Onko sairaanhoitaja liian lukenut kirvesmiehelle?

  • Viestiketjun aloittaja koulutuseroja
  • Ensimmäinen viesti
ei ole paskaa
[QUOTE="vieras";28300804]ihan oikeasti, miten edes voi ajatella tuommoisia asioita? Eikö sillä ihmisten välisellä kemialla ja rakastumisella olekaan mitään merkitystä? MItä helvettiä koulutustasolla on tekemistä rakkauden kanssa? Tämä on taas tätä palstamammailua isolla peellä eli Paskaa siis[/QUOTE]

Ei ole paskaa. Minusta on hieman tietämätöntä vähätellä saman koulutustason tai vaikkapa sosioekonomisen taustan vaikutusta parisuhteen muodostamiseen. Kyllä siihen vaikuttaa ihan varmasti myös em. asiat sen kemian lisäksi, tästä ei ole epäilystäkään. Miksi ei vaikuttaisi?

Ja ei, tämä ei perustu omaan mutuuni, vaan tutkimuksiin, joita on aiheesta tehty useita (erityisesti sosiologian alalla). Ja voihan asiasta tehdä ihan empiirisiäkin havaintoja, kun ihmisten kanssa on tekemisissä. Hyvin monilla pariskunnilla on samankaltainen koulutustausta.
 
"vieras"
Ei ole paskaa. Minusta on hieman tietämätöntä vähätellä saman koulutustason tai vaikkapa sosioekonomisen taustan vaikutusta parisuhteen muodostamiseen. Kyllä siihen vaikuttaa ihan varmasti myös em. asiat sen kemian lisäksi, tästä ei ole epäilystäkään. Miksi ei vaikuttaisi?

Ja ei, tämä ei perustu omaan mutuuni, vaan tutkimuksiin, joita on aiheesta tehty useita (erityisesti sosiologian alalla). Ja voihan asiasta tehdä ihan empiirisiäkin havaintoja, kun ihmisten kanssa on tekemisissä. Hyvin monilla pariskunnilla on samankaltainen koulutustausta.
Helpompaa se varmasti on jos taloudellinen tilanne tai tausta on lähempänä toisiaan. Mutta en näksii että kirvesmiehen ja hoitsun taloudellinen tilanne on jotenkin niin erilainen etteikö näistä voisi tulla paria.

Tiedän jopa pariskunnan joista toinen on lääkäri ja toinen lähihoitaja. Koulutustausta ja tulot ovat todella erilaiset mutta molemmat töissä vähän samalla alalla. Kumman hyvin heille menee :)
 
"vieras"
Mun ystävistä lähes kaikki on hoitajia, joko lh tai sh. Itse olen lh ja siispä olen sekä vapaa-ajalla että töissä tekemisissä sekä lh että sh kanssa. Jos ei tietäisi kuka on sairaanhoitaja ja kuka lähihoitaja, niin eipä sitä mitenkään huomais yleisen sivistyksen tai älyn takia. Siksi kai mua jotenkin huvittaa että jotkut pitää täällä sairaanhoitajia jotenkin erityisinä. En tietenkään väheksy sh ammattia, heillä on paljon vastuuta :) Ja ovat he tietysti korkeammin koulutettuja. Mutta sitä kummastelen että sh:tko ovat niin "hienoja" etteivät voisi olla amislaisen kanssa :O
Kuten jo sanoin, olen itse ollut aikaisemmin sh. Enkä ole koskaan törmännyt sellaisiin, jotka nostaa sairaanhoitajat jotenkin jalustalle! :) Omaan ystäväpiiriini kuuluu niin duunareita, kuin akateemisesti koulutettuja ja itsekin olen hankkinut jos jonkinlaista tutkintoa, olen myös seurustellut työttömän duunarin kanssa ja nyt taas toisen alan miehen kanssa.
 
vastaus samalta
[QUOTE="vieras";28302042]Helpompaa se varmasti on jos taloudellinen tilanne tai tausta on lähempänä toisiaan. Mutta en näksii että kirvesmiehen ja hoitsun taloudellinen tilanne on jotenkin niin erilainen etteikö näistä voisi tulla paria.

Tiedän jopa pariskunnan joista toinen on lääkäri ja toinen lähihoitaja. Koulutustausta ja tulot ovat todella erilaiset mutta molemmat töissä vähän samalla alalla. Kumman hyvin heille menee :)[/QUOTE]

Niin, hoitsu ja kirvesmies eivät tosiaan kovin paljon ehkä eroakaan. Ja tuskin se tulotaso se määrittävä tekijä muutenkaan on eri koulutustaustaisilla ihmisillä. Enemmänkin ne muut asiat, mitä ihminen kokee ja miten hän kehittyy kouluttautuessaan.

Ja onhan noita esimerkkisi mukaisia (tyyliin lääkäri-lähihoitaja) pariskuntia olemassa, eiväthän nuo nyt mitään maailman ihmeitä ole, mutta keskimäärin ihmiset pariutunevat samantaustaisten kanssa.
 
Turkilmas
Mä olen koulutukseltani yo-merkonomi ja leipuri. Mies on lukion käynyt teknikko (tekusta) ja insinööri. Mä olen köyhästä alkoholistiperheestä ja huonomaineisen kerrostalolähiön kasvatti. Mies on kaksikielisestä ja varakkaasta perheestä ja suvusta, jossa useimmilla on akateeminen tutkinto.

