Onko todellakin outoa, jos aikuisella ei ole luottokorttia?

  • Viestiketjun aloittaja luototon asiakas
  • Ensimmäinen viesti
Pin
No jos ei oikeasti tarvitse niin ei ole outoa. Meillä on kyllä tullut tosi monesti vastaan, että täytyy olla. Erilaisissa varauksissa mm. täytynyt antaa luottokorttinsa. Meidän työn ja harrastusten takia on myös paljon maksuja ulkomaille jotka on maksettava luotolla, joten olisi nykyään aika mahdotonta jatkaa ilman...
 
vierailija
Matkustellessa ja isompia ostoksia tehdessä siitä ainakin on hyötyä, vaikkei sitä varsinaista luottoa käyttäisikään.

Esim. konkurssien yhteydessä on luotolla maksaneilla mahdollisuus saada omansa takaisin, kun suoraan maksaneet voivat pahimmillaan jäädä kokonaan nuolemaan näppejään tai saavat osan takaisin pitkän ajan kuluttua. Samaten isompiin ostoksiin (esim. kodinkoneet) voi saada lisävakuutuksen kaupan päälle.

Se luottokorttihan ei tarkoita sitä, että sitä luottoa pitäisi käyttää. Meillä ei mene mitään korkomaksuja, kun maksaa ne kokonaan laskun tultua.
 
vierailija
Visa Electron varmennetaan joka kerta, eli jos kaupan ja pankin välillä on yhteysongelmia, ei kortti toimi. Luottokortteja ei ole pakko varmentaa joka kerta, tosin monet kaupat tekevät sen kuitenkin. Luottokortit saattavat siis toimia, vaikka yhteydet olisivatkin poikki. Suomessa yhteydet ovat hyvin harvoin poikki, joten Suomessa tätä tilannetta ei usein tule vastaan. Mutta aina välillä, etenkin joulun alla, olen nähnyt kuinka kaupoissa sanotaan että tänään ei Visa Electron toimi, mutta tavallinen Visa toimii.

Toinen mukava puoli luottokortissa on se, että jos tulee yllättäviä isoja maksuja, voi maksun maksaa heti, ja vasta sen jälkeen siirrellä rahaa säästötililtä käyttötilille. Jos kyseessä olisi Visa Electron, pitäisi ensin siirtää raha säästötililtä käyttötilille, ja maksaminen onnistuisi vasta siirron jälkeen.

Jos jollain aikuisella ei ole luottokorttia, tulee kyllä heti ajatus, että sillä aikuisella eivät luottotiedot ole kunnossa tai ei koskaan ole saanut töitä, kun ei ole edes luottokorttia myönnetty.
 
Pin
Visa Electron varmennetaan joka kerta, eli jos kaupan ja pankin välillä on yhteysongelmia, ei kortti toimi. Luottokortteja ei ole pakko varmentaa joka kerta, tosin monet kaupat tekevät sen kuitenkin. Luottokortit saattavat siis toimia, vaikka yhteydet olisivatkin poikki. Suomessa yhteydet ovat hyvin harvoin poikki, joten Suomessa tätä tilannetta ei usein tule vastaan. Mutta aina välillä, etenkin joulun alla, olen nähnyt kuinka kaupoissa sanotaan että tänään ei Visa Electron toimi, mutta tavallinen Visa toimii.

Toinen mukava puoli luottokortissa on se, että jos tulee yllättäviä isoja maksuja, voi maksun maksaa heti, ja vasta sen jälkeen siirrellä rahaa säästötililtä käyttötilille. Jos kyseessä olisi Visa Electron, pitäisi ensin siirtää raha säästötililtä käyttötilille, ja maksaminen onnistuisi vasta siirron jälkeen.

Jos jollain aikuisella ei ole luottokorttia, tulee kyllä heti ajatus, että sillä aikuisella eivät luottotiedot ole kunnossa tai ei koskaan ole saanut töitä, kun ei ole edes luottokorttia myönnetty.
Mistä te tiedätte onko joillain luottokorttia vai ei? Mä en tiedä yhtään onko mun tutuilla vai ei. Tai no kahdella ei ole varmasti kun luottotietonsa ovat menettäneet, muuten ei mitään hajua.
Mä en koskaan kanna sitä korttia mukana, en muista salasanaakaan sihen kun en ole ikinä käyttänyt muuhun kuin niihin varauksiin netin kautta tai ulkomaille laskuja maksaessa jotka menevät jo automaattisesti...
 
vierailija
Luottokortit ovat oiva keksintö luottokorttiyhtiöille, koska normikuluttajan on niin uskomattoman helppo käyttää niitä itselleen tuhoisasti. Tätä luotottajat myös haluavat, koska se tietää rutkasti rahaa heille muun muassa korkojen ja käsittelymaksujen muodossa.
Yleisin tapa joutua kiipeliin luottokortin kanssa on se, että suhteellisen pienituloinen, talouttaan seuraamaton henkilö ylipäätään päättää hankkia luottokortin, ottaa niin suuren luottolimiitin kuin vain saa ja sen jälkeen alkaa ostamaan tuon limiitin täyteen kaikkea kivaa – ei niin välttämätöntä – kamaa.

