Onko kohtuutonta periä takaisin...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
...koulumatkakustannukset tyttöystävältäni joka ei itse vielä saa opintotukea?

Meillä molemmilla alkaa opiskelut elokuussa, itse olen täysikäinen eli saan opintotukea. Tyttöystäväni on 16, joten hän saa opintotukea vasta kun täyttää 17, vasta lopputalvesta. Asumme yhdessä.. Minun opintotuella vähän vaikea kattaa molempien koulumatkat, ruoka, koulukirjat yms. Joten ehdotin että kun hän alkaa saamaan opintotukeaan 17 vuotiaana, saisin takaisin sen muutaman satasen mitä on hänen koulun eteen minun pienistä säästöistä mennyt. Eli koulumatkakustannukset/kirjat yms.
Hänen mielestään tämä on kohtuutonta häntä kohtaan ja minun pitäisi pitää häntä rahaa tärkeämpänä.
Tottakai hän on rahaa tärkeämpi, mutta miehillä on tapana ajatella raha-asiat erikseen, kun taas naiset liittää ne heti tunteisiin :D
Mutta niin, onko se sitten reilua jos minun säästöistä joudutaan maksamaan hänen koulukustannukset, ja sitten kun hän saa opintotukea, kaikki ylimääräinen menee hänelle sen sijaan että ne koulukustannukset olis maksettu sillä opintotuella?

ja perusteluja kiitos :)
 
vierailija
Missä (alaikäisen) tytön vanhemmat? Tyttöhän saa vielä lapsilisää, kenelle ne menevät?

Et sinä ole hänen huoltajansa, eli et ole elatusvastuussa. Kyllä hänen vanhempiensa pitäisi hoitaa alaikäisen lapsensa koulumenot ihan lainkin mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Tuollainen tilanne on vähän hankala. Olisiko ollut mahdollista muuttaa yhteen vasta sitten, kun hänkin voi saada opintotukea? Tosin taitaa olla myöhäistä nyt. Se ei kuitenkaan lupaa hyvää yhdessä asumiselle, jos tuollaisesta asiasta tulee närää jo heti alkumetreillä.
 
viera.s
On se siinä mielessä kohtuutonta, että opintotuesta on tosi vaikea maksaa aiempia satasien kuluja. Eikä teinille pitäisi kertyä tuollaisista asioista velkaa. Toisaalta ei sinunkaan pitäisi joutua 16-vuotiasta tyttöä elättämään ja hänen koulutuskulujaan maksamaan, vaan se olisi hänen vanhempiensa tehtävä. Onko tyttöystäväsi pyytänyt heiltä apua? Jos vanhemmat kieltäytyvät maksamasta, hänen kannattaisi kääntyä sosiaalitoimiston/lastensuojelun puoleen.
 
Jos yhdessä asutaan niin kyllä mä näkisin, että talous on yhteinen myös. Meillä ainakin (tosin ollaan miehen kanssa oli kolmekymppisiä) on aina ollut niin, että se maksaa kellä on enemmän, milloin mitäkin tarvinnut.
Mä en ole koskaan mieheltäni noin paljon jälkikäteen "perinyt" mitään takaisin, samoin ei myöskään hän minulta.

Vaikka raha taitaa olla yksi yleisimmistä syistä pariskuntien riitoihin niin onhan se nyt hölmö asia riidellä, eikö totta? Meillä miehen kanssa ei 14 vuoteen ole mahtunut kuin kourallinen pikku kränää, en nyt voi sanoa että se on suoraan sen ansiota ettei rahasta riidellä, mutta kyllähän se yksi asia on pois listalta.
 
OP.
Vähän lisäinfoa...

Elikkä hänen oli ns "pakko" muuttaa pois kotoa huonojen kotiolojen vuoksi ja koska hän haki pk-seudulle opiskelemaan.
Siihen että vanhemmat maksais koulukustannukset, ei ole mitään toivoa. Siihen että äiti maksais hänen lapsilisät minulle, on hyvin vähän toivoa.

