Onko se nyt kauhean loukkaavaa nuoria kohtaan kun joutuvat jättämään reppunsa kassalle?

Siis K-market Ylivedon näpistelysumaan viitaten, eli kun nuoret ovat näpistelleet sieltä paljon, niin kauppa päätti että jokaista nuorta suositellaan jättämään reppunsa kassalle ennen markettikierrosta.

No, kansanedustaja Anna Kontula tuohtui ja sanoi että "nuoret ovat herkässä iässä." Voi mussun mussun. Ei mua loukkaisi henkilökohtaisesti jos olisin nuori ja jos joutuisin muiden nuorten näpistelyjen takia jättämään reppuni markettikierroksen ajaksi. Samahan se on esim.tullissa: rehelliset matkustajat joutuvat kärsimään epärehellisten takia, mutta kyllä mä ihan mieluusti passia näytän.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015101220510506_uu.shtml
 
Tullissa tilanne onkin eri, koska käytäntö on kaikille sama. Tuossa repun joutuisivat näyttämään nuoret tai myös nuoren näköiset. Jos ajatellaan, että yli 30-vuotiailta kysellään joskus papereitakin, niin voisi ihan hyvin käydä niin, että jotain 34-vuotiasta pyydettäisiin jättämään laukku kassalle "näpistelyn ehkäisemiseksi". Miten luulet, että se yli kolmekymppinen reagoisi? Minä luulen, että hän loukkaantuisi. Miksi nuori ihminen kokisi tilanteen jotenkin eri tavoin?
 
Tullissa tilanne onkin eri, koska käytäntö on kaikille sama. Tuossa repun joutuisivat näyttämään nuoret tai myös nuoren näköiset. Jos ajatellaan, että yli 30-vuotiailta kysellään joskus papereitakin, niin voisi ihan hyvin käydä niin, että jotain 34-vuotiasta pyydettäisiin jättämään laukku kassalle "näpistelyn ehkäisemiseksi". Miten luulet, että se yli kolmekymppinen reagoisi? Minä luulen, että hän loukkaantuisi. Miksi nuori ihminen kokisi tilanteen jotenkin eri tavoin?
Eikös se ole vaan kehu että näyttää ikäistään nuoremmalta? Toki jotain ikuisesti babyface-aikuista se voi ymmärrettävästi jurppia mutta näyttäköön vaikka henkkarinsa.

Jos joku lapsenomaisen näköinen aikuinen ostaa vaikka kaljaa, niin eihän se kaupan vika ole jos näyttää teiniltä.
 
Miten reppujen pois jättäminen vaikuttaa näpistelyyn? Ihmettelen vaan. Se, jolla sitä taipumusta on, saa kyllä halutessaan pöllittyä kamaa ilman sitä reppuaan.
 
Ehkä nyt terveitsetuntoinen aikuinen ei ole niin riippuvainen tuollaisista kehuista, että se ohittaisi laukun jättämisestä ja aiheettomista näpistelyepäilystä aiheutuvan vitutuksen.
Kuka tässä on puhunut kehu-riippuvaisuudesta? Vaan siitä että jos joku on lapsenkasvoinen niin joo, varmasti pännii kun aina kysellään kaikkea kun haluaa ostaa kaljaa, mutta eipä tuolle kukaan mitään voi.
 
vierailija
Miten ne reput mahtuu sinne kassoille, jos tulee kerralla esim 20 koululaista jotka jättää ne sinne. Ihmettelen vaan, eikö siellä ole mitään säilytyslokeroita.
Entä jos kassa varastaakin repusta tavaraa? :D

Yhdentekevä uutinen mulle. Tehköön kauppias mitä lystää, hyvä se on että joku yrittää lapsia saada kuriin jos kerta ongelmia ollut. Tätä ei voi mitenkään rinnastaa rasismiin.
kontula on omituinen hieman mielisairaalta vaikutta henkilö muutenkin, jonka seisovia silmämunia en voi sietää. Hävettää aina kun se hakee huomiota näillä ulostuloillaan. Melkein voisi epäillä trolliksi, jonka tarkotus tuhota vas.liitto.
 
laaman nöyhtä
Tää Kontula on jotenkin vajakki. Eikö sillä ole tarpeeksi jännäomaelämä vai syökö liikaa vaihdevuosipilleriä? Jos jännäelämää kaipaa niin Anna voisi itse mennä kokeilemaan tuota kassalla olemista. Saa vittuiluja osakseen ihan ikä- ja kulttuuritaustasta riippumatta. Joku Alepan lauantai-iltavuoro ilman vartijan apua olisi Annalle paikallaan.
 
vierailija
Kyllä mua olis loukannu, koska en ikimaailmassa voisi kuvitellakaan varastavani mitään. Lapsenakin aina oli itsestäänselvyys, ei olisi tullut ajatuksiinkaan varastaa. Olis tosi inhottava pelkän iän perusteella olla epäilty.
 
vierailija
Entä jos kauppa vaatisi kaikkia asiakkaita jättämään reput kaupan ulkopuolelle?
Itse en siihen ainakaan myöntyisi, pakkaan aina kauppa tavarat reppuun jos vaan mahtuu.
"Jos on rehellinen, niin ei varmasti haittaa reppuja kaupan ulkopuolelle"
Sama asia kuin jos on rehellinen niin kai nyt kauppias voi tulla vilkaisemaan auton takakontin tai tehdä kokovartalo tarkastuksen.
 