Yhtäkkiä velkaa on useita tuhansia euroja, eikä takaisinmaksua ole mietitty. Kuvitellaan, että koska ostoksen saa maksaa luottokortilla ikään kuin osamaksulla, iskee se talouteen vähemmän.

Tämä on kuitenkin puhdasta harhaa, sillä näin hankinnasta loppujen lopuksi joutuu maksamaan huomattavasti enemmän kuin jos olisi hetken odottanut ja säästänyt.
 
Luottokortti ei sovi niille, jotka eivät hallitse omia raha-asioitaan ja elävät kädestä suuhun.

Minulla on ollut luottokortti opiskeluajoista lähtien ja se tekee esim. netissä ja matkoilla monista asioista helpompaa. En tietenkään käytä luotto-ominaisuutta vaan maksan aina koko laskun seuraavassa kuussa eli käytän luottokorttia maksuaikakorttina.

Nykyisin kolme luottokorttia, joista yksi pelkästään nettikauppaa varten.
 
vierailija
En ole koskaan ajatellut, että olisi outoa jonkun mielestä.
Mulla ei ole luottotietoja nuoruuden typeryyksien vuoksi, joskin ovat pian palautumassa,
En kuitenkaan koskaan ole kokenut ongelmaksi sitä ettei luottokorttia ole.
Jos ei rahaa juuri nyt johonkin ole, sitä ei osteta.
So simple.
Ei ole käynyt mielen vieressäkään, että jonkun ihmisen mielestä se olisi outoa tai joku jaksaisi sitä pohtia/ihmetellä.
Siinäkö ihmetelkööt, olen ihan onnellinen näinkin ja samanlaisen ihmisarvon omaava,vaikkakin luottotiedoton.
 
vierailija
Mun mielestä on todella fiksua ja järkevää, että sellainen ihminen, joka ei hallitse rahaa, ymmärtää olla ottamatta luottokorttia.
Voi helvata taas :cautious: . Luuletko tosiaan sen olevan syy miksei luottokorttia hanki?

Minä en hanki sitä koska en tarvitse sitä. Ja luototon kortti on myös turvallisempi kun sillä ei voi ostaa enempää kun tilillä on varaa. Suuremmat summat voi pitää säästötilillä. Mutta luule sinä ihan mitä vaan... Huoh.

Niin ja luottoasiat on kunnossa. Pankista olen saanut lainaa aina kun olen halunnut, koska tilillä on rahaa.
 
vierailija
Voi helvata taas :cautious: . Luuletko tosiaan sen olevan syy miksei luottokorttia hanki?

Minä en hanki sitä koska en tarvitse sitä. Ja luototon kortti on myös turvallisempi kun sillä ei voi ostaa enempää kun tilillä on varaa. Suuremmat summat voi pitää säästötilillä. Mutta luule sinä ihan mitä vaan... Huoh.

Niin ja luottoasiat on kunnossa. Pankista olen saanut lainaa aina kun olen halunnut, koska tilillä on rahaa.
Hei, ei tartte hermostua, koska tosiasia on, ettei luottokortti sovi kaikille. Moni elää luottokortin takia yli varojensa, jolloin on parempi olla ilman sitä. Tämä seikka ei kuitenkaan estä sitä, että luottokortin jättää hankkimasta muista syistä eli tuntee ettei tarvitse sitä, ei halua luottokorttia periaatteesta tai miksei voi olla vaikka uskonnollisia syitä, jotka kieltävät velkaantumasta. Meitä on joka lähtöön.
 
vierailija
Voi helvata taas :cautious: . Luuletko tosiaan sen olevan syy miksei luottokorttia hanki?

Minä en hanki sitä koska en tarvitse sitä. Ja luototon kortti on myös turvallisempi kun sillä ei voi ostaa enempää kun tilillä on varaa. Suuremmat summat voi pitää säästötilillä. Mutta luule sinä ihan mitä vaan... Huoh.

