Onko sairaanhoitaja liian lukenut kirvesmiehelle?

  • Viestiketjun aloittaja koulutuseroja
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28301508]Sairaanhoitaja 210-280 op, KTK 180 op, KTM/FM 120 op, DI 300 op[/QUOTE]

Missä vaiheessa maisterin tutkinto on noin paljon supistunut? Opintoviikkoja vaadittiin aikanaan 160 ja opintopiste on vähemmän kuin opintoviikko.

Pakko oli tarkistaa asia: maisterin tutkintoa varten pitää pohjalla olla 180 opintopisteen kandin opinnot, eli ihan perusmatikalla tutkinnon laajuus on sama kuin diplomi-insinöörin eli 300 opintopistettä. Että näin.
 
Viimeksi muokattu:
"Entinen Ksantippa S."
Tuntemani sairaanhoitajat ovat varsin down to earth -tyyppejä, siis hyvällä tavalla. Puolisoina sähkö- ja rakennusmiehiä, joillakin insinöörejä tai maistereita, perheessä varsin selkeä ja perinteinen roolijako. Eli minäkin sanoisin, että sairaanhoitajat tulevat juttuun monenlaisten ihmisten kanssa, johan työkin edellyttää joustavuutta ja usein myös ankaraan hierarkiaan sopeutumista.

Niin, ja itse en tienaa kovinkaan paljon, mutta olen aivan liian lukenut useimmille miehille. Lisäksi väärällä tavalla lukenut, enimmäkseen proosaa ja lyriikkaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28301589]Niin, ja itse en tienaa kovinkaan paljon, mutta olen aivan liian lukenut useimmille miehille. Lisäksi väärällä tavalla lukenut, enimmäkseen proosaa ja lyriikkaa.[/QUOTE]

Ei aiheella väliä, jos kerrankin astuu yliopistoon on akateeminen ja aivan eri sfääreissä kuin amis/amk duunarit.
 
"Vieras"
No mun amismies (tosin lukion kyllä käynyt) päihittää mut usein muun muassa Trivial Pursuitissa. Itse en tosin ajattele alkeellisten matemaattisten laskujen tai maantiedon tai kunnallisen byrokratian tuntemuksen välttämättä korreloivan koulutustason tai älykkyyden kanssa. Työssäni tarvitsen kykyä hahmottaa erilaisia kokonaisuuksia, niiden välisiä yhteyksiä ja syy- ja seuraussuhteita sekä kykyä erottaa oikeasti tärkeä asia jatkuvasti eri tahoilta syötetystä alan erityissanastoa pursuavasta muka-tärkeästä-tekstistä. Tähän tarvitaan älykkyyttä, jota toisilta maisteritason ihmisiltä löytyy, ja toisilta ei.
Mähän puhuin ekassa viestissäni yleissivistyksestä, en älykkyydestä. Yleissivistys ei korreloi koulutustason kanssa välttämättä, maisterit voivat olla yleissivistymättömiä siinä missä muutkin, näinhän se menee. Tämä kaverihan oli suorittanut lukion, jossa mainitut asiat on kyllä opettettu. Katson että näiden mainittujen asioiden tietojen tulee kuulua yleissivistykseen, koulutuksesta tai älykkyydestä riippumatta.

Ihan mikä tahansa koulutus usein tuo erilaisia tietoja ns. automaattisiksi, eli kaikkea tietämäänsä ei edes osaa enää ajatella tiedoksi, eli niitä nippelitietoja on meillä kaikilla.

Mielestäni mainittu perusmatikan hallitseminen liittyy alaan kuin alaan, vaikeuksissa ollaan jos ei tuollaista ilmeistä syy-seuraus-suhdetta edes osaa rakentaa. Tää mainittu kaveri oli yrittänyt olla myös yrittäjä, jostain syystä ei saanut firmaansa kannattavaksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28301612]Ei aiheella väliä, jos kerrankin astuu yliopistoon on akateeminen ja aivan eri sfääreissä kuin amis/amk duunarit.[/QUOTE]

:LOL:

Entäs jos on käynyt molemmat; amk:n ja yo:n? Ja vielä hommannut sellaisen miehenkin, joka jätti todella hyväpalkkaisen asiantuntijatyönsä ja vaihtoi alaa ja on nyt ihan perusduunari? Kasvavatko lapsemme nyt täysin kieroon?! :D
 
