Onkohan vokeissa tehtävä seksuaalivalistus riittävä?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015112520727841_uu.shtml

No joo, hienoa, että tällaista valistusta tehdään ja se on toki tärkeää, mutta kyllä mä vähän kyseenalaistan sitä, että kun tarvii lähteä liikkeelle siitä, että lapsia ei saa panna, niin kyllä mä hiukan huolestun. Mahtaakohan tä kuitenkaan mennä ihan kaikille jakeluun?

Olen tavallaan sitä mieltä, että pelkkä valistus ei riitä, vaan jollakin tavalla pitäisi myös selvittää, että onko asia mennyt perille ja onko se sisäistetty?
 
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
vierailija
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015112520727841_uu.shtml

No joo, hienoa, että tällaista valistusta tehdään ja se on toki tärkeää, mutta kyllä mä vähän kyseenalaistan sitä, että kun tarvii lähteä liikkeelle siitä, että lapsia ei saa panna, niin kyllä mä hiukan huolestun. Mahtaakohan tä kuitenkaan mennä ihan kaikille jakeluun?

Olen tavallaan sitä mieltä, että pelkkä valistus ei riitä, vaan jollakin tavalla pitäisi myös selvittää, että onko asia mennyt perille ja onko se sisäistetty?
Saman valistuksen vois ulottaa ammattikouluihin. Kuinkahan moni tämänkin palsta suvakkihoroista on menettänyt neitsyytensä yläasteikäisenä karvanoppacorollan takapenkillä?
 
Video vaikuttaa hyvältä, mutta AivanSama osuu asian ytimeen: sen katsominen ei kerro siitä, että asia olisi ymmärretty!

Kulttuurit ovat hyvin erilaisia. Olen opettanut mm. Kiinassa ja siellä kukaan ei ikinä kerro, ettei ymmärtänyt (kasvojen menettämisen kulttuuri)! Eli jos opetat, tulee pysähtyä ja kysyä, mitä minä juuri sanoin ja miten sinä sen ymmärsit.

Huumoria (ellet muuten tajua): esittäisin, että palkkaamme houkutuslintuja VAK:n lähelle testaamaan, miten videon opit ovat menneet perille! Sellaisia oikein kunnon perstyrkkysiä. Mikäli mamu sitten lankeaisi houkutuslintuun, joutuisi hän intensiiviseen aivopesulaan, jossa esimerkiksi Pekka Puska luennoi viisi viikkoa putkeen monotoonisella äänellä seksuaalisuudesta ja voin vaaroista :)
 
Viimeksi muokattu:
Saman valistuksen vois ulottaa ammattikouluihin. Kuinkahan moni tämänkin palsta suvakkihoroista on menettänyt neitsyytensä yläasteikäisenä karvanoppacorollan takapenkillä?
Eikö lukiolaiset harrasta seksiä :)? Tai siis miksi ainoastaan ammattikouluihin tarvitaan valistusta?
Ja se on kai vähän eri asia menettää neitsyys corollan takapenkillä omasta halusta, kuin tulla raiskatuksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Video vaikuttaa hyvältä, mutta AivanSama osuu asian ytimeen: sen katsominen ei kerro siitä, että asia olisi ymmärretty!

Kulttuurit ovat hyvin erilaisia. Olen opettanut mm. Kiinassa ja siellä kukaan ei ikinä kerro, ettei ymmärtänyt (kasvojen menettämisen kulttuuri)! Eli jos opetat, tulee pystähtyä ja kysyä, mitä minä juuri sanoin ja miten sinä sen ymmärsit.

Huumoria (ellet muuten tajua): esittäisin, että palkkaamme houkutuslintuja VAK:n lähelle testaamaan, miten videon opit ovat menneet perille! Sellaisia oikein kunnon perstyrkkysiä. Mikäli mamu sitten lankeaisi houkutuslintuun, joutuisi hän intensiiviseen aivopesulaan, jossa esimerkiksi Pekka Puska luennoi viisi viikkoa putkeen monotoonisella äänellä seksuaalisuudesta ja voin vaaroista :)
Tä on muuten aasialaisten kanssa ihan hulvatonta välillä. Vaikka ne ei olisi ymmärtäneet hölkäsen pöläystä siitä, mitä sanoit, niin ne hymyilee ja nyökkää ja kertoo ymmärtäneensä. Heidän kanssaan olenkin oppinut käymään saman asian useaan kertaan läpi ja esittämällä vielä kysymyksiä perään, jotta tiedän asian varmasti menneen perille. Ehkä samanlainen systeemi vois toimia näissä valistuksissa. Vaikka toisaaltaan... eihän se silti sitä tarkoita, että vaikka ymmärtäisi asian, ettäkö siitä ottaisi oppia.
 
