Onko kellään ollut jalkapöydän murtumaa??

  • Viestiketjun aloittaja auuu
  • Ensimmäinen viesti
auuu
Satutin jalkani,kun innostuin eilen lenkkeilemään aurinkoisessa säässä..Kompastuin suoraan kuoppaan ja molemmat jalat(!)turposi jalkäpöydän kohdalta ulkosyrjästä,kipeä kavellä,eikä voi varpaitakaan liikuttaa..:(( Huomenna työpaikkalekurille..
 
Miehelläni oli murtunut jalkapöytä kahdesta kohtaa. Kipsissä oli jonkin aikaa kunnes johtava lääkäri sanoi että kipsi pois ja ala kävellä sillä vaikka mieheni sanoi että sattuu niin pirusti. No se koitti sitten väkisin kävellä sillä ja seuraavissa röntgenissä toinen lääkäri totesi ettei edelliset murtumat olleet parantuneet ja kaksi murtumaa löytyi vielä lisää. Ja uusi kipsi kinttuun....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Miehelläni oli.
Pari viikkoa kevyt kipsi, ei sairaslomaa.
Mun on pakko jäädä saikulle,kuljen töihin jalkaisin ja bussilla ja työ on jaloilla olemista ja kulkemista,ja vielä kun molemmat jalat niin aika avuton olo..;(
 
Mulla on ollut. Kaaduin pyörällä kun joku idiootti fillaroi alamäessä päälleni :kieh:
Koska en mennyt lekuriin niin paraneminen oli tuskaisen hidasta :/
Muutamaan päivään en voinut kun kinkata. Seuraavat viikot klenkkasin. about 2 kuukauteen en voinut kävellä kun ehkä max puol kilsaa. Jalkapöytä oli turvoksissa enenmmän tai vähemmän ainakin 2 vuotta. Viime kesänä, 5 vuotta onnettomuuden jälkeen huomasin ekaa kertaa, että molempiin jalkoihin mahtui kapeat kengät. Aikaisemmin murtunut jalka ei mahtunut muihin kun leveisiin popoihin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Miehelläni oli murtunut jalkapöytä kahdesta kohtaa. Kipsissä oli jonkin aikaa kunnes johtava lääkäri sanoi että kipsi pois ja ala kävellä sillä vaikka mieheni sanoi että sattuu niin pirusti. No se koitti sitten väkisin kävellä sillä ja seuraavissa röntgenissä toinen lääkäri totesi ettei edelliset murtumat olleet parantuneet ja kaksi murtumaa löytyi vielä lisää. Ja uusi kipsi kinttuun....
No hui ku kiva...Mullaki sattuu käveleminen tosi paljon molempiin jalkoihin,itse laitoin eilen tukisiteen,että jos se vähän auttaisi.Aivan turvonneet ovat varpaisiin asti...Mutta kun täällä kotona 3 lapsen kanssa on pakko kävellä huoneesta toiseen,sinnillä.Mies toppuuttelee lepäämään onneksi.En halunnut mennä päivystykseen,kun kuitenkin jo huomenna pääsen työpaikkalääkärille.En taida lenkkeillä vähään aikaan..:((
 
miksi
Miksi et mene tänään lääkäriin??? Voi kyllä olla venähdyskin, ei välttämättä murtuma. Mulla kun jalka luiskahti, niin venähti jälkapöydän päältä, mustui ja turposi, mutta siis sidekudosvamma.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
Miksi et mene tänään lääkäriin??? Voi kyllä olla venähdyskin, ei välttämättä murtuma. Mulla kun jalka luiskahti, niin venähti jälkapöydän päältä, mustui ja turposi, mutta siis sidekudosvamma.
Päivystys kun on sellainen paikka täällä päin,että ei kiitos,jos pystyn vielä olemaan huomiseen aamuun kuitenkin..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja HKi:
Meillä tuollaisesta ei edes saa aikaa työpaikkalääkäriin, jos ei ole työtapaturma, vaan mennään ihan kunnalliselle vastaanotolle.
Meillä on laajennettu palvelusopimus siellä,sairaanhoito (myös tapaturmat)kuuluu siihen kuulemma.
 
