Oletko autoton? Jos niin miksi?

  • Viestiketjun aloittaja autoton
  • Ensimmäinen viesti
autoton
Itse olen vakaasti harkinnut autosta luopumista. Se on kallista ja saastuttaa ympäristöä. Mutta kauppareissut yms. Olisko sellainen tavarafillari hyvä vaihtoehto? Miten te autottomat pärjäätte ja varsinkin, jos asutte muualla kuin pääkaupunkiseudulla, jossa julkisella matkustaminen on halpaa. Täällä muualla se ei ole.
 
Stanas
Ei käynyt pienessä mielessäkään, että olisin ajanut kortin. Johtuu varmaan tosi pahasta matkapahoinvoinnista. Joo tiedän, että kuski ei kärsi siitä...

Jos olisi kortti, ei mulla olisi varaa pitää autoa. Eikä edes olisi mielenkiintoa maksella autosta tulevia kustannuksia. Vakuutukset, huollot, korjaukset, bensa, renkaat jne. Ei ei ei. Mä tiedän parempiakin tapoja kuluttaa rahaa.
 
vierailija
Kaikkiin paikkoihin minne on enemmän asiaa pääsee minusta ihan ok pyörällä tai junalla/bussilla. Asun pikkukaupungissa, missä on hyvät joukkoliikenneyhteydet. Auton tai muun moottoriajoneuvon omistaminen kyllä helpottaisi tietyn tyyppistä vapaa-ajan matkustamista, mutta ajokortti, ajoneuvon hankintakulut ja käyttökulut sekä parkkipaikan vuokra olisivat sen verran iso menoerä, että ei vaan kannata.

Itsellä kauppatavarat kulkevat tilavassa repussa, johon mahtuu suunnilleen tavallisen kaupan ostoskorin verran tavaraa. Jos olisin perheellinen niin varmaankin hankkisin pyörään peräkärryn ostoksia varten ja/tai rupeaisin kuljettamaan ostoksia rinkassa tai pyörän sivulaukuissa.
 
Ollaan tällä hetkellä autottomia ja suht kivuttomasti ollaan pärjätty. Julkinen liikenne toimii kuitenkin. Kauppaostokset tulee kotiin perässävedettävällä mummokärryllä tai kaupan kotiinkuljetuksella. Autottomuus haittaa eniten muita ostoksia. Täytyy miettiä, milloin on aikaa käydä kaupassa x ja miten ostokset tuodaan kotiin. Tälläkin hetkellä pitäisi käydä rautakaupassa, mutta siirtelen käyntiä eteenpäin.
 
Luovuin autosta neljä vuotta sitten kun eron myötä muutin tähän.
En nähnyt enkä näe tarvetta, kun parinsadan metrin päässä on nurkkabaari, lähikauppa, aptekki, pitseria ja bussipysäkki. Juna- asemalle matkaa vajaa kilsa ja ostoshelvettiin puoli kilsaa.

Mut en kyllä näe miten vanhalla kototönöllä oltais tultu toimeen ilman kahta autoa.
 
vierailija
Meillä ei ole koskaan ollut autoa eikä tulekaan jos minusta riippuu. Miehellä on kortti mutta ei ole innostunut ajamisesta/autoista. Itsellä ei ole korttia eikä tule. En vaan halua ajaa autoa.
Lapset on 2,5v ja 5v. Mielestäni lasten ollessa pieniä eletään aikaa jolloin autoa tarvitsisi eniten. Jos nyt pärjätään ilman pärjätään tulevaisuudessakin. Bussit kulkee kohtuullisesti, junaa ollaan vähennetty kun silloin tällöin matkustaminen on kallistunut. Taksia ollaan käytetty vain muutaman kerran. Pidän sitä kalliina mutta en tiedä onko se sitä oikeasti.

Kaupassa täytyy käydä usein 2kertaa viikossa ja täydennys ostot lähikaupasta 1-2kertaa. Rattailla ja repulla saa tuotua aika kätevästi. Rattaiden jälkeen hommaan tuollaisen vedettävän kärryn. Pyörää käyttäisin enemmän mutta laatikko ym pyörään ei ole varaa ja sitä tuskin jaksaisin ajaa.

Isommissa ostoksissa esim huonekalut käytetään kotiinkuljetusta. Vain sukuloiminen ja kotimaan maan matkailu on vaikeampaa kuin omalla autolla olisi.
 
åäap
Meillä on iso ostoskeskus tien toisella puolella ja kohta siihen tulee vielä metrokin. Työmatka on mulla 200m ja mies pääsee hyvin dösällä töihin. Jos tarvitaan johonkin huvitukseen autoa niin miehen tädiltä lainataan.
 
vierailija
Meillä on iso ostoskeskus tien toisella puolella ja kohta siihen tulee vielä metrokin. Työmatka on mulla 200m ja mies pääsee hyvin dösällä töihin. Jos tarvitaan johonkin huvitukseen autoa niin miehen tädiltä lainataan.
Ilman muuta teinä luopuisin autosta.
Tuo olisi iso helpostus jos olisi joku jolta lainata autoa. Meillä on 0.5km lähi siwaan melkein 2,5km isompaan kauppaan ja apteekkiin. Kaupunkiin on matkaa 13km.
 