vierailija
Eikö lukiolaiset harrasta seksiä :)? Tai siis miksi ainoastaan ammattikouluihin tarvitaan valistusta?
Ja se on kai vähän eri asia menettää neitsyys corollan takapenkillä omasta halusta, kuin tulla raiskatuksi.
No ainakaan minun kouluaikoina täysikäiset lukiolaiset ei panneet yläasteikäisiä tyttöjä. Pointti ei ollut raiskauksissa vaan siinä että lapsia ei panna.
 
vierailija5555
Epäilen kanssa ihan samaa. Kyse varmaan ei ole siitä etteikö ymmärrettäisi. Mutta sisäistys. Kultuuri, mistä he tulevat, on niin vahva, Me suomalaiset emme ymmärrä miten voimakas kultuurin merkitys voikaan olla joissain maissa. Meillä loppujen lopuksi on suhteelisen neutraali ja "joustava" kultuuri, verrattuna näihin uskontojen vahvistamiin kultuureihin. Jos lähtökohta kotona on ollut aina se että valta on miehellä - ja lapsi ei koskaan mitään muuta ole nähnyt (toisin kuin me, meillä ei kuitenkaa sensuroida "väärää tietoa" uutisista ym sillä tavoin kuin noissa maissa)- voiko olettaa että Suomalaisen terkka (naisen) antama valistus menisi läpi? Aika utopinen ajatus.

Toki joukosta löytyy niitäkin joille asia on ehkä jo ennestääkin selvä. Itselläni on reissuvuosiltani jäänyt useitakin muslimi ystäviä, joilla kotona on itsestään selvyys että naisen ja miehen rooli on tasa-arvoinen. Mutta hekin puistelevat päätään uskontonsa äärisuuntauksille. Ehkä asia menisi parahaiten perille jos joku "heikäläinen", suomessa pidempään asunut, ja meidän tavat omaksunu, valistaisi. Eikä varsinkaan nainen...
 
Tä on muuten aasialaisten kanssa ihan hulvatonta välillä. Vaikka ne ei olisi ymmärtäneet hölkäsen pöläystä siitä, mitä sanoit, niin ne hymyilee ja nyökkää ja kertoo ymmärtäneensä. Heidän kanssaan olenkin oppinut käymään saman asian useaan kertaan läpi ja esittämällä vielä kysymyksiä perään, jotta tiedän asian varmasti menneen perille. Ehkä samanlainen systeemi vois toimia näissä valistuksissa. Vaikka toisaaltaan... eihän se silti sitä tarkoita, että vaikka ymmärtäisi asian, ettäkö siitä ottaisi oppia.
Juuri näin. Itse opin sen, että aasialaisten kanssa pitää antaa heille taukoja, jolloin he "metabolisoivat" saamaansa tietoa. Ilmeisesti heidän käsitteellisessä kielessään on sellaisia aukkoja, että se vaatii välillä sellaista naama punaisena huutamista (sille joka ei ymmärrä) tms. Minä en osaa oikeastaan muuta kuin xi xie, ni hao, gānbēi jne tyyppisiä "tärkeitä" lausahduksia :)
 
vierailija55555
Juuri näin. Itse opin sen, että aasialaisten kanssa pitää antaa heille taukoja, jolloin he "metabolisoivat" saamaansa tietoa. Ilmeisesti heidän käsitteellisessä kielessään on sellaisia aukkoja, että se vaatii välillä sellaista naama punaisena huutamista (sille joka ei ymmärrä) tms. Minä en osaa oikeastaan muuta kuin xi xie, ni hao, gānbēi jne tyyppisiä "tärkeitä" lausahduksia :)
Ja aikainin kiinalaisten kanssa pitää muistaa että nauru tarkoittaa sitä että ollaan ulalla kuin käkikello =)

Itse totesin joskus, siellä maaseudulla töitä tehdessäni, että paras tapa opettaa on kävellä ylimmän päällikön luokse mitä vaan tunsi. Meinaan joskus tuntui siltä että oppi ei mennyt senkään vuoksi päähän että nuo tehdastyöläiset on opetettu ottamaan tietoa vastaan vain hierarkkiansa kautta. Muulloin menee yli ja lujaa. Toinen tapa oli kädestä pitäen opetus. Mutta se on kovin hidasta.
 
vierailija
En oikein usko, että he olisivat edes halukkaita luopumaan omasta kulttuuristaan, arvoistaan ja tavoistaan. Tuosta valistuksesta tulee sellanen olo, että ihan kuin he olis jotain pikkulapsia.
 
vierailija
Miten ehditään antamaan mitään valistusta mihinkään kun tällä tahdilla tulee Vokkeja?
Ei Suomessa kertakaikkiaan riitä kielitaitoisia ihmisiä joka niemeen ja notkoon pitämään valistusta, ettei lapsia saa raiskata.
 
vierailija
Joissakin kulttuureissa vääräuskoisten raiskaamiseen kannustetaan, eikä naisilla ja tytöillä ole muutenkaan juuri arvoa. Vaikea sitä asennetta on muuttaa jos on koko ikänsä asunut tuollaisessa ilmapiirissä.
 
vierailija
Ei ole eikä tule koskaan olemaan. Nämä ihmiset tulevat kulttuurista, jossa yksin liikkuva, hunnuttamaton nainen on huora, jonka saa raiskata. Ei jonkin vokin pitämällä valistuksella ole yhtään mitään merkitystä.
 
