Onko sosionomi teistä turha koulutus?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Tantta1
Palkkauksesta vielä... Itse (aloittelijana) pätevänä tienaan lastensuojelussa n. 3400 euroa kuukaudessa, oikeana kätenä toimivan sosiaaliohjaajan palkan jäädessä reilusti alle kolmen tonnin. Mutta sosiaaliohjaajilta puuttuukin esimerkiksi vastuu päätöksistä - tätä voi verrata esimerkiksi lääkäri-hoitaja-asetelmaan.
 
Tuleva sosionomi
Löytyipä aivan LOISTAVA kommentti! Tosin voisin lisätä, että itse en koe sosionomin tutkinnon olevan "täysin turha". Itse sosiaalityöntekijänä (VTM) koen sosiaaliohjaajien (sosionomien) hoitavan mainiosti juoksevia asioita, osallistuvan haastaville kotikäynneille "lisäturvana" jne.
Naulan kantaan. :D Kerronpa tähän pikku esimerkin 100-kiloisesta sosionomi Pertistä. Pertin koulutus on sosionomi AMK ja tehtävänimike työpaikalla sosionomi. Pertin työnkuvaan kuuluu kuitenkin lisäturvana toimiminen haastavilla kotikäynneillä eli sosiaalityöntekijän henkivartijana toimiminen. Siksi jokaisesta Pertin kilosta on hyötyä ja onhan suurin osa niistä myös tiukkaa lihasta, mitkä on hankittu mm. vapaaottelua harrastamalla. Toki Pertti saa kerrytettyä erityisesti jalkalihaksia myös työssään, sillä hän joutuu hoitamaan juoksevia asioita, joihin sosiaalityöntekijät (YTM/VTM) eivät ehdi, kun perslihakset ovat niin jumissa istumisesta.

Henkivartijan vaarallisen ja vauhdikkaan työn lisäksi Pertti toimii työpaikallaan myös kopiokoneen käyttäjänä ja korjaajana, kahvinkeittäjänä, siivoojan aamupäivätuuraajana, talkkarin krapula-ajan vastuuhenkilönä ja sentraalisantrana, tai siis puhelinpertsana.

Eikä siinä suinkaan vielä kaikki, ystävät ja naapurit! Kun Pertti henkivartijoinniltaan ja juoksemiseltaan ehtii, hänellä on myös vastuullinen toimenkuva asiakkaiden perseenpyykijän vasempana kätenä, ruokkijana, juottajana ja asiakkaiden moninaisten huolien kuuntelijana. Koska hänellä on kaikki B-, C-, E- ja Ö-ajokortitkin, hän pystyy kuskaamaan asiakkaita mihin ikinä he halajavat, myös kuuhun. Tarvittaessa hän toimii vielä kaupunkioppaana, lähihoitajana, veroneuvojana ja poliisina. Vielä monipuolisen ja kiintoisan työvuoronsa lopuksi hän valmistelee asiakkaiden tt-tukipäätökset sillä aikaa, kun sos.tt:t istuvat pakollisessa työn osaamisen kehittämisen manageerauspalaverissa.

Pertti on todellinen sosiaalialan moniosaaja kuten hänen muutkin AMK:sta valmistuneet kollegansa. Onneksi työnantajat osaavat ottaa Pertin ja muiden sosionomien laajan osaamisen huomioon ja asettavat heille realistisia odotuksia työtehtävistään suoriutumiseen.
 
Mizzu85
Huhhuh..
naurattaa kun joka nettiketjuun tulee jotkut tietämättömät availemaan päätään. Ihan täysin tuulesta temmattuja heittoja täällä.

-itse valmistuin sosionomiksi viime keväänä. Olen törmännyt opiskelujeni myötä siihen, että sosionomien työnkuva/palkkaus vaihtelevat TODELLA paljon riippuen juuri missä teet työtä ja mitä työtä painat. Jotkut sosionomit tekevät lähärin hommia(en ymmärrä miksi h*lvetin takia käydä 3,5v ammattikorkeakoulua sen takia) ja jotkut ovat ihan tosiaan johtajina.
Palkkaa siis voit saada 1200-4000e!!!

