Olemme "tavallisessa" työssä ja silti rahat riittää kaikkeen oleelliseen

  • Viestiketjun aloittaja keskituloinen
  • Ensimmäinen viesti
keskituloinen
Oon aina ihmetellyt, että miten niin monella ihmisellä ei rahat riitä. Mulla ja mun miehellä yhteistulot nettona alle 60000 vuodessa ja meillä on "kaikki" ja vähän enemmänkin. Kummankaan vanhemmat eivät myöskään ole mitään varakkaita (eikä meidän jo edesmenneet isovanhemmatkaan). Silti meillä on iso omakotitalo meidän 4-henkiselle perheelle. Lapset ovat 10- ja 6-vuotiaita.

Meillä on oma mökkipaikka (okei se on perittyä, tosin verot maksettu), kaksi autoa, vene, asuntoauto (vuokraillaan sitä, koska käytössä vain 1-2 viikko vuodessa). Lisäksi sijoitamme koko ajan pikkaisen osakkeisiin.

Tuntuu kummalliselta, että moni paljon isompituloinen on ongelmissa. Ja toisaalta ihmettelen että miten pienillä tuloilla voisikaan pärjätä ainakin välttämättömistä.

Toki mäkin sen tajuan, että 60 donaa ei Helsingissä riittäis paljoonkaan, mutta melkein kaikkalla muualla Suomessa se on iso raha.
 
vierailija
60 donaa onkin enempi kuin 40 donaa. Saatikka 30 donaa.

Meillä tulot n. 40 000/ vuosi, kaikkeen oleelliseen riittää raha. Mutta ei missään nimessä isoon omakotitaloon, omaan mökkiin, kahteen autoon ja asuntoautoon. Emme asu hesassa.

Meillä on aso-osake, 2 lasta, yksi 15 vuotta vanha auto ja mökkiä voidaan vuokrata silloin tällöin viikoksi kesällä. Perintöä ei olla saatu penniäkään mistään, enkä sen varaan laske mitään ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.
 
vierailija
Me ollaan molemmat työttömiä kahden lapsen vanhempia ja meilläkin riittää rahat kaikkeen oleelliseen. Mikä edes on oleellista? Lisäksi tunnen monta ihmistä, jotka ovat melkoisen onnettomia isojen omaisuuksienkin kanssa. Elämme terveellistä liikkuvaa elämää ja emme tunne jäävämme mistään paitsi.
 
Spencer Hastings
Sehän nyt on ihan siitä kiinni, mikä kenellekin on oleellista ja tarpeeksi. On sellanen juttu kuin "rikkaat köyhät", jotka heti vuosiansioiden noustessa ovat ottaneet sairaita 100% asuntolainoja, autolainoja, osamaksuja ei-niin-tarpeellisiin härpäkkeisiin, ja sitten koko palkka meneekin niiden maksuun ja "eläminen on niin kallista!".

Yli varojensa voi elää myös paperilla hyvätuloisena.

Ja 60 000e/v olisi Stadissakin oikein hyvän elintason tae, jos ymmärtää tehdä "oman tasoisia" hankintoja.
 
LaMaMo
Meillä n.40 000/vuosi ja joka kuukausi mä ihmettelen mihin rahat katos. Elämäntapa on suht minimalistinen mutta johonkin ne rahat saadaan törvättyä. 2 aikuista ja 3 lasta. Joka kk laitan myös n. 100-300e säästöön ja aina mä joudun niistä rahoista siipasemaan siivun. :/ Ruokaan menee ihan hirveesti, samoin laskuihin.
 
Meillä on vuositulot 25 000 - 30 000€ yhteensä. Tällä hetkellä joka kuukausi menee vähän rahaa jopa säästöön, vielä hetki sitten meni kaikki mitä tulikin.. Perheeseen kuuluu kaksi aikuista, kolme alle kouluikäistä lasta ja koira. Asutaan vuokralla Itä-Suomessa.
 
vierailija
No teillähän on aika isot tulot jos nettona on vajaa 60 000€/vuosi. Koita tajuta, että moni saa paljon vähemmän ja on ihan kokopäiväisessä työssä. Meidän nettotulot on yhteensä n.2900€/kk. Meillä on omakotitalo, yksi auto ja kaksi lasta. Ei tässä nyt kovin leveästi eletä. Mä olen tällä hetkellä työtön. Jos olisin töissä omalla alalla niin saisin BRUTTONA vuodessa 30 000€.

Mun mielestä tuollaisilla tuloilla on ihan turha tulla viisastelemaan.
 
vierailija
No teillähän on aika isot tulot jos nettona on vajaa 60 000€/vuosi. Koita tajuta, että moni saa paljon vähemmän ja on ihan kokopäiväisessä työssä. Meidän nettotulot on yhteensä n.2900€/kk. Meillä on omakotitalo, yksi auto ja kaksi lasta. Ei tässä nyt kovin leveästi eletä. Mä olen tällä hetkellä työtön. Jos olisin töissä omalla alalla niin saisin BRUTTONA vuodessa 30 000€.

Mun mielestä tuollaisilla tuloilla on ihan turha tulla viisastelemaan.
Taitaa olla tuo kuitenkin bruttotulo, kuten yleensä palkat ilmoitetaan, siinä ensimmäinen kompastuskivi. Mitä enemmän tuloja, sen enemmän veroja.
Toinen on tuo, ettei asu pääkaupunkiseudulla. Täällä asumiseen menee todella paljon rahaa, varsinkin jos ei halua asua "huonolla" alueella, jossa suurin osa asunnoista on mamu-voittoisia vuokra-asuntoja.
 

Yhteistyössä