Joissakin kulttuureissa vääräuskoisten raiskaamiseen kannustetaan, eikä naisilla ja tytöillä ole muutenkaan juuri arvoa. Vaikea sitä asennetta on muuttaa jos on koko ikänsä asunut tuollaisessa ilmapiirissä.
Ei ole eikä tule koskaan olemaan. Nämä ihmiset tulevat kulttuurista, jossa yksin liikkuva, hunnuttamaton nainen on huora, jonka saa raiskata. Ei jonkin vokin pitämällä valistuksella ole yhtään mitään merkitystä.
Niin siis nämä on asioita, jotka hieman huolestuttavat. Tiedän, että siellä on edistyneitäkin perheitä, mutta sielä on myös näitä alkukantaisia perheitä. Lapset tietysti kasvatetaan vanhempien vakaumuksien mukaan. Kummastakin ryhmästä epäilemättä tulee turvapaikanhakijoita. Jälkimmäinen ryhmä huolestuttaa.
Ihmisen asenne ja etiikka ei häviä sen ylitettyä rajan. Ihan yhtävähän heidän asenteensa muuttuu, kuin minun asenteeni mennessäni heidän maahansa. Toki voin "esiintyä" kuuluvani joukkoon, mutta en mä niin oikeasti ajattele, tunne tai kasvata lapsiani.
Vaikka meillä suomalaisilla on tapana ajatella, että parempaan yhteiskuntaamme sopeutuu kaikki, koska se on parempi, niin asia ei kuitenkaan ole niin...
 
vierailija
Pisti silmään tuo "joskus ohjaajat ottavat muun muassa seksuaalikasvatukseen liittyviä asioita esille, kun he huomaavat, että jotkut asiat askarruttavat nuoria".

Okei...selvästikin valistus ei ole automaattista, mikä olisi tietenkin ainoa oikea tapa. Niin me nyt kerrotaan näistä ehkä, jos nyt tarvetta sattuisi olemaan. Jösses! Tämän löysäilyn tuloksena on Kempeleen tragedia, muun muassa.

Vieläkään ei yleisesti olla tajuttu, että nämä ihmiset eivät osaa ajatrlla lainkaan kuten me. Ja minustakin on lähtökohtaisesti todella kamalaa, että tänne tulee ihmisiä, jotka hämmästyvät siitä, ettei lapsia ja naisia saakaan raiskata!! Koskaan en tule tämmöisiä kulttuureja ymmärtämään enkä hyväksymään. En koskaan.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
no, suomessa seksuaalivalistusta annetaan alakoulusta lähtien ja kulttuuri täällä on sellainen et raiskaukset ym ei ole sallittuja, ja siltikin n 600 suomalaista raiskaa vuosittain (poliisille ilmoitetut ) et on aika kyseenalaista voiko koskaan valistaa tarpeeksi, koska ne kieroutuneet yksilöt jotka raiskaa, tekee sen oli valistusta tai ei.
mut hyvä että yritetään, ikävä kyllä se ei aina vaan riitä,
 
vierailija
no, suomessa seksuaalivalistusta annetaan alakoulusta lähtien ja kulttuuri täällä on sellainen et raiskaukset ym ei ole sallittuja, ja siltikin n 600 suomalaista raiskaa vuosittain (poliisille ilmoitetut ) et on aika kyseenalaista voiko koskaan valistaa tarpeeksi, koska ne kieroutuneet yksilöt jotka raiskaa, tekee sen oli valistusta tai ei.
mut hyvä että yritetään, ikävä kyllä se ei aina vaan riitä,
Suomessa kieroutuneet yksilöt raiskaa mutta muslimikulttuurissa jokaisen miehen velvollisuus ja kunnia on raiskata vääräuskoisia naisia.
 
vierailija
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015112520727841_uu.shtml

No joo, hienoa, että tällaista valistusta tehdään ja se on toki tärkeää, mutta kyllä mä vähän kyseenalaistan sitä, että kun tarvii lähteä liikkeelle siitä, että lapsia ei saa panna, niin kyllä mä hiukan huolestun. Mahtaakohan tä kuitenkaan mennä ihan kaikille jakeluun?

Olen tavallaan sitä mieltä, että pelkkä valistus ei riitä, vaan jollakin tavalla pitäisi myös selvittää, että onko asia mennyt perille ja onko se sisäistetty?



Kaikille mutakuonoille kunnolla turpaan:LOL::LOL::LOL:
Siinä kunnon valistusta:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

Yhteistyössä