Onko todellakin outoa, jos aikuisella ei ole luottokorttia?

  • Viestiketjun aloittaja luototon asiakas
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lisättäköön vielä, että koskaan en ole ollut velkaa kenellekään. Pankkitilin saldokaan ei ole opiskeluaikojen jälkeen alittanut 500 euron rajaa.

Omistuksia on muutaman huoneiston ja useamman hehtaarin maan verran. Mutta kai minä olen silti huono raha-asioiden hoitaja ihan vaan luottokortittomuuteni vuoksi.

Ihania nämä yleistykset.
 
viera.s
Huonoa asiakaspalvelua. Mutta vähän epäuskottava tilanne. Millaisessa tilanteessa tuo keskustelu käytiin? Jos hotelliin tullessa, niin olitko niin epäluotettavan näköinen, että olisi halunnut varmuuden vuoksi luottokortin numeron? Koska jos asiakas on jo siinä, ei ole mitään järkeä alkaa puljailla luottokortin numeroiden kanssa, jos toinen on maksamassa käteisellä. Jos taas puhelimessa, niin miksi olisi suurieleisesti tyhjentänyt minibaaria sinun saavuttuasi hotelliin?
Niissä kotimaan hotelleissa, joissa itse olen yöpynyt, on ollut enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että respassa halutaan höylätä luottokortin tiedot huoneen luovutuksen yhteydessä. Enkä varmasti ole mitenkään erityisen epäilyttävän näköinen, tavallinen siististi pukeutunut lapsiperhe me ollaan. Usein huone on ollut maksettuna etukäteen, siis jo varauksen yhteydessä, mutta se ei asiaan vaikuta. Se on monissa ketjuissa ja hotelleissa yleinen käytäntö. Siis ei niinkään siksi, että yöpyminen jätettäisiin maksamatta, vaan jos asiakas aiheuttaisi vahinkoa huoneelle tai tyhjentäisi minibaarin, hotelli saisi korvauksensa. Eikä se mitään puljailua ole, hommaan menee alle 10 sekuntia. Onneksi meiltä ne luottokortit löytyy, olen kuullut että luottokortittomilta voidaan ottaa satojen eurojen käteispantteja ennen kuin huoneen saa käyttöön. Joten helpollahan tuon esimerkin kirjoittaja on selvinnyt, jos on vaan minibaari tyhjennetty.

Me ollaan yövytty kotimaan perhelomilla lähinnä Scandicin hotelleissa ja pari kertaa Hiltonissa, ainakin näissä luottokorttia kysytään rutiinisti. Työreissuissa sitten muissakin, joten en tiedä mikä niissä on yksityisasiakkaalle käytäntö, näissä siis lasku on mennyt suoraan työnantajalle. Ehkä kaikissa ei sitten kysytä, ei ainakaan Omenahotelleissa ;) Mutta ihan normaalia se luottokortin kysely kumminkin on, en ole todellakaan ottanut sitä minään loukkauksena. Niissä tapauksissa, joissa luottokorttia ei ole kysytty, onkin kyse ollut vähän huonommasta hotellista. Niissä ei vissiin ole niin suuret riskit jos asiakas vähän vahinkoa tekisikin, eikä minibaariakaan välttämättä ole.
 
vierailija
Ei tarvitse olla luottokorttia. Minullakin on ollut vain visa electron melkein tähän asti, ja sillä olen pärjännyt ongelmitta. Jokunen tovi sitten vasta meille ilmaantui luottokortti, kun sen pankissa meille tyrkyttivät asuntolainan yhteydessä. Minä pidin paljon enemmän vain visa electronista. Elämä electronin kanssa on paljon säntillisempää. Meillä ei ole todellakaan tapana elellä yli varojemme, mutta electronin kanssa pysyi paremmin perillä tilin saldosta. Luottokortin kanssa asenne on vähän sillä tavalla, että eihän se niin vaarallista ole, jos menee hieman yli, kun korttia voi kuitenkin käyttää. Idioottimaisen typerää. En siis tarkoita, että me eläisimme jatkuvasti tällaisella asenteella, mutta tilin tilanne oli electronin kanssa paljon paremmin hallussa, ja tilanne tuntui olevan enemmän omissa käsissä. Kannattaa kyllä siis vain pysyttäytyä electronissa. Minullakin on se yhä.
 