Täytyy siis omata vähän pelisilmää että pääsee hyvään duuniin :) eikä siinä riitä se että sulla on joku tietty paperi!!!

Kelatkaa vaikka jotain Jari Sarasvuota jonka 'paperi' on niinkin whatever kuin pelkkä yo-todistus ja silti äijällä on miljoonien omaisuus ja onko kolmen firman toimitusjohtaja. Että aivojen käyttö sallittu.

+sossutätien duuni on sairaan tylsää verrattuna sosionomin duuniin. Kelaa että istut metri x metri kopissa ja teet samoja toimeentulotukipäätöksiä aamusta iltaan samalle sekopääjengille. Tai sitten viiletät ympäri kylää erilaisissa asiakastapaamisissa ja joka hiton päivä on erilainen. Teen sata kertaa mieluummin monipuolista duunia kuin istun siellä kopissa pelkäämässä vaikka ne saisivatkin 500e enemmän kuussa.

Mutta se täytyy sanoa että kutsumusammatti joo.. ei tätä rahanahneet paskiaiset tee. Ne menee kauppakorkeeseen.

Itse saan lähes kolme tonttua tiliä joka kuu ja olen siihen tyytyväinen. Se on vielä sanottava että Suomessa ollaan menossa täysspiraalia talouteen, jossa firmat kaatuvat, verot kovenevat, palkkoja leikataan, talouskasvu pysähtyy-- ainoa varma ala on sosiaali- ja hoitoala. Kyllä sitten naurattaa jotain vastapotkittua atk-maisteria leipäjonossa kun kovat ajat koittaa.. ja minä ja kollegani jakavat sille keittoa
 
Huhhuh..
naurattaa kun joka nettiketjuun tulee jotkut tietämättömät availemaan päätään. Ihan täysin tuulesta temmattuja heittoja täällä.

-itse valmistuin sosionomiksi viime keväänä. Olen törmännyt opiskelujeni myötä siihen, että sosionomien työnkuva/palkkaus vaihtelevat TODELLA paljon riippuen juuri missä teet työtä ja mitä työtä painat. Jotkut sosionomit tekevät lähärin hommia(en ymmärrä miksi h*lvetin takia käydä 3,5v ammattikorkeakoulua sen takia) ja jotkut ovat ihan tosiaan johtajina.
Palkkaa siis voit saada 1200-4000e!!!

Täytyy siis omata vähän pelisilmää että pääsee hyvään duuniin :) eikä siinä riitä se että sulla on joku tietty paperi!!!

Kelatkaa vaikka jotain Jari Sarasvuota jonka 'paperi' on niinkin whatever kuin pelkkä yo-todistus ja silti äijällä on miljoonien omaisuus ja onko kolmen firman toimitusjohtaja. Että aivojen käyttö sallittu.

+sossutätien duuni on sairaan tylsää verrattuna sosionomin duuniin. Kelaa että istut metri x metri kopissa ja teet samoja toimeentulotukipäätöksiä aamusta iltaan samalle sekopääjengille. Tai sitten viiletät ympäri kylää erilaisissa asiakastapaamisissa ja joka hiton päivä on erilainen. Teen sata kertaa mieluummin monipuolista duunia kuin istun siellä kopissa pelkäämässä vaikka ne saisivatkin 500e enemmän kuussa.

Mutta se täytyy sanoa että kutsumusammatti joo.. ei tätä rahanahneet paskiaiset tee. Ne menee kauppakorkeeseen.

