joo. Eikö lihakaan sitten käy? Ja se tumma tai täysjyväleipä?
 
entinen aneeminen
Kräuterblursaftia juot ja syöt seesamia, siis vaikka tahinia aina leivän päälle. Ja tosiaan noita vihreitä kasviksia. C-vitamiinia ei kait voi saada liikaa, eli hedelmiä sitten lisää ja lisää!
 
ap
Kiitos kiitos. Eli pinaatista ei ole niin suurta hyötyä.

Mulla oli koekäytössä toi poretabletti rauta mutta oksensin sen aina nin railakkaasti ulos että käyttö jäi. Toi obsidani tuntuu olevan ainoa mikä pysyy sisällä eikä aiheuta järkkyä ummetusta.


Mutta kiitos, mie rupees siis punaisen lihan ja persiljan suurkuluttajaksi nyt =)
 
yks
jatkan vielä vähän.. neuvolassa suositteli syömään myös paljon ruisleipää ja punaista lihaa ja mainitsi veriletut kanssa mut sanoi että niitä ei ehkä oo hyvä syödä ihan hirveesti. ja se persilja: äitini söi persiljaa PALJON kun odotti mua ja hemppa oli laitokselle mennessä päälle 150 :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kiitos. Eli pinaatista ei ole niin suurta hyötyä.

Mulla oli koekäytössä toi poretabletti rauta mutta oksensin sen aina nin railakkaasti ulos että käyttö jäi. Toi obsidani tuntuu olevan ainoa mikä pysyy sisällä eikä aiheuta järkkyä ummetusta.


Mutta kiitos, mie rupees siis punaisen lihan ja persiljan suurkuluttajaksi nyt =)
Hyvä suunnitelma, persija on muuten hyväksi myös virtsateille :) Ainakin jos on orastavaa tulehdusta tulossa niin sen saa joskus pois persiljateellä, jos sitä juo reilusti ja siis ajoissa. Pahaa se kyllä on :D
 
Mulla oli hemoglobiini hyvin alhainen kun jouduin sairaalaan pakkovuode lepoon ja synnytys piti tapahtua lähipäivinä. Vaikka söin rautapitosta ruokaa ja rautatabletteja, ei hemppa tahtonu nousta (varmaan senkin takia että oksensin kaikki tabletit pois). Sairaalasta ehotettiin luontaistuote kaupasta saatavaa rauta juomaa, joka oli myös hellä vatsalle. Sillä sain jo parissa päivässä nopeesti nostettua arvoja, ja jo muutamassa päivässä se oli täysin normaali / ihanne lukemissa. Mä suosittelisin sitä.
 
vieras
Edellämainittujen lisäksi palttua (sitä saa ainakin Helsingissä Hakaniemen kauppahalista ja Tampereen kauppahallista) ja mustaamakkaraa. Joku oli ehdottanut maksaa mutta sitä ei kai saisi kauheesti syödä neuvolan suositusten mukaan. En tosin tiedä onko siitä mitään haittaa enää tuossa vaiheessa kun lapsi on jo melkoisen kehittynyt. Ruisleiväss myö son rautaa mutta en tiedä vaikuttaako se ihan viikossa. Obsidania 1-2 ja kiivejä olen itse syönyt lähes koko raskauden ajan ja sillä on noussut HB 98:sta 119. Mutta älä huoli, jos paljon verta menetät (HB tippuu 80 paikkeille ja heikottaa) niin antavat sinulle punasoluja ja se on turvallista ja helppoa ja auttaa. Onneksi on verenluovuttajia olemassa, kiitos heille.
 
ap
Eli tummaa tai täysjyväleipää. Sen päälle punaista lihaa ja persiljaa. Ja kaveriksi hedelmiä.

Kiitos vinkeistä. Raudan ottamista jatkan toki. Merkkiä en uskalla vaihtaa sillä tosiaan kaikki muut aiheuttavat sen verran pahoja sivuoireita.

Jospa sen tässä saisi edes vähän nousemaan.
 
persiljasta kysymys
anteeks mä hyppään tähän keskusteluun ihan ot, mut voiko siis suositusten mukaan persiljaa syödä jo ihan mielin määrin loppuraskaudessa. kun alussa sitä tulisi muistaakseni välttää?
 
ap
Ton luontaistuotekaupan litkunkin olen testannut huonolla menestyksellä. Joten obsidanissa pysyn. Kerran se suostuu pysymään mun sisällä....


Kiitos teille vinkeistä.


t: ap

P.s Juu, antaahan ne tarvittaessa lisäverta. Mutta mielummin sitä olisi ilman. Tai aina parempi jos saisi tälleen itse pidettyä hb:n hyvänä.
 

Yhteistyössä