vierailija
Niissä kotimaan hotelleissa, joissa itse olen yöpynyt, on ollut enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että respassa halutaan höylätä luottokortin tiedot huoneen luovutuksen yhteydessä. Enkä varmasti ole mitenkään erityisen epäilyttävän näköinen, tavallinen siististi pukeutunut lapsiperhe me ollaan. Usein huone on ollut maksettuna etukäteen, siis jo varauksen yhteydessä, mutta se ei asiaan vaikuta. Se on monissa ketjuissa ja hotelleissa yleinen käytäntö. Siis ei niinkään siksi, että yöpyminen jätettäisiin maksamatta, vaan jos asiakas aiheuttaisi vahinkoa huoneelle tai tyhjentäisi minibaarin, hotelli saisi korvauksensa. Eikä se mitään puljailua ole, hommaan menee alle 10 sekuntia. Onneksi meiltä ne luottokortit löytyy, olen kuullut että luottokortittomilta voidaan ottaa satojen eurojen käteispantteja ennen kuin huoneen saa käyttöön. Joten helpollahan tuon esimerkin kirjoittaja on selvinnyt, jos on vaan minibaari tyhjennetty.

Me ollaan yövytty kotimaan perhelomilla lähinnä Scandicin hotelleissa ja pari kertaa Hiltonissa, ainakin näissä luottokorttia kysytään rutiinisti. Työreissuissa sitten muissakin, joten en tiedä mikä niissä on yksityisasiakkaalle käytäntö, näissä siis lasku on mennyt suoraan työnantajalle. Ehkä kaikissa ei sitten kysytä, ei ainakaan Omenahotelleissa ;) Mutta ihan normaalia se luottokortin kysely kumminkin on, en ole todellakaan ottanut sitä minään loukkauksena. Niissä tapauksissa, joissa luottokorttia ei ole kysytty, onkin kyse ollut vähän huonommasta hotellista. Niissä ei vissiin ole niin suuret riskit jos asiakas vähän vahinkoa tekisikin, eikä minibaariakaan välttämättä ole.
En nyt liity mitenkään tähän keskusteluun, mutta ei meiltä tai sukulaisperheeltä ole scandicissa mitään luottokortteja vaadittu eikä mitään panttimaksuja...
 
northern_soul
Olen ymmallani hotellien ja luottokorttien takia. Siis olen tana vuonna yopynyt n. 70 yota hotelleissa. Suomessa, Qatarissa, Turkissa, Unkarissa, Romaniassa, Bulgariassa, Moldovassa. Missaan ei ole kysytty luottokortin peraan. Ihan sama, onko maksanut etukateen vai lahtiessa. Myos mitaan kateispanttia ei ole kyselty. Ei koskaan, missaan. Olen kuitenkin matkustanut aika paljon mielestani.
 
vierailijar
Nämä luottokortittomat eivät ilmeisesti juuri tilaile nettikaupoista. Minä maksan aina ulkomaisista nettikaupoista tilatut tuotteet. luottokortilla, turvallisuussyistä.
 
vierailija
Nämä luottokortittomat eivät ilmeisesti juuri tilaile nettikaupoista. Minä maksan aina ulkomaisista nettikaupoista tilatut tuotteet. luottokortilla, turvallisuussyistä.
Nettikauppoihin riittää ihan Electronkin. Lisäksi voi maksaa Paypalilla, jolloin voi tehdä ilmoituksen jos tuote ei ole tullut 45 päivässä. Sen jälkeen Paypal palauttaa rahat. Nykyään Paypalin kautta maksaessa voi saada postimaksun ilmaiseksi eli jos haluaakin palauttaa tuotteen niin ei tarvitse itse maksaa mitään.

