Onko lääkärin B-lausunto sitten se virallinen diaknoosi?

  • Viestiketjun aloittaja Solina
  • Ensimmäinen viesti
Solina
Eli meillä sekä toimintaterapeutti ja psykologi ovat todenneet tytön ylivilkkaaksi.

Nyt eräs taho vaatii tästä B- todistuksen. Ja pahoitteli että he joutuvat tekemään siitä näin virallisen diaknoosin.

Eli jos kun me saadaan lääkäriltä se B-lausunto tytön ylivilkkaudesta niin onko se asia sitten virallista tosissaan.

Ei enää pelkkä epäillys vaan totisinta totta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
kirjoitetaanko tuo diaknoosi edes noin.

Ja siis JOS JA KUN saadaan se lausunto
En tiedä, meidän lapsesta piti toimittaa kelaan c-lausunto, joka oli kyllä aika perusteellinen, haettiin korotettua vammaistukea.

Se kirjotetaan näin: diagnoosi

 
Erkkalapsen äiti
Ei ole diagnoosi. Mutta muuten se voi tulla vastaisuudessa "ikävästikin" vastaan tyttöä myöhemmin tuo lausunto kun nyt on mustaa valkoisella. Vaikka se helpottaisikin iän myötä ja tyttö pärjäisi loistavasti, on se kuitenkin kirjoissa ja kansissa "leimaamassa".
 
Alkuperäinen kirjoittaja lonkkis:
Kyllä se minun mielestä on,tehdäänhän sitä ennen kaikenlaisia kokeita ja testejä ja niiden mukaan lääkäri kirjoittaa lausunnon.
Mä olen viimeaikoina tarvinnu useamman B-todistuksen ja aina lääkäri kysyy että mihin tarkoitukseen ja sako diagnoosi näkyä.
 
vieras
C-lausunto on se virallinen paperi, minkä esimerkiksi kela haluaa - tosin vaihtoehtoisesti on kelvannut kuntoustyöryhmän kuntoutussuunnitelmapaperi, monisivuinen nivaska.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
Ok. Kiitoksia vastauksista ja kieliopillisesta avusta.

Mitä se B-lausunto sitten käytännössä tarkoittaa?


t: ap
Lomaketta, jossa lukee ylhäällä Lääkärinlausunto B, henkilötiedot ja lausunnon tarkoitus.
Sitten paljon tilaa lääkärin omin sanoin sepustamalle lausunnolle. On siis virallinen KELA:n kaavake.
 
Jos sairaus on sellainen, mihin tarvitsee esim. lääkkeitä niin tuo B-lausunto Kelassa saa aikaan uuden kelakortin, jolloin ne lääkkeet ovat edukkaampia ostaessa kun niistä saa sen korvauksen.
 

Yhteistyössä