Auto on mutta tosi vähällä käytöllä. Kumpikaan ei tarvi työajoon ja harrastukseen ipana kulkee itse. Asioillekin pääsee ilman. Mutta koska myös reissataan jne niin on se tarpeen sillon. Maallekaan ei pääse julkisilla.
 
vierailija
Olen. Asutaan pikkukaupungin keskustassa, palvelut ja koulu lähellä.
Ei ole tarvetta.
Sitä paitsi olisi järjettömän kallista pitää, puhumattakaan siitä että sitä pitäisi huollattaa ja katsastaa, ei minulla ole sellaseen haluja.
Joskus olisi kiva että olis auto, mutta enemmän siitä olisi huolia ja rahanmenoa kuin iloa.
Tällä paikkunnalla liikkuu junat ja bussit kun haluaa pois.
 
vierailija
Äskeiseen viel jatkoa.. Lähin ruokakauppa on 100m päässä, polkasen sinne silti pyörällä ja laitan kassit pyöräkoreihin, yksi kori on eessä ja toinen takana. No problemo. :D
 
vierailija
Luovuttiin molemmista autoista kun alettiin ukon kanssa yrittäjiksi, työ ja päiväkoti n. 1km päässä, joten ei enää tarvittu. Ollaan toki ostettu firmalle auto, jolla kuljetaan työreissuja, pidemmillä lomilla ja isot ruoka ostokset hoidetaan autolla. Pikku kauppa päiväkodin vieressä toinen työpaikan vieressä, isolla kaupalle n. pari kilsaa, kulkee kuiten hyvin pyörän ja peräkärryn ansiosta, kärryyn mahtuu kaks kekaraa ja pari ostoskassia.
 
halpaaon?
Itse olen vakaasti harkinnut autosta luopumista. Se on kallista ja saastuttaa ympäristöä. Mutta kauppareissut yms. Olisko sellainen tavarafillari hyvä vaihtoehto? Miten te autottomat pärjäätte ja varsinkin, jos asutte muualla kuin pääkaupunkiseudulla, jossa julkisella matkustaminen on halpaa. Täällä muualla se ei ole.
Mitä tarkoittaa halpaa matkustaa julkisella? Asun pk-seudulla, mutta en matkusta julkisilla kuin kerran viikossa. Mutta sekin maksaa. Viimeksi kun matkustin julkisilla, niin meni joku

-aamulla töihin 3e
-klo 16 katsomaan erästä asuntoa, lippu 5e
-asunnon katsomisen jälkeen edellinen lippu jo umpeutui, joten sit takas Espooseen 5e ja menin kauppoihin.
-kaupoista kotiin 3e

=18e jo pelkästään yhden päivän matkustamisesta.

Ei ole itsellä autoa, vaan yleensä pääsen miehen autokyydillä. Ikävä kyllä bussiyhteydet asuinpaikassamme on todella huonot, joten lähibussi ei edes kulje viikonloppuisin.
 
Riskikuski
Huono suuntavaisto, hahmotusvaikeuksia, hidas reagointikyky sekä huono stressinsietokyky. Olisin riskikuski. Liian kallis lasti tällaisen ohjattavaksi. Ajokortin hankkiminen olisi rahojen tuhlaamista.
 
vierailija
Mitä tarkoittaa halpaa matkustaa julkisella? Asun pk-seudulla, mutta en matkusta julkisilla kuin kerran viikossa. Mutta sekin maksaa. Viimeksi kun matkustin julkisilla, niin meni joku

-aamulla töihin 3e
-klo 16 katsomaan erästä asuntoa, lippu 5e
-asunnon katsomisen jälkeen edellinen lippu jo umpeutui, joten sit takas Espooseen 5e ja menin kauppoihin.
-kaupoista kotiin 3e

=18e jo pelkästään yhden päivän matkustamisesta.
Jatkuvasti matkustavat käyttävätkin matka ja seutulippuja kuukausikortteja ym. Ei rahalla meneminen olekaan pitkän päälle edullista.
 
vierailijaana
Asun landella, töihin onneksi pääsen julkisilla n.40min/suunta. Bussilippu 70€/kk, riittäisi ehkä 2vkon bensoihin auton muista kuluista puhumattakaan.
Luojan kiitos säännöllinen työaika, muuten ei tulisi mitään.
Ajokortti on, 5v suhasin tuota matkaa. Sitten särkyi selkä, ei puhettakaan enää autoilusta. Ei ole tuntoa raajoissa ja huimaa jatkuvasti. En saa enää ajaa, työtä pystyn kyllä tekemään.
Työvuoron jälkeen mulla on 20min aikaa käydä kaupassa ja kerkeen vielä bussiin. Tällä on pärjätty jo monta vuotta. Isäntä työskentelee toisella paikkakunnalla ja käy kotona n.2x/kk, silloin tehdään isompi kauppareissu, painavat jutut mitä en voi julkisilla tuoda. Ja lapsia ja elukoita on. Tuon työreissulta pientä joka päivä niin ei varastot ehdy.
 

Yhteistyössä