Itse olen tilannut netistä vaikka kuinka paljon ja aina on Electron riittänyt, ympäri maailmaa on tilauksia tehty jo 11 vuotta ilman ongelmia.
 
vierailija
Ei voi. Noissa lentolippujen hankinnoissa on ollut niin paljon väärinkäyttöä, että ne on pakko ostaa sellaisen henkilön kortilla, mille tulee myös lippu. Mutta mietin, onko esim. Visa Debit -kortilla sama suoja kuin luottokortilla, eli saako siitäkin rahat takaisin, jos matkatoimisto tai lentoyhtiö menee konkkaan?
Voi ostaa toisen kortilla.
Joillakin lentoyhtiöillä on sääntö että kortti, jolla lento maksettu pitää esittää lähtöselvityksen yhteydessä mutta sitäkään ei yleensä tarkisteta. Mutta suurin osa lentoyhtiöistä ei tuollaista vaadi.
 
vierailija
No jos ei oikeasti tarvitse niin ei ole outoa. Meillä on kyllä tullut tosi monesti vastaan, että täytyy olla. Erilaisissa varauksissa mm. täytynyt antaa luottokorttinsa. Meidän työn ja harrastusten takia on myös paljon maksuja ulkomaille jotka on maksettava luotolla, joten olisi nykyään aika mahdotonta jatkaa ilman...
Matkailtu noin 30 maassa sekä Euroopassa että Euroopan ulkomailla. Koskaan ei ole tarvittu luottokorttia, ei 5 tähden hotellissa eikä 1 tähden hostellissakaan. Autonvuokraus, lento- ja hotellivaraukset onnistuneet mainiosti.

Jos nettisivulla on esimerkiksi pelkän Visan kuva (tai mainitaan maksutapoina vain luottokortit) niin se ei tarkoita ettei Electron kävisi. Yleensä Electron kelpaa kaikkialla missä Visakin kelpaa.
 
vierailija
Matkailtu noin 30 maassa sekä Euroopassa että Euroopan ulkomailla. Koskaan ei ole tarvittu luottokorttia, ei 5 tähden hotellissa eikä 1 tähden hostellissakaan. Autonvuokraus, lento- ja hotellivaraukset onnistuneet mainiosti.

Jos nettisivulla on esimerkiksi pelkän Visan kuva (tai mainitaan maksutapoina vain luottokortit) niin se ei tarkoita ettei Electron kävisi. Yleensä Electron kelpaa kaikkialla missä Visakin kelpaa.
siis Euroopan ulkopuolella
 
Nämä luottokortittomat eivät ilmeisesti juuri tilaile nettikaupoista. Minä maksan aina ulkomaisista nettikaupoista tilatut tuotteet. luottokortilla, turvallisuussyistä.
Niin, kaikkihan eivät tosiaan tilaile ulkomaisista nettikaupoista. En muista, olenko itsekään tilannut koskaan mitään - luultavasti en. On ihan ymmärrettävää, että luottokorttia pitää tarpeellisena, jos noita nettikauppatilauksia tulee tehtyä paljon, mutta täytyy muistaa se, että kaikilla ei ole tarvetta niistä mitään ostaa. Noissa ulkomaisissa nettikaupoissa tosiaan onkin fiksumpaa käyttää luottokorttia, jos sellainen on.
 
Niissä kotimaan hotelleissa, joissa itse olen yöpynyt, on ollut enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että respassa halutaan höylätä luottokortin tiedot huoneen luovutuksen yhteydessä. Enkä varmasti ole mitenkään erityisen epäilyttävän näköinen, tavallinen siististi pukeutunut lapsiperhe me ollaan. Usein huone on ollut maksettuna etukäteen, siis jo varauksen yhteydessä, mutta se ei asiaan vaikuta. Se on monissa ketjuissa ja hotelleissa yleinen käytäntö. Siis ei niinkään siksi, että yöpyminen jätettäisiin maksamatta, vaan jos asiakas aiheuttaisi vahinkoa huoneelle tai tyhjentäisi minibaarin, hotelli saisi korvauksensa. Eikä se mitään puljailua ole, hommaan menee alle 10 sekuntia. Onneksi meiltä ne luottokortit löytyy, olen kuullut että luottokortittomilta voidaan ottaa satojen eurojen käteispantteja ennen kuin huoneen saa käyttöön. Joten helpollahan tuon esimerkin kirjoittaja on selvinnyt, jos on vaan minibaari tyhjennetty.