Niin ja luottoasiat on kunnossa. Pankista olen saanut lainaa aina kun olen halunnut, koska tilillä on rahaa.
Hei, ei tartte hermostua, koska tosiasia on, ettei luottokortti sovi kaikille. Moni elää luottokortin takia yli varojensa, jolloin on parempi olla ilman sitä. Tämä seikka ei kuitenkaan estä sitä, että luottokortin jättää hankkimasta muista syistä eli tuntee ettei tarvitse sitä, ei halua luottokorttia periaatteesta tai miksei voi olla vaikka uskonnollisia syitä, jotka kieltävät velkaantumasta. Meitä on joka lähtöön.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Voi helvata taas :cautious: . Luuletko tosiaan sen olevan syy miksei luottokorttia hanki?

Minä en hanki sitä koska en tarvitse sitä. Ja luototon kortti on myös turvallisempi kun sillä ei voi ostaa enempää kun tilillä on varaa. Suuremmat summat voi pitää säästötilillä. Mutta luule sinä ihan mitä vaan... Huoh.

Niin ja luottoasiat on kunnossa. Pankista olen saanut lainaa aina kun olen halunnut, koska tilillä on rahaa.
???
En mitenkän viitannut sinuun hyvä vierailija. Tuo oli ylimalkaisesti heitetty totamus milloin on ainakin fiksua pidättäytä luottokortista.
Itseäni ei noin muuten kiinnosta onko sinulla luottokortti vai ei ja mistä syystä.
 
Lentoliput, hotellivaraukset ulkomaille ja osin Suomessakin.. jne.
Itselläni on luottokortti, mutta en mielelläni tee hotellivarauksia luottokortilla. Useimmiten onnistuu ilman sitä, niin Suomessa kuin muuallakin. Lentolippuihin lähinnä olen sitä luottokorttia käyttänyt, mutta joillain lentoyhtiöillä maksu on onnistunut ilmankin.

Ja ainahan maailmasta luottokortillisia löytyy, jos se kerran niiiiiin välttämätön kortti on. Ehkä lentolippuja voi ostaa toisen luottokortilla (vaikka vanhemman, siskon, ystävän), jos ei ostaminen muuten onnistu.
 
Jos jollain aikuisella ei ole luottokorttia, tulee kyllä heti ajatus, että sillä aikuisella eivät luottotiedot ole kunnossa tai ei koskaan ole saanut töitä, kun ei ole edes luottokorttia myönnetty.
Tosin on paljon sellaisia töitä, joita pankki ei välttämättä "kelpuuta", vaikka ihminen olisi tehnyt niitä töitä vuosikausia. Esim. apurahoilla tehtävät työt, freelancerin työt tai pätkätyöt voivat olla tällaisia.
 
vierailija
Ei voi. Noissa lentolippujen hankinnoissa on ollut niin paljon väärinkäyttöä, että ne on pakko ostaa sellaisen henkilön kortilla, mille tulee myös lippu. Mutta mietin, onko esim. Visa Debit -kortilla sama suoja kuin luottokortilla, eli saako siitäkin rahat takaisin, jos matkatoimisto tai lentoyhtiö menee konkkaan?
 
northern_soul
Otin luottokortin kaksi vuotta sitten, kun sita niin kovasti tyrkytettiin ja saivat uskomaan, etta en apaut selvia elossa ilman. Kerran olen kayttanyt. Ihan huvikseni vaan. Halusin tietaa, onko kortti viela aktiivinen.

Olen taman kahden vuoden aikana matkustanut usean kuukauden ajan. Kertaakaan en ole hotellivarauksen yhteydessa tarvinnut luottokorttia. Enka lentojen ostamisen. Auton vuokraamiseen tarvisi varmaankin, mutta en harrasta moista.
 
aika outoa
Minulla ei ole luottokorttia on vain electron ja debit ja matkustelen todella paljon niin Suomessa kuin ulkomaillakin
Koskaan ei ole tullut vastaaa,että olisin luottokorttia tarvinnut.
Olen vuokrannut autoja useammin, varannut hotelleja, ostanut lentolippuja, maksanut laivamatkoja, maksanut junamatkoja
Ikinä ei ole tosiaankaan vataan tullut,että electronini ei kävisi. Electronia käytän siis päivittäin debit-kortti on ns sivutilini kortti mitä käytän vain tosi tosi harvoin.

Missä maassa ei ole käynyt kuin luottokortti?
 