Luulisi, että lukeneisuus (ja äly) korreloisivat sen kanssa, että paremmin kykenisi sosialisoimaan eri yhteiskuntaluokkia edustavien ihmisten kanssa. Nopeasti laskien minulla on joku reilut 600 op nyt suoritettuna (AMK-, kandi- ja maisteriopintoja), eikä tee tiukkaa tulla toimeen täysin tutkinnottomienkaan ihmisten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
[QUOTE="vieras";28301508]Sairaanhoitaja 210-280 op, KTK 180 op, KTM/FM 120 op, DI 300 op[/QUOTE]

KTM/FM tulee kandintutkinnon päälle nykyään, kandintutkinto on 180op ja FM sen 120, eli kokonaisuudessaan yliopisto-opintojen aloituksesta FM:n tutkintoon on 300 op. Ja tuo on siis vähimmäismäärä, käytännössä kaikille tulee ainakin jonkin verran päälle tuohon opintoja.
 
Suomessa ei ole pahoja luokkaeroja tasapäistävän peruskoulun ansiosta. Minusta on silti mukavampaa olla naimisissa saman alan ihmisen kanssa, vaikka aikoinani päätinkin, etten ainakaan terveydenhuoltoalalaisen kanssa ala styylata: edes toisen pitäisi nauttia kunnon palkkaa. Vaitiolovelvollisuutta ei ainakaan joudu selittelemään.
Johan on taas syyt. Ainoa tolkullinen syy katsella sairaanhoitajaa on rakkaus, ei se ole muuten mitenkään ymmärrettävää.
 
"vieras"
Muuttaako se koulutus ihmistä teidän mielestänne niin paljon?

Ajattelen ihan siltä kannalta että tällä hetkellä olen koulutukseltani AMK-insinööri ja tarkoitus on lähteä opiskelemaan hoitoalaa.

Minä ajattelen että ihminen jonka kanssa elämänsä rakentaa pitää olla sellainen jonka kanssa juttu luistaa ja on hyvä olla. Siinä ei paljoa ole merkitystä sillä mikä toinen on ammatiltaan vaan millainen hän on.
 
:LOL: :LOL: :LOL:

En mä tiennytkään että koulutus on noin paljon ihmistä määrittävä tekijä. Hyvä etten tiennyt tätä 10 vuotta sitten mennessäni naimisiin edelleenkin niin ihanan ja rakkaan pk-pohjaisen mieheni kanssa. Onks meidän nyt pakko erota? Kehtaanko mä enää liikkua sen kanssa? Vai onko mun pakotettava se opiskeleen samantasoinen koulutus? :xmas:

Tsiisös.
 
[QUOTE="Vieras";28301377]No, joitakin esimerkkejä. Kaverilla oli tosi heikot historiantiedot, esim. ajatus siitä että Turku on ollut Suomen pääkaupunkina tai sen kaltaisena oli uutta. Kaveri siis asuu Helsingissä. Hänen maantiedontaitonsa olivat tosi heikot, esim. sijoitti Porin Itä-Suomeen, myös käsite Satakunta oli outo. Tampere oli tosi kaukana, kiisti moneen kertaan, että sinne ajaa noin kahdessa tunnissa autolla. Kaveri ei käsittänyt oikein myöskään valtiollisten ja kunnallisvaalien merkitystä tai miten kunnanvaltuusto ja kunnanhallitus ovat päättäviä elimiä kunnissa; valtio ja kunnat sekä politiikot nyt vaan olivat hänelle kansan vihollisia.

Kaikkein pahin yksittäinen mihin todella havahduin: oltiin kaupassa ostoksilla, mikä oli aina vähän hankalaa sen puolesta, että mun tuloilla ei tarvitse hintoja katsella, ja kaveri oli pääsääntoisesti ihan pa. Katseltiin siinä sitten jotakin tuotetta ja valittiin edullisinta. Kaverin mielestä edullisin oli se 5 euroa maksanut (100 g) kuin se 6 euroa maksanut (200 g) tuote. Kaveri oikein suuttui, kun väitin tuota kuuden euron hintaista halvemmaksi.....[/QUOTE]

Mä olen duunari ja munkin mielestä tuo kaveri kuulostaa ihan typerältä. Mulla on oikein hyvä yleistieto ja otan paljon selvää asioista vaikka en ole korkeasti koulutettu.
 
[QUOTE="vieras";28301622]Ammattikoulun käynyt on duunari, amk:n käynyt tietääkseni ei.[/QUOTE]

Mikäs sh sitten on? Mun kavereista tosi moni on sairaanhoitajia ja ihan tavallisia ihmisiä he ovat. Pitäiskö niiden olla jotain yli-ihmisiä?
 