Me ollaan yövytty kotimaan perhelomilla lähinnä Scandicin hotelleissa ja pari kertaa Hiltonissa, ainakin näissä luottokorttia kysytään rutiinisti. Työreissuissa sitten muissakin, joten en tiedä mikä niissä on yksityisasiakkaalle käytäntö, näissä siis lasku on mennyt suoraan työnantajalle. Ehkä kaikissa ei sitten kysytä, ei ainakaan Omenahotelleissa ;) Mutta ihan normaalia se luottokortin kysely kumminkin on, en ole todellakaan ottanut sitä minään loukkauksena. Niissä tapauksissa, joissa luottokorttia ei ole kysytty, onkin kyse ollut vähän huonommasta hotellista. Niissä ei vissiin ole niin suuret riskit jos asiakas vähän vahinkoa tekisikin, eikä minibaariakaan välttämättä ole.
Oho, enpä ole tosiaan itse tällaiseen törmännyt. Olen itsekin parissa Scandicin hotellissa yöpynyt, mutta ainakaan toisella kertaa en käyttänyt luottokorttia, sen muistan varmuudella. Toisesta en enää muista tarkkaan, miten tehtiin. Mutta jos luottokorttia olisi erikseen pyydetty, muistaisin sen varmasti. Ja mitään pantteja en ole maksanut koskaan missään. Ja eihän Scandic edes mikään "parempi" hotelli ole, vaan ihan perushotelli.

Ja tosiaan, itselläni ei ole koskaan nimenomaan vaadittu luottokorttia. Ainoastaan yhden kerran kävi niin, että Hollannista varatessa tarvittiin luottokorttitiedot. Vaihtoehtoinen tapa olisi ollut maksaa etukäteen tilisiirtona ja skannata/faksata heille kuitti. No, tuossa oli helpointa käyttää luottokorttia, mutta olisi siis onnistunut ilmankin. Ja toisen kerran muistan, että mikäli olisimme saapuneet klo 18 jälkeen, olisi pitänyt kai antaa luottokortin tiedot. Mutta muuten ei ole kyllä vaadittu luottokorttia. Ja hotelleja on varailtu eri maista, Suomesta myös.

Minibaariasiaan en muuten ole koskaan kiinnittänyt huomiota. Mutta jos nyt jossain hotellissa on tapana tyhjentää minibaari, mikäli luottokorttitietoja ei anna, niin liekö tuo iso ongelma? Voihan ne juomat ostaa itse kaupasta halvemmalla kuin mitä minibaarista olisi saanut ;) Joten melko pieneltä ongelmalta tuokin vaikuttaa.
 
vierailija
Matkailtu noin 30 maassa sekä Euroopassa että Euroopan ulkomailla. Koskaan ei ole tarvittu luottokorttia, ei 5 tähden hotellissa eikä 1 tähden hostellissakaan. Autonvuokraus, lento- ja hotellivaraukset onnistuneet mainiosti.

Jos nettisivulla on esimerkiksi pelkän Visan kuva (tai mainitaan maksutapoina vain luottokortit) niin se ei tarkoita ettei Electron kävisi. Yleensä Electron kelpaa kaikkialla missä Visakin kelpaa.
Pin ei puhunut kai matkustelusta. Työn puolesta meilläkin paljon samanlaisia maksuja, luotolla menee ei onnistunut ilman. Piti sitten kortti juuri siksi hankkiakin joitain vuosia takaperin. Jotkut ei jostain ihmeen syystä tahdo uskoa, että luottokorttia tarvitsisi kukaan. :D Jokseenkin hauskaa seurattavaa :D
 
vierailija
Mitä mää luen!! :D Mun tapana on ollut ajatella, että ihmisillä joilla on vähän parempaa taloutta, niin heillä on luottokortit tai sitten niillä joilla ei oo varaa maksaa heti, en tiedä miksi:D Mutta joo, mihin sitä oikeesti ees tarttee? Kaiken voi maksaa käteisellä tai pankkikortilla, ei se tarkota sitä että ois jotenki huonompi tai maksukelvoton ihminen, vai eikö porukka oo kuullu säästämisestä? Ja mielummin itsekin maksan kaiken heti kun ottaisin luottoa, turhaa tavallisella ihmisellä tommonen. Säädelkää rahankäyttöänne ja tehkää peput ruvella töitä jos on niin kallista ettei heti voi maksaa. Itse ostan aina sen mihin on varaa. Ja kyllä olen köyhä.
 
Oli pakko googlata luottokorttiasiaa ja ensimmäinen osuma (joka ei ollut keskustelupalsta, koska nöihin nyt voi kuka tahansa kirjoittaa vaikka mitä soopaa) antoi tällaisen vastauksen:

"Kuningaskuluttajan katsoja oli lähdössä lomamatkalle ulkomaille. Hotellihuoneen varaaminen ei kuitenkaan tahtonut onnistua, koska siihen tarvittiin luottokortti. Hän jäi miettimään: eikö hotellihuonetta voi varata ilman luottokorttia?