Itse saan lähes kolme tonttua tiliä joka kuu ja olen siihen tyytyväinen. Se on vielä sanottava että Suomessa ollaan menossa täysspiraalia talouteen, jossa firmat kaatuvat, verot kovenevat, palkkoja leikataan, talouskasvu pysähtyy-- ainoa varma ala on sosiaali- ja hoitoala. Kyllä sitten naurattaa jotain vastapotkittua atk-maisteria leipäjonossa kun kovat ajat koittaa.. ja minä ja kollegani jakavat sille keittoa
Tummennettu kohta pisti vähän silmään, varsinkin kun ensin oli haukuttu osa tietämättömiksi :D (vaikka siis toki osa tässä ketjussa ei tienny ollenkaan mistä puhui mutta silti :D )

Eli siis sitä samaa duuniahan ne sosiaaliohjaajat eli Sosionomit tekee siellä sossussa, kun sosiaalityöntekijätkin. Ainakin aikuissosiaalityössä. Istuvat toimistossa, tekevät toimeentulotukipäätöksiä ja tapaavat asiakkaita. Joskus käyvät ehkä kotikäynnillä sossun kanssa. Se on se duuni minkä takia mä kouluttauduin sosionomiksi. Sosiaalityöntekijäksi alunperin halusin mutta tuota työtä tehdessä innostuin siitä ja päädyin siihen etten tahdo pidemmälle kouluttautua ainakaan vielä.
 
"mamma"
Jännää miten lh ja sosionomia täällä verrataan.. en näe mitään yhteneväisyyttä :D Itse olen lh ja miettinyt jo tovin, että jatkaakko sosionomiksi vai sh:ksi.... todennäköisesti jatkan sh:ksi, koska tahdon tosiaan pitää varmuudella mun kolmivuorolisät.... Ja tosiaan sairaanhoito on se oma juttu. Kaikkia erialojen ammattilaisia kuitenkin tarvitaan!!
 
[QUOTE="mamma";29519934]Jännää miten lh ja sosionomia täällä verrataan.. en näe mitään yhteneväisyyttä :D Itse olen lh ja miettinyt jo tovin, että jatkaakko sosionomiksi vai sh:ksi.... todennäköisesti jatkan sh:ksi, koska tahdon tosiaan pitää varmuudella mun kolmivuorolisät.... Ja tosiaan sairaanhoito on se oma juttu. Kaikkia erialojen ammattilaisia kuitenkin tarvitaan!![/QUOTE]

Lh ja sosionomi voivat työskennellä samalla kentällä: päivähoito, lastensuojelu, kehitysvammaiset, mielenterveyskuntoutujat, päihderiippuvaiset, iltapäiväkerhot, vanhukset... Ala on siis aivan sama ;)
 
Lh ja sosionomi voivat työskennellä samalla kentällä: päivähoito, lastensuojelu, kehitysvammaiset, mielenterveyskuntoutujat, päihderiippuvaiset, iltapäiväkerhot, vanhukset... Ala on siis aivan sama ;)
Mutta tekevät siellä aivan eri työtä. Joten ei voi verrata. Edelleen lähäri tekee hoidollista työtä enemmän ja sosionomi ohjauksellista.
Tai no, kyllähän sitä joku työnantaja voi yrittää ottaa Sosionomin tekemään lähärin hommia mutta se ny on ihan ihmisen omaa tyhmyyttä jos tommoseen suostuu.
 
Mutta tekevät siellä aivan eri työtä. Joten ei voi verrata. Edelleen lähäri tekee hoidollista työtä enemmän ja sosionomi ohjauksellista.
Tai no, kyllähän sitä joku työnantaja voi yrittää ottaa Sosionomin tekemään lähärin hommia mutta se ny on ihan ihmisen omaa tyhmyyttä jos tommoseen suostuu.
Ei pidä paikkaansa, molemmat tekevät samaa työtä, joskin vastuu ja palkkaus on eri.
 
Ei pidä paikkaansa, molemmat tekevät samaa työtä, joskin vastuu ja palkkaus on eri.
En ole nähnyt montaakaan lähihoitajaa lastentarhanopettajana tai sosiaaliohjaajana/palveluohjaajana. Päiväkeskuksissakin, joissa olen ollut, sosionomit hoiti sen ohjauksellisen puolen ja lähihoitajat tekivät palvelutalon puolella hoidollista työtä.

muoks. ja päiväkeskuksissa hoitajat jakoi lääkkeet, sosionomeillahan ei siihen ole oikeutta.
 