Se että koulukustannusten takaisinmaksaminen olis vaikeaa, onko se oikeasti vaikeaa jos hän nytkin pärjää ilman minkäänlaista tuloa? Eli elää minun siivellä toisinsanoen. Saisin siinä ihan kivasti takaisin sen kohtuu määrän jos hänen parin kuun opintotuet menisi minulle. Ja sitten muutaman kuukauden päästä hän saisi omaakin rahaa. Mutta hän haluaa heti opintotuet kun se on mahdollista, tai "en rakasta häntä" tai olen itsekäs tai jotain sinne päin... ei hän sitä noin selvästi sano mutta niin annan olettaa :(

Mutta tosiaan kuten Mörkömamma sanoi, näistä asioista on tosi ikävä puhua varsinkin näin suhteen alussa ja hän on niin nuorikin vielä ettei välttämättä ymmärrä... tekisi mieli vaan olla puhumatta raha-asioista koska pelkään että suhde menee sen takia karille :(
Mutta jotain silti täytyisi tehdä niin että olis minullekin reilua... sossuilta tottakai pyydetään apua, se on tällä hetkellä ainoa toinen vaihtoehto...
 
vierailija
Nyt ohjaat tytön sosiaalitoimistoon. Jos tytön vanhemmat eivät suostu kustantamaan lapsensa opiskeluja, on viranomaisten aika tulla avuksi. Joko he selvittävät tytön vanhemmille heidän velvollisuutensa alaikäistä lastaan kohtaan tai tyttö saa mahdollisesti lapsilisänsä itselleen ja muuta tukea opiskeluunsa.

Onko tytöllä vanhempien lupa kotoa muuttoon? Olisiko tytön opiskelut kustannettu, jos hän asuisi kotona opiskelujen ajan? Miten ajattelitte ennen yhteen muuttoa jakaa kustannukset, vai puhutteko niistä ensimmäistä kertaa vasta nyt? Maksatko vuokrat ja ruuatkin?
 
Riippumatta siitä, missä avovaimosi asuu, on hän alaikäisenä laillisten huoltajiensa vastuulla. Huoltajilla on häneen myös elatusvelvollisuus. Avovaimosi huoltajalle maksetaan lapsinlisää hänen aiheuttamisensa kulujen kompensoimiseen. Jos hän ei asu huoltajiensa kanssa, pitäisi neuvotella, miten elatus hoidetaan. Jos huoltajat ovat tähän kykenemättömiä, voidaan nuorelle määrätä edunvalvoja, joka huolehtii siitä, että rahat riittää. Sinulle eivät avovaimosi lapsinlisät kuulu.

Olette molemmat nuoria, juuri omaa elämää opettelevia ihmisiä. Opintotuki on järjettömän pieni, vaikka te molemmat saisitte sen. Asuminen pk-seudulla on kallista. Miten maksatte vuokran? Ruoan? Liikkumisen? Mitä muita tuloja teillä on? Onko mahdollista tehdä iltatöitä? Miten olette sopineet menojen hoitumisen? Maksatteko kaiken puoliksi vai suhteutatteko tuloihin? Hirveästi mietittävää ja sovittavaa. Oletteko valmiita opettelemaan yhdessä? Vai pitäisikö ensin aikuistua itsensä kanssa.
 
vierailija
Nyt ohjaat tytön sosiaalitoimistoon. Jos tytön vanhemmat eivät suostu kustantamaan lapsensa opiskeluja, on viranomaisten aika tulla avuksi. Joko he selvittävät tytön vanhemmille heidän velvollisuutensa alaikäistä lastaan kohtaan tai tyttö saa mahdollisesti lapsilisänsä itselleen ja muuta tukea opiskeluunsa.