Matkailu- ja ravintolapalvelujen MaRa ry:n varatoimitusjohtajan Veli-Matti Aittoniemen mukaan kyseessä on kansainvälinen käytäntö.


- Hotellit ja autovuokraamot ovat sopineet suurten luottokorttiyhtiöiden kanssa, että voidaan pyytää luottokorttia. Jos asiakas häipyy maksamatta, silloin maksu voidaan periä siltä luottokortilta, Aittoniemi sanoo.


Aittoniemen mukaan Suomessa kotimainen asiakas voi kyllä varata hotellinsa myös ilman luottokorttia."

Eli Suomesta saa siis hotellihuoneen ilman luottokorttia. Luotammeko Matkailu- ja ravintolapalvelujen MaRa ry:n varatoimitusjohtajan sanaan? ;)

Vielä pitäisi löytää jokin asiantuntija, joka kertoisi, kummat ovat oikeassa - ne, jotka kertovat yöpyneensä ulkomailla hotellissa ilman luottokorttia tai ilman sen käyttämistä (kuten minä), vai ne jotka sanovat, ettei se ole mahdollista. En jaksa kyllä itse googlailla.

Muokkaus: Linkki unohtui, tässä sekin:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/09/17/voiko-hotellihuoneen-varata-ilman-luottokorttia
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mitä mää luen!! :D Mun tapana on ollut ajatella, että ihmisillä joilla on vähän parempaa taloutta, niin heillä on luottokortit tai sitten niillä joilla ei oo varaa maksaa heti, en tiedä miksi:D Mutta joo, mihin sitä oikeesti ees tarttee? Kaiken voi maksaa käteisellä tai pankkikortilla, ei se tarkota sitä että ois jotenki huonompi tai maksukelvoton ihminen, vai eikö porukka oo kuullu säästämisestä? Ja mielummin itsekin maksan kaiken heti kun ottaisin luottoa, turhaa tavallisella ihmisellä tommonen. Säädelkää rahankäyttöänne ja tehkää peput ruvella töitä jos on niin kallista ettei heti voi maksaa. Itse ostan aina sen mihin on varaa. Ja kyllä olen köyhä.
Ja lisätäkseni vielä, jotkut sitä tarttee niin käyttäkää, mutta me joilla ei ole sitä luottokorttia, emme ole sen huonompia ihmisiä
 
Pin ei puhunut kai matkustelusta. Työn puolesta meilläkin paljon samanlaisia maksuja, luotolla menee ei onnistunut ilman. Piti sitten kortti juuri siksi hankkiakin joitain vuosia takaperin. Jotkut ei jostain ihmeen syystä tahdo uskoa, että luottokorttia tarvitsisi kukaan. :D Jokseenkin hauskaa seurattavaa :D
Ei kai sitä ole lainkaan väitetty, etteikö kukaan tarvitsisi luottokorttia. On vaan todettu, että kaikki eivät tarvitse. Ja esim. noiden hotellien varaamisesta on todettu sen onnistuneen ilmankin. (Ja voihan olla, että joihinkin hotelleihin ei onnistu varaus ilman luottokorttia, mutta ehkä silloin ei ole niin suuri ongelma varata jostain muualta.)
 
vierailija
Oli pakko googlata luottokorttiasiaa ja ensimmäinen osuma (joka ei ollut keskustelupalsta, koska nöihin nyt voi kuka tahansa kirjoittaa vaikka mitä soopaa) antoi tällaisen vastauksen:

"Kuningaskuluttajan katsoja oli lähdössä lomamatkalle ulkomaille. Hotellihuoneen varaaminen ei kuitenkaan tahtonut onnistua, koska siihen tarvittiin luottokortti. Hän jäi miettimään: eikö hotellihuonetta voi varata ilman luottokorttia?


Matkailu- ja ravintolapalvelujen MaRa ry:n varatoimitusjohtajan Veli-Matti Aittoniemen mukaan kyseessä on kansainvälinen käytäntö.


- Hotellit ja autovuokraamot ovat sopineet suurten luottokorttiyhtiöiden kanssa, että voidaan pyytää luottokorttia. Jos asiakas häipyy maksamatta, silloin maksu voidaan periä siltä luottokortilta, Aittoniemi sanoo.