Ei voi. Noissa lentolippujen hankinnoissa on ollut niin paljon väärinkäyttöä, että ne on pakko ostaa sellaisen henkilön kortilla, mille tulee myös lippu. Mutta mietin, onko esim. Visa Debit -kortilla sama suoja kuin luottokortilla, eli saako siitäkin rahat takaisin, jos matkatoimisto tai lentoyhtiö menee konkkaan?
Muistelisin joskus maksaneeni jonkun lennon jotenkin muuten kuin luottokortilla. En tosin muista, mikä lentoyhtiö. Mutta kyllä myös eri henkilön kortilla voi niitä ostaa - sitä tein opiskeluaikana, kun minulla ei vielä ollut luottokorttia. Vai väitätkö, että ainoastaan luottokortilliset ihmiset voivat matkustaa tai pääsevät lentokoneeseen?
 
Taisi olla Norwegian. Siellä luottokortilla maksaminen tulee jopa kalliimmaksi! Vaikka luulisi, että on toisinpäin.

https://www.norwegian.com/fi/asiakaspalvelu/tietoa-matkasta/liput/luottokorttimaksu/

"Luottokortilla maksettaviin varauksiin lisätään lisämaksu (1,99% varauksen kokonaishinnasta). HUOM! Lisämaksua ei peritä debit- tai Bank Norwegian -korteilla maksettaessa.

Luottokorttimaksu kattaa Norwegianille aiheutuvat luottokorttiyhtiöiden luottokortilla tehdyistä maksutapahtumista veloittamat kulut.
"
 
9mmm
meinasin näpäyttää mut se että joskus on hölmöilly ei tarkota et tänään toistais samat virheet ja pakko myöntää et aikoinani ois uskonu et mä koht 30 oon velaton .

Luottokorteista tosiaan kuluja toisinkuin kylmä käteinen tai suoravelotus.

pakko kysyy luottokortin omistajilta onko teillä tappi meinaan luottokorteissa?

ja onko lukitusta siis tarvii muunkin ku sen etu numeron ja takanumeron ? ku siirtää fyrkkaa ja kumpi on riskittömäpää ja lievempi tuomio ?

a ulkomailla jengi ryöstää sut mutkan kanssa?

b näpyttelee noi numero sarjat ja siirtää tuhannet vaikka feikki yrityksille?

kumpi on poliisin helpompi selvittää?

mutta se että täällä sanottiin että ne jotka elää luotolla ois fiksumpii rahan käyttäjii on jotenkin hassu kyl mä näkisin niin että ne jotka elää reaali taloudessa on tässä asiassa ainakin stressittömämpii korttii on helppo vinguttaa. ihmettelen kyllä että luotto kortti on niin arvostettu verrattuna siihen et mä maksan suoraan.

mitä vähemmän laskuja tulee sen parempi parempana pidän suora maksuu siis ilman kuluja kellekkään?
 
aika outoa
Mistä kumpuaa tuollainen ajatus,että jos aikuisella on electron-kortti niin silloin on luottotiedot menny? Ihan outo juttu minulle. Itselläni on luottotiedot kunnossa ja electronilla makselen :D Katsooko joku oikeasti kassalla ,et millä kukin ostoksensa maksaa? :D

Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos pitää ostaa luotolla tai ns velkasi niin silloin ei ole oikeasti varaa ostaa sitä mitä on ostamassa.

Voisiko joku tosiaan sanoa,että mitä maksuja ei ole voinut maksaa ilman luottokorttia? Kiinnostaisi tietää,että josko joskus tulee tuollainen vastaan niin osaan varautua.
 
9mmm
Mistä kumpuaa tuollainen ajatus,että jos aikuisella on electron-kortti niin silloin on luottotiedot menny? Ihan outo juttu minulle. Itselläni on luottotiedot kunnossa ja electronilla makselen :D Katsooko joku oikeasti kassalla ,et millä kukin ostoksensa maksaa? :D

Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos pitää ostaa luotolla tai ns velkasi niin silloin ei ole oikeasti varaa ostaa sitä mitä on ostamassa.

Voisiko joku tosiaan sanoa,että mitä maksuja ei ole voinut maksaa ilman luottokorttia? Kiinnostaisi tietää,että josko joskus tulee tuollainen vastaan niin osaan varautua.
no siis ku olin treffeil ja varasin huonetta electron ei käynny soitto seuralaiselle että löytyykö sulta aikuisten korttii mulla tää lapsi kortti vaan toki samaan syssyyn sanoin et nakkaa tilinumeros ja siirsin rahat hänelle :)
 

Yhteistyössä