Onko tytöllä vanhempien lupa kotoa muuttoon? Olisiko tytön opiskelut kustannettu, jos hän asuisi kotona opiskelujen ajan? Miten ajattelitte ennen yhteen muuttoa jakaa kustannukset, vai puhutteko niistä ensimmäistä kertaa vasta nyt? Maksatko vuokrat ja ruuatkin?
Lupa on muuttoon tottakai, ja opiskelujen kustannuksista en olis niin varma jos hän asuisi kotona, juurikin noiden huonojen kotiolojen vuoksi yms piti tulla tänne että opiskelusta edes tulis jotain... ennen yhteenmuuttoa ajateltiin niin että minä maksan vuokran ja ruuat niin kauan kunnes hän alkaa saamaan tuloja, sen jälkeen kustannukset menee tasan puoliksi.
Ja hän on siitäkin muistuttanut mua jo pari kertaa että minun olis pitäny osata varautua tähän kaikkeen, ikään kuin kaikki olis nyt mun syytä ja hän on kuulemma parhaansa tehnyt... henkilökorttiakaan ei vielä ole joten siinä sitten maksan noin 200€ kuussa hänen koulumatkoista kun ei saa koulumatkakorvausta :)
Saa sitten nähdä miten tässä pärjätään, tuskin sossusta maksetaan 200 euroa hänen koulumatkoihin kuussa, ja se henkilökortin saaminen on melko vaikeaa kun äitinsä ei hoida asioita ja asuu yli sadan kilsan päässä..
senkin takia haluan sitä rahaa takaisin koka yritän itse saada OMAN elämän aluilleen, ja olenkin säästänyt ihan ajokorttia yms varten ja nyt näyttää siltä että menee ½-1 vuoden säästöt poies tämän takia. Jos mulla olis paljon ylimääräistä ja saisin säästöjä paljon nopeampaan tahtiin, ei olis mikään ongelma jos vaan maksaisin ne matkakulut, mutta jopa vuosi elämästä ja tavoitteista taaksepäin on aika paljon. :/

ja olen sitä mieltä että elämä olis paljon helpompaa jos rahaa ei olis, ja olisin paljon onnellisempi ilman tätä kaikkea sähläystä ja turhia riitoja ja erimielisyyksiä.
 
OP.
Lupa on muuttoon tottakai, ja opiskelujen kustannuksista en olis niin varma jos hän asuisi kotona, juurikin noiden huonojen kotiolojen vuoksi yms piti tulla tänne että opiskelusta edes tulis jotain... ennen yhteenmuuttoa ajateltiin niin että minä maksan vuokran ja ruuat niin kauan kunnes hän alkaa saamaan tuloja, sen jälkeen kustannukset menee tasan puoliksi.
Ja hän on siitäkin muistuttanut mua jo pari kertaa että minun olis pitäny osata varautua tähän kaikkeen, ikään kuin kaikki olis nyt mun syytä ja hän on kuulemma parhaansa tehnyt... henkilökorttiakaan ei vielä ole joten siinä sitten maksan noin 200€ kuussa hänen koulumatkoista kun ei saa koulumatkakorvausta :)
Saa sitten nähdä miten tässä pärjätään, tuskin sossusta maksetaan 200 euroa hänen koulumatkoihin kuussa, ja se henkilökortin saaminen on melko vaikeaa kun äitinsä ei hoida asioita ja asuu yli sadan kilsan päässä..
senkin takia haluan sitä rahaa takaisin koka yritän itse saada OMAN elämän aluilleen, ja olenkin säästänyt ihan ajokorttia yms varten ja nyt näyttää siltä että menee ½-1 vuoden säästöt poies tämän takia. Jos mulla olis paljon ylimääräistä ja saisin säästöjä paljon nopeampaan tahtiin, ei olis mikään ongelma jos vaan maksaisin ne matkakulut, mutta jopa vuosi elämästä ja tavoitteista taaksepäin on aika paljon. :/

ja olen sitä mieltä että elämä olis paljon helpompaa jos rahaa ei olis, ja olisin paljon onnellisempi ilman tätä kaikkea sähläystä ja turhia riitoja ja erimielisyyksiä.
OP siis tässä...


ja asumistuen korotuksen sain kun hän muutti luokseni, sen verran auttoi että omat tulot pysyy noin samoina hänen muuton jälkeen, ei tarvitse sossuja vielä.. mutta opiskelujen alussa pitäis saada jotain apua. Meidän vuokrasta jää maksettavaa 112€ kuussa ja mun työttömyyskorvauksella eletään tällä hetkellä.
 
Hän on alaikäinen, joten pk-seudulla hänen kertalipun seutumatka maksaa 2,50€. Näin ollen yhden päivän kustannus on 5€. Toki henkilötodistus on hommattava ja myös kuntalaisuus on järkevä muuttaa. Sit saa matkakortin, jolla matkustaminen vieläkin edullisempaa. Mut opiskelutodistuksellakin tuo matkakortti muuten hoitunee. Alaikäselle on mahdollista saada henkilökortti ilman huoltajan suostumusta.

