Onko todellakin outoa, jos aikuisella ei ole luottokorttia?

  • Viestiketjun aloittaja luototon asiakas
  • Ensimmäinen viesti
luototon asiakas
Keskustelin pankin asiakaspalvelijan kanssa, ja hän totesi että kyllä aikuisella ihmisellä pitäisi olla luottokortti olemassa. Kerroin, etten ole kiinnostunut hankkimaan luottokorttia, pärjäisin pelkällä Visa Electronillakin eli en tarvitsisi edes sitä Debit-korttia.

Asiakaspalvelija pakkomyi sitä luottokorttia minulle moneen kertaan, siitä huolimatta etten ollut vähäisestikään kiinnostunut ja tein selväksi etten tahdo luottokorttia.

Mä olen lähempänä neljää- kuin kolmekymmentä. Mulla on useampi lapsi. En ole tähän päivään mennessä tarvinnut luottokorttia, enkä halua sitä edelleenkään. Pankin noin kakskymppinen asiakaspalvelija silti kokee asiakseen valistaa minua siitä, että aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää hankkia itselleen luottokortti, sillä "ei sitä ole pakko käyttää, jos ei halua, mutta on parempi olla varalla, jos kumminkin haluaa käyttää tai tulee joku tilanne".

Niin, no en halua. Olen pärjännyt ilman aina, ja jos joskus tulee sellainen tilanne eteen että elämässäni tarvitsen luotollista korttia, menen sinne pankkiin ja teen siitä sopimuksen. Eikö sitä aikuinen ihminen saa tehdä ne kalliimmat ostoksensa, matkansa ja muut isot hankintansa ihan omilla säästöillään? Mulla on jo hätävara, sen nimi on säästötili.
 
vierailija
Kai se aika outoa on. On paljon ostoksia, joita ei voi tehdä ilman luottokorttia.
Suomessa ei taida olla yhtään kivijalkakuppaa, jonne ei käteinen kelpaa. Tai ainakin luulisin kaikkien olevan velvollinen ottamaan vastaan maksun myös käteisenä, jos joku niin haluaa maksaa. Lakipykälistä en tiedä, mutta tuskin voivat kieltäytyä ottamasta senkään puolesta riihikuivaa... Nettiosotokset on asia erikseen, mutta jos ei sellasta harrasta, vaan ostaa kaiken tarvittavan kivijalkakaupasta, niin sitä luottokorttia ei tosiaan tarvita minnekään.
 
luototon asiakas
Sä et vissiin matkustele ollenkaan? Ruotsia kauempana?
Matkustelen vain Euroopassa, se on ihan totta. (Olen kyllä käynyt myös Ruotsissa, mutta viimeisestä kerrasta taitaa olla jo ainakin neljä vuotta. Luottokortittomuus ei ole ollut ongelma tähän asti missään Euroopan maassa)

Ehkä siis saattaisin kaivata luottokorttia, jos matkustaisin jonnekin Kauko-Itään tai Amerikkoihin?
 
Matkustelen vain Euroopassa, se on ihan totta. (Olen kyllä käynyt myös Ruotsissa, mutta viimeisestä kerrasta taitaa olla jo ainakin neljä vuotta. Luottokortittomuus ei ole ollut ongelma tähän asti missään Euroopan maassa)

Ehkä siis saattaisin kaivata luottokorttia, jos matkustaisin jonnekin Kauko-Itään tai Amerikkoihin?
me olemme kylä tarvinneet luottokortin numeron kaikkiin Euroopankin hotellivarauksiin.
 
luototon asiakas
me olemme kylä tarvinneet luottokortin numeron kaikkiin Euroopankin hotellivarauksiin.
Viimeksi kesällä tein varauksen Visa Electornin numerolla useampaankin hotelliin akselilla Puola-Saksa-Itävalta.

En ole itse asiassa vielä törmännyt kertaakaan sellaiseen verkko-ostokseen/varaukseen, jossa ei olisi kelpuutettu myös Visa Electronin tunnuksia. Minulla on se ja Debit.

Voi toki olla, että sellainen tulee vielä vastaan, mutta en ole silti kiinnostunut hakemaan sitä luottokorttia, jota en ole tähän mennessä tarvinnut.
 
vierailija
Viimeksi kesällä tein varauksen Visa Electornin numerolla useampaankin hotelliin akselilla Puola-Saksa-Itävalta.

En ole itse asiassa vielä törmännyt kertaakaan sellaiseen verkko-ostokseen/varaukseen, jossa ei olisi kelpuutettu myös Visa Electronin tunnuksia. Minulla on se ja Debit.

Voi toki olla, että sellainen tulee vielä vastaan, mutta en ole silti kiinnostunut hakemaan sitä luottokorttia, jota en ole tähän mennessä tarvinnut.
Sun on ihan turha väittää vastaan; Mummeli tietää tämänkin asian paremmin kuin kukaan muu.;)
 
luototon asiakas
Hyvin odotettavaa, kenties.

Mutta myönnän auliisti senkin, että todennäköisyys sille että lentäisin jonnekin, jossa lentomatkan pituus on päälle 8 tuntia on hyvin pieni. (Erittäin pahan lentopelkoni vuoksi)
Matkustan siis "rajoittuneesti", mutta toistaikseksi se on riittänyt. Jos joskus koen, että kykenisin matkustamaan vaikka Peruun tai Grönlantiin (jotka tahtoisin kyllä joskus kokea), hakisin todennäköisesti sitä luotollista korttia, koska oletettavasti matka olisi myös useamman viikon jolloin olisi toisella tavalla varauduttava. En kuitenkaan aio hakea sitä siksi, että ehkä joskus saatan sitä tarvita. Vähän niin kuin ostaisi hääpuvun valmiiksi kaappiin, jos nyt joskus saattuu menemään naimisiin.
 
Mulla ei ole kuin visa electron. Pankissa kyllä tyrkyttivät asuntolainan yhteyteen ilmaista luottokorttia, mutta en halunnut. Olen matkustellut euroopassa, aasiassa ja afrikassa ja matkat + hotellit maksanut verkkopankin kautta. Käteistä mukana ja automaatista saa electronillakin nostettua lisää. Mitään en koskaan ole ostanut osamaksulla, vaikka sitä on joskus myyjän vaikea ymmärtää, jos haluan maksaa kerralla koko summan. Homman luottokortin vasta sitten kun koen sen välttämättömäksi.
 
vierailija
Luottokortin tarve riippuu käyttäjästä. Itselle se on tarpeellinen, sillä tilataan paljon netistä (turvallisempi koska rahat saa takaisin, jos tavara jää saamatta), hotellivaraukset on näppärä tehdä luottokortilla ja matkoillakin on luottokortti toimii. Osamaksulla minäkään en ole ostanut mitään koskaan paitsi kerran vahingossa. Luottokorttimaksutkin maksamme pois heti ensimmäisenä eräpäivänä, jolloin ei tule mitään ylimääräisiä kuluja. Ilman luottokorttiakin pärjäisi, mutta sen kanssa on parempi.
 

Yhteistyössä