Aittoniemen mukaan Suomessa kotimainen asiakas voi kyllä varata hotellinsa myös ilman luottokorttia."

Eli Suomesta saa siis hotellihuoneen ilman luottokorttia. Luotammeko Matkailu- ja ravintolapalvelujen MaRa ry:n varatoimitusjohtajan sanaan? ;)

Vielä pitäisi löytää jokin asiantuntija, joka kertoisi, kummat ovat oikeassa - ne, jotka kertovat yöpyneensä ulkomailla hotellissa ilman luottokorttia tai ilman sen käyttämistä (kuten minä), vai ne jotka sanovat, ettei se ole mahdollista. En jaksa kyllä itse googlailla.
Mä en ainakaan ole väittänyt että luottokorttia ilman ei voisi elää, mutta kyllä moni asia on helpommalla niin mennyt. Maksuja ei myöskään kaikkea voi joka maahan maksaa electronilla tai voisin varmasti alkaa vääntämään ja kääntämään, lopuksi ehkä saisin jotenkin sovittua mutta mieluummin vain hoidan asiani helposti luoton puolelta. :D PayPal tosiaan toimii monessa myös :) sekin löytyy. Ulkomailla oli todella hyvä merkki muuten, että oli myönnetty luottokortti. Uskaltavat meille myöntää erään tilinkin sen perusteella. Sanoivat vielä erikseen etteivät muuten olisi myöntäneet. En tajua miksi joillekin on vaikeaa ymmärtää että elämäntavat ovat erilaisia ja jotkut tarvitsevat luottokorttia enemmän kuin toiset. Matkustellessa en ole minäkään ehdottomasti tarvinnut vaikka on se helpottanut sitäkin.
 
Mä en ainakaan ole väittänyt että luottokorttia ilman ei voisi elää, mutta kyllä moni asia on helpommalla niin mennyt. Maksuja ei myöskään kaikkea voi joka maahan maksaa electronilla tai voisin varmasti alkaa vääntämään ja kääntämään, lopuksi ehkä saisin jotenkin sovittua mutta mieluummin vain hoidan asiani helposti luoton puolelta. :D PayPal tosiaan toimii monessa myös :) sekin löytyy. Ulkomailla oli todella hyvä merkki muuten, että oli myönnetty luottokortti. Uskaltavat meille myöntää erään tilinkin sen perusteella. Sanoivat vielä erikseen etteivät muuten olisi myöntäneet. En tajua miksi joillekin on vaikeaa ymmärtää että elämäntavat ovat erilaisia ja jotkut tarvitsevat luottokorttia enemmän kuin toiset. Matkustellessa en ole minäkään ehdottomasti tarvinnut vaikka on se helpottanut sitäkin.
Ei käsittääkseni tässä ketjussa ole sitä kukaan kieltänyt, etteikö joku voisi tarvita luottokorttia. Sen sijaan jotkut ovat jopa epäilleet, ettei saisi lentolippuja tai hotellihuonetta ilman. Ja se, miten elämä helpottuu, on tietysti subjektiivinen kokemus - jollekin se luottokortti on tarpeellinen, toiselle ei. Lähinnä tässä ketjussa on tuntunut olevan joillekin vaikea käsittää se, jos jollekin toiselle luottokortti on tarpeeton tai lähes tarpeeton. Itsekin olen käyttänyt lähinnä niihin lentolippuvarauksiin, mutta joskus olen törmännyt siihen, että onkin ollut halvempaa maksaa tilisiirtona.
 
Mun mielestä on todella fiksua ja järkevää, että sellainen ihminen, joka ei hallitse rahaa, ymmärtää olla ottamatta luottokorttia.
Entä kun on ihminen töissä ja luottotiedot kunnossa eikä silti ole luottokorttia? Kuten esim minä. En hanki sellasta vain että muut ovat tyytyväisiä ja luulevat että se kortti on jokin päämerkki onnistuneesta rahankäytöstä. Minä kun en tarvitse sellasta ja onneksi sitä ei suuremmin olla tyrkytettykään. Mä en edes tiedä tutuista kellä on ja kellä ei, kaikilla on luottotiedot ja raha hanskassa.
 

Yhteistyössä