Viimeksi muokattu:
En ole nähnyt montaakaan lähihoitajaa lastentarhanopettajana tai sosiaaliohjaajana/palveluohjaajana. Päiväkeskuksissakin, joissa olen ollut, sosionomit hoiti sen ohjauksellisen puolen ja lähihoitajat tekivät palvelutalon puolella hoidollista työtä.
Toki työnimike, palkka ja vastuu ovat erilaiset, mutta itse työ samaa ohjausta, perushoitoa (sitä tekevät kaikki riippumatta koulutuksesta) ja päivätoiminnan järjestämistä, suunnitelua ja toteutusta.
 
Opiskelen kasvatustiedettä ja olen tehnyt töitä sosiaalialalla koko opiskeluajan. Mitäs sä?
Oon Sosionomi. En tiedä mitä ihmeellisiä töitä oon tehnyt sitten koska mun työpaikoissa todellakin on eritelty sosionomin ja lähärin työt. Tietenkin perushoitoa tekee kaikki eli pitää huolta, että kaikki sujuu hyvin ja kaikilla on hyvä olla mutta tarkasti on määritelty ettei lähihoitajat ja sosionomit todellakaan tee samoja töitä, meidän on koulutettu kuitenkin muuhun.

Mun suuntautuminen on enemmän tuonne perusturvapuolelle ja siellähän lähärit ei nyt voi ollakaan töissä yleensä.
 
Onhan Suomessa tietty noita mätiä paikkoja missä ei työnantajalle koulutus merkitse mitään mutta tyhmää mun mielestä on suostua tekemää täysin samaa työtä ku lähihoitaja jos on kerta kouluttautunut sosionomiksi.
 
Oon Sosionomi. En tiedä mitä ihmeellisiä töitä oon tehnyt sitten koska mun työpaikoissa todellakin on eritelty sosionomin ja lähärin työt. Tietenkin perushoitoa tekee kaikki eli pitää huolta, että kaikki sujuu hyvin ja kaikilla on hyvä olla mutta tarkasti on määritelty ettei lähihoitajat ja sosionomit todellakaan tee samoja töitä, meidän on koulutettu kuitenkin muuhun.

Mun suuntautuminen on enemmän tuonne perusturvapuolelle ja siellähän lähärit ei nyt voi ollakaan töissä yleensä.
Juu, no tosiaan noilla mainitsemilla aloilla (erityisesti päiväkodit, kehitysvammaisten/mielenterveyskuntoutujien yksiköt jne.) kyllä työ on aivan samaa käytännössä, vaikka luonnollisesti koulutuksen pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia ja osaamista kentällä. Käytönnössä se vain menee niin, että homma on samaa vaikka perspektiivi ja ammatillinen identiteetti voivat olla erilaiset johtuen koulutuksesta.
 
Onhan Suomessa tietty noita mätiä paikkoja missä ei työnantajalle koulutus merkitse mitään mutta tyhmää mun mielestä on suostua tekemää täysin samaa työtä ku lähihoitaja jos on kerta kouluttautunut sosionomiksi.
Minusta myös, mutta siinä sosionomeilla on vastuu itsellään tuoda esiin oma erityisosaaminen ja myös erottua sillä ammatillisesti.
 