"jocelyn"
mieheni on teurastaja ja itse olen kirjastonhoitaja. pitäisikö tässä ehkä erota, enhän minä siis todellakaan kehtaa viedä miestäni kaikkien ihku-hienojen kavereideni eteen, niillähän saattaa mennä valkoviinit väärään kurkkuun... :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;28301786:
:LOL: :LOL: :LOL:

En mä tiennytkään että koulutus on noin paljon ihmistä määrittävä tekijä. Hyvä etten tiennyt tätä 10 vuotta sitten mennessäni naimisiin edelleenkin niin ihanan ja rakkaan pk-pohjaisen mieheni kanssa. Onks meidän nyt pakko erota? Kehtaanko mä enää liikkua sen kanssa? Vai onko mun pakotettava se opiskeleen samantasoinen koulutus? :xmas:

Tsiisös.

Tietenkään et voi! Tilatkaa sille miehelles Venäjältä lääkäripaperit niin voit sitten niitä kantaa aina mukanasi ja näyttää KAIKILLE vastaantulijoille että et ole mikään tavallisen duunarin akka :LOL: :LOL:

sitten rupeet tottakai katsomaan lähikaupan kassa nenänvartta pitkin koska eihän sun arvollesi sovi seurustella sivistymättömien kouluttamattomien moukkien kanssa?
 
"vieras"
Mikäs sh sitten on? Mun kavereista tosi moni on sairaanhoitajia ja ihan tavallisia ihmisiä he ovat. Pitäiskö niiden olla jotain yli-ihmisiä?
No minä olen myös ollut sairaanhoitaja enkä tolellakaan ollut mikään yli-ihminen :D ja sittemmin vaihdoin alaa it-insinööriksi. Enkä ole kokenut missään vaiheessa olevani duunari, olisiko sitten jotain siltä väliltä? Eikä se tarkoita sitä, että en arvostaisi duunareita; mun mieskin on duunari. Tosin hänkin oli alunperin kaikkea muuta.
 
[QUOTE="vieras";28301622]Ammattikoulun käynyt on duunari, amk:n käynyt tietääkseni ei.[/QUOTE]

Mikä on nykyisin duunariksi luokiteltava? Joidenkin mielestä pelkkää teollisuustyötä, jonkun mielestä kaikki suorittavaa fyysistä työtä, joidenkin mielestä ammattikoulupohjalta tekevät.

Onko lähihoitaja duunari mutta sairaanhoitaja ei?
 
"vieras"
Mikä on nykyisin duunariksi luokiteltava? Joidenkin mielestä pelkkää teollisuustyötä, jonkun mielestä kaikki suorittavaa fyysistä työtä, joidenkin mielestä ammattikoulupohjalta tekevät.

Onko lähihoitaja duunari mutta sairaanhoitaja ei?
Mielestäni lähihoitaja on duunari, työnkuva on kuitenkin suorittavaa ja aika fyysistäkin monessa paikkaa. Sh:ta en näe duunarina, mutten minään ylempänäkään kyllä, en keksi sille oikein kunnon nimeä. Tosin itse olen nyt it-insinööri ja TOL:ssa kohta maisterin paperit saanut, enkä tiedä oikein että mikä minäkään olen.

Kerrotko, mitä kategorioita niitä edes on?
 
Mun ystävistä lähes kaikki on hoitajia, joko lh tai sh. Itse olen lh ja siispä olen sekä vapaa-ajalla että töissä tekemisissä sekä lh että sh kanssa. Jos ei tietäisi kuka on sairaanhoitaja ja kuka lähihoitaja, niin eipä sitä mitenkään huomais yleisen sivistyksen tai älyn takia. Siksi kai mua jotenkin huvittaa että jotkut pitää täällä sairaanhoitajia jotenkin erityisinä. En tietenkään väheksy sh ammattia, heillä on paljon vastuuta :) Ja ovat he tietysti korkeammin koulutettuja. Mutta sitä kummastelen että sh:tko ovat niin "hienoja" etteivät voisi olla amislaisen kanssa :O
 
Totta joo
Toisaalta ihminen voi olla lukenut vaikka olisi laitossiivooja tai vastaava.
Olen akateemisesti koulutettu ja toimin siivoojana. Olen koulutetumpi kuin useimmat asiakkaat joiden tiloja siivoan, ja joista jotkut eivät "alennu" edes vastaamaan tervehdykseen. Joidenkin mielestä ei saisi tehdä koulutustaan vastaamatonta työtä. Minusta saa jos ei oman alan työtä ole, ja kaikki työ on yhtä arvokasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Sassykatti

Yhteistyössä