Klinkkaaja
Jalkapöydänluun toinen luu murtui kesällä, heinäkuussa kynnyksellä kantaessani suurta taakkaa. Sain kevytkipsin, joka oli 3 viikkoa. Tämän jälkeen tuntui aika hyvältä. Mutta jo pari viikkoa sitten jalka kipeytyi ja menin lääkäriin. Röntgenin jälkeen lääkäri luki epigriisin ja sanoi: Jalkasi on liikaluutunut ja kasvanut pyöreäksi, kuin liikennemerkki!!! Onko kellään kokemusta? Mistä johtuu? Tuleeko leikkaus? Jalka on arka ja kipeä, ei puhettakaan lenkille!!!

Vastauksesta kiitollinen! Tänks!
 
Sauvakävelijä
Liukastuin rappusissa, polilla todettiin neljän jalkapöytäluun murtuneen. Saikkua 6 viikkoa. Umpikipsiä kuukausi, ja nyt on semmoinen avattava "tarratöppönen" jalassa vielä pari viikkoa.
 
Mulla murtui vuosia sitten kun kännissä könysin portaat alas. Jalkapöytä murtui kahdesta kohtaa, mutten antanut kipsata vaan siihen laitettiin liimaside. Kepit oli pakko hakea että pääsi kävelemään.
 
"tumpelo"
Rävelsin gänässä ja jalkapöydästä murtui 4 vierekkäistä luuta. Röntgenissä ei näkynyt mitään murtumia, sain kepit ja tukisiteen. Reilu viikkoa myöhemmin sain lähetteen jorviin tt-kuvaukseen, kipsi 6 viikkoa eikä jalalle saa varata yhtään painoa. Kuulemma vittumaisesti hajonnut niin että jalkaholvi painuisi kasaan ja ois johtanu lättäjalkaan ilman kipsiä. Vielä pari viikkoa paketissa mutta jalka tuntuu ihan hyvältä.
 
Blocker
Joo mulla on. Mt 3 murtuman takia jalka oli kevyt kipsissä 3 viikkoa ja tämänhän piti tapahtua tietenkin 1 päivä ennen lomaa ;( Noh onneksi ei tarvinnut leikata, vaikka ne sitäkin pohdiskeli ...
 
"Kuntoilija"
Minulla murtui jalkapöydän viides luu eli pikkuvarpaan puoleisin luu. Lääkäri laittoi liimasiteen, jota vaihdoin itse aina välillä. Sairaslomaa antoi kaksi viikkoa ja sanoi, että jalalla voi astua. Olin itse hommannut jo kyynärsauvat, kun astuminen oli niin kivuliasta. Aloin kuitenkin astua jalalla, kun lupa oli annettu ja jätin kepit pois. Kävely oli hidasta klenkkaamista. Töihin menin, kun loma loppui. Työssäni joudun paljon kävelemään. Klenkkaaminen aiheutti vielä lisäkipua lonkkaan. Toinen työpäivä olikin jo tuskaa ja nyt haen lisää sairaslomaa. Neuvoni on, että antaa jalan parantua rauhassa eikä yritä nopeuttaa sitä turhaan rasittamalla. Murtuma on kuitenkin aivan eri asia kuin nyrjähdys. Minulla on aemmin nyrjähtänyt nilkka ja silloin sain kolme viikoa sairaslomaa.
 
Niin minäkin olen jo vanha. Jalkapöydän mursin kesällä-10,eikä se ole vieläkään kunnossa. Sairaalassa oli jälkitarkastus 6:vikon murtumisen jälkeen,jossa todettiin kaiken olevan ok.Töihin vaan ja kävelemään.Itkua väänsin kun lekuri ei uskonut että jalkaan sattuu enkä voi varata sillä kokonaan.Sair.lomaa en saanut joten pidin kesäloman,koska töihin en voinut mennä.Lomalla menin työpaikan lekurille ja ortopedille jotka totesivat että luutumatta on vielä 40% ,ilmankos oli kipeä.Sair.lomaa lokakuun loppuun. Kävelykipu jatkuu edelleen.Murtuman seurauksena sain eilen uuden diaknoosin:MTP I nivelessä ja varpaiden pikkunivelissä alkavaa degeneraatiota;luulisin sen tarkoittavan rappeutumista, sekä jalkaterän hermot on puristuksessa. Very nice tais tulla loppuiän vaiva. Kannattaa olla tiukka lääkäreille ja vaatia s-lomaa jos ei ole kunnossa,sen opin kantapään kautta.
 

Yhteistyössä