Neuvonpa avovaimoasi menemään vaikka Tyttöjen Talolle, jossa häntä voidaan neuvoa eteenpäin näissä asioissa.
 
OP.
Hän on alaikäinen, joten pk-seudulla hänen kertalipun seutumatka maksaa 2,50€. Näin ollen yhden päivän kustannus on 5€. Toki henkilötodistus on hommattava ja myös kuntalaisuus on järkevä muuttaa. Sit saa matkakortin, jolla matkustaminen vieläkin edullisempaa. Mut opiskelutodistuksellakin tuo matkakortti muuten hoitunee. Alaikäselle on mahdollista saada henkilökortti ilman huoltajan suostumusta.

Neuvonpa avovaimoasi menemään vaikka Tyttöjen Talolle, jossa häntä voidaan neuvoa eteenpäin näissä asioissa.
Edelleenkään emme asu pk seudulla vaikka opiskelemme siellä :p

Hauskaa kyllä mutta ollaan kokeiltu henkilökortin saamista mutta näyttää olevan mahdotonta ilman äidin läsnäoloa. Tyttöystävällä on ihan virallinen lupalappu (en nyt muista asiakirjan virallista nimeä) henkilökortin saamiseen/hankkimiseen/noutamiseen mutta silti kaikki vaativat äidin läsnäoloa, joten mitkään laput ei auta. Vihti on kotikunta ja se on muutettu... mutta riittääkö se siihen että voi saada matkakulukorvausta jos ei sitä henkilökorttia ole? Kelan koulumatkakorvauksella olis sitten 43€/kk koulumatkakustannukset sillä matkahuollon kortilla. Se nyt olis kaikkein tärkeintä saada, mutten tiedä onnistuuko mikään ilman henkilökorttia...
 
Poliisin sivuilla lukee, että painavista syistä on mahdollista saada henkilökortti alaikäiselle. Tilanteenne täyttää mielestäni tämän kriteerin.

Vihti ei muuten ole pk-seutua vaan Läntistä Uuttamaata. Ei täällä voida osata neuvoa oikein, jos et anna oikeata tietoa.
 
OP.
Se siinä onkin että äidin pitää silti olla todistamassa alaikäisen henkilöllisyys jotta hän voi saada sen henkilökortin.

Ja onko näin että opintotuki on tosiaan vain 336€ kuussa?
laskurin mukaan ainakin. Eihän tuolla pärjää millään, jos en ota lainaa. ja siltikin pakko saada vielä sossuilta apua... aivan järkyttävää :(
 
OP.
Poliisin sivuilla lukee, että painavista syistä on mahdollista saada henkilökortti alaikäiselle. Tilanteenne täyttää mielestäni tämän kriteerin.

Vihti ei muuten ole pk-seutua vaan Läntistä Uuttamaata. Ei täällä voida osata neuvoa oikein, jos et anna oikeata tietoa.
Joo sori unohdin mainita ettemme asu ihan pk-seudulla.

ja munkin mielestä tilanne täyttää kriteerin mutta virkailijat ovat yllättäen eri mieltä :) Miksi kaikesta tehdään niin vaikeaa
 
viera.s
Onko tyttöystävän vanhemmat pienituloisia, eikä siksi auta vai olisiko heillä varaa, mutta eivät vaan halua maksaa tytön kuluja? Ensimmäisessä tapauksessa sossu auttaa, jälkimmäisessä tytön vanhemmat pitää saada maksamaan, vaikka oikeusteitse jos ei muuten onnistu. Tyttöystäväsi saisi kyllä varmasti ilmaista oikeusapua asian hoitamiseksi.

Mutta jos tytön vanhemmilla ei olisi varaakaan lastaan elättää, sosiaalitoimisto kyllä auttaa.

Ja ei kai ainakaan tyttöystäväsi vielä korkeakouluopintoja aloita? Mainitsemasi opintotuki on korkeakouluopiskelijan saama opintoraha, toisella asteella ja varsinkin alaikäisellä tuki on selvästi pienempi. Siihen myös vaikuttaa vanhempien tulot, käytännössä useimmat 17-vuotiaat ei saa opintotukea lainkaan.
 

Yhteistyössä