Nämä suuret taustaerot kieltämättä arvelutti aluksi. Ei miestä, mutta minua. Miehellä toki oli pienehkö shokki nähdä ne olot joista olin lähtöisin, mutta ei hän siitä pelästynyt. Päinvastoin, arvosti minua vielä enemmän kun näki pohjan josta olin ponnistanut. Hänen perheeseen ja sukuun mut otettiin avosylin vastaan.

Yhteiseloa on nyt takana 14 vuotta ja koulutustasolla (joka itselläni jäi alhaiseksi olosuhteiden pakosta) ei ole merkitystä. Eikä perhetaustoillakaan sen puoleen. Meillä kun on enimmäkseen samat arvot elämässä ja älykkyydessä ollaan (useaan kertaan testattunakin) samalla tasolla. Erilaiset kiinnostuksenkohteet meillä kyllä on ja se on tuonut omat haasteensa. Musta kun ei saa penkkiurheilijaa tekemälläkään ja mies ei ole taiteista ollenkaan kiinnostunut. Eipä tuo ole silti ongelmaksi asti ollut. Molemmat kun voi hyvin toteuttaa omia juttujaan myös parisuhteessa.

Ja, by the way: mies ei ikinä, koskaan ylenkatsoisi mua korkeamman koulutuksensa vuoksi. On aivan liian fiksu ja hyväsydäminen sellaiseen.
 
"vieras"
Eihän se yleissivistykseen liity onko opiskellut amk:ssa sairaanhoitajaksi vai ammattikoulussa kirvesmieheksi. Jos haluaa keskustella kirvesmiehen kanssa hoitotieteellisistä teorioista, niin eihän hän niistä varmaan tiedä eikä ymmärrä, mutta eipä sairaanhoitajakaan varmaan sen enempää kirvesmiehen ammatista ja teorioista ymmärrä. Molemmat ovat oman alansa asiantuntijoita!

Terkuin sh-th ja kohta valmis maisteri, joka ei todellakaan koe olevansa liian lukenut kenellekään.
 
no joo
En jaksanut ketjua lukea, mutta meillä minä olen insinööri joka lähtee syksyllä yliopistoon ja aviomieheni on koulutukseltaan metsuri. Eikä meillä ole mitään ongelmaa.
 
"Röllipeikko"
Miksi ihmeessä olisi? No, joo myönnetään, että sairaanhoitaja on AMK-tutkinnolla varustettu pakkaus ja kirvesmies tietääkseni ammattikoulu. MUTTA, miten se muka vaikuttaisi? Muuten kuin rahallisesti. Vaikken olemaan kääriny itselleni AMK-tutkintoo, niin jos nyt kuvittelisin olevani AMK-koulun käynyt, niin voisin ajatella ottavani perusduunarin. Niillä on kuitenkin sitä maalaisjärkee käytössään aika lailla, mutta en tarkoita etteikö korkeasti koulutetuilla olis, mutta mutta... voisin jatkaa tätä enemmänkin. :D Eikös se kuitenkin ole RAKKAUS, joka sen ratkaisee? Sehän ratkaisee myös ikäeroasioissa, että jos rakastaa, niin sillä ei ole väliä, onko ikäeroa 10 vuotta vai ei tai tässä yhtälössä, onko koulutusvuosia 3 vai 7.
 
lukenut nainen
Totuus on se että naiset ovat lukeneempia kun miehet ja kaikille lukeneille naisille ei ole yhtä pitkälle koulutettua miestä. Kehtaako duunarimiestä viedä naisen hienojen ystävien nähtäville?[/QUOTE]

Tässä on klassikkoketjun ainesta.
 
keskiaste
Totuus on se että naiset ovat lukeneempia kun miehet ja kaikille lukeneille naisille ei ole yhtä pitkälle koulutettua miestä. Kehtaako duunarimiestä viedä naisen hienojen ystävien nähtäville?
Tässä on klassikkoketjun ainesta.[/QUOTE]

Katsotaas, kuinka pitkä ketju tästä tulee. :D

Minun puoleltani juttu kuivuisi kokoon, jos kuulisin akateemisen miettineen, kehtaako viedä minua hienojen ystäviensä nähtäville. Jos jonkun ajatukset minusta ovat noin väheksyviä, en ole hänen kanssaan missään tekemisissä.

P.S. Mitä ne "hienot" ystävät ovat?
 
"vieras"
Sanotaanko näin, että viisaita/sivistyneitä/mukavia/kiinnostavia ihmisiä löytyy sekä duunareista, että tohtoreista. Mutta olisi aika naiivia väittää etteikö ihmisen taustalla ja koulutustasolla olisi usein merkitystä parinmuodostuksessa. Mun isä ei ole käynyt kuin peruskoulun ja en mä ikinä edes ajattele asiaa, hän on hyvin fiksu ja hänellä on korkea yleissivistys. Aikoinaan seurustelin miehen kanssa, joka ei ollut käynyt kuin peruskoulun, hän halveksi koulutusta ja hänellä oli todella huono yleissivistys.

Ihmisten koulutustaso, yhteiskuntaluokka jne. kuitenkin vaikuttaa niin moneen asiaan. Arvoihin, terveyteen, harrastuksiin jne. Totta kai sillä on usein merkitystä. Mutta ei tietenkään aina.
 

Yhteistyössä