Juu, no tosiaan noilla mainitsemilla aloilla (erityisesti päiväkodit, kehitysvammaisten/mielenterveyskuntoutujien yksiköt jne.) kyllä työ on aivan samaa käytännössä, vaikka luonnollisesti koulutuksen pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia ja osaamista kentällä. Käytönnössä se vain menee niin, että homma on samaa vaikka perspektiivi ja ammatillinen identiteetti voivat olla erilaiset johtuen koulutuksesta.
No, eipä me tästä päästä yhteisymmärrykseen vaikka kuinka jankutettaisiin. Mulla on oman kokemuksen, koulutuksen ja entisten opiskelukavereiden kokemusten perusteella hyvin vahvasti se tieto, että myös noissa yllämainitsemissasi paikoissa työ on erilaista sosionomilla ja lähihoitajilla. Tietenkin voi olla jotain yhteneväisyyksiä mutta ne ei tee siitä työstä samaa.
Esim. juuri lastentarhanopettaja. Lähihoitajat ei siinä voi edes toimia ja se työ on niin paljon muutakin kun vaipan vaihtoa ja ulkoilua. On paljon myös taustalla tehtäviä hommia, suunnitelmia ja muita paperihommia mitä ei muut tee.

Nyt lähden nukkumaan hyvillä mielin.
 
No, eipä me tästä päästä yhteisymmärrykseen vaikka kuinka jankutettaisiin. Mulla on oman kokemuksen, koulutuksen ja entisten opiskelukavereiden kokemusten perusteella hyvin vahvasti se tieto, että myös noissa yllämainitsemissasi paikoissa työ on erilaista sosionomilla ja lähihoitajilla. Tietenkin voi olla jotain yhteneväisyyksiä mutta ne ei tee siitä työstä samaa.
Esim. juuri lastentarhanopettaja. Lähihoitajat ei siinä voi edes toimia ja se työ on niin paljon muutakin kun vaipan vaihtoa ja ulkoilua. On paljon myös taustalla tehtäviä hommia, suunnitelmia ja muita paperihommia mitä ei muut tee.

Nyt lähden nukkumaan hyvillä mielin.
Hyvin vähän erilaista, jos ollenkaan. Öitä :)
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
:))
Juu kylläpä se varmaan ihan samalta päälisin puolin näyttää mutta lähihoitaja tekee kouluasteen tutkinnon/ammattitaidon pohjalta ja näin näkökulma on toki eri kuin sosionomilla...
Lähihoitaja tekee hoidollisen työn ja sosionomi ohjaavan työn. Palkka kulkee rinnakkain ja työnkuvassakaan ei ole kovinkaan suuri ero. Riippuu tietysti ihan työpaikastakin. Ainakin minun työpaikallani kaikki tekevät kaikkea ja hyvässä sovussa toimimme arvostaen toistemme koulutuksia ja osaamista!! Kyllä se on kuulkaa työelämä joka opettaa ammattiin:))
 
vierailija
Karua on se fakta että sosiomeja koulutetaan ihan liikaa. Ja tuo että töitä olisi sosiaaliohjaajille ei ihan pidä paikkaansa. Julkisuudessa vaan aina puhutaan ympäripyöreästi että "sosiaalialalla on töitä", mutta ei tarvitse kuin mennä sinne molliin katsomaan tilanne: tänään sosiaaliohjaajan (sosionomi AMK) paikkoja oli auki pk-seudulla 6 joista puolet sijaisuuksia. Sen sijaan samalla pk-seudulla sosiaalityöntekijän paikkoja oli auki 24 joista lähes kaikki vakituisia virkoja!!

Itse olen sosionomi ja luin itseni vielä sosionomi YAMK:sikin kun luulin että se jotain auttaisi... juu ei ole ainakaan vielä hyödyttänyt mitään. Tämän vuoksi luen itseni vielä VTM/YTM eli päteväksi sossuksi koska vain siten minulla on tulevaisuudessa varaa valita työpaikkani ja mahdollisuus päästä haluamiini johtotehtäviin.

Ja voin kertoa että aikuissosiaalityössä eli täällä "fattassa" ohjaajat ja sossut tekee käytännössä ihan samaa työtä, monessa paikassa vielä niin että ohjaajat tekee paskemmalla palkalla enemmän töitä kuin sossut! Sossut pystyy paremmin rajaamaan työnkuvaansa ja asiakkaita kun taas "ohjaajille kuuluu vähän kaikki".
 

Yhteistyössä