Kaikki tuotteet pitäisi sisälttää RFID:n. Tuolloin voisi ne kamat heittää suoraan reppuun ja kävellä portin läpi. Systeemi lukisi mitä mukana on ja luottokorttia vilauttamalla pääsisi kaupasta ulos.
 
vierailija
Kaikki tuotteet pitäisi sisälttää RFID:n. Tuolloin voisi ne kamat heittää suoraan reppuun ja kävellä portin läpi. Systeemi lukisi mitä mukana on ja luottokorttia vilauttamalla pääsisi kaupasta ulos.
Varmasti tulevaisuudessa näin onkin ja kuulostaakin erittäin kätevältä. Kauppa voi myydä jopa halvella kun voi karsia kassatyöntekijät
 
  • Tykkää
Reactions: endis
vierailija
Koska loukkaantujana on Anna Kontula, niin enpä tuolle loukkaantumiselle jaksa paljon korvaani lotkauttaa. Kyseisen henkilön jutut ja ulostulot on joka ikinen kerta näitä lässyn lässyn lapsellisuuksia. Toinen kenen juttuja ei pidä ottaa vakavasti on Dan Koivulaakso. Se on samanlainen vitsi koko tyyppi mitä Kontulakin :D
 
vierailija
Minunkin yläaste aikana oli aivan tavallista mennä isolla lössillä lähikauppaan ja pölliä kaikkea. Ei käynyt kateeksi kaupan kassaa, joka jäi huutelemaan oven suuhun kun kymmenen nuorta poistui kaupasta maksamatta.

Vartija palkattiin, varastelusta tuli vain haaste joka piti voittaa. Kuinka tänään hämätään sikaniskaa?

Koululle ilmoitettiin, poliiseja soitettiin...

Jos itse joutuisin perustamaan kaupan/mennä töihin kassalle, pitäisin huolen että lähimpään yläasteeseen on useita kilometrejä.
 
viera.s
Minua ei loukkaisi, jos reput ja suuret kassit pitäisi jättää lokerikkoon tai kassalle. Tosin ei minulla oikein koskaan ole muuta kuin pieni käsilaukku. Eihän reppuja ole juuri muilla kuin koululaisilla, joten minusta olisivat voineet hyvin kirjoittaa kehotuksen kaikkia koskevaksi, ei se kovin paljon lisäisi kassoille jätettäviä reppuja.

Lähinnä arveluttaa, tottelevatko nuoret muka tuota kylttiä? Tai varmasti kiltimmät tottelee, mutta ne härskeimmät reppukaupalla tavaraa varastelevat. Ja jos ei kyetä valvomaan sitä, ettei koululaiset pääse varastamaan, niin miten sitten reppukiellon valvontaan riittää resurssit. En usko, että tuo pidemmän päälle ainakaan auttaa.

Onkos muuten enää kassoilla niitä "Avaathan kassisi", "Avattu kassi, luottamuspassi" -kylttejä? Ainakin vielä muutama vuosi sitten niitä tuntui olevan melkein joka kaupassa, viime aikoina en ole kiinnittänyt asiaan huomiota, lähiprismassa ei taida ainakaan olla. Mutta siis vaikka tällaiset kyltit oli, juuri kukaan ei tuntunut kehotusta noudattavan. Joidenkin vanhusten näin muutamia kertoja kassejaan availevan, muiden en ollenkaan. Enkä availlut kyllä itsekään, se olisi tuntunut jotenkin nololta kun muutkaan ei niin tehneet, sitä paitsi en halunnut näyttää kassalle henkilökohtaisia tavaroitani. Paljon mieluummin jättäisin isommat kassit lukittavaan lokerikkoon, kuin antaisin kassalla sisällön tutkittavaksi.
 
vierailija
Siis K-market Ylivedon näpistelysumaan viitaten, eli kun nuoret ovat näpistelleet sieltä paljon, niin kauppa päätti että jokaista nuorta suositellaan jättämään reppunsa kassalle ennen markettikierrosta.

No, kansanedustaja Anna Kontula tuohtui ja sanoi että "nuoret ovat herkässä iässä." Voi mussun mussun. Ei mua loukkaisi henkilökohtaisesti jos olisin nuori ja jos joutuisin muiden nuorten näpistelyjen takia jättämään reppuni markettikierroksen ajaksi. Samahan se on esim.tullissa: rehelliset matkustajat joutuvat kärsimään epärehellisten takia, mutta kyllä mä ihan mieluusti passia näytän.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015101220510506_uu.shtml
 
vierailija
Kaikki asiakkaat voivat äänestää jaloillaan. Itse en tuollaiseen kauppaan astu milloinkaan.
Olet vapaa niin tekemään. Tarkoituksena on estää varastaminen. Jos se on sinusta väärin, siitä tulee paha mieli ja yöuney menee, niin asioi toki muualla. Se sinun kauppasi joka pitää varastamista ihan kivana juttuna on varmasti tosi letkee ja lungi... sieltä saa varmaan hippienergiaakin astumalla vain sisälle.
 
vierailija
Kyllä mä tykkään, että se on loukkaavaa ja liioittelua. Jos olisin nuori en kävisi tuollaisissa kaupoissa ollenkaan missä nuoriin ei osata suhtautua asiallisesti tulevaisuuden asiakkaina